Te koud ? Deken op of toch nog niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 17:09

Sinds gister heb ik een paard dat volgensmij verkouden is.

Gisterochtend was er nog niks te zien en gistermiddag rond 12 uur ook nog niks. Gister om 5 uur 2 neusgaten vol met geel groenig snot. Direct schoongemaakt en toen ze de wei terug in liep een soort hoest. 5 minuten later zit er al weer een sliert snot in 1 neusgat. Inmiddels de temperatuur gemeten op 36,7. Ik heb net al een lijnzaadolie gehaald met wat muesli en een poeder wat goed zou zijn voor de luchtwegen en hoest. Hier heb ik mij op laten adviseren. Haar vacht is naar mijn mening ook dunner dan voorgaande jaren. Logisch ook want 1 maand geleden was het nog lekker warm.


Ik twijfel nu ook wat te doen. Ze staat eigenlijk 24 7 buiten met schuilstal zonder deken. Ik heb haar ook liever zonder deken maar is dat nu ook verstandig? Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 03-12-18 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:15

Is ze gewend om 24uur buiten te staan of is dat nieuw voor dr?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 17:15

Renee_S schreef:
Is ze gewend om 24uur buiten te staan of is dat nieuw voor dr?


Dat is ze gewend.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:17

Dan zou ik, zeker nu het buiten nog niet zo koud is, eerst kijken of je haar er zonder deken weer bovenop krijgt.
Hooi voeren in de schuilstal zodat ze vnml droog staat bv, zorgen voor ruim voldoende hooi, schuilstal wat dikker opstrooien etc.

Mocht dit niet helpen en de temperatuur buiten gaat zakken kun je altijd nog voor een deken kiezen

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 17:23

Renee_S schreef:
Dan zou ik, zeker nu het buiten nog niet zo koud is, eerst kijken of je haar er zonder deken weer bovenop krijgt.
Hooi voeren in de schuilstal zodat ze vnml droog staat bv, zorgen voor ruim voldoende hooi, schuilstal wat dikker opstrooien etc.

Mocht dit niet helpen en de temperatuur buiten gaat zakken kun je altijd nog voor een deken kiezen


Dat was inderdaad ook het plan vandaar dat ik direct wat extra's ben gaan halen. Ik ben soms net iets te bezorgd over paardlief denk ik

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:26

xtessax83 schreef:
Renee_S schreef:
Dan zou ik, zeker nu het buiten nog niet zo koud is, eerst kijken of je haar er zonder deken weer bovenop krijgt.
Hooi voeren in de schuilstal zodat ze vnml droog staat bv, zorgen voor ruim voldoende hooi, schuilstal wat dikker opstrooien etc.

Mocht dit niet helpen en de temperatuur buiten gaat zakken kun je altijd nog voor een deken kiezen


Dat was inderdaad ook het plan vandaar dat ik direct wat extra's ben gaan halen. Ik ben soms net iets te bezorgd over paardlief denk ik


Alleen maar goed toch, we moeten ook zuinig zijn op ze!

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:05

Ik vraag me even af hoe oud jouw paard is en wat je er mee doet. Verder geef je aan dat ze dit jaar minder wintervacht heeft aangemaakt dan andere jaren. Als ik om me heen kijk bij de paarden bij ons op stal zie ik dat eigenlijk niet. Het aanmaken van wintervacht gaat over het algemeen samen met het korter worden van het daglicht, ongeacht de temperatuur buiten. Ik denk dat het in jouw geval toch verstandig zou zijn om voor nu een dunne regendeken op te doen en eens een week aan te kijken of je dan verbetering ziet. Overigens kan het ook om andere redenen zijn dat de weerstand van jouw paard dit jaar lager is, ook dan is een regendeken wel fijn.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 21:44

Jet schreef:
Ik vraag me even af hoe oud jouw paard is en wat je er mee doet. Verder geef je aan dat ze dit jaar minder wintervacht heeft aangemaakt dan andere jaren. Als ik om me heen kijk bij de paarden bij ons op stal zie ik dat eigenlijk niet. Het aanmaken van wintervacht gaat over het algemeen samen met het korter worden van het daglicht, ongeacht de temperatuur buiten. Ik denk dat het in jouw geval toch verstandig zou zijn om voor nu een dunne regendeken op te doen en eens een week aan te kijken of je dan verbetering ziet. Overigens kan het ook om andere redenen zijn dat de weerstand van jouw paard dit jaar lager is, ook dan is een regendeken wel fijn.


Zei is 15 jaar. Ik rijd er recreatief mee 3 tot 4 x per week en soms maar 2x. Buitenritje tussendoor en wat wandelen.

Heeft het opdoen van een regen deken geen invloed dan op de wintervacht? Want ik heb altijd gehoord als je er eenmaal een deken opdoet kun je die er niet meer afhalen. Geld dat dan ook voor een dun regen deken?

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:10

Is ze getest op ppid?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:20

Zou me eerder zorgen maken om dat geel/groenige snot....

[o]

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:35

Ik denk niet dat een dunne regendeken echt invloed heeft op de aanmaak van de vacht. Wat is jouw bezwaar om een regendeken op te houden deze winter? 15 jaar is niet heel oud, maar misschien toch al weer oud genoeg om minder weerstand te krijgen.
Op zich is wat je doet niet heel belastend voor een gezond paard.

Heb jij of heeft je paard kort geleden nog contact gehad met een voor jullie nieuw paard? Is er een nieuwe in de groep gekomen?

Eet ze wel goed? Krijgt ze hooi bijgevoerd ( of voordroog)? Kreeg ze alleen gras of ook al muesli? Hoe ziet ze er verder uit? Zit ze goed in haar vacht, glanst de vacht, is ze duffer dan normaal of juist drukker, loopt ze stijver, heeft ze nu ngo steeds die vieze snot en is het uit beide neusgaten of weer uit hetzelfde als dat het gister later was?

Testen op PPID is ook wel een goed idee, daardoor verandert er ook wel veel bij paarden die dat hebben ( weerstand, gevoeliger voor hoefbevangenheid bijvoorbeeld).

Als het snot aanhoudt zou ik zeker een dierenarts laten kijken.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:41

Als de donder een deken op. Het is vannacht weer een stukje kouder, harde wind en (in elk geval hier) soms best veel regen. Voor geen enkel paard is dat fijn, en als ze al verkouden is lijkt me het een vrij duidelijk signaal dat het niet helemaal goed gaat met dit weer.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:48

Koper schreef:
Als de donder een deken op. Het is vannacht weer een stukje kouder, harde wind en (in elk geval hier) soms best veel regen. Voor geen enkel paard is dat fijn, en als ze al verkouden is lijkt me het een vrij duidelijk signaal dat het niet helemaal goed gaat met dit weer.

Dat is ook mijn idee.

Regen deken alleen heb ik hier ook wel op gehad bij paarden. Op het moment gevoerde regendeken

The end

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:06

Ik zou zelf ook een deken opleggen, naast alles wat je al doet. Echter zou ik persoonlijk geen gewone regendeken erop gooien, zeker niet als je paard normaal geen deken op heeft, 24/7 buiten staat en je kijkt naar de temperaturen in de nachten en voor de komende dagen. Ik zou zelf dan kiezen voor een licht gevoerde van bv 50 gram. Heb je een ongevoerde regendeken en een kletsnatte 4 graden in de nacht dan gaan de haren alleen maar plat liggen en krijgen ze het juist koud door de deken. Overdag loopt die van mij momenteel ook weer ongevoerd maar de nachten heeft ie wel een licht gevoerde op om dit te voorkomen. Ook die van mij staan 24/7 buiten met inloop en als ik na mijn werk om 22.00 bv de dekens ga wisselen dan voel ik tevens ook dat het heel anders voelt onder de ongevoerde regendeken dan overdag, veel koeler.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:11

Inderdaad als paard al nat is NU naar binnen met een zweetdeken oid er op. Als je iets hebt wat ook op nat paard kan (bv Smartex) dan dat er op. En dan inderdaad 50 gram minimaal. Als hij het echt koud heeft kun je ook een wollen deken (echte wol, geen wolmix of fleece) onder een regendeken doen, daarmee kun je 'm ook buiten laten staan als je 'm niet op stal kunt zetten of als hij niet naar binnen wil.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:17

Een ongeschoren paard wat gewend is om zonder deken te staan, heeft het snel te warm met een deken. En dan zou het effect wel eens contraproductief kunnen zijn. Door het zweten kan hij weer te koud worden. En te warm is minstens zo ongezond als te koud.
Dus hooguit een regendeken op. En sowieso overleggen met de dierenarts.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:42

Een ongevoerde regendeken is in deze situatie nog te kil vind ik, de vacht gaat dan liggen en kan niet zijn werking doen. Een gevoerde deken op doen zou ik zeker doen! Weinig wintervacht en ook nog ziek, met dit natte weer brr. Beterschap er mee, kijk naar je eigen paard en luister naar iedereen zijn meningen maar ga op jouw gevoel af ;) als jouw paard zich beter voelt met een deken dan moet je dat gewoon doen wat elke natural ook zegt haha :)

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 00:29

Dat verhaal over die liggende vacht onder een regendeken, lees ik alleen op bokt. Ik vraag mij wel eens af waar dat op is gestoeld.
Verschillende malen meegemaakt dat een ongevoerde regendeken prima het comfort bood wat het betreffende paard nodig was. Een vacht gaat dan wel wat platter liggen, maar dat betekent niet per definitie dat het paard het koud heeft... Kijk goed naar de signalen van een paard!
Ik ben meer paarden tegengekomen die te warm waren ingepakt en zich overduidelijk niet happy voelden, soms tot zweten aan toe.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 07:53

Het gele groenige snot is inmiddels al bijna verdwenen en word al doorzichtig dus daar maak ik me nu eigenlijk al geen zorgen meer om.
Ze krijgt gras daarnaast ook gewoon ons eigen hooi waar voldoende in zou moeten zitten. Ook krijgt ze daar basis brok bij en nu inmiddels dus ook de extra's die ik vermeld heb in mijn openingspost. Er is geen nieuw paard. Ze eet alles wel netjes op. Ik heb geen bezwaar om dekens op te doen, sterker nog we hadden ons er al op voorbereid nu ze wat ouder begint te worden we straks sowieso met dekens gaan werken. Echter rolt ze veel dus ben ik er geen fan van maar als het nodig is is dat zo. Ik heb momenteel dit deken; https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2312.html
Ik heb deze maandag op dinsdag nacht wel erop gegooid omdat het enorm ging regenen. De volgende ochtend wel weer eraf vanwege de vacht dus. Ze voelde wel wat warmer onder de deken toen. Ik zal hem er opleggen even aankijken en anders een 50 of 100 gram eronder doen.

En is het dan verstandiger om een nieuw regen deken te kopen met 50 of 100 grams of een losse deken en deze onder mijn huidige deken?

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:01

tessax: ik zou me niet te veel zorgen maken over dekens op en af doen. Bij zo'n typische hele dag regen en wind dag doe ik een regendeken op en die haal ik net zo vrolijk er weer vanaf om weer zonder deken verder te gaan. Die deken verandert echt niet zomaar iets structureels aan de vacht.

Dat ongevoerd zo slecht is heb ik ook nog nooit ervaren. De vacht hoéft ook niet zo ver overeind te komen omdat je de nattigheid en de wind al van je paard af houd dus is het warmer.

Daarbij krijg je geen verkoudheid van de kou maar van een virus (bacterie?). Het kan hooguit zo zijn dat je iets minder weerstand hebt als je lijf hard moet werken om het warm te houden.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:05

Ook even een aantal keer temperaturen over de loop van de dagen zodat je wet wat de temperatuur doet.
Qua deken kan de deken gerust weer af als de omstandigheden het toe laten. Het is gek weer en zonder verplichte tijd op stal kan het zijn dat ze niet voldoende opdrogen om zichzelf warm te houden. Een (dunne) regendeken is dan een mobiele schuilstal en geeft net dat stukje bescherming om warm te blijven.
Qua dikte moet je naar je paard en de omstandigheden kijken, zit er voldoende vacht op dan kan een 0 grams warm genoeg zijn, hebben ze het al koud dan is een voering vaak wel een goed idee. Lang niet alle haren worden platgedrukt onder de deken en kijken en voelen is weten.

Vandaag zou het mooi weer moeten worden, dan zou de deken gerust af kunnen en met de regen de komende dagen kan je hem weer op doen bijvoorbeeld.

Virus en bacterie zijn overigens twee verschillende dingen ;)

"Een draver, is gaver" :D

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 08:08

pol013 schreef:
tessax: ik zou me niet te veel zorgen maken over dekens op en af doen. Bij zo'n typische hele dag regen en wind dag doe ik een regendeken op en die haal ik net zo vrolijk er weer vanaf om weer zonder deken verder te gaan. Die deken verandert echt niet zomaar iets structureels aan de vacht.

Dat ongevoerd zo slecht is heb ik ook nog nooit ervaren. De vacht hoéft ook niet zo ver overeind te komen omdat je de nattigheid en de wind al van je paard af houd dus is het warmer.

Daarbij krijg je geen verkoudheid van de kou maar van een virus (bacterie?). Het kan hooguit zo zijn dat je iets minder weerstand hebt als je lijf hard moet werken om het warm te houden.


Ik heb eigenlijk ook altijd dekens op en af gehaald totdat ik overal las dat dat niet goed bleek te zijn. Nu hoor ik hier weer iets anders dus ik ga hem er gewoon weer op doen.
Ze heeft ieder jaar wel een snotneusje maar dit jaar is hij wel wat erger dan normaal. Verder heb
Ik eigenlijk nooit iets met haar.

Ze staat inderdaad veel buiten in de natte weide. Daar staat ze ook liever dan op stal. Ik denk dat ze zichzelf inderdaad wel eens te kort zou kunnen doen qua opdrogen. Er is bij ons wel wat regen verwacht dus ik neem denk ik het zekere voor het onzekere.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Te koud ? Deken op of toch nog niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:10

rianne: I know. Ik weet alleen niet welke verantwoordelijk gehouden worden voor verkoudheid.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 08:48

Afbeelding

Afbeelding
Zojuist weer 36.7.
Neus is niet meer zo vol als zondag.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:58

stick to the plan ,without.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Sterrendief en 36 bezoekers