Alternatief voor deur in stal? Balk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 13:13

Mijn merrie moet 5 weken revalideren en moet primair op stal blijven.
Klein stukje uitloop op den duur, maar voor de 'hechting' eerst echt even absolute rust.

Nu hebben alle stallen geen deur :+ Waar de paarden uitermate content mee zijn, ik ook.... Maar ik moet dus nu iets verzinnen.
Ik dacht eerst lintafsluitingen, maar dat vind ik toch wat sneu... ze kan dan niet echt naar buiten turen zonder steeds op te passen dat ze het niet raakt.

Een deur is niet erg handig te situeren. Dus ik wil iets met een schuifsysteem, een balk die je ergens in schuift of laat rusten zodat ze een beetje kan leunen als ze haar koppie naar buiten steekt, maar de boel ook wat luchtig blijft.... of de mini zelfs er onderdoor naar binnen kan om even te komen kroelen.

Heeft iemand ideetjes of zelf een dergelijke afsluiting die fijn werkt?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:15

Misschien toch proberen om er een soort deur in te zetten, wanneer de rest buiten loopt zal ze een balk of touw proberen te slopen of er onderdoor of over te springen. Stukje paddock afzetten misschien een betere optie?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 13:19

bigone schreef:
Misschien toch proberen om er een soort deur in te zetten, wanneer de rest buiten loopt zal ze een balk of touw proberen te slopen of er onderdoor of over te springen. Stukje paddock afzetten misschien een betere optie?


Ik zet er steeds een paard naast in het begin. Het been zit in een drukverband dat eigenlijk 5 weken moet blijven zitten. Het mag niet nat worden, en de wond mag eerst geen beweging hebben om te zorgen dat het echt goed hecht en je geen wildvlees ellende krijgt of andere ellende.
Het is wel een paard dat kan berusten in een situatie.

Bij droog weer geef ik haar dan het stukje uitloop erbij. Eigenlijk moet ze volgens de dierenarts echt 5 weken in die stal blijven, maar ik wil kijken hoe ik het toch zo aangenaam mogelijk kan maken.... andere mensen die een dergelijke operatie hebben laten doen hebben op de duur ook een uitloopje gemaakt. Als dat verband maar niet nat wordt en er al voldoende hechting is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:11


genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:21

Een balk met rubberen flap eraan aan een ketting ophangen en dan een kant een oog waar je hem aan kan haken?

Kabouterdans
Berichten: 5085
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:25

Afbeelding

LaLune
Berichten: 54
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:31

Het lastige van een balk is denk ik dat als je hem te laag hangt of als je er twee doet en de een hangt te laag ze misschien vast zou kunnen komen te zitten met een van haar benen en dat lijkt me al helemaal niet wat je wilt.Misschien kun je wel zo'n soort schuifinstallatie maken maar dan met een paar stevige palnken zodat je toch een soort deurtje hebt?

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:42


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:25

En zoiets?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 20:30

Hey! Dank voor jullie tips en ideeën! Ik zat idd te denken aan zoiets waar die shet achter staat (wat een geweldig diertje trouwens!!!!). Aluminium balken door een oog schuiven, maar hoe het hier bevestigd is spreekt me ook aan.... net zoiets als in de trailer.
Rubber heb ik ook aan gedacht... maar het is wel makkelijk als ik het heel vlot open en dicht kan doen wanneer nodig.

Het is gelukkig niet echt een paniekvogel of uitbreker, maar ik moet er inderdaad niet aan denken dat ze ergens in vast zou komen te zitten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 20:31

sanso schreef:
En zoiets?

[ [url=m/0ZKeeB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0bpSeU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3nVkyN.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind dat heel erg handig en fraai, maar vraag me af of ze daar niet tegenaan gaan duwen op een gegeven moment?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hadden dit gemaakt zodat hij het voer van onze pony niet op kon eten.
Een balk met 2 buisjes er op die we op 2 ronde pinnen konden schuiven (zoals bij een poort).
Aan de binnenkant een strip waar zijn voerbak aan hing.
Werkte perfect en was stevig genoeg voor een trekpaard!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:56

Wij hebben bij onze schuilstal 2 grote “haken” aan de buitenkant zitten waar je een houten balk doorheen kan schuiven, ik ga zo die kant op om te voeren dus ik zal een foto voor je maken, in de stal hebben we ook 2 haken en daar hangt de balk eigenlijk altijd, en als we het dan af willen sluiten kun je hem uit de haken in de stal halen en in de haken buiten de stal schuiven. Werkt ideaal.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:59

Als je iets in de deuropening maakt, zou ik dat aan de binnenkant doen. Als je paard er dan tegen aan duwt, ligt het er niet gelijk uit of af.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 21:02

Ik heb zelf toen een stroomdraadje gespannen toen grietje bevangen was. Ik heb wel deuren maar dan kon ze niets zien van buiten.

Als je perse hout wil zou ik het idd aan de binnenkant doen ivm hangen

MyDolceVita
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-18

Re: Alternatief voor deur in stal? Balk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:49

Mijn paard heeft ook op een stal gestaan, zonder deuren. Zij hadden een ketting, met daaromheen een tuinslang voor de stalopening. Ikzelf had om die tuinslang, nog zo'n ding om buizen mee te isoleren, met ducttape eromheen. (Paard ging manen en deken aan de ketting schuren, vandaar dat isolatiespul. Alle paarden (28 stuks) bleven er netjes achter.