Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 21:09


Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:01

https://www.rferl.org/a/turkmenistan-dont-change-horse-names/27438392.html
Kwam net dit artikel tegen op internet. Al wel uit 2015, maar vond het wel een aantal leuke (en minder leuke) feitjes geven.

Sinds 2015 is het verboden om de naam van een AT te veranderen. Nieuwe eigenaren zijn dus verplicht hun paard bij de oude naam te noemen.
Vond het persoonlijk altijd een rare gewoonte dat nieuwe eigenaren hun paarden/hond/kat anders gaan noemen als dat hij bij de oude eigenaar heette, dus hier kan ik me nog wel in vinden. Minder verwarring voor het paard.

Plus: ze moeten verplicht begraven worden met een echte ceremonie en een officiële ambtenaar erbij aanwezig.
Niks geen opruimdienst voor kadavers dus voor de AT's daar.
Aan de ene kant is dit wel mooi als afsluiting, aan de andere kant lijkt dit me een beetje ver gaan persoonlijk (die ambtenaar). En hij is heel leuk om dit op te leggen aan de mensen, maar hoe ze het moeten betalen heeft hij volgens mij niet geregeld :n .

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 16:27

Klopt! En ik was er heilig van overtuigd het daar al eens over te hebben gehad, maar dat zal een ander topic of ander forum zijn geweest. :D
Ik vind het een bijzondere regel, maar wel logisch.
Ons veulen reageert overigens ook al heel sterk op haar naam en weet heel goed hoe ze heet. Omdat namen traditioneel vaak met veel zorg werden uitgekozen is het niet heel gek, al waren er genoeg die vroeger gewoon letterlijk “de bruine van [eigenaar]” oid heetten en wat wil je als paarden ook geroofd werden... dan kreeg ie vaak ook een nieuwe naam.

In Turkmenistan heb je natuurlijk met een cultus te maken en deze dingen zijn daar “gewoon” een kenmerk van. Net zoals van iedereen wordt verwacht een goede ruiter te zijn, met de president als groot voorbeeld en neergezet als groots paardenman.
En ze hebben natuurlijk ook hun ministerie van paarden, he?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

amaniblauw

Berichten: 227
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:23

Een ministerie van paarden, dat is nog leuker als een ministerie van magie. :j
Nu ik er echt op let en meer akhal-teke fokkers websites heb gevonden zie ik steeds meer zwaardere (geen dikkere) types AT's en ook te koop. Maar ik moet nog even sparen...


Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:29

Heerlijk topic is dit toch :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 15:45

Ja, bijzonder is het natuurlijk wel een ministerie van paarden. :j In de Turkmeense cultuur en geschiedenis heeft het paard een heel belangrijk rol (gehad). Dat is inmiddels tot een soort cultus verheven. Een Teke siert op het geld, op het nationale embleem en er is jaarlijks een dag van het paard (zeg gerust dagen...) waarbij alles in het teken staat van de Akhal-Teke.
De Iomud is daarbij eigenlijk een beetje een vergeten zusje...

De echte alaman at en massieve Tekes zijn helaas echt heel erg zeldzaam, maar het cliché windhondpaard is tegenwoordig minder populair en een minder hardnekkig beeld (aangezien die echte hele iele, ranke Tekes die mensen van plaatjes kennen vaak nog heel jong waren en bovendien in raceconditie… en tegenwoordig op internet veel meer fokkers en Tekes te vinden zijn…)
Mijn merrie krijgt als heel bescheiden middentype merrie nog altijd reacties als "oh, ik dacht dat dat juist van die hele iele sprieten waren!" :Y)
Maar zo heb ik ook weleens verbazing gehoord wanneer ze andere Tekes troffen van "joh, ik dacht dat ze altijd zo klein waren als jouw merrie…" Nee, uh, weet je nog dat ik zei dat Muzanna te klein gebleven is? Haha, dat hou je altijd denk ik…
Het modernere warmbloedtype wint ook al jaren aan terrein. A blessing and a curse... maar wel een die laat zien dat Tekes meer zijn dan het cliché dat velen kennen. Als dat sprieten zijn, dan is de gemiddelde KWPNer dat ook. :+

Ai, mijn pauze is al lang weer voorbij… weg van het Turkmeense en terug naar het Friese paard. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:57

Ik ben heel erg geïnteresseerd in de teke hoe meer ik dit topic (en die van muzka en aliaa) lees.
Ooit wil ik zelf een veulen fokken en het karakter van de teke's spreekt me heel erg aan om de slechtere kanten van mijn Appy te balanceren.
Maar ik ben echt een leek in het vinden van hengsten en vroeg me af wat nu ongeveer de gemiddelde dekprijs is. Dan kan ik alvast beginnen sparen voor de (mss verre) toekomst

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:09

Hoi Berryz

Leuk dat je geïnteresseerd bent in het ras en een dekking overweegt.
In de Wijk staan 4 hengsten die zijn voor een Akhal-teke merrie 900 euro.
Voor een kruising kun jeze even een email sturen ik heb dat jaren geleden gedaan voor mijn kwpn merrie en toen lagen de kosten tussen de 400 en 500 euro. Bij kruisingen komt er natuurlijk niet zo veel papier werk bij kijken dus dat scheelt meestal in de prijs.

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:33

Ooh, dat is leuk om te horen. Ik dacht net dat het andersom ging zijn omdat ze dan sneller raszuiver blijven

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:44

Ik weet alleen niet of het een goed idee is.
Ik heb zelf een Engels Volbloed (volgens JoSav zijn ze er erg aan verwant, en qua karakter en bouw zijn er veel gelijkenissen) en het grote nadeel met kruisingen met volbloeden en dit soort paarden is dat je erg veel paard krijgt met een heel specifiek karakter gemixt met een paard dat helemaal niet zo'n karakter heeft, en juist dat karakter levert voor veel mensen toch wel problemen op. Ik persoonlijk zou nooit voor een kruising met..... gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:47

Bedankt, ik ga er zoiso nog goed over nadenken. Het is niet voor de komende paar jaar, dus mss verander ik nog van gedachten. :)

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:28

Dat is zonder meer heel verstandig, dan maak je altijd een overdachte keuze, hoe die ook uitvalt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-18 21:54

Een gemiddelde is er niet echt. Dekprijs loopt uiteen van 400 tot meer dan 2500 euro al dan niet met restricties op ras en kwaliteit merrie. Sommige hengstenhouders accepteren geen andere rassen, of screenen merries op voorhand. Er zijn er idd diverse die een lagere dekprijs hanteren voor andere rassen. Ook niet allemaal. Hou er wel rekening mee dat velen uitsluitend natuurlijk dekken en degenen die wel KI aanbieden over het algemeen niet onder de 1000 komen en heel vaak gaat het om diepvries.
Wil je bijvoorbeeld alleen KI wordt de spoeling al veel dunner, maar ik kan je dan via PB alsnog wel een lijstje geven van dekhengsten.

Let wel, de kanttekening plaatst avalanche niet zomaar: dit type karakter is niet voor iedereen (als je ermee door een deur kunt wil je echt nooit meer een gewoon paard want ze zijn echt ongelooflijk fantastisch) maar net als bij bijv. Arabieren zijn de halfbloeden toch vaak iets gecompliceerder. Wel drukken Tekes heel erg hun stempel en hebben over het algemeen een heel goed karakter. Maar nogmaals, niet voor iedereen. Ze zijn nl. wel heel erg intelligent en willen samenwerken - dwingen of iets opleggen kun je vergeten en ze zijn je snel drie stappen voor. :Y)
Ik heb zelf weinig ervaring met partbred Tekes, maar hoor ook velen die heel blij zijn met hun halve Teke; “volgende keer komt er een volle!”

Ik heb even gespiekt wat voor merrie je hebt. Gaat het om de appie kruising? De combinatie Appaloosa x Teke wordt vrij veel gedaan en is de basis geweest voor het opnieuw leven inblazen van de Nez Perce fokkerij na wat er met de American Appaloosa en specifiek de Nez Perce paarden is gebeurd. Zonder Nez Perce papier worden ze meestal Akhaloosa genoemd. Via het Russische stamboek is er voor halfbloeden een papier aan te vragen (partbred papier). Ik heb wel beeldmateriaal van verscheidene van dit soort (appie x AT) kruisingen.

Als je merrie gecompliceerd is zou ik absoluut niet inboeten op karakter van de hengst. Tekes zijn, als je er mee om kunt gaan heel makkelijk, maar ze staan niet zomaar als moeilijk te boek. Wil je je paard kunnen vertellen wat ie moet doen zonder verdere input van dat paard (behalve doen wat je vraagt/eist) dan is een Teke niet geschikt. Daar zijn ze te intelligent en te trots voor. Ze willen nl. een gelijkwaardige relatie. Nu weet ik wel dat de appaloosa ook wel te boek staat als “niet voor iedereen” (en waren er oorspronkelijk ook getijgerde oftewel “appaloosa” AT...)

Dekgeld is iig sterk afhankelijk van welke hengst je geschikt vindt en of je evt. wilt reizen met je merrie of alleen KI wilt.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Berryz

Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:20

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Het gaat idd over mijn appaloosa. Zelf is ze ook eentje dat niet te dwingen is, waardoor ik in de laatste 6maand al heel veel geleerd heb van haar.

Hetgene wat ik aan haar zou willen verbeteren is een iets fijnere bouw (ze heeft een meer quarter bouw, ookal zit er enkel Arab & tb in haar bloedlijn voor zover ik weet. Moeders kant ken ik niet), ook is ze heel erg snel gestressed en helemaal niet zo koel in het hoofd als pure Amerikaanse appies en teke's.
Mijn passie in het rijden ligt bij de endurance, waardoor een teke al snel op de lijst van mogelijkheden komt.

Zoals ik al zei, het is nog zeker niet voor volgend jaar, dus ik heb nog tijd genoeg om onderzoek te doen en te beslissen. Eerst wil ik haar de tijd geven om lekker op te groeien, want de kans dat haar karakter nog veranderd na haar 'pubertijd' is er zoiso wel. Momenteel is ze te stress van op stal te staan om daar goed over te oordelen.

Het is nog niet eens een zekerheid dat ik haar zal laten dekken ipv een veulen te kopen. Maar ik ben al goed op voorhand bezig met me in te lezen indien ik het toch zou doen, en zal ook naar verschillende rassen onderzoek doen.

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 13:06

Tekes veredelen absoluut. :j Belangrijk is dat je een hengst kiest die goed aansluit op je merrie. Denk dat het een goede zaak is dat je de tijd neemt om te beslissen. Dan kun je je merrie ook goed leren kennen.

In een ander topic vroeg iemand overigens het volgende:

Citaat:
Ik als niet kenner van het ras, ben erg benieuwd naar een (goede) standfoto van een hengst waar jij zelf gek van bent(uiteraard niet van jezelf :+ :D )


Ik ben persoonlijk weg van Tekes met lijnteelt op deze hengst:
Afbeelding
Mijn veulen van 2018 heeft mede daarom heel bewust (een heel bijzondere en bijzonder zeldzame) lijnteelt op die hengst en voldoet boven verwachting heel sterk aan het type dat ik heb willen fokken. Dit was, zoals wel aan het type is te zien, een renpaard - een legendarisch renpaard zelfs wiens records nog altijd staan. Veel paarden van de Shael stoeterij voeren ook lijnteelt op Omar. Hier ook in renconditie dus geeft ook al een heel ander beeld. De combinatie geeft in elk geval zeer kwalitatieve, sterke paarden. Het is me zo door de jaren heen in elk geval opgevallen.

Ik bied overigens met alle liefde wat meer context. :D
De hengst uit de OP is een late nakomeling van een bekende en zeer invloedrijke dekhengst die een vrijwel uitgestorven bloedlijn nieuw leven heeft ingeblazen. Dat is deze hengst: Gaigysyz, een hengst wiens kwaliteit vooral in zijn nakomelingen zichtbaar was.

Voorbeelden van enkele kwalitatieve AT hengsten:
NB. Geen eigen hengsten. Ik heb voor het gemak bewust alleen hengsten uit Rusland en Kazachstan in dit lijstje. Dat betekent overigens niet dat er geen goede hengsten in het Westen zijn. Zo ben ik o.a. weg van deze hengst en deze 29-jarige Omar-zoon. ;) Enkele van onderstaande hengsten zou ik zelf echter nooit gebruiken omdat ik een heel ander type wil fokken of ze om een andere reden niet op mijn merries aansluiten.
Overigens komt de hengst Monmartr oorspronkelijk uit Oekraïne...

Gaon-Shael
in beweging
Sayvan
in beweging
Monmartr Hou er wel rekening mee dat deze hengst alweer 24 is (dit jaar 25). De hengst waar ik een 2018 veulen van heb wordt later deze maand 30.
in beweging
Shet-Shael
in beweging
Gjaurs (bekend renpaard en halfbroer met dezelfde vader als paard uit OP; weer heel ander type dan bovenstaande hengsten)
in beweging
Sagib
Deze foto van Sagib zal menigeen kennen van Google. Ook een halfbroer (zelfde vader) van paard uit OP.
Garayusup
in beweging (is een heel moderne hengst van het toi at type overigens, dus moet je van houden)
Petrol

Jong grut, meerendeel hier 2-4 à 5 jaar oud, om de vergelijking wat eerlijker te maken, aangezien de hengst uit de OP toen ook nog jong was:
Muradbek
Archman
Gurdykhan
Poedinok
Ganimed
Daihan
Gamal-Gere (hoofdtype, dus erg langgelijnd en in dit geval ook erg rank - moet je ook van houden en ik heb zelf een voorkeur voor alaman, middentype en massieve type.)

Nou, voor het idee wat er aan verdere hengsten zoal te vinden is. Een heel kleine greep in elk geval. :)
Nu zijn dit dus grotendeels “Russen” net als Akgez, maar ook in het Westen zijn er absoluut goede hengsten te vinden.
Overigens komt Akgez-Geli uit dezelfde stal als de legendarische Tokhtamysh. Ook bovengenoemde Sagib heeft daar gestaan.

———————————

Het ging weer eens over het internetfenomeen Akgez-Geli die nog steeds heel hardnekkig de ronde doet als “het mooiste paard ter wereld” :Y)
Nu ik aan Geli stud denk, denk ik meteen ook aan de in september goedgekeurde Amadei. Wellicht voor diegenen die een rijtypische Teke dekhengst zoeken interessant...
Ik dacht het al eerder eens te hebben genoemd, maar Duitsland is dus sinds eenntijdje drie jonge Teke hengsten riker.
Het gaat om Degni Shael, Ehad shael (Ekhad) en dus Amadei Geli.
Wat ze gaan doen wbt nakomelingen is nog afwachten, maar ze zijn zeker voor warmbloedfokkers die veredeling zoeken de moeite waard om te volgen.

Degni Shael heeft drie goede gangen, m.n. een krachtige galop en wordt verder opgeleid in de dressuur.
https://www.youtube.com/watch?v=KkaCprI8uBE
http://akhal-teke.net/en/horses_sale/Degni-Shael/
Hier nog in Rusland als 4-jarige, inmiddels in bezit en training van Anja Beran.
Modern middentype Teke. Zit hoofdtype achter, gecombineerd met twee hele mooie massieve Teke lijnen. Lijkt nu langzaam wat massiever te worden (nu 5 jaar). Zal nog wel wat uitzwaren. Zwaart zelfs mogelijk uit tot een massieve Teke, maar is gefokt als modern middentype.

Ehad Shael

Inmiddels in bezit van Julia Schmid. Wordt klaargestoomd voor eventing. Hier 4, inmiddels ook 5 jaar.
Hier foto's tot 3 jaar.
Zal ook nog wat uitzwaren. Ook modern middentype en combinatie moderne (hoofd)type en massieve type.
Zijn eerste 2 wedstrijden:
https://www.youtube.com/watch?v=qA_V9QE5p1w
https://www.youtube.com/watch?v=FHuCzk3O7jA

Julia Schmid is tevens mede-eigenaar van Amadei Geli. De hengst is aangekocht door Herbert Blatt en zal door Schmid en haar man (https://www.schmid-urspring.de/) worden uitgebracht.


Meer foto’s.
Hij is gekeurd bij het Bayerischer Zuchtverband (Keuringswinnaar). Winnaar ZSAA-Hengstleistungsprüfung 2018 in september.
Daarbij is hij in dressuur en vrijspringen, dressuur en springen onder de man, eventing en endurance getest.
Dressage 7.8
Rideability 8
Jumping 8,25
Cross country 8,75
Constitution/resilience 9
Workability 8.5
Temperament 9
Character 9

Verdere scores zijn terug te vinden in keuringsrapport (is openbaar). Staat ook op de Facebook pagina van Geli Teke: https://www.facebook.com/gelistudfarm/
Amadei is hoofdtype en een typische moderne Posman gecombineerd met Gundogar lijn Teke. Heeft wel aardig wat lengte. Gundogar is vooral sterk in hem terug te zien. Zeer hoogbenig rechthoeksmodel, pas vier jaar oud. Nu al 1.66 groot.
Zal vooral in de eventing worden uitgebracht. Ze zullen hem ook voor warmbloedmerries aanbieden. Daar vind ik hem persoonlijk ook het meest geschikt voor.

Dus, voor wie het interessant vindt. :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:18

Super interessant. Al hou ik het voor mijn merrie bij volbloeds. Eventueel Anglo-Arabier is nog bespreekbaar, maar dan moet de hengst wel super bewegen, en Arabieren vallen vaak tegen in beweging vind ik. Tenminste als je een sportpaard wilt.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

ieris

Berichten: 1752
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:18

Mooe foto's en tekst Josav!

Wat leuk om te lezen over Gaigysys,
Dat is de overgrootvader van Matsie!

Omar nakomelingen vind ik ook prachtig! Die zwarte op de foto <3

Vind de hengst die jij hebt gebruikt op je merrie er ook nog super bij staan voor zijn leeftijd. Mooi om te zien wat een gehard type paard dat is.
En jou veulen is zeker goed gelukt!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:18

Heel leuk stuk weer JoSav! Er zitten echt prachtige hengsten tussen. Het middentype en de zwaardere zie ik het liefst, maar hier en daar zijn er ook wel lichtere types die er tussenuit springen voor mij. Gaon-Shael vind ik een gave. Ehad Shael, Degni Shael en Amadei Geli zijn ook leukerds!
Garayusup is niet mijn type. Daar moet je idd van houden. :P

Als ik Aliaa ga dekken, weet ik je wel te vinden! <<) Muzka is een super leuk veulen geworden (kan ook moeilijk anders door zulke leuke ouders), dus dat kan niet anders dan dat jij wel een leuke combinatie weet te vinden. :D

ponyexpres

Berichten: 3
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:19

zippora schreef:
@Amaniblauw - het zit gedeeltelijk in de lijnen inderdaad - welke de meest zware types leveren weet ik niet meer. JoSav ongetwijfeld wel.

Ik heb net een topic over het AT kampioenschap op Bokt gezet waar je wat verschil in types kunt zien.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=176&t=1949542

Een tweetal foto's die ik daar niet geplaatst hebt waren van 2 dochters van Ata Gush. De ene Gadyrly was super zwaar (te dik) en ook nog eens ERG stevig gebouwd. Haar halfzus Melodiia was ook stevig gebouwd, maar op gewicht. En mooier. Beiden hadden erg mooie gangen. Melodiia, 9 jaar, heeft overigens haar klasse (merries van 3 jaar en ouder) gewonnen. Gadyrly is zelfs 3e geworden, vooral dankzij haar gangen.
Dus Ata Gush geeft zeker veulens van een zwaarder type.
Gadyrly
[ [url=m/uL4EoL.jpg]Afbeelding[/url] ]
die 1ste foto is echt mooi :) :) :) :) :) :) :) /3 :):) :):) :):) :):) +:)+ +:)+ +:)+ +:)+
Melodiia
[ [url=m/bAWMZO.jpg]Afbeelding[/url] ]

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-19 11:54

Ik denk dat het best nuttig is hier weer eens een update te plaatsen.
Ik heb nl. nog wat materiaal naar aanleiding van het kampioenschap eerder dit jaar, waar o.a. een halfzus van mijn veulen kampioen werd en onder de ruinen de ruin van ieris hier. Zelf konden we er door omstandigheden niet bij zijn. Erg spijtig, want het was erg dichtbij.

Maar, voor degenen die hier nog meelezen en inmiddels zelf aan de Teke zijn (jullie weten wie jullie zijn!) is het misschien leuk voor de verandering eens onder de meeleessteen vandaan te kruipen en misschien hier ook het ras te promoten of inzicht te geven in hoe het is het mens van een Teke te zijn... door een klein stukje te schrijven in onderstaand topic.
Tot vrijdag kun je hier een (klein of groot) stukje plaatsen:

[RPA] Ras van de Maand: De Akhal-Teke

Anders voelen ieris en ik ons ook zo alleen in dat topic, wetende dat er nog meerdere andere Teke eigenaren op bokt actief zijn (hoewel de meeste van jullie meelezen en via PB communiceren, hihi, geen commentaar!)
Kijk als jullie alleen maar willen beamen wat wij al geschreven hebben is dat ook meer dan goed hoor! :Y) Maar plaats dat dan ook vooral. *\o/* :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

mental11
Berichten: 171
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Ginder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 17:11

Hoi,
Ik lees hier met veel plezier over de Akhal Teke. Net hierboven ook mooie plaatjes kijken uit een lijst met echt veel mooie dekhengsten. Zijn er AT hengsten in Nederland ter dekking of gaat het met verzend-zaad ofzoiets? Ik overweeg een AT dekhengst voor mijn merrie (Welsh x Arab) namelijk.

What comes around goes around, what goes around comes around, circles spin round and round

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 07:45

Er zijn enkele hengsten in Nederland en verder ben je op het buitenland aangewezen. Zowel natuurlijke dekking als KI. Dekgeld ligt gemiddeld rond 1000 euro. Vaak geen lager dekgeld voor andere rassen, maar is altijd individueel met hengstenhouder te bespreken. Er is onder meer een stoeterij in De Wijk, Drenthe.
Voor verdere info kun je me een PB sturen of je vraag hier of in mijn andere topic op PP stellen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4674
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 08:31

Overigens is de combinatie Welsh x AT en Arab x AT vaker gedaan en met erg mooie resultaten.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers