Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Knoesje

Berichten: 1507
Geregistreerd: 22-06-04

Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 16:16

Ik sta al sinds 7 jaar met veel plezier op een manege/pensionstal in het zuidwesten van het land.
Het is een pensionstalling met veel faciliteiten.
Een buitenbak, een binnenbak, een longeerring, stapmolen, 3 kleine paddocks (4x4 m) goede uitrijmogelijkheden en goed voer-en mestbeleid.
Op zich was ik altijd tevreden, maar de prijzen voor de stalling zijn de laatste anderhalf jaar met maar liefst
10% gestegen! Er is sinds vorig jaar wel een stapmolen bijgekomen, dus die prijsverhoging van 15,- begrijp ik wel. Maar vorige maand kwam er nog 10,- en per januari weer bijna 15,-.
De reden is de stijgende stro- en hooikosten en verhoogde btw-tarieven.
Al met al ga ik nu 400,- betalen tegen 363,- in januari 2017.

Ik vind dat in relatief korte tijd erg veel duurder geworden.
Wat vinden jullie ervan? Hebben jullie ook te maken met enorme prijsstijgingen bij jullie stal?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-12-18 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel verwijderd.

Voor 75,- heb je al een pastelportret van jouw dier!
Mijn website: http://www.portretvanjepaard.nl
Mijn Facebook: https://www.facebook.com/portretvanjepa ... _new_likes


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:21

Nou ja de hooi en stro prijzen zijn nu eenmaal extreem nu. Dus snap wel dat ze de stallingsprijs omhoog gooien daarvoor.
Verhoogde btw tarieven vind ik dan opmerkelijk. Is dat op het hooi en stro of in het algemeen?

JM :#

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:23

Wat een geld zeg, vind dat wel een behoorlijke verhoging in korte tijd

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Knoesje

Berichten: 1507
Geregistreerd: 22-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 16:24

De BTW van stalling in het algemeen gaat van 6% naar 9% volgens de pensionstal.

Voor 75,- heb je al een pastelportret van jouw dier!
Mijn website: http://www.portretvanjepaard.nl
Mijn Facebook: https://www.facebook.com/portretvanjepa ... _new_likes

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:25

Shaggy09 schreef:
Nou ja de hooi en stro prijzen zijn nu eenmaal extreem nu. Dus snap wel dat ze de stallingsprijs omhoog gooien daarvoor.
Verhoogde btw tarieven vind ik dan opmerkelijk. Is dat op het hooi en stro of in het algemeen?

https://www.fnrs.nl/nieuws/wat-betekent ... ief-voor-u

[o]

Knoesje

Berichten: 1507
Geregistreerd: 22-06-04

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 16:28

Dankjewel voor deze informatie

Voor 75,- heb je al een pastelportret van jouw dier!
Mijn website: http://www.portretvanjepaard.nl
Mijn Facebook: https://www.facebook.com/portretvanjepa ... _new_likes

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:29

Ik las het net ja, kabinet rutte wil per 1 januari 2019 het tarief verhogen naar 9%. Maar tweede en eerste kamer moeten hier nog mee instemmen. Dus 100% zeker is het volgens mij niet?

Inderdaad een forse stijging van je stalling. Ik zou afwachten of de 9% word doorgevoerd.

JM :#

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:53

Bij ons ben ik ook 10% meer gaan betalen in 1 jaar tijd. Eerst per januari 2018 en nog een keer ivm hooi/droogte. Ik vind het redelijk, het is niet dik verdienen op een pensionstalling en vind het het nog steeds waard. Ben nog superblij met de prijs voor wat ik krijg - ik betaal nu 325 ipv 295.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:06

Dat is een flinke verhoging, ik snap dat je daar even goed over moet nadenken. Hoe zijn de alternatieven in de buurt?

Dat belastingverhaal gaat niet over de gehele stalprijs, maar over slechts 1/3e van het totaalbedrag. 1/3e wordt niet belast (verhuur onroerend goed), 1/3e laag tarief (van 6% naar misschien 9% dus) en 1/3e zit op hoog tarief (21%). In jouw geval (volgens mijn berekening betaal je nu 388?) kost de belastingverhoging nog geen €4,- per maand meer...

Bron: http://www.paardfiscaal.nl/pension

Edit: zie nu de FNRS-link, precies wat ik bedoel! :j
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 02-12-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Anoniem

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:09

Hier is ook alles omhoog gegaan. Ik heb recent een rondje stallen gedaan, en allemaa gaven ze aan tussen de €10-€20 omhoog te gaan ivm de prijzen van het hooi/stro. Dus ik denk dat je dat overal hebt nu...
Tis veel, maar helaas kunnen de pension eigenaren er weinig aan doen denk ik...

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:28

Het is gewoon een droog jaar geweest voor alle landen, hooi en stro van degelijke kwaliteit zijn duur en moeilijker aan te komen.
Ik snap de prijsstijging wel.

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:30

Toevallig stond ik vandaag nog in de winkel naar vlas en houtkrullen ed. te kijken. Ook dat is allemaal een stuk duurder, dus ik snap wel dat een pensionstal die verhogingen moet doorrekenen.
Maar 400 euro, dat is nog al wat!

Waar zijn eigenlijk die 4x4m paddocks voor? Dat is wel heel erg klein. Wat kan je er mee?

[o]

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:39

Ik heb m'n paarden bij huis staan en vind alles ook behoorlijk duurder geworden 't jaar..
Als je daar op nog moet verdienen zullen de prijzen idd flink moeten stijgen.


Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:45

Ook ik ben afgelopen jaar bijna 10 % meer gaan betalen. Eerst een gewone verhoging van een 10,- en daarna van de zomer nog € 15,- erbij vanwege gestegen hooiprijzen. Ik denk dat je er nergens aan ontkomt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:10

Heb ze ook bij huis en betaal nu het dubbele voor hooi en de prijs van de bodembedekking gehakseld koolzaadstro is ook gestegen evenals het voer dus ik snap de prijsverhoging van stallen wel willen ze kwaliteit blijven leveren.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Sherivey
Berichten: 8604
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:16

Wat ik me dan afvraag... Gaan de stallingsprijzen ook weer omlaag als het hooi en stro weer minder duur wordt?

:wave:

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:36

Dat de stalling duur is viel mij ook al op.. mijn paarden staan aan huis maar het weiland ligt er zo slecht bij dat we besloten hebben om de paarden een paar maanden naar stal te doen.

3 jaar geleden dit ook gedaan en waren we +- 200/250 per paard kwijt, nu toch echt wel ruim 300 zonder geweldige faciliteiten, of het echt door het hooi komt, ik betwijfel het, ik gok dat ze prijzen niet zo snel weer omlaag gaan

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:41

Toen ik bij mijn huidge stalling ging kijken kostte die 135 euro. Ik betaal nu ( 2,5 jaar later ) 150. Ik snap de stijging maar krijg niets 'extra' voor die 15 euro meer dus dat is pech hebben.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:46

Ik gok dat ze ook niet zo snel weer omlaag gaan.
Maar momenteel krijg je voor dat extra geld toch voer? Daarvoor hoef je niks 'extras' te krijgen, daarvoor krijgt je paard gewoon voer?


shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:50

Prijzen gaan nooit omlaag is mijn ervaring... De hooiprijzen zullen wel weer iets dalen als deze gekte (daar betaal je ook voor, naast voor de schaarste denk ik) voorbij is, maar ik verwacht niet dat stalhouders weer gaan zakken. Hoogstens een jaar stabiliseren.

Ik sta nu gelukkig op een stal met meer dan genoeg land om zelfvoorzienend te zijn qua hooi, dat scheelt (zeker nu) flink. Ik zit op €235 all in. Maar ook in een andere regio dan jullie denk ik.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:36

Ik vind de hooiprijzen ook wel een beetje het probleem van de stallingshouder. Bij een heel goed jaar ga je ook niet minder betalen dus waarom wel meer gaan betalen na een slecht jaar.

Ik heb het er met mijn stallingshouder over gehad en die geeft aan dat er pas een verhoging aankomt als er een aantal slechte jaren achtereen zijn.

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:39

Dus moeten ze verlies gaan draaien op het voer? Die kunnen ook niet ruiken dat er in 1 keer zonder aankodiging zo'n droog jaar aan komt.. Dus ik vind dat niet echt eerlijk om zo te denken.
De prijzen in de supermarkt stijgen ook, de benzineprijzen ook onder bepaalde omstandigheden.
Alleen die gaan ook weer omlaag.


_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:49

Precies, die supermarktprijzen dalen ook weer. Er wordt hierboven al aangegeven dat de stallingsprijzen dat waarschijnlijk niet doen. In de vette jaren maak je meer winst die je apart zet voor de magere jaren.

Zo werkt het toch ook voor de koeienboer? In magere jaren kan de boer niet opeens meer vragen voor de melk.

Cioccolato

Berichten: 6599
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:54

Ik denk dat ik toch liever meer zou betalen voor de stal dan dat mijn paard minder eten krijgt.
De markt voor de pensionhouders is anders dan alle andere markten, logisch. Het is een luxe, en geen leven zoals dat van een boer.

Maar ik ben ook benieuwd naar idd de andere takken die met voer te maken hebben en geen luxe zijn. Die gaan er aan onderdoor omdat ze kapot worden gemaakt, niet dat meer geld krijgen wat ze nodig zijn. Of de dieren gaan er aan onder door.
Net als pensionhouders eraan onderdoor gaan als ze hun prijzen niet verhogen.

Maar als het weer een goed jaar is, vind ik idd dat de prijzen weer omlaag zouden moeten gaan. Of ze moeten werken met een kale huur, plus variabele kosten voor voer.


Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 20:18

Alles wat betreft het houden van paarden stijgt enorm, heb ze aan huis staan, maar het voer, stro en vlas is dit jaar echt enorm omhoog gegaan, iedere keer dat ik haal is de prijs weer hoger. En vanaf 1 januari ook nog de BTW.....ik vind goed voer enorm belangrijk met jonge dieren, maar ik probeer dus wel de koopavonden van de Welkoop in de gaten te houden voor de lucerne :) Ook de loonwerker die de mest komt uitrijden is ieder jaar duurder. Snap de pensionhouders maar het is wel veel geld inderdaad....

Jonker's Olivia (Veenstra's Promise x Orchard D'avranche) KEUR-SPORT-IBOB-AA
Aroshoeve's Don Olivius (Heidenhof's Don Diëgo x Veenstra's Promise) GRONINGS KAMPIOEN L1(2016) & L2 (2017) paarden


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eelmo, Foreverkliek, LouLouB, NewChapter, YandexBot en 115 bezoekers