Mest en mestonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 20:40

Ben alles in gereedheid aan het brengen voor een mestonderzoek op wormen en zand. Altijd een klusje omdat wij meerdere paarden hebben in groepsverband. Lekker weertje is daarbij wel zo fijn want je moet wel de tijd nemen om de hopen af te wachten. :))

Maar terwijl ik de zakjes en papiertjes aan het uitschrijven was vroeg ik mij af, hoe leveren jullie de mest van jullie paarden in?

Ik pak een aantal ballen in een boterhamzakje, deze stop ik in een groter zakje met een papiertje erbij waarop de naam van het paard, geboortedatum en ras. Alle monsters gaan weer in een nog grotere zak en lever ik af op de praktijk.

Ben erg benieuwd, hoe doen jullie dat?

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:45

Ik doe het altijd via mestlab.nl en die sturen dan een setje op waarmee je het kan versturen :j

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:46

Ik heb een dagcursus gedaan en kan nu de mest zelf testen met microscoop thuis op wormeneieren.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:52

Ik heb 2 pony’s samen staan. Ze gaan hier even apart tot ik mest heb, zodat ik zeker weet dat ik van allebei mest heb. Dan maak ik een meng-monster in een boterhamzakje, en dat gaat naar mijn dierenarts. Met een blaadje erbij met de namen van de pony’s en mijn naam. Die stuurt het dan voor me op.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:54

Niet :)
Ik heb zoveel ellende gezien van mestonderzoek, ik ontworm gewoon.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:59

In een boterhamzakje en die in een diepvrieszakje waar ik de naam vh paard op schrijf.
Maarre: je bent wel te laat hoor.Het is al te koud.Eind Oktober, begin November is de tijd.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 21:34

Geklungel met boterhamzakjes doen er meer :) wist niet dat er speciale monsterzakjes oid voor waren. Zelf onderzoeken zou ook gaaf zijn, heb mij nog steeds niet de tijd gegund te verdiepen :o waar ben jij in de leer gegaan?

Polly, hier wil de veearts echt mest zien voordat je een spuit krijgt.

Ambre, was op advies van de veearts omdat we een paard met koliek hadden. Het is geen moeite daar gehoor aan te geven.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:37

Met koliek willen ze dat vaak wel onderzoeken inderdaad.
Maar het is inderdaad te koud. Wormen gaan in slaapstand en larfjes inkapselen. Betekend dus dat je geen eitjes gaat vinden.

Wij doen het hele jaar mestonderzoek, ontwormen n.a.v. het resultaat. En in het najaar krijgen ze sowieso ontworming

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 21:47

En hoe leveren jullie het aan? Ook met boterhamzakjes?

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:54

Ik doe de mest in vershoudzakjes van de ikea en schrijf de naam op het zakje.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:54

Ik gebruik zo'n lange handschoen van de dierenarts. Wij hebben een doos staan op stal.
Dan kunnen we ook makkelijk even controleren met zand. Beetje mest in de handschoen, water erbij, dicht knopen en even laten hangen.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38710
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 22:01

Och Meert, dat is ook handig idd, scheelt de dubbele verpakking welke ik nu doe.

Dat is idd handig voor thuis gebruik Nessa. Doe dat zelf in een emmer maar in de handschoen heb je het mooier visueel.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:15

Wij hebben 2 pony’s staan, daarvan kan ik de mest uit elkaar houden dus is het gewoon een aantal keer op en neer lopen zoekend naar verse drollen. Wij pakken de mest overigens op met van die handschoentjes aan (latex dacht ik) en doen het vervolgens in een potje (gewoon een glazen potje waar bv groente in heeft gezeten) wij doen de mest van de pony’s eigenlijk altijd in een eigen potje maar ze mengen het toch altijd voor 1 onderzoek dus zou imprinciepe ook samen in een potje kunnen.
Preventief ontwormen doen wij in november ook, na de eerste nachtvorst, tegen bloedwormen en horzels.
Hoe vaak doen jullie een mest onderzoek en wanneer? Wij doen 3x onderzoek en dan dus 1 keer preventief ontwormen.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:18

Ik doe 4x onderzoek en ontworm niet preventief.Als ik zo vaak mestonderzoek die dan geloof ik niet dat dat nut heeft.
Maar ik heb alleen een ouder paard die apart staat en nooit eitjes heeft en 3 jonge paarden die eigenlijk bijna altijd wel ontwormt moeten.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:27

Ik laat mijn onderzoeken doen door worm&co en die leveren zelf een plastic zak met label waar je de mest in kunt doen.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:32

Polly schreef:
Niet :)
Ik heb zoveel ellende gezien van mestonderzoek, ik ontworm gewoon.

Idem. Gelukkig staat mijn da hier achter en kan ik gewoon zonder onderzoek mijn kuren bestellen.
Stalgenoten die wel onderzoek doen moeten iig de mest gedurende meerdere dagen inleveren voor een betrouwbaarder beeld heb ik vernomen.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Mest en mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:01

Ik doe mijn mestonderzoeken zelf en verzamel het in een plastic handschoen. Mijn paarden krijgen sowieso nov/dec een combi preparaat met ivermectine / praziquantel tegen horzels en lintwormen.