Pebbles, wat is er toch met jou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:26

Al 5 jaar zijn we samen, Pebbles en ik.
Mijn rots in de branding, kwam op mijn pad toen ik haar het meest nodig had.

Al 5 jaar kan ik met haar lezen en schrijven, maar tegelijk plakken we elkaar ook regelmatig achter het behang. Want rustig, ontspannen rijden, dat lukt ons, tenminste MET zadel, gewoon niet. Zonder zadel is ze rustig, zodra ik met zadel rijd, is het mis.

Even voor het beeld:
5 jaar geleden kochten we Pebbles. Ik wist wat ik kocht, ik had haar 3 maanden verzorgd. Een voorwaartse pony, die moeilijk ontspant. Maar verder super braaf, zou voor mij door het vuur gaan.

December 2013: Zadelmaker 1 komt. Het zadel ligt prima, helemaal perfect. Niks mis mee.
Januari 2013: ik kon bijna niks meer met Pebbles, zo ‘gek’ was ze. Maar het zadel lag toch goed? Toch?...

Februari 2013: Zadelmaker 2 komt. Boom bleek gebroken en duwde extreem in haar rug. Ze had echt pijn gehad van het zadel. Ik voelde me zo schuldig, had met mijn domme blonde hoofd naar mijn gevoel moeten luisteren. Maar ja, die andere zadelmaker zei dat het goed lag... We kregen eind die maand groen licht: zadel lag goed en de osteopaat had haar behandeld. De fysieke problemen waren verholpen.

Maart 2013: Pebbles bleef voorwaarts, maar was hanteerbaar. Eind maart ging het weer ‘mis’. Haar hoofd kon alleen maar hoog, ze kon alleen maar dribbelen en ik kreeg nauwelijks het bit in. De tandarts was toch 6 maanden geleden nog geweest? Toch?...
Tandarts kwam: flinke haken werden bijgewerkt.

Toen ging het een heel aantal maanden goed. Pebbles was wel op haar Pebbles: voorwaarts, moeilijk in de ontspanning, maar hanteerbaar. Af en toe kwam de osteopaat erbij, omdat ze soms in ‘vluchtgedrag’ schoot. Een bezoekje osteopaat hielp ons allebei heel goed, het vluchtgedrag verdween.

In juni 2015 liet ik Pebbles dekken. In februari gaf ze duidelijk aan dat rijden te veel was, dus ging ik met haar wandelen naar het bos. In mei beviel ze van een prachtig veulen.

Na 3 maanden verhuisden we van stal. Ik had een flinke klap op mijn zelfvertrouwen gehad en was altijd gewend om ‘alleen’ te zijn op stal. Er waren nauwelijks mensen die naar me keken en me beoordeelden, en waren die er wel, dan ging ik naar het bos.
Op de nieuwe stal, waar ik het overigens zeer naar mijn zin heb, waren er een aantal mensen die mij elke dag gratis, ongewenst advies gaven. Ik had al een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen en kon het niet goed verdragen dat iemand mij constant in de gaten hield en beoordeelde.

Pebbles is super gevoelig en reageerde meteen op mijn onzekerheid: vluchtgedrag. Ik ben nooit bang geweest voor Pebbles en zal dat ook nooit zijn, maar de onzekerheid dat mensen mij niet goed genoeg voor haar vonden won keer op keer.

Eind 2016 was Bailey afgespeend en pakte ik Pebbles op. We namen lessen bij een zeer goede instructrice en Pebbles werd af en toe gereden door goede, ervaren ruiters. Pebbles was hier te gevoelig voor, dus het werkte allemaal niet zo. Ik ging haar weer alleen rijden en ze vond weer rust, maar toch bleef het altijd een gevecht. Ik moest het gevecht met haar aangaan. Dit resulteerde in kreupelheid.

Eind 2017 gingen we weer naar de osteopaat. Ze had zich zo vastgezet in de gevechten, dat ze helemaal vast zat en gespannen was. Weer voelde ik met schuldig. Ik haalde steeds ervaren mensen erbij en keer op keer zei mijn gevoel dat het niet goed was, maar omdat de omgeving zei dat het wel goed was, deed ik het toch.

December 2017 gooide ik het roer om: ik ging luisteren naar MIJN gevoel i.p.v. naar de woorden van anderen. Ik begon met grondwerklessen met een instructrice die voor MIJ goed voelde en niet die de bemoeiende mensen aanbevolen.

Pebbles pakte de grondwerklessen heel goed op. Het rijden ging langzaam ook weer beter, maar na 2-3 maanden was er een terugval: Pebbles was weer de ‘oude Pebbles’.

In de tussentijd heb ik nog veel geprobeerd:
Meerdere zadelmakers, meerdere veeartsen, meerdere tandartsen en dus lessen en laten rijden door anderen. Alle deskundigden bevonden haar (fysiek) in orde. Door anderen laten rijden is geen optie: het geeft haar te veel stress en door te veel druk (wat al heel snel bij haar is) gaat ze kreupel lopen, omdat ze zich vastzet.

En nu ben ik dus bij het punt aanbeland: wat nu?
Doe ik haar nog wel een plezier om te rijden? Of moet ik het beter bij grondwerk laten, waar ze de druk wel heel goed kan hebben. Ze houdt enorm veel van naar het bos gaan, springen en crossen. Maar dat is wel erg lastig met een pony zonder basis en zonder ontspanning. Moet ik haar dat afnemen? Of op een andere manier invullen? Zonder zadel is ze rustig, geen stress, redelijk in de ontspanning te rijden. Maar zonder zadel kan ik niet crossen, daar zit ik niet goed genoeg voor. Zonder zadel kan ik haar niet geven wat ze het liefst doet.

Ik heb mezelf al zo vaak de schuld gegeven: ik zit niet goed, ik ben niet consequent genoeg, ik ben niet goed genoeg voor haar.

Maar nu ben ik in een ander stadium beland: hoe nu verder? Ze zal nooit weg hoeven, ze blijft voor altijd bij mij. Maar ik zou zo graag weten wat zij wil, of zij wel wil rijden, of dat ze grondwerk, wandelingetjes en genieten op de wei genoeg vindt.

Ik wil niet opgeven, maar ik wil Pebbles gelukkig maken. Ik weet alleen niet hoe.

Momenteel doen we grondwerk met zadel op, dat pakt ze wel goed op. Waarschijnlijk zal het rijden dan weer 2-3 maanden goed gaan en valt ze weer terug, zoals altijd is gegaan. Ik weet dat ik niet zo moet denken, maar dit is al 5 jaar gaande.

Mocht er iemand nog andere ideeën hebben (dus niet: zadelmaker, veearts, osteopaat, tandarts: die zijn er allemaal al 10.000 keer bijgeweest), dan hoor ik het graag. Ook ervaringen van anderen zijn zeer welkom.


Het is een heeeeel lang verhaal geworden, sorry daarvoor en bedankt als je alles hebt gelezen.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:31

Is de rug wel eens op de foto gezet? Misschien zit daar iets niet goed?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:34

Supervixen schreef:
Is de rug wel eens op de foto gezet? Misschien zit daar iets niet goed?


Al de veeartsen vonden het niet nodig: geen reactie op de rug, klinisch helemaal goed bevonden en zonder zadel is er niks aan de hand. Zij dachten alledrie, onafhankelijk, dat het tussen haar oren zit.

Misschien toch eens een idee om dat te doen, hoewel ze dus zonder zadel prima loopt.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:36

Wat vervelend voor jullie!

Ik ben uiteraard geen professional maar als ik dit zo lees is het eerste dat ik denk: pauze! Zowel voor jou als voor Pebbles, even adempauze. Als er fysiek echt 100% niks mis is moet het dus mentaal zitten. Waarom niet een paar maanden rust, een beetje spelen, beetje grondwerk, beetje het bos in. En dan vanaf daar weer helemaal vanaf het begin bij de basis opnieuw gaan opleren?

Hoe was ze bij de vorige eigenaar?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:37

Zonder zadel is ze rustig schrijf je, dan is toch mijn eerste gedachte dat het daaraan ligt. Is misschien een boomloos zadel het proberen waard? Dan heb jij iets meer steun hebt als je eens een wil crossen?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:39

Myrth97 schreef:
Supervixen schreef:
Is de rug wel eens op de foto gezet? Misschien zit daar iets niet goed?


Al de veeartsen vonden het niet nodig: geen reactie op de rug, klinisch helemaal goed bevonden en zonder zadel is er niks aan de hand. Zij dachten alledrie, onafhankelijk, dat het tussen haar oren zit.

Misschien toch eens een idee om dat te doen, hoewel ze dus zonder zadel prima loopt.

Wel op de foto zetten , geen enkele da heeft röntgen ogen .

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:39

Pallatin schreef:
Zonder zadel is ze rustig schrijf je, dan is toch mijn eerste gedachte dat het daaraan ligt. Is misschien een boomloos zadel het proberen waard? Dan heb jij iets meer steun hebt als je eens een wil crossen?


Dit was ook mijn eerste idee.
Wellicht kan je dat proberen, je kan ze twee weken testen begreep ik. Tegenwoordig heb je modellen speciaal geschikt voor diverse disciplines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:40

Ik zou voor de zekerheid ook de rug op de foto zetten. :j al is het maar om ks uit te sluiten

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:44

Wat de veearts betreft: ik ben best bereid haar op de foto te zetten hoor, maar zou ze met rugproblemen/ks niet ook zonder zadel heftig moeten reageren? Of is de druk dan zo anders dat ze er dan geen last van heeft?


Pauze is wel een idee. Hebben we wel vaker gedaan, maar dan begon het bij mij na 3 maanden alweer te kriebelen: ik mis het rijden met haar zo.

Boomlooszadel is idd wel een idee! Ze is wel zeer rondgeribt, dus weet niet of dat dan ideaal is, maar informatie erover inwinnen kan zeker geen kwaad!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:47

Ja er kan wel degelijk verschil in zitten, jij zit hooguit met je zitbeenknobbels op hooguit 5 cm, de rest van je kont is zacht. Onderkant van een zadel heeft een veel groter bereik.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:01

Ik gebruik bij mijn pony nu een ghost zadel, geen harde delen, ligt van gewicht en flexibel. Ik heb er zelf voldoende steun in en kan goed bokken uit zitten.
Dat bokken en staken was de rede voor dit zadel. Ik had ook het gevoel dat alle zadels niet prettig lagen bij haar.
Nu de ontspanning er in krijgen. Zaterdag les gehad en ze liep super!
Afbeelding
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:07

Boomloze zadels kunnen prima op een rondgeribd paard.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:07

Misschien is er met je paard lichamelijk niks ad hand maar zit jij wellicht wel verkeerd? Omdat het telkens na poosje weer terugkomt en dan na behandeling van osteo weer weg is.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 23:12

Maar zou ik dan verkeerd in dat zadel zitten? Ik rijd andere paarden ook en werk daar heel bewust aan mijn houding, omdat het op Pebbles zo moeilijk is. Ik heb bij andere paarden er nooit zo heel erg last van (tuurlijk ben ik scheef, dat zijn we allemaal) en ook zonder zadel zijn daarbij nooit problemen.


edit: en ook bij de zeer ervaren ruiters doet ze dit

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:14

Jouw paard kan daar gevoeliger op zijn dan andere, mijn paard zit ik gewoon recht op maar zet er iemand op met minder balans dan gooit ze ze steevast naar links.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 23:16

Ik heb heeeel veel lessen gehad van heel veel verschillende mensen en die zeiden allemaal dat ik haar goed uitzat en netjes zat. Vandaar mijn twijfel hieraan. Ook omdat ze het bij hele stabiele, Z-ruiters ook zo doet.

edit: maar het zou kunnen natuurlijk, ik ben zeker geen perfecte, goede ruiter. Alleen dan blijft de vraag, ik heb al zoveel gedaan. Wat nu? Ik werk al jaren aan mezelf, dus ik zou echt niet weten wat meer te doen

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:17

Ok dan moet je het ergens anders gaan zoeken.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:18

Ik lees veel schuldgevoel in je verhaal, terwijl je iedere keer als je pony signalen geeft, je prima handelt en hulp zoekt. Dus wees niet zo streng voor jezelf. Jullie hebben alleen veel pech.

Wat betreft de oorzaak dat kan van alles zijn, kissing spines, iets hormonaals of ander lichamelijks.
Het ingewikkelde van bokt is dat je veel verschillende adviezen krijgt.
Als ze bij klachten ook kreupel gaat lopen, verwacht ik wel een fysieke oorzaak, al kan het zijn dat het niet zomaar is op te lossen bij zo'n sensibele pony.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Pebbles, wat is er toch met jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 23:24

Ik heb ook veel schuldgevoel. Ik doe zo mijn best, maar het is steeds niet genoeg.


Ik lees nu pas dat ik het kreupel heb genoemd. Echt kreupel is ze nooit geweest, alleen je ziet er wat aan. Het is eerder onzuiver. Maar dat is dus elke keer na een gevecht of na veel druk, dan zet ze zich helemaal vast, waarna ze dus achter niet meer zuiver loopt.

Ik weet ook niet meer waar ik goed aan doe. Veearts in de afgelopen 5 jaar er echt al meerdere keren bijgehad en meerdere keren telefonisch/app contact ook gehad. Elke keer zeggen ze hetzelfde: klinisch is ze goed, op het harde is het goed, zonder zadel is ze goed, in de wei is ze goed, alleen met zadel is ze slecht. Ligt je zadel goed? Ja? Oké, dan zit het tussen haar oren. Eentje zei: ze zal slecht tegen druk kunnen, daar moet ze mee leren dealen.
Als je dat van 3-4 verschillende veeartsen hoort, dan ga je dat toch geloven

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:28


stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:33

En niet 1 dierenarts heeft foto's voorgesteld? Zou dat toch echt eerst uitsluiten

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:36

Is het één been waar ze niet goed op loopt of is het meer haar lichaam? Ik zou zéker een boomloos zadel proberen! Er bestaan een aantal passervices die met veeeel verschillende testzadels kunnen komen en dan passen ze ze meteen goed aan op jouw paard.

Eerst even een pauze inlassen lijkt mij een goed plan. Dan het boomloze zadel en mocht ze daar ook niet goed op reageren zou ik toch ook de rug op de foto zetten.

Succes!

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:36

Myrth97 schreef:
Ik heb ook veel schuldgevoel. Ik doe zo mijn best, maar het is steeds niet genoeg.

Jawel, het is wel goed genoeg. Je luistert naar je paard en je bent bezig aan een ontwikkelingsproces. Dat is goed genoeg. De uitkomst is er nog niet, die komt aan het einde van het hele verhaal. Je bent nu nog bezig aan de weg daarnaartoe. En dat doe je goed.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:38

Je paardje ervaart dat zadel blijkbaar als onprettig met jou erin en vertoont zonder zadel of zonder ruiter in het zadel geen probleem? Ergo: het ligt aan het zadel zegt mijn boerenverstand dan... :D Ik ken zat paarden die ooit een slecht zittend zadel hebben gehad en daarna altijd zadel/singelnijd bleven houden, ookal was het zadelprobleem opgelost. Dat gedrag was erin gesleten, maar die paarden vertoonden geen problemen meer zodra de ruiter in het zadel zat. Bij jou is dat duidelijk wel het geval, dat geeft je paardje je aan. Veel succes en voel je niet schuldig, je vraagt om hulp en zoekt toch naar een oplossing?

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:43

Ik zou ook foto’s laten nemen. Al is het alleen maar om rug/hals problemen uit te sluiten. Dat geeft ook rust!

Ps. Mijn paard ging zich vastzetten n.a.v. peesblessures aan meerdere benen. Hij liep wel eens een pas onregelmatig, maar in het begin nooit echt kreupel. Ik heb dit veeel te lang niet laten uitzoeken omdat - net zoas bij jou - allerlei professionals tegen mij zeiden dat het een gebrek aan spierkracht was. Tegen mijn gevoel heb ik doorgetraind..

Ik wil je niet bang maken, maar echt: vertrouw op je gevoel!!