Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 13:33

Hoi allemaal,

De veearts en ik komen er niet meer uit wat mijn pony heeft. Misschien dat jullie tips hebben.
Het gaat om een haflinger merrie van 19 jaar oud.
Staat in de zomer van 8-22 uur buiten op een zandpaddock en krijgt 4 a 5 keer per dag hooi. In de winter van 8-17 uur en 3 a 4 keer per dag hooi. Een handje biks voor het idee. Ze staat met 2 andere ruinen.

Voorgeschiedenis:
- Hoefbevangen geweest aan haar linker voorbeen volgens mij in 2014
- Herhaaldelijk dik achterbeen (eerste keer met koorts). Foto's en echo's laten maken, kwam niks uit. Waarschijnlijk werkte de drainage van de lymfe klieren niet meer goed. Is opgelost sinds ze langer buiten komt.
- Luchtweg problemen, allergische reactie op iets, waarvan weten we niet precies. Mogelijk een plant in de wei. We zijn verhuisd van stal dus aankijken of het terug komt.

Nu het huidige probleem. Eind augustus leek pony veel te plassen en wat slecht in haar vacht te zitten. Soms plaste ze 5 keer in een uur, het leek te maken te hebben maar haar hengstigheid maar de plasjes waren groter dus het paste daar eigenlijk niet bij. De veearts is hier voor langs gekomen, breed bloedonderzoek gedaan. De nierwaardes waren wat slechter maar niet schokkend en de acth waarden (voor cushing) waren verhoogd (80) maar niet genoeg om te zeggen dat ze cushing heeft. Ik heb insuline resistentie geopperd maar dat vonden ze niet bij haar symptomen passen. Het veel plassen ging over.
Na 2 a 3 weken kreeg ze een kleine vochtbult onder haar buik, dit heeft ze wel vaker en gaat vanzelf weer weg. Echter is de bult deze ontzettend groot geworden. Wederom de veearts laten komen. De veearts heeft naar hart en longen geluisterd, waren in orde. Urine onderzocht, de urine was helemaal prima. Opgevoeld, eierstokken, baarmoeder en voor zover mogelijk de nieren, waren allemaal in orde. Pony kreeg voor 5 dagen plaspillen. Deze hebben het oedeem minder gemaakt voor even maar na de 5 dagen kwam het weer net zo hard terug. Daarbij is haar gehele rechter voorbeen ook dikker. Ze loopt hier niet kreupel op. Het been voelt niet warm en ze geeft geen duidelijke pijn aan wanneer je er aan zit. In overleg met de veearts kijken we het even aan omdat zij niet weten waar het vandaan kan komen. Ze denken dat het probleem niet van de nieren komt omdat je dat terug zou moeten zien in de urine.

Heeft iemand ideeën of tips waar ik haar nu nog op kan laten onderzoeken? En eventueel bij welke veearts? Ik sta in Rotterdam.
Op de foto's zie je het niet goed, ze heeft daarbij een heel erg dikke wintervacht.


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:22


Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:26

Ik zou ook beginnen bij manuele lymfedrainage, eventueel gecombineerd met medical taping.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:29

Is er bij het brede bloedonderzoek gekeken naar seleniumtekort of andere tekorten?
Bij geven van weinig krachtvoer naast hooi komt dit nogal eens voor en kan wel voor die symptomen zorgen.

Word het oedeem ook wat minder als ze veel beweegt?

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:36

Marie111 schreef:
Al eens aan lymfedrainage gedacht?

https://sandradewildtbowentherapie.nl/

Dat is een oplossing.
Ik denk dat TS eerst graag wil weten WAT het probleem is, voor je kan nadenken over een oplossing?

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:54

Jee, wat lijkt dit verhaal op het verhaal van de Haflinger die bij mij staat! Dat is een merrie van inmiddels al 28. Al jaren luchtwegproblemen (dampig, COPD), al 2x hoefbevangen geweest. Merrie drinkt en plast ook enorm veel en vaak. Paar jaar terug ineens behoorlijk oedeem onder de buik. Hart was op zich goed, klein ruisje. Ik weet even niet meer of ze daar nu medicijnen voor heeft gehad, of dat het vanzelf weg is gegaan. In elk geval was bij de laatste controles ook geen sprake meer van een hartruisje. Zij scoort qua ACTH ruim binnen de marges voor PPID.
Een oplossing heb ik niet voor je dus, alleen herken ik het beeld wel heel erg.
Bij deze merrie zijn alle problemen steeds na elkaar opgetreden en ook steeds afzonderlijk behandeld. Ze had zelf geen last van het oedeem en in overleg met de dierenarts daarom besloten om het maar aan te zien en volgens mij is het toen vanzelf weg gegaan.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 15:52

Bedankt voor alle reacties!

Princesj schreef:
Ik zou ook beginnen bij manuele lymfedrainage, eventueel gecombineerd met medical taping.

Marie111 schreef:
Al eens aan lymfedrainage gedacht?

https://sandradewildtbowentherapie.nl/


Nog niet aangedacht maar ga ik zeker in gedachten houden. Bedankt!


ellepel schreef:
Is er bij het brede bloedonderzoek gekeken naar seleniumtekort of andere tekorten?
Bij geven van weinig krachtvoer naast hooi komt dit nogal eens voor en kan wel voor die symptomen zorgen.

Word het oedeem ook wat minder als ze veel beweegt?


Sowieso andere tekorten, want daar was ik zelf bang voor. Ik durf niet te zeggen of selenium er ook bij zat. Ik ga wel even googlen wat het precies is. Iig waren alle waardes buiten de nieren en cushing was alles prima.
Misschien helpt veel bewegen op langer termijn, dat durf ik niet te zeggen, iig niet direct.


Mareintje schreef:
Marie111 schreef:
Al eens aan lymfedrainage gedacht?

https://sandradewildtbowentherapie.nl/

Dat is een oplossing.
Ik denk dat TS eerst graag wil weten WAT het probleem is, voor je kan nadenken over een oplossing?


Het zou inderdaad fijn zijn om er achter te komen waar het vandaan komt. Er moet iets niet goed zijn waardoor dit gebeurt.


Deborah2 schreef:
Jee, wat lijkt dit verhaal op het verhaal van de Haflinger die bij mij staat! Dat is een merrie van inmiddels al 28. Al jaren luchtwegproblemen (dampig, COPD), al 2x hoefbevangen geweest. Merrie drinkt en plast ook enorm veel en vaak. Paar jaar terug ineens behoorlijk oedeem onder de buik. Hart was op zich goed, klein ruisje. Ik weet even niet meer of ze daar nu medicijnen voor heeft gehad, of dat het vanzelf weg is gegaan. In elk geval was bij de laatste controles ook geen sprake meer van een hartruisje. Zij scoort qua ACTH ruim binnen de marges voor PPID.
Een oplossing heb ik niet voor je dus, alleen herken ik het beeld wel heel erg.
Bij deze merrie zijn alle problemen steeds na elkaar opgetreden en ook steeds afzonderlijk behandeld. Ze had zelf geen last van het oedeem en in overleg met de dierenarts daarom besloten om het maar aan te zien en volgens mij is het toen vanzelf weg gegaan.


Jeetje, ja. Ook veel problemen gehad zo te zien. Ze heeft er inderdaad ook geen last inderdaad.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:55

Ik zou opnieuw bloed onderzoek laten doen. Ik ben erg benieuwd wat de albumine en totaal eiwit doen. Grofweg zijn er 2 oorzaken voor centraal oedeem: eiwit tekort en hartfalen

Anoniem

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:06

Ik zou deze pony eind december opnieuw laten testen op ppid. Want het klinkt in mijn oren er wel naar. En 80 acth waarde, is ook in augustus al te hoog. Maar ik ben de eerste die zal zeggen dat het in de SR- Season Rise - van augustus t/m oktober geen goede periode is om te testen.

Maar en oedeem, hb, veel plassen, zijn voor mij alarmbellen mbt ppid.

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:13

Heeft de dierenarts ook gekeken naar de werking van de nieren?

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:19

Is het hart wel gecontroleerd ?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:38

N4N4 schreef:
Is het hart wel gecontroleerd ?


Precies dit is ook het eerste wat in mij opkomt.
Problemen met het hart doet vaak vocht vasthouden. Aangezien de buik en de benen één van de laagste punten zijn, is het logisch dat daar oedeem komt.

De meeste klinieken kunnen uitgebreid hartonderzoek doen.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 17:41

Mloui schreef:
Ik zou opnieuw bloed onderzoek laten doen. Ik ben erg benieuwd wat de albumine en totaal eiwit doen. Grofweg zijn er 2 oorzaken voor centraal oedeem: eiwit tekort en hartfalen

Ik kan navragen of dat gecheckt is, dat durf ik niet te zeggen.


MiniMeLona schreef:
Ik zou deze pony eind december opnieuw laten testen op ppid. Want het klinkt in mijn oren er wel naar. En 80 acth waarde, is ook in augustus al te hoog. Maar ik ben de eerste die zal zeggen dat het in de SR- Season Rise - van augustus t/m oktober geen goede periode is om te testen.

Maar en oedeem, hb, veel plassen, zijn voor mij alarmbellen mbt ppid.

Ze is in septmeber getest en ik moest het na 3 maanden weer testen dus dat ga ik zeker doen.


pien_2010 schreef:
Heeft de dierenarts ook gekeken naar de werking van de nieren?

Hoe bedoel je dit? Gecontroleerd met een echo of?


N4N4 schreef:
Is het hart wel gecontroleerd ?


Pandora2 schreef:
N4N4 schreef:
Is het hart wel gecontroleerd ?


Precies dit is ook het eerste wat in mij opkomt.
Problemen met het hart doet vaak vocht vasthouden. Aangezien de buik en de benen één van de laagste punten zijn, is het logisch dat daar oedeem komt.

De meeste klinieken kunnen uitgebreid hartonderzoek doen.

Aan het hart dacht ik ook. Ze heeft geluisterd naar het hart en toen klonk het helemaal goed. Uitgebreid onderzoek is er dus niet naar gedaan.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:48

Het hart kan dan wel goed klinken maar het zegt niks over oa de vorm van het hart. Wellicht heeft ze een vergroot hart. Dus dit zou je kunnen laten uitzoeken.

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:13

TS via bloedonderzoek kun je de werking vd nieren checken (en de lever, e.a. ). Lijkt me niet verkeerd en is niet zo heel duur en niet zo heel ingewikkeld. Gewoon wat bloed af laten nemen en kijken naar allerlei waardes.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:16

Ik zou contact opnem met Natascha Bos van De Blauwe Hengst. Zij is al jaren met lymfe (drainage) bezig, al ruim voordat het bij een breder publiek bekend werd. Ze heeft ontzettend veel ervaring en is breed opgeleid. Ik heb haar veel prachtige resultaten zien behalen, jouw verhaal klinkt als eeen kolfje naar haar hand.

https://www.blauwehengst.nl/onze-holist ... p-paarden/

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 18:28

karijn schreef:
Het hart kan dan wel goed klinken maar het zegt niks over oa de vorm van het hart. Wellicht heeft ze een vergroot hart. Dus dit zou je kunnen laten uitzoeken.

Dat is waar, dat zou ik eventueel kunnen navragen dan.


pien_2010 schreef:
TS via bloedonderzoek kun je de werking vd nieren checken (en de lever, e.a. ). Lijkt me niet verkeerd en is niet zo heel duur en niet zo heel ingewikkeld. Gewoon wat bloed af laten nemen en kijken naar allerlei waardes.

Op die manier. De waardes van hara nieren waren wel wat slechter maar niet heel erg. Leverwaardes niks over gehoord. De veearts zei, als haar nieren zo slecht zouden werken dat er zo'n grote bult onstaat (symmetrisch) dat de waardes in de urine ook afwijkend zouden zijn maar haar urine was prima.
Ik zat er wel aan te denken om haar nierwaardes sowieso opnieuw te laten checken, wanneer ze weer gestesy wordt op cushing. Mogelijk doe ik dan weer een breed onderzoek.


Ir111 schreef:
Ik zou contact opnem met Natascha Bos van De Blauwe Hengst. Zij is al jaren met lymfe (drainage) bezig, al ruim voordat het bij een breder publiek bekend werd. Ze heeft ontzettend veel ervaring en is breed opgeleid. Ik heb haar veel prachtige resultaten zien behalen, jouw verhaal klinkt als eeen kolfje naar haar hand.

https://www.blauwehengst.nl/onze-holist ... p-paarden/

Bedankt! Ik ga er naar kijken. Sta hier wel voor open.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:22

Ik lees even mee, ik heb zelf ook een paard (tinker, ruin, 21 jaar oud) met flink oedeem onder de buik en in zijn geval ook koker (die is standaard formaat kleine voetbal). Minder erg dan bij deze merrie, buik is wel net zo erg geweest, benen zijn nooit dik geworden. Overigens verder een paard wat er qua gezondheid prima op staat en nog volop in het werk staat.
Bij hem is ook vanalles getest, ook alles wat TS hier beschrijft. Nieren goed, lever goed, absoluut geen ppid (zat zelfs onderin de waarden), wel altijd al last van allergieën. Hart is ook naar geluisterd, echo oid vond de veearts niet nodig, cardiomyopathie zou te merken moeten zijn, en hij heeft een meer dan prima conditie. Hij plast ook gigantisch veel, maar ook daar nooit een oorzaak voor gevonden.
Veearts raadde aan meer eiwitten te voeren, en dat heeft het oedeem flink verminderd. Onder de buik is het helemaal weg, koker zal altijd dik blijven en is inmiddels ook keihard. Tumoren ook uitgesloten.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij ooit een enorme klap op zijn koker/binnenkant lies heeft gekregen van een ander paard. Toen uiteraard dik, maar na een week of twee weg. Pas een paar jaar later begon het mega oedeem daar.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 19:57

Supertje schreef:
Veearts raadde aan meer eiwitten te voeren, en dat heeft het oedeem flink verminderd. Onder de buik is het helemaal weg, koker zal altijd dik blijven en is inmiddels ook keihard. Tumoren ook uitgesloten.
Ik moet er wel bij zeggen dat hij ooit een enorme klap op zijn koker/binnenkant lies heeft gekregen van een ander paard. Toen uiteraard dik, maar na een week of twee weg. Pas een paar jaar later begon het mega oedeem daar.

Wat voer jij bij?

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:29

Mijn astmatische ruin heeft in de herfst en winter ook last van een dikke koker. Dit is nu al het derde jaar op rij dat hij er “last” van heeft. Een last is het niet, hij plast normaal, troep zit er ook niet in. Ik heb drie jaar geleden ook alle bloedwaarden laten testen en deze waren toen ook normaal, passend bij de leeftijd.
Dus een echte oorzaak is niet te vinden maar ik vermoed toch een link tussen zijn astma, hart-en nierfunctie. Niet dat die slecht zijn maar wel verminderd en passend bij de leeftijd. Een verminderde functie betekent niet per definitie dat een paard dan ook echt ziek moet zijn maar kan wel betekenen dat hij kwaaltjes gaat krijgen. Gewoon passend bij het ouder worden. Zolang het paard er geen last van heeft, zorg ik ervoor dat hij goed verzorgd wordt en happy is.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-18 20:02

karijn schreef:
Mijn astmatische ruin heeft in de herfst en winter ook last van een dikke koker. Dit is nu al het derde jaar op rij dat hij er “last” van heeft. Een last is het niet, hij plast normaal, troep zit er ook niet in. Ik heb drie jaar geleden ook alle bloedwaarden laten testen en deze waren toen ook normaal, passend bij de leeftijd.
Dus een echte oorzaak is niet te vinden maar ik vermoed toch een link tussen zijn astma, hart-en nierfunctie. Niet dat die slecht zijn maar wel verminderd en passend bij de leeftijd. Een verminderde functie betekent niet per definitie dat een paard dan ook echt ziek moet zijn maar kan wel betekenen dat hij kwaaltjes gaat krijgen. Gewoon passend bij het ouder worden. Zolang het paard er geen last van heeft, zorg ik ervoor dat hij goed verzorgd wordt en happy is.


Mijn pony oogt zeker niet ziek zoals bij jou gekukkig. Ik vind het wel zodanig heftig dat ik wil kijken of er wat aan gedaan kan worden. :j

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 11:54

Iemand nog ideeën? Of lymfedrainage in zuid holland? Beide opties in het topic zijn meer dan 100 km uit de buurt.

Momenteel staat ze er zo bij en loopt het oedeem van voor tot achter en wordt erger dus nu moet er wel actie ondernomen worden.


Afbeelding
Afbeelding

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Wie denkt er mee? Pony met oedeem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:15

Ik zou de veearts bellen voor een uitgebreid hart onderzoek ..

Pas als je weet wat er gaande is , kun je evt anderen laten komen ..

Succes

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:48

Mijn fries heeft ook een paar x zo'n plaat met vocht in zn buik gehad.

Bij de mijne is het bijna elke keer begonnen met koorts.
1e keer met een dik achterbeen. Einschus been. Waarschijnlijk ontstaan door een wondje. Hier was hij even goed ziek van. Lusteloos en hoge koorts.
Toen dit weg was, kreeg hij vochtplaten in zn buik en een dikke koker. Plasmedicatie hielp niet goed of maar tijdelijk.

Hij is naar de uithof gegaan voor onderzoek. Bloedonderzoek wees namelijk niks uit.
ze dachten aan een hartprobleem waardoor hart het niet aan kon en er vocht weglekte. Of een tumor.
hij heeft toen een echo en ecg gehad. Die was goed.

Tumor was het ws niet.
hierna heb ik een tijd prednison moeten spuiten. Hiermee ging het weg .

Na een tijdje kwam het weer terug en toen presnison poeder en spuiten gehad. Werd me juist aangeraden om wat aan vochtafdrijving te doen omdat hart het anders zwaar kon krijgen en lymfebanen, weefsel enz uit konden rekken. Hierdoor grotere kans dat zn buik nooit meer in de oude staat zou terug keren.

Lymfedrainage gehad. Iemand kwam hem behandelen en kreeg ook afdrijvend spul maar dat werkte niet.

Nu pas weer vocht. Hij werd eerst ziek, koorts en lusteloos. En daarna kwam het vocht weer. dikke plaat onder zn buik en dikke koker. Bloed was goed. Er zat alleen een virale infectie.

Paar weken prednislon poeder gehad en vocht is alweer een tijd verdwenen.
volgens dierenarts reageert het immuunsysteem van mijn paard waarschijnlijk zeer extreem op ziektekiemen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:57

MeggiieTommy schreef:
Iemand nog ideeën? Of lymfedrainage in zuid holland? Beide opties in het topic zijn meer dan 100 km uit de buurt.

Momenteel staat ze er zo bij en loopt het oedeem van voor tot achter en wordt erger dus nu moet er wel actie ondernomen worden.


[ [url=m/yPnL7q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sS1Nef.jpg]Afbeelding[/url] ]


Met dit beeld mag een standaard opgeleide lymfetherapeut ook niet behandelen! Centraal oedeem zonder exacte oorzaak kan je veel fout mee doen als je dit gaat masseren. Natascha Bos doet ook telefonische/mail consulten en die zou ik dus wel contacteren, zij ziet dit soort oedeem heel regelmatig en kan meedenken met je dierenarts. Er zitten op vlak van kennis over lymfe en oedemen weinig mensen met zoveel kennis als haar in NL, zij kan dus zeker mee de juiste richting op denken en dat is zeker het consult waard.
Ik raad echt af om nu een MLD therapeut te gaan zoeken (ik ben zelf therapeut en zou dit paard ook niet behandelen).