Veulen verkouden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:09

Even een vraagje, veulen bij ons is nu 6 maand, gisteren nog niets gezien of gehoord, maar toen ik vandaag de hopen aan t opruimen was moest hij hoesten... gaan kijken bij hem en hij heeft dus ook geel snot.
Ben direct de thermometer gaan halen, deze was 38°C, als ik me niet vergis is dit nog prima.
Verder ziet hij er niet ziek uit, zit leven in en hij eet ook nog prima.

Ik ben niet de persoon om bij het minste een DA erbij te halen, maar het is nu al wel even geleden dat ik nog een veulen had en nu slaat de twijfel toch even toe... Hij is jong dus moet nog veel weerstand opbouwen en dit doet hij denk ik beter zelf dan dat ik er een hoop ga inkappen wat waarschijnlijk niet eens iets af doet.

Maar waar let ik op? Wanneer bel ik best wel een DA? Als de temperatuur boven de 38,5 komt is het koorts of ligt dit bij een veulen nog wat hoger eer je van koorts spreekt?
Hoe lang mag/kan dit aanhouden en wanneer moet hij toch wel echt beter zijn of zelfs genezen zijn?
En best gewoon buiten laten denk ik of zie ik dat fout? T is best wel vies weer maar hij heeft wel de mogelijkheid om te schuilen, al doet hij dat uit zichzelf eigenlijk niet :o
Heb vooral schrik voor een hoesje, mijn oudje (enkele jaren op 25,5 jarige leeftijd overleden) was vroeger dampig dus als ik een kuchje hoor krijg ik t al licht benauwd...een hoestend paard is gewoon niet leuk om zien en horen ;(


tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:18

is het een veulen die bij jullie geboren is?
zoneen,hoe lang is hij gespeend?

want stress veroorzaakt lage weerstand(bv spenen,verhuizen,....) en daardoor komen ze vlugger ziek.
zolang hij goed blijft eten,drinken,levendig is en geen hogere koorst doet,zou ik het aankijken.

kan behoorlijk lang duren hoor,als hij een erg lage weerstand heeft,kan hij echt zijn tijd nodig hebben,maar zolang hij blijft eten en actief blijkt,kan dit niet echt kwaad.

mocht het bv zijn dat hij nog niet lang gespeend is,zou ik hem mooi terug bij mams zetten.
de beste remedie op zo'n momenten is moedermelk en/of de zekerheid en rust van mams,maar zoiets is natuurlijk niet mogelijk als hij gekocht is en de mama niet in jullie bezit is.(daarom speen ik bv nooit een veulen voor de winter,zoiets komt nu enorm vaak voor).

daarnaast ook zeker wormbesmetting in het oog houden nu.
door deze verkoudheid mag je zeker zijn dat zijn weerstand laag is,jong en lage weerstand is meestal het ideale moment voor een wormexplosie en dat is dan het laatste wat je er nog bij wil hebben.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:26

Hij is nu dŕie weken hier, hij is gekocht dus terug naar mams is geen optie...
Vanaf hoeveel spreek je bij een veulen echt van koorts?

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:32

Je kan toch morgen even een belletje doen naar de dierenarts voor overleg?
Gele snot vind ik wel iets om even te overleggen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:38

Ja kabouterdans, dat ging ook wel even doen, maar wou toch graag weten of hij nu al een DA nodig had of dat het nu ook weer niet zo heel erg is. :o

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:49

Ik zou het nog durven aanzien.
Wat mij wel naar de telefoon voor de DA zou doen grijpen is een hoest die erger wordt: rochelend of frequenter, diepe hoest waarbij het paard overduidelijk ongemakkelijk is of wanneer ik het paard drie dagen achter elkaar op hoesten betrap, koorts of wanneer ik aan het paard merk dat die zich niet fit voelt.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:57

Ja moest sowieso komende week bellen naar de DA, want hij is 6 maand dus moet eigenlijk gevaccineerd worden...maar ja nu met het "ziek" zijn...
Maar kan ik dus meteen vragen hoe en wat met zijn toestand nu en zijn vaccinatie? Dacht niet dat ze dat doen als je veulen ziek is en dat je dan moest wachten tot hij genezen is...

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:41

Bij ziek zijn,wachten met vaccin,sowieso.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:19

Ik kom zojuist ook bij mijn paard vandaan. Vanochtend nog niks te zien en middag rond 12 uur ook nog niks. Net om 5 uur 2 neusgaten vol met geel groenig snot. Direct schoongemaakt en toen ze de wei terug in liep een soort hoest. 5 minuten later zit er al weer een sliert snot in 1 neusgat.
Vanochtend en vanmiddag heeft mijn paard gewoon zijn hooi en brok op. Ook een snoepje sloeg hij om 5 uur niet af. Helaas net ook hooi erbij gegooid maar hier werd niet aan gegeten

Ik twijfel nu ook wat te doen

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:42

Ik heb een jaarling die ook snotterde en hoestte. We dachten eerst longontsteking. Antibiotica gegeven en het was helemaal over: maar een paar dagen later had ze weer klachten. Bloedonderzoek gedaan en blijkt dat ze onder de spoelwormen zit. Ik zou dus wel een da ernaar laten kijken als ik jou was! En ontwormen met strongid-P (als dat al mag op die leeftijd, even checken met de da)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 19:58

Xtessax heb je zijn temperatuur genomen?
As ie niet meer eet zou ik extra voorzichtig zijn.
De mijne eet nog wel altijd, totaal niet minder als normaal klein vreetzakje :o
Zal ook wel aan het weer liggen... mooi, koud, nat, warmer terug, weer koud... t is alles behalve stabiel weer te noemen...je zou voor minder snotterig worden

Ik ga morgen toch de DA bellen voor alle zekerheid liever een keer te veel dan te weinig... net nog eens temp genomen en was nu 37,6°C.
Heb ook even wat vicks gesmeerd, dat is een tip van mijn DA van toen bij mijn dampig paard, uiteraard niet in de neus smeren...

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:07

Esterke schreef:
Xtessax heb je zijn temperatuur genomen?
As ie niet meer eet zou ik extra voorzichtig zijn.
De mijne eet nog wel altijd, totaal niet minder als normaal klein vreetzakje :o
Zal ook wel aan het weer liggen... mooi, koud, nat, warmer terug, weer koud... t is alles behalve stabiel weer te noemen...je zou voor minder snotterig worden

Ik ga morgen toch de DA bellen voor alle zekerheid liever een keer te veel dan te weinig... net nog eens temp genomen en was nu 37,6°C.
Heb ook even wat vicks gesmeerd, dat is een tip van mijn DA van toen bij mijn dampig paard, uiteraard niet in de neus smeren...


Helaas onze thermometer kapot gevonden in de kast. Dus ik zit momenteel met niks. Heb net nog even gekeken. Pony langst haar heeft ook een snotneusje maar dan gewoon doorzichtig en niet zoveel als haar dus ik denk misschien over gekregen van elkaar als dat kan. Ik heb wel geprobeerd te voelen ze voelde voor mijn gevoel eerder koud aan dan warm. Dus even een regen deken erop gelegd en ik denk dat ik de gok neem . Ze is net toch weer begonnen met eten en ik heb haar nog even op het gras gezet en dat ging er wel in hoor. Dat was even een gerust stelling haha

Ik ga morgen meteen een nieuwe thermometer kopen en het toch nog even checken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:22

Esterke schreef:
Hij is nu dŕie weken hier, hij is gekocht dus terug naar mams is geen optie...
Vanaf hoeveel spreek je bij een veulen echt van koorts?



boven de 38.5 en dan niet meten nadat die rondgerend heeft dan is die zeker hoger
Veulens hebben een hogere temp. dan volwassen paarden
Geen vieze neus verder alleen een kuchje?

Vaccineren doen ze niet bij een ziek paard of veulen, logisch ook aangezien je hem daar juist zieker mee maakt

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 20:27

Esterke schreef:
Even een vraagje, veulen bij ons is nu 6 maand, gisteren nog niets gezien of gehoord, maar toen ik vandaag de hopen aan t opruimen was moest hij hoesten... gaan kijken bij hem en hij heeft dus ook geel snot.
Ben direct de thermometer gaan halen, deze was 38°C, als ik me niet vergis is dit nog prima.
Verder ziet hij er niet ziek uit, zit leven in en hij eet ook nog prima.


Dus wel geel snot ;(

Lynn_Nikita

Berichten: 25445
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:37

ook dan zou ik het aankijken zolang er geen koort is, een verkoudheid is snel opgelopen Wel goed de temp in de gaten blijven houden

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 11:18

Deze avond komt de DA langs...
Toen ik deze ochtend eten ging geven heb ik de andere twee ook horen kuchen/hoesten :( dus ga er toch eens naar laten kijken. De andere twee hadden deze morgen wel nog geen snot.
Sebiet binnen zetten voor ik naar mijn werk vertrek, das maar net zo handig als de DA er straks is want mijn grootste ruikt hem van ver en dan denkt ze weer bekijken jullie het maar even ~~}>
Vind hoesten gewoon echt eng en zielig bij een paard.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 19:15

Blij dat ik de DA heb laten komen...
Alle drie ziek |(
Bij DA wel koorts 39,3! Moet dus eens testen of mijne thermometer wel klopt...is pas nieuw
Alle drie hoesten en nu ook alle drie snot...
Vandaag spuit antibiotica en koortsremmer gehad en morgen weer, daarna nog aantal dagen medicatie...hopelijk zijn ze allemaal snel beter

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:18

Droes?
Hou ze maar goed in de gaten.
Veel tender love &care
Sterkte

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 20:19

Volgens de DA seizoens gebonden en gewoon verkoudheid/ griepje...
Maar gaan als ik straks thuis kom eerst mijn thermometer testen en dan goed in t oog houden. Morgen komt DA terug langs voor opnieuw spuit antibiotica en koortsremmer.


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:18

Oei, dus toch serieuze koorts. Goed dat je de DA hebt laten komen.
Veel beterschap gewenst aan je paardjes, alledrie tegelijk is niet leuk. Hopelijk zijn ze er snel vanaf.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Veulen verkouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 21:26

Ja kan zijn dat mijn thermometer wel klopt en dat ze gisteren gewoon nog geen koorts hadden maar gaan hem toch eens testen want ben nie veel met ne thermometer die een foutieve waarde geeft en is er nog thans 1 speciaal voor paarden en had hem diep genoeg ingebracht...dieper ging nie want dan zat t display er in...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, IASCrawler, meniekske, nardxash, Trendiction en 99 bezoekers