Centraal Aziatische Owcharka

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 09:40

Zijn er hier mensen die in het bezit zijn van een Centraal Aziatische Owcharka?

Kerstmuts


luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:06

Ik ken het ras niet.
Met Google zie ik dat het flinke honden zijn.

[o]

secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:09

Niet met dit ras, wel met aziatische honden. Geen simpel klusje over het algemeen en iets waar je je goed in moet inlezen. Aziaten zijn net even anders dan de standaard europese hondenrassen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Foaly

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:43


People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:56

Ik ken ze vanuit de rasvereniging. Geen makkelijke honden...


XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 15:15

luuntje schreef:
Ik ken het ras niet.
Met Google zie ik dat het flinke honden zijn.

Dat klopt, onze reu van net 2 jaar is 85cm en begint nu uit te zwaren. Echt een flinke hond.

Machie schreef:
Ik ken ze vanuit de rasvereniging. Geen makkelijke honden...

Tja, wat voor de één gemakkelijk is, is voor de andere niet gemakkelijk. Wij hebben eerst altijd komondors gehad (zo’n 20jaar) en kenden de aziaat ook uit de rasvereniging. Ik dacht toen ook altijd: die komen er bij mij niet in. Maar mijn man zag de vachtverzorging van de Komondor niet meer zitten.
Hij is zich gaan inlezen en koos voor deze hond, natuurlijk met instemming van mij.
Wij wonen groot, boerderij, veel dieren, veel kinderen (pleeggezin en noodopvang dus ook veel wisselende kinderen) en Ben is voor mij echt de perfecte hond gebleken. Hij is zelfstandig, enorm beschermend en voorzichtig met alle kinderen. Ik ben echt verrast door zijn karakter.
Wij zijn niet van, zit, af, hier, sta, blijf en draai drie keer een rondje. Hij moet functioneel luisteren. Op tijd in zijn hok ( groot als een garag) en alleen als wij aan tafel gaan of er dingen moeten gebeuren die voor hem gevaarlijk zijn of waar wij hem niet bij willen hebben.
Hij moet bij mij komen als ik hem nodig heb (en of dat voor een knuffel is of voor bescherming maakt niet uit) en ik wil hem goed kunnen verzorgen. Oren schoonmaken, zijn hele lijf betasten, tanden bekijken, etc.
Dit doet hij perfect en voor de rest respecteer ik hem zoals hij is. Ik zal hem nooit meenemen naar de raavereniging, al zou ik hem dolgraag showen omdat ik apetrots op hem ben. Maar hij gaat dat niet leuk vinden, dus gaan we dat niet doen. Hij gedraagt zich prima met andere honden op eigen terrein maar er is ook nog nooit een hond geweest die hem probeert te domineren.
Eerlijk gezegd vind ik Ben een stuk makkelijker dan de komondor. Alhoewel als ik ooit alleen komt te staan gelijk weer een komondor aanschaf.

secricible schreef:
Niet met dit ras, wel met aziatische honden. Geen simpel klusje over het algemeen en iets waar je je goed in moet inlezen. Aziaten zijn net even anders dan de standaard europese hondenrassen.

Het is idd een hele andere aanpak. Maar zoals ik al eerder schreef maakt deze hond mij wel echt blij!

Foaly schreef:
[BB] BeestenBoel<a href="tel:1738353">1738353</a>

In dit topic staat heel wat info :j

Ik zal hem wel eens doorspitten. Al zijn kaukazen wel weer anders dan de CAO.

De reden dat ik dit topic heb geopend is dat we er over denken om er een teefje bij te nemen. Of we gaan fokken weet ik niet. Vind dat nogal wat. Veel verantwoordelijkheid en zie maar goede adressen te vinden voor dergelijke pups, kan gewoon echt niet bij iedereen.
Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen bij het nemen van een teef naast een reu en dan met name zijn gedragsverandering.

Afbeelding

Kerstmuts

dierenfan
Berichten: 9563
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:18

Fokken zou ik sowieso niet doen ivm de reden die je al aan geeft. Zeer weinig mensen kunnen dit ras bieden wat ze nodig hebben.

Daarnaast zeer weinig van dit ras kunnen zich zodanig aanpassen dat ze überhaupt geschikt zijn voor het leven hier in omstreken omdat ze gemiddeld genomen veel meer nodig hebben.

Persoonlijk zou ik lekker genieten van de hond die je hebt. Het is duidelijk een lot uit de loterij voor jullie maar zou wel in je achterhoofd houden dat hij wel eens een uitzondering kan zijn qua karakter wat zijn ras betreft ;)

Machie

Berichten: 15955
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Centraal Aziatische Owcharka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:47

Oh met zoveel ervaring kan een teef er prima bij :)
Ik heb zelf de kleintjes van de rasvereniging, een hrvatski ovcar, een puli en een kruising pumi ;)

Ik denk dat de CAO voor bijna niemand een makkelijk ras is. Ze passen niet in een rijtjeswoning vind ik :)
Maar ik geloof direct dat als ze je liggen het een wereldras is :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gee, Polarize en 16 bezoekers