Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 11:41

Hallo bokkers!

Ik ben benieuwd, gewoon eens even een stelling/situatie. Dit viel gister hier voor, en ben benieuwd hoe jullie zouden reageren en wat jullie zouden doen. Gewoon leuk ter info, discussie en wie weet wat we van elkaar leren.

De situatie:
Je zit in een flat, redelijk hoog. Je hoort een autoalarm en het autoalarm komt dichterbij. Dan kijk je uit het raam en zie je een auto over de parkeerplaats rijden terwijl het alarm af gaat. De auto stopt, staat dwars in een parkeervak en de koplampen gaan uit. Even later trekt de auto op, rijd een paar meter, en stopt weer overdwars in parkeervakken. De bijrijder stapt uit en doet de motorkap open en staat hier even te kijken/zoeken.....

Dat is het begin van de situatie. Omdat ik nieuwsgierig ben naar wat jullie idee en eventueel handelen zou zijn laat ik het voor nu even hierbij. Later ben ik bereid om mijn ervaring en handelen ook verder met jullie te delen. Maar ik zou eerst zeggen, brand los!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh


MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:46

Telefoon pakken, filmen en op dumpert zetten :+

Nee gekheid. Als dat hier zou gebeuren dan zou ik iets in de buurtapp sturen en bij geen reactie wellicht ook de politie. Maar hier op het platteland gebeurt dan ook nooit iets en zou dit op zijn minst dubieus en redelijk verdacht zijn.

Oja en ik zou de honden loslaten en het hek dicht doen.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:54

Ik heb ook wel gehad dat het autoalarm afging en niet meer wilde stoppen.
Ben ik er toen zo mee naar huis gereden.

Als je het niet vertrouwd kun je de politie bellen en het kenteken doorgeven.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:58

Melding maken bij de politie met kenteken en locatie. Maak desnoods een filmpje of foto. Beter een keer teveel gemeld dan een auto weg,

Maar dat terzijde mijn chrysler had soms een handje om zijn alarm te laten afgaan. Zomaar omdat ie er zin in had. Maar die deed dat stilstaand. Mijn transit heeft het een keer rijdend gedaan vlak voor hij wegging, was onder motorkap geweest en die kennelijk niet dichtgedaan goed, tijdens rijden deuren op slot ivm wat vage figuur bij stoplicht die om auto bleef draaien. Alleen dat vond auto niet zo grappig dus alarm begint meteen te gillen. Want motorkap mocht alleen open bij auto van slot, daar al eens achtergekomen terwijl ik bij de motorkap stond. Au oor :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:04

Ik zou ook de politie bellen en een melding maken. Better safe than sorry denk ik dan maar :D

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Schuur_

Berichten: 4832
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:11

Ik zou blijven kijken naar de situatie en ev foto’s nemen als dat mogelijk is. Voor de rest niets

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:14

Ben nu wel nieuwsgierig naar hoe jij hebt gehandeld :D

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:15

Als het een auto en/of bestuurder is die ik niet (her)ken: buurtpreventieapp en politie. Politie rijdt liever 1x voor niets, dan dat ze niet rijden voor de ene keer dat het wel mis is.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 12:15

Haha okee, okee! Best wel wat wisselende reacties en handelingen. Maaar ik moet zeggen dat ik me tot nu toe in jullie allemaal wel kan vinden.

Haha, ik ga even boodschappen doen, daarna lees ik even bij en dan zal ik mijn verhaal denk ik afmaken!

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:17

De politie bellen met 0900-8844 en foto / filmpje maken. Liefst met leesbaar kenteken.

Als ik de persoon / auto echter ken vanuit de buurt zou ik naar beneden gaan en hulp aanbieden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:39

Kenteken noteren, politie bellen en in tussentijd signalement vd persoon in de auto in me opnemen en merk en kleur vd auto.

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:54

Ben benieuwd naar je verhaal :)

Niet perfect is ook goed

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:57

Ben wel heel benieuwd naar jullie ogen, als ik hoog in een flat zit kan ik echt geen nummerbord lezen van een auto op de parkeerplaats beneden...

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 12:59

Albert schreef:
Ben wel heel benieuwd naar jullie ogen, als ik hoog in een flat zit kan ik echt geen nummerbord lezen van een auto opde parkeerplaats beneden...

Dan trek je een jas aan, loop nonchalant een rondje en onthoudt het kenteken.
Zodra je terug bent kun je de politie bellen.

Durf/wil/kan je dat niet; dan kun je alsnog bellen.
Alleen dan hopen dat ze er nog zijn als de politie er is.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:03

mmm ik zou niet meteen iets slechts denken.
Ik zou wel denken mafkees of zoiets, of ben je mooi klaar mee als dat ding zoveel herrie maakt.

Ik en mijn vriend hebben eens meegemaakt dat de toeter bleef hangen, ook zoiets. Mijn vriend heeft toen die bedrading losgetrokken.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 13:30

Oke, ik ga mijn best doen het een beetje overzichtelijk te houden.

Het was bij mijn vriendin thuis. We zaten 5 hoog en kenteken/signalement was dus heel moeilijk om goed door te geven. Samen met de AC hebben we het beste er van gemaakt van het signalement en de kleur auto. Al is kleur van een voertuig ook altijd lastig in het donker van zo een afstand.

Mijn reactie na het verhaal in mijn OP was om direct 112 te bellen. Zowel ik als mijn vriendin herkende de auto op het eerste gezicht niet. Omdat we een overdekte binnen galerij hebben en alleen een lift heb ik besloten niet naar beneden te gaan omdat ik bang was de auto "kwijt" te raken. In zo een situatie is het altijd beslissingen afwegen en weet je nooit wat de juiste is.

Goed, aan de telefoon met de alarmcentrale direct de locatie doorgegeven en aangegeven dat het om een verdachte situatie ging. Dit omdat ik weet dat ze dan over het algemeen direct een wagen sturen. Daarna uitgelegd wat er zich afspeelde (auto met alarm, rijdend, stilstaand, rijdend, zoekend onder motorkap, bla bla bla). De centralist heeft direct een wagen aan laten sturen om deze kant op te komen. Ondertussen hield ik de centralist op de hoogte van de gebeurtenissen. Een gesprek van ruim 8 minuten.

Tijdens het gesprek is de bijrijder nog 3x in en uitgestapt, motorkap open, in de wielkasten bezig geweest, kofferbak open gehad, onder de auto aan de achterkant bezig geweest. En de auto is nog 2 keer verplaatst op de parkeerplaats. Uiteindelijk werd het even spannend, de auto ging rijden. En dit keer serieus rijden. Ik gaf dit aan aan de meldkamer dat ze richting de uitrit van de parkeerplaats gingen. De centralist vroeg mij zo gedetailleerd mogelijk te vertellen wat ze deden en waar ze heen gingen.

"Ze rijden nu de parkeerplaats af, staan bij de uitrit. Gaan rechtsaf de A laan op. Rijden richting de tsplitsing." In de verte zag ik op de t splitsing vanaf links een politiebus aankomen, ik zag hem vaart minderen. Ik ging verder... "De auto staat stil voor de t splitsing, slaat nu linksaf" Het bleef stil aan de andere kant van de lijn. Maar omdat ik door mijn werk veel weet van procedures en handelen wist ik dat ze achter de schermen druk bezig waren om de auto op straat aan te sturen. Het was zo fijn dat ze dat konden doen, terwijl ik de politie auto als het verdachte voertuig zag rijden. Dus ik ging verder terwijl de auto linksaf sloeg. "Ze rijden nu voor jullie langs, linksaf de B weg op. Nu draaien, draaien. Dan zitten jullie er achter.". Een seconde of 2 later zag ik de politiebus een U bocht maken. "De auto voor jullie, dat is de verdachte, jullie rijden er nu achter".

Na een korte afsluiting van het gesprek met de centralist is de auto en de politie uit beeld verdwenen. Helaas weet ik dus niet hoe het afgelopen is. Maar op dat moment had ik zo een goed en voldaan gevoel. Alles was gewoon perfect getimed, ook de aankomst van de politie etc. Heel stiekem was ik best wel even enthousiast en denk ik dat dit een mooi voorbeeld is van hoe de samenwerking tussen een burger en hulpverleners kan lopen.

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:36

Klinkt spannend dat je ze er zo heen hebt geloodst. Zo te horen heeft de politie mooi de eigenaar van de auto kunnen helpen omdat het alarm per ongeluk af ging, of ze hebben iemand aan kunnen houden die wat uit had te leggen.
Maar nu je verteld dat de bestuurder steeds vaker is gestopt om naar het alarm te kijken zou ik toch denken dat het de eigenaar van de auto was. Stel dat je een auto steelt en het alarm blijft maar af gaan, dan ga je toch zsm te voet verder?

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.


Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 13:39

Ja, dat blijft altijd een lastige kwestie natuurlijk. Het kijken in het hoofd van een eventuele verdachte is best lastig. Ik kan me ook goed voorstellen dat zolang je geen politie ziet je dat alarm probeert uit te krijgen.

Maar goed, in mijn optiek was dat een taak voor de politie. Hun mochten lekker uitvogelen of het pluis was of niet. Als ik later zou lezen dat er een autodiefstal is gepleegd hier in de straat zou ik er meer spijt van hebben dat ik niet gebeld heb. Dan dat ik morgen van een buurman hoor dat één of andere idioot de politie heeft gebeld voor hem en hij gecontroleerd is. Dan zou ik van binnen even heel hard lachen en gewoon doen alsof mijn neus bloed.

Nu hopen dat de buurman geen paard heeft en een bokker is. Haha

Soms stream ik games, soms niet....en soms....vliegt daar dan zomaar wat strooigoed rond. Twitch: https://twitch.tv/ricietjuh

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:48

Goed gehandeld en goed om te lezen dat ze meteen zo serieus er op af kwamen.

Ikzelf zou waarschijnlijk gedacht hebben: oh die heeft problemen met zijn auto en z'n alarm is af gegaan en wil niet meer uit. Ik heb totaal geen verstand van auto's dus had hem niet kunnen helpen en zou dus weer verder gegaan zijn met wat ik aan het doen was :+

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Mondy

Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:01

Persoonlijk zou mn keus niet zijn geweest om 112 te bellen maar het normale nummer voor zo iets :)
Niet levensbedreigend dit en zoals het op mij overkomt iemand die zijn alarm niet af krijgt.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:05

112 is ook niet alleen voor levensbedreigende situaties maar ook inbraken/diefstallen/vandalisme enz, alles wat accuut een agent nodig heeft om schade aan mens of materiaal te voorkomen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Re: Auto rijdt rond met afgaand alarm, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:44

112, bij bloed en spoed ;)
Heterdaad is ook een spoedsituatie.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:49

Ik heb dat een x gehad _O-

Was iets met honden wezen doen ergens midden in de polder, hele dag, per ongeluk iets aan laten staan dus bij weggaan was de accu leeg. Startkabels erbij gehaald en we zijn gaan rijden. Denk dat we al 5/10 minuten onderweg waren toen er ineens een BIEP klonk. Manlief en ik keken elkaar nog aan zo van "Biep? Wat zegt er biep?" en het volgende moment knalt zo het autoalarm aan. BLIEBLIEBLIEBLIEBLIE! Normaal hadden we 'm al rijdend uit moeten kunnen zetten met de afstandsbediening maar ohja, die deed het al een jaar ofzo niet meer wegens lege batterijen :+

Ja dan rijd je dus ook ergens een woonwijk in, met je BLIEBLIEBLIE-auto, stop je, gooi je de motorkap open, probeer je het alarm op het kastje zelf uit te schakelen, neuzel je wat aan de sensoren (onderwijl ondertussen halfdoof) en trek je vervolgens maar de zekering van het alarm er uit. Het verbaasde me op dat moment al dat er niemand polshoogte kwam nemen, want het was oorverdovend en vrij verdacht als je de situatie niet kent _O-

Maar goed, dat gezegd hebbende, ik denk dat jij prima gehandeld hebt. Want ondanks dat het in mijn geval toen echt onschuldig was, kán het ook níet onschuldig zijn. De auto van een van mijn collega's is recentelijk gestolen en het is echt ellende, wie weet heb je zoiets onderschept :) En misschien was het ook wel gewoon iemand wiens alarm kapot was hahahahaha, nou dan zijn ze zo ook weer klaar he. Mooi om te zien hoe alles goed samenviel qua timing en dat je echt de politie hebt kunnen assisteren idd :)

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:50

Mondy schreef:
Persoonlijk zou mn keus niet zijn geweest om 112 te bellen maar het normale nummer voor zo iets :)
Niet levensbedreigend dit en zoals het op mij overkomt iemand die zijn alarm niet af krijgt.


112 is niet alleen voor levensbedreigend maar ze willen ook dat je dat belt als je een heterdaad vermoed. :j als de boef nog op de plek is zeg maar, anders is die weg als ze komen.

[o]

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:24

hmmm. heb zelf eens de halve stad doorgereden met alarm aan...was een diefstalbeveiliging in de auto's van de zaak...moest je met een sleutel eerst uitzetten...ik had dat ding wel aan mijn sleutelbos zitten, maar de klepel was ergens blijven steken...alarm ging af, ik rijd gewoon verder….collega deed haar hand voor haar hoofd zo van: het zal ook eens niet….ik stoicijns doorrijden en zeg: geen idee wat dat is, maar hij rijdt..zal wel goed zijn...zegt collega: moet je niet ergens dat alarm eerst mee afzetten? Uhm….wacht eens? Volgens mij had ik daar iets voor aan mijn sleutelbos :D . En geen mens die de politie gebeld heeft :D :D

neemt niet weg dat ik het goed van je vindt, ts. Ook zo met fietsen...ik heb weleens een fiets meegenomen op last van de politie (Stond er al een paar weken, spliksplinternieuwe fiets). Dus ik was legaal aan het jatten….op klaarlichte dag, allemaal volk wat voorbij kwam en niemand die wat zei….


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _Clien_, Lau07, nine1987, Rije, sasja0705, shaddy82 en 7 bezoekers