[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:19

Okay_Zoe schreef:
Wel jammer dat anderen daar anders over denken...


En jij denkt dat dat niet voorkomt bij western? Want dan kan ik je helaas uit die droom halen...
Elke tak van paardensport heeft ruiters die liever een short cut nemen en aan teugels trekken, zagen, handen vastzetten of andere ongewenste dingen doen om dat paard maar naar beneden te krijgen. Of te laten springen / whatever de discipline vraagt te doen.
Die rotte appels zijn er overal. In Nederland zijn meer dressuurruiters dus valt het meer op. Maar kijk je goed om je heen in de gehele western wereld , dan vind je daar net zo goed rotte appels die het gewoon niet snappen en dingen met dwang doen.
Kwam toevallig net op Facebook een foto tegen van iemand die een paard reed, western, met shanks, handen vastgezet ongeveer achter de dijen en teugels echt niet los. Helaas...

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"



Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 08:24

LoveBodin schreef:
Okay_Zoe schreef:
Wel jammer dat anderen daar anders over denken...


En jij denkt dat dat niet voorkomt bij western? Want dan kan ik je helaas uit die droom halen...
Elke tak van paardensport heeft ruiters die liever een short cut nemen en aan teugels trekken, zagen, handen vastzetten of andere ongewenste dingen doen om dat paard maar naar beneden te krijgen. Of te laten springen / whatever de discipline vraagt te doen.
Die rotte appels zijn er overal. In Nederland zijn meer dressuurruiters dus valt het meer op. Maar kijk je goed om je heen in de gehele western wereld , dan vind je daar net zo goed rotte appels die het gewoon niet snappen en dingen met dwang doen.
Kwam toevallig net op Facebook een foto tegen van iemand die een paard reed, western, met shanks, handen vastgezet ongeveer achter de dijen en teugels echt niet los. Helaas...


Inderdaad, het is juist dat western rijders hacamoren aan hun bit hebben ofzo. Maar het is wel zo dat bij het western eigenlijk niet de bedoeling is om druk te hebben op de mond van het paard, maar bij engels rijden JUIST wel zodat je contact met hem hebt.

Spoiler:
BEER

c_alsemgeest

Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:56

Okay_Zoe schreef:
Wel jammer dat anderen daar anders over denken...

En ook die heb je bij elke discipline.
Contact is geen druk.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:15

Hoi, ik had een vraag. Mijn pony gooit altijd zijn hoofd in de lucht en wil absoluut niet dalen, heeft iemand tips?

In bezit van het knapste arabiertje op stal <3

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:17

Salinero123 schreef:
Hoi, ik had een vraag. Mijn pony gooit altijd zijn hoofd in de lucht en wil absoluut niet dalen, heeft iemand tips?


Zadel checken. Osteopaat er bij.
En een instructeur er op zetten als het zadel goed is, om te kijken of het probleem dan opgelost is en het dus in jouw rijden zit.

Is het jouw rijden? Lessen lessen lessen...

Probleem niet opgelost? Foto's van de rug en hals maken.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:16

Ja, ik durf het om hier mijn vraag te stellen :D

Het is namelijk toch wel een beetje genant... ik kan met alle paarden fijn wegrijden... Behalve mijn eigen :').
Ik ben niet van weerstand bieden en het ruk en pluk werk, gewoon zelf flexibel rechtop zitten en je handen zelf goed dragen en dan komt het allemaal wel. Sturen met je lichaam en je teugels om wat te begrenzen en iets stelling te vragen.
Maar mijn eigen paard loopt dus niet nageefelijk, ja soms, maar meestal niet. Als ik de teugels erg lang laat dan volgt hij netjes mijn hand, maar de teugels oppakken is gewoon niet de bedoeling. Hij komt niet met zijn hoofd omhoog, maar trekt het recht naar voren. Voorwaarts oplossen resulteert erin dat hij prima harder wilt lopen, maar wel lekker lang. Hij is lang en iets neerwaarts gebouwd met een achterbeen dat niet zo snel is, hoewel hij het voldoende onder de massa plaatst. Hij is wat flegmatiek en heeft niet echt een bewerkbare instelling. De dagen dat hij goed loopt zijn de dagen dat hij heet is en zelf meer aanbiedt qua dragen. Hij heeft nu een jaar op de wei gestaan na een ongeluk en ik had gehoopt dat er misschien iets was veranderd, misschien omdat hij wat tijd had gehad... maar dat is niet het geval. Ik wil zodra we het gaan oppakken (na de vorst) het ook gelijk goed doen, maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed hoe. Hij heeft nergens last van en ook als hij gewoon loopt loopt hij goed op eigen benen en ondanks dat hij niet zo rond loopt druk hij zijn rug niet weg. Bitloos doet hij precies hetzelfde.
We reden (hopelijk straks weer) voornamelijk endurance, maar ik vind juist de dressuurmatige basis ook erg belangrijk. In het bos laat ik hem vrij los omdat hij zelf de bodem het beste kan inschatten en ik hem daarbij niet teveel wil onderbreken. Hij springt ook prima een parcoursje, hoewel ik dan dressuurmatig nog steeds te weinig in te brengen heb om echt goed te rijden, hij maakt zich lang en berekend zijn eigen afstanden en negeert mij voornamelijk :') .
We hebben natuurlijk les gehad, maar het oplossen van dit specifieke probleem is tot nu toe erg lastig gebleken. De springlessen gaan dressuurmatig het beste omdat de balken hem wat enthousiaster maken, maar als we dat te vaak doen verliest hij daarin ook zijn interesse.
Ik wil met het opbouwen niet gelijk les nemen, aangezien het in het begin gaat neerkomen op 20 minuten stappen...
Dus, wie heeft er ervaring met dit type paard en eventueel oefeningen om hem bij het opbouwen al wat meer te laten dragen?

Zie profiel voor foto's

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:34

Ik wilde wat vragen gaan stellen, maar die heb je al redelijk beantwoord, als in de zin dat je paard de rug loslaat :)
Hou je buitenteugel eraan, en rijd hem daar eens naar toe? Binnenhand iets naar voren geven, maar een millimeter of zo, maar hou je binnenhand heel zacht, en ga hem eens steeds op de buitenteugel opvangen? Als hij een teugel niet aanpakt, niet gaan drammen met je hand, pak je hem gewoon op de andere kant, desnoods vraag je contrastelling. Binnenbeen lang en los.

En ik zou niet gaan zitten pielen in stap, maar dat is mijn persoonlijke ding, omdat stap eigenlijk moeilijker is voor een paard om correct nageeflijk te worden, ga aandraven, laat je rustig opgooien en kom zachtjes weer neer, hou je benen lang en los, niet te veel willen, gewoon je paard rustig naar je buitenhand toe rijden, daar begrenzen, en eventueel wat aanvullen met je been. En beloon hem met je stem ook, elke voorwaartse reactie is "braaf!!!"

niet elke pas aandrijven, wat ik ruiters met flegmatieke paarden nogal eens zie doen, 1 keer moet genoeg zijn. Als ie dat doet, kriebel geven, braaf (en klets maar tegen hem hoor, vrolijke, lovende woorden) en pas als ie voldoende voorwaarts is, en zelf blijft lopen in het tempo wat jij aangeeft, kun je hem ook fijn los gaan werken.
Als hij nou terugkomt, zonder dat jij daarom gevraagd hebt, geef je gewoon weer been. Niet heel boos worden, gewoon corrigeren, en weer verder, met je been eraf. Ook een flegmatiek paard kan gewoon blijven lopen. Denk dat dat je eerste werkpuntje is, cruise control monteren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:36

Bedankt voor je reactie.

Je hebt inderdaad gelijk met de stap, dat is een stuk lastiger ook omdat hij nog eens hele grote stappen maakt. Ik moet inderdaad ook een stuk consequenter zijn met het been geven, dit ging al wel beter dan een aantal jaar geleden, maar de cruise control werkt inderdaad nog niet echt perfect.
Zodra we toe zijn aan het draven ga ik eens aan de slag met je tips voor mijn buitenhand!

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:22

Begin daar dan eerst mee :) eerst de cruise control installeren, en wees daarin vooral streng voor jezelf. En echt, het is te doen, ik heb een hele flegmatieke Tinker gereden, en die bleef echt te kunnen draven toen de motor aan stond, en leuk ook! Ik zou beginnen met draven :) Dan is het eigenlijk makkelijker voor jou om te corrigeren, want valt hij terug, draaf je weer aan, en verder blijf je met je been eraf.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:26

Opzich gaat dat redelijk hoor, hij is alleen soms heeeeel stiekem :'). Kleine beetje afremmen in de hoeken of als hij een ander paard tegenkomt. Soms gewoon niet reageren op mijn been en als ik wat strenger inkom gelijk helemaal verontwaardigd over zijn toeren door de bak heen sjeezen, om vervolgens elke keer als ik ook maar mijn kuit iets aanleg gelijk weer weg te sprinten :'). De cruise control is sinds het endurance rijden wel echt beter geworden, maar hij heeft ook een soort 'automatische piloot' gevonden waarbij hij op een tempo door blijft draven, maar mij daarbij ook compleet negeert.
Ik moet eerst even een tijdje stappen, we weten nog niet goed of hij nog nadelen gaat ondervinden van het ongeluk... waarschijnlijk niet, maar voor de zekerheid pak ik alles heeeeeeel rustig aan.

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:37

Liever rustig en goed, dan gaan haasten :) niks mis mee. Overigens, als hij niet reageert op je been, en je komt dan strenger in, alsnog belonen.
Ik ga bij zo'n paard altijd veel figuren rijden, om te voorkomen dat hij op de automatische piloot gaat eigenlijk :) zeker als je bezig bent cruise control te installeren, zijn figuren leuk. Je moet alleen jezelf dan ook een beetje toespreken, geen been geven als je denkt dat hij gaat terugvallen, als je wilt dat hij hetzelfde blijft doen. Alleen corrigeren als hij echt terugvalt, en dan ook gelijk heel blij belonen bij een voorwaartse reactie, daarmee voorkom je een verontwaardigde reactie.
Hij is gewend dat jouw hulpen niks betekenen, en dat vind ik echt het nadeel van elke pas aandrijven: paard leert om hulpen te negeren. En je gaat hem weer sensibel maken op je hulpen, en dat betekent dat hij op moet letten.
Overigens is er niks mis mee om na 10 minuten alweer af te stappen als hij goed zijn best doet :) niet eindeloos blijven herhalen, dan gaat de lol er voor hem ook af. Goed is goed, en dan is het klaar, stap je af en ga lekker met hem buiten wandelen en grazen. De meeste paarden vinden dat heel erg leuk en gezellig, en dan is ie de volgende keer ook weer blijer om met je te werken :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:48

Ik zit al een tijdje met een vraag, waar ik denk ik, het antwoord wel op weet.

Ik rijd al een tijdje bij een vaste instructeur (1). Ik heb een eigen paard waar ik continu mee tegen hetzelfde probleem aan loop. Namelijk het loshouden, en nageeflijk houden. Volgens mijn instructeur moet ik hem dan op een volte rijden, met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. En met mijn binnenhand van de hals af blijven en dit aanhouden en wachten totdat hij loslaat. Nu wacht ik al een paar maanden maar ik voel nergens geen verbetering. Ik heb het idee dat hij terug blijft trekken aan die teugel, en zodra hij loslaat, en ik daarop ook hij weer snel vasthoud.

Bij een andere instructeur (2) moet ik hem juist veel naar voren blijven rijden, van beide teugels af, omdat hij daar steun aan zoekt volgens hem (wat ik ook beaam). Ik vind dat dit goed helpt, maar instructeur 1 zegt dat ik hem zo niet nageeflijk kan rijden.

Het volgende punt; ga dan lessen bij instructeur 2: nee, want deze kost 4x het dubbele van nummer 1. Iets wat ik niet elke week kan opbrengen. Wel elke maand als ik stop bij instructeur 1.

Maar vind iemand hier dat hij gelijk heeft? is het een kwestie van vasthouden en volhouden? Weerstand bieden, op een volte, loslaten en dit zo 1000x blijven herhalen?
Na de les heb ik pijn in mijn armen van het vasthouden, en dit geeft voor mij de aanleiding dat ik niet goed bezig ben. Maar ik hoor het graag van jullie.


BTW. Paard is nagekeken, zadel is in orde en mankeert niets. Het is een rijtechnisch probleem, een betere ruiter rijd er zo mee weg.

http://www.groteprijsvan.nl/deelnemer/g ... ea-turtle/

Willen jullie stemmen op deze te gekke band? :) Jullie zullen hen er een droom mee doen laten uitkomen! Please vote!

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:35

Orthos schreef:
Ik zit al een tijdje met een vraag, waar ik denk ik, het antwoord wel op weet.

Ik rijd al een tijdje bij een vaste instructeur (1). Ik heb een eigen paard waar ik continu mee tegen hetzelfde probleem aan loop. Namelijk het loshouden, en nageeflijk houden. Volgens mijn instructeur moet ik hem dan op een volte rijden, met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. En met mijn binnenhand van de hals af blijven en dit aanhouden en wachten totdat hij loslaat. Nu wacht ik al een paar maanden maar ik voel nergens geen verbetering. Ik heb het idee dat hij terug blijft trekken aan die teugel, en zodra hij loslaat, en ik daarop ook hij weer snel vasthoud.

Bij een andere instructeur (2) moet ik hem juist veel naar voren blijven rijden, van beide teugels af, omdat hij daar steun aan zoekt volgens hem (wat ik ook beaam). Ik vind dat dit goed helpt, maar instructeur 1 zegt dat ik hem zo niet nageeflijk kan rijden.

Het volgende punt; ga dan lessen bij instructeur 2: nee, want deze kost 4x het dubbele van nummer 1. Iets wat ik niet elke week kan opbrengen. Wel elke maand als ik stop bij instructeur 1.

Maar vind iemand hier dat hij gelijk heeft? is het een kwestie van vasthouden en volhouden? Weerstand bieden, op een volte, loslaten en dit zo 1000x blijven herhalen?
Na de les heb ik pijn in mijn armen van het vasthouden, en dit geeft voor mij de aanleiding dat ik niet goed bezig ben. Maar ik hoor het graag van jullie.


BTW. Paard is nagekeken, zadel is in orde en mankeert niets. Het is een rijtechnisch probleem, een betere ruiter rijd er zo mee weg.


Als je pijn hebt in je armen van het vasthouden. Zou ik hem een poosje ( als je niet lest) gewoon lekker op de lange teugel goed naar voren rijden op de binnen hoefslag.

Waarom? Omdat hij dan zijn eigen evenwicht moet gebruiken. En niks heeft om in te gaan hangen. Door op de binnenhoefslag te rijden kan hij ook geen steun zoeken.

Paard wat echt los in zijn rug en kaak is, hangt niet en voelt niet zwaar aan. En hoef je ook niet naar voren te jagen om hem fijn te laten dansen. Het is heel moeilijk om dat te bereiken hoor. Fixeer je er niet te veel op. Babysteps. :)

Door altijd op 1 manier te rijden win je niks en blijf je in een cirkeltje zitten eigenlijk. Meer afwisseling al denk je daar niks mee te winnen technisch is dan toch gewenst. Even een reset zeg maar.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:03

Kate_91 schreef:
ik krijg een ; Let Op, er is al langere tijd niet meer gereageerd' melding. Hopelijk is dit topic nog actief, dan kom ook ik graag met mijn vraag :+ .

Mijn bijrijdpaard kijkt aan het begin van het rijden altijd eerst even aan in welke sferen ik ben. Dus als ik niet actief begin met rijden, dan doet zij ook alles lekker op haar elfendertigst. Ik probeer dus altijd vrij snel voorwaarts te rijden om haar actief te krijgen / houden.
Wat er dan gebeurd, is dat ze niet lijkt te ontspannen. Ze kán mooi aan de teugel lopen, maar ik ben nog aan het aanvoelen hoe ik dit precies goed voor elkaar krijg. Bij voorwaartse beenhulp en kortere teugels komt haar hoofd omhoog. Loopt ze wel netjes nageeflijk, dan is ze bijna niet vooruit te krijgen. Beenhulpen zorgen weer voor een opgeheven hoofd, en zo is de cirkel rond.

Heeft iemand advies? :)


Een paard dat aan de teugel loopt, loopt als ware in de ontspanning . Hij krult als ware zijn rug.
Als het paard eenmaal in de ontspanning loopt. Loopt het paard als een zonnetje . Maar het paard moet wel goed op je benen hulpen reageren en op je zit. Je stuurt je paard met je benen en je zit. De teugels hou je hoger , dus niet laag

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:20

Kate_91 schreef:
ik krijg een ; Let Op, er is al langere tijd niet meer gereageerd' melding. Hopelijk is dit topic nog actief, dan kom ook ik graag met mijn vraag :+ .

Mijn bijrijdpaard kijkt aan het begin van het rijden altijd eerst even aan in welke sferen ik ben. Dus als ik niet actief begin met rijden, dan doet zij ook alles lekker op haar elfendertigst. Ik probeer dus altijd vrij snel voorwaarts te rijden om haar actief te krijgen / houden.
Wat er dan gebeurd, is dat ze niet lijkt te ontspannen. Ze kán mooi aan de teugel lopen, maar ik ben nog aan het aanvoelen hoe ik dit precies goed voor elkaar krijg. Bij voorwaartse beenhulp en kortere teugels komt haar hoofd omhoog. Loopt ze wel netjes nageeflijk, dan is ze bijna niet vooruit te krijgen. Beenhulpen zorgen weer voor een opgeheven hoofd, en zo is de cirkel rond.

Heeft iemand advies? :)


Een 'spaans' antwoord: ik denk dat je uitstekend begint.
Je paard kijkt hoe jij vandaag bent, en daar geef je antwoord op: jij gaat actief aan de slag.

Maar daarna wordt het ingewikkeld.
"Aan de teugel" is ontspannen in aanspanning ;) , dus een combinatie van dürchlassigkeit (zoiets als ontspanning) met activiteit.
De valkuil waar veel mensen vanuit het Nederlandse (=aangepaste duitse) systeem terecht komen : de activiteit maakt dat het dier op de voorhand komt, dat de achterbenen niet dragen en doorgaans is het dier scheef. Dat maakt dürchlassigkeit lastig. - En jouw paard kiest dan voor 'delen': ze kan aan de voorkant doen wat jij vraagt, maar dat vraagt offers (niet meer voorwaarts) - of ze is voorwaarts, maar maar kan dan haar hals, nek en kaak niet ontspannen.

Klinkt naar een braaf dier!
Ik zou zeggen: kom haar tegemoet: prachtig dat ze voorwaarts wil, maar graag zonder stuwend achterbeen en graag aandacht voor in elk geval gelijke druk op beide teugels / verticale balans / evenveel gewicht op beide voorbenen.
Vanuit die balans kunnen paarden vaak hun rug correct gaan gebruiken, dwz: jij kunt echt gaan zitten, omdat het dier de buikspieren aanspant, de bovenlijn ontspant en de nagefelijkheid en dürchlassigkeit ontstaan dan redelijk gemakkelijk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:25

Janneke: fijn dat er nog wat basis kennis aanwezig is op bokt , en je dat hier wilt delen

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 22:13

Mijn verzorgpaard heeft erg veel moeite met aan de teugel lopen en ontspannen. Het liefste bekijkt hij alles. Ook als ik hem goed aan het werk zet vindt hij naar buiten kijken leuker. Helpt ook niet mee dat we alleen een buiten bak hebben. Iemand tips?

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 00:00

Je moet beginnen met je vraag anders stellen. Jij hebt veel moeite met je paard zo rijden dat hij de buikspieren aanspant, de rug loslaat, en de hals laat vallen en je hand opzoekt.
Je eerste ding om aan te werken is je zit. Meeswingen met je paard. Zitlessen kunnen hierin goed helpen. Het kan prima zijn dat jij het gevoel hebt dat je prima zit, en dat er toch best nog wat verbeterd kan worden :)
Tweede punt: je paard moet aan je been zijn. Dus niet elke pas aandrijven, alleen maar been geven als je ook echt wil dat je paard naar voren gaat.
Derde punt: handhouding. Je hand moet meegaan met de mond van het paard, zonder spanning, zonder dat je handen bij elke beweging op en neer gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Fleurvduijn
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-04-18

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:35

Het eerste punt helpt me zeker bedankt!, Gelukkig is hij fijn aan mijn been dus dat is geen probleem. Met mijn handen zit het ook wel goed (let me instructrice ook wel ook ;) )

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:42

Super, lekker aan de gang, en dan komt het echt. Hoe bewuster jij je wordt van je lijf en je zit, hoe makkelijker het wordt :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:26

...een van mijn viervoetige leermeesters "wil" alleen maar haar eigen buikspieren aanspannen als ik mijn 'harapunt' (zo heet dat op karate) activeer.
In termen van spieren : de transversus abdominis, "navel naar binnen".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LGhorses
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-09-14

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 11:36

Ik zie door de bomen het bos ff niet meer... :?

Ik rijd mijn e-pony nu al 3 jaar. En nog steeds loopt hij niet 'aan de teugel' of hoe je het wil noemen. Het is nu best wel frusterend want ik doe echt heel erg mijn best maar weet niet goed waar het aan ligt. Als hij lekker los zou lopen zouden we zoveel verder kunnen en beter kunnen trainen.
Het bit is twee jaar geleden aangemeten door een bitfitter en we rijden met een rambo micklem. Fysio is 2 maand geleden nog geweest en hij is losgemaakt, en er kwam uit dat zijn balans nog iets beter moet worden.
Ik doe mijn best om zo goed mogelijk te zitten en mijn handen ontspannen te houden. Zit niet heel verkeerd vind ik zelf voor een B ruiter. Ik houd nu al meer mijn buitenteugels eraan want die gooide ik eerst snel weg. Mijn pony is meestal liever lui dan moe dus ik probeer hem goed aan mijn been te houden en snel te laten reageren, dit gaat ook al beter.
Op clubles twee weken geleden liep hij in galop zó fijn... na heel wat galopperen ging hij heel lekker ontspannen en kwam die mooie ronding in zijn hals echt tot aan zijn oren. Hij ging lekker briezen en dat is zo'n fijn gevoel! Dat hij luistert naar mijn benen en dat ik een prachtige ronde volte kan rijden zonder dat hij door mijn binnenbeen valt of zijn hoofd kantelt. Maar nu is de vraag.., hoe krijg ik dat thuis ook? En in draf? Draf is écht het allermoeilijkst. In stap lukt het redelijk.
En bij mijn wekelijkse dressuurles moet ik altijd veel 'spelen' en 'kneepjes geven'wat al naar trekken neigt en waardoor ik mijn handen ook niet netjes meer bij elkaar en dan voel ik me ZO schuldig daarna.. Dus even geen dresuurles voor mij.. Toen een vrouw die 50 euro kost laten komen omdat haar website beloofde heel goed te kunnen helpen. Nou we vielen in slaapp... :z Alleen een beetje je buikspieren aanspannen en springen als een kikker in het zadel. Hielp niet , en paardje werd super sloom. :z

Maar nu loopt hij wel thuis met zn hoofd de hele tijd in de lucht en ontspanning en lossigheid is ver te zoeken. Ik weet dus ECHT niet meer waar ik nu goed aan doe. :( Iemand een tip of een goed idee?

Avalanche

Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:39

Ik wil zo graag even een filmpje zien van jou, want ik denk dat er een hele serie dingen is die hier misgaat.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:02

LGhorses schreef:
Ik zie door de bomen het bos ff niet meer... :?

Ik rijd mijn e-pony nu al 3 jaar. En nog steeds loopt hij niet 'aan de teugel' of hoe je het wil noemen. Het is nu best wel frusterend want ik doe echt heel erg mijn best maar weet niet goed waar het aan ligt. Als hij lekker los zou lopen zouden we zoveel verder kunnen en beter kunnen trainen.
Het bit is twee jaar geleden aangemeten door een bitfitter en we rijden met een rambo micklem. Fysio is 2 maand geleden nog geweest en hij is losgemaakt, en er kwam uit dat zijn balans nog iets beter moet worden.
Ik doe mijn best om zo goed mogelijk te zitten en mijn handen ontspannen te houden. Zit niet heel verkeerd vind ik zelf voor een B ruiter. Ik houd nu al meer mijn buitenteugels eraan want die gooide ik eerst snel weg. Mijn pony is meestal liever lui dan moe dus ik probeer hem goed aan mijn been te houden en snel te laten reageren, dit gaat ook al beter.
Op clubles twee weken geleden liep hij in galop zó fijn... na heel wat galopperen ging hij heel lekker ontspannen en kwam die mooie ronding in zijn hals echt tot aan zijn oren. Hij ging lekker briezen en dat is zo'n fijn gevoel! Dat hij luistert naar mijn benen en dat ik een prachtige ronde volte kan rijden zonder dat hij door mijn binnenbeen valt of zijn hoofd kantelt. Maar nu is de vraag.., hoe krijg ik dat thuis ook? En in draf? Draf is écht het allermoeilijkst. In stap lukt het redelijk.
En bij mijn wekelijkse dressuurles moet ik altijd veel 'spelen' en 'kneepjes geven'wat al naar trekken neigt en waardoor ik mijn handen ook niet netjes meer bij elkaar en dan voel ik me ZO schuldig daarna.. Dus even geen dresuurles voor mij.. Toen een vrouw die 50 euro kost laten komen omdat haar website beloofde heel goed te kunnen helpen. Nou we vielen in slaapp... :z Alleen een beetje je buikspieren aanspannen en springen als een kikker in het zadel. Hielp niet , en paardje werd super sloom. :z

Maar nu loopt hij wel thuis met zn hoofd de hele tijd in de lucht en ontspanning en lossigheid is ver te zoeken. Ik weet dus ECHT niet meer waar ik nu goed aan doe. :( Iemand een tip of een goed idee?


Paard hoeft ook niet door de bak te racen om actief te zijn. En je buik spieren aanspannen zorgt er voor dat jij stabieler zit waardoor jij je hulpen beter kunt geven en je de bewegingen van je paard kunt opvangen.

Doorgaans is hoe( voor je gevoel) rustiger een paard draaft hoe makkelijker jij kunt zitten en je paard zijn rug los kan laten.

Voordat jouw paard kracht kan leveren (en dus stevig kan draven) terwijl hij zijn bovenlijn ontspant en zijn achterbenen goed onder zijn lichaam kan plaatsen ben je heel wat jaren (op de juiste manier) trainen verder.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

LGhorses
Berichten: 35
Geregistreerd: 20-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:54

Avalanche81 schreef:
Ik wil zo graag even een filmpje zien van jou, want ik denk dat er een hele serie dingen is die hier misgaat.



Heb een filmpje gestuurd naar je! Ben benieuwd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers