Behandeling sarcoïd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-18 20:52

Mijn paard heeft al een tijdje een sarcoid aan de binnenkant van het dijbeen.

Sinds kort is deze opengesprongen (de 1ste dierenarts had hierover een foute diagnose gegeven, die zei dat het een snijwond was waardoor ik bijna 2 maanden voor niets heb liggen smeren met vulketan en honingzalf.. |o )

Ik heb terug contact opgenomen met een andere dierenarts en deze heeft geadviseerd om dit te behandelen met Aldara crème. Ik moest 5 dagen smeren en daarna 2 dagen rust.

De maand is nu bijna om maar de sarcoid is zo goed als hetzelfde gebleven.. mijn paard vind het ook een kwelling als ik deze zalf wil opdoen.

Volgende week komt de dierenarts terug om te bespreken of er weer met de aldara creme moet worden verder gedaan.

Heeft iemand ervaring met de Aldara creme? Wanneer begin je resultaat te zien ?
Of andere methoden die gewerkt hebben ?
Wegsnijden gaat niet op die plaats zei de dierenarts dus dat is helaas geen optie..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:57

Mijn paard heeft er eentje gehad.
Ik ben er van afgebleven al die tijd en hij is er vanzelf afgevallen na een paar jaar.
Had er ook een topic over

[MD] Van sarcoïd naar niet !

Ik heb dus er niet aan gezeten, niks gesmeerd of iets.
Mijn DA zei dat er weinig aan te doen is behalve opereren, en als ze er geen last van heeft dat dan ook niet nodig is.

En dat bleek. Het zelfherstellend vermogen van het lichaam heeft het ding uiteindelijk geëlimineerd !

Whoever said diamonds are a girls best friend, never owned a horse
*Mexx, you left paw-prints on my heart!*

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:03

Ik heb ook een hele historie op dat gebied. Heb mijn ervaring in dit topic beschreven. Misschien heb je er wat aan?
Ik heb veel gehad aan het advies van prof. Knottenbelt van Liverpool University. Dat is een echte expert op dit gebied.

[MD] Van wratje naar sarcoïde naar genezing

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:05

Ik heb geen ervaring met de zalf. Heb wel een pony gehad die het ook had. Het kwam op een oude draadwond. Toen het elke keer open sprong en etterde en er maden op kwamen besloten het weg te halen. Hadden we dit maar nooit gedaan, het leek eerst beter te gaan maar na een poosje groeide het 10 keer zo snel weer terug en werd het een vieze etterende bende en het hele been werd dik. We hebben toen helaas moeten besluiten om de pony in te laten slapen. Na maanden zalven smeren/zwachtels enz. Ik zou adviseren er zo min mogelijk aan te doen. Laat het goed drogen en niet al die zalfjes erop.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:49

Bij mijn paard heeft een heel zacht crème geholpen: virex crème . Je moet heel lang smeren maar het scheelt een operatie / boos paard. Het was een grote bult, maar nu helemaal weg.

Afbeelding

Afbeelding

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:04

Mijn paard had er 1 op zijn hoofd naast zijn oog, ik heb gesmeerd met XXterra en hiermee is hij volledig weg gegaan en niet meer terug gekomen. Op de plek waar hij zat was alleen de huid erg dun geworden en er groeide geen haar meer op, na ruim een jaar ben ik er Bepanthen op gaan smeren en zowaar kwam er toen ook weer haar op de plek.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

marlady
Berichten: 31
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:33

Van mijn veearts heb ik koortslipcreme (aciclovir) gekregen. Ik geloof dat ik het 2 of 3 maanden erop gesmeerd heb en toen was het bultje weg en nooit meer terug gekomen.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:14

Als het een sarcoid is, dan kun je niet zomaar gaan snijden of smeren met crèmes, zónder dat je weet welk type het is.

Bij mijn paard pakte dat (door onwetendheid even een ‘wratje’ laten wegsnijden) heel erg vervelend uit.

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 08:32

Mijn paard had een sarcoid op zijn been. Een punctie van laten nemen of het echt een sarcoid is. Dit was het geval... Behandeling gaat via engeland maar ik schrok me dood toen ik de prijs hoorde. 500 euro minimaal per tube en soms heb je er 2 nodig voor 1 sarcoid. Dit ging mij even te ver... Paard is 12 en heeft ook al staart amputatie gehad recent ivm melanomen dus wil liever geen 1000.- ‘onnodig’ uitgeven

Ik heb de sarcoid gesmeerd met Virex en afgebonden met eeen flostouwtje. De sarcoid is er afgevallen en ben de huid nog even wezen smeren met virex en hij is na bijna een jaar nogsteeds niet gegroeid. Ik vind wel prima zo :Y) .

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 18:55

Dankjewel voor jullie berichtjes.
Helaas geen goed nieuws gekregen daarjuist: de Aldara creme heeft niet gewerkt en de sarcoid is nog harder gegroeid. ;(

Ze gaan toch proberen het weg te snijden en dan onder verband houden.
Ik hoop echt dat het lukt maar met al die verhalen dat het na het wegsnijden toch terug komt zakt de moed mij toch even in de schoenen nu..

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:43

He wat naar voor jullie!
Ik zou als ik jou was écht even wat meer informatie inwinnen voor de DA gaat snijden. De mijne kreeg een veel agressievere variant terug en ik heb ontzettend veel spijt gehad van die beslissing (ook al wisten wij niet dat het om een sarcoid ging). Ik zou nooit die beslissing opnieuw nemen.

Ik zou echt even prof Knottenbelt proberen te bereiken. Of Utrecht, daar schijnen ze ook een ontwikkeling te hebben doorgemaakt in de afgelopen jaren. Echt, mijn enige advies: driedubbelcheck voor je laat snijden!

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:52

Ik heb uit belangstelling de meeste topics over de behandeling van een sarcoid gevolgd/gelezen en wat ik er vooral uit heb gehaald is dat middeltjes smeren die toch niet blijken te werken, relatief onschuldig is, maar dat snijden in zo'n kreng erg vaak een averechts effect heeft en dan ben je verder van huis.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:17

Hier ook nog een topic met een sarcoid (die eraf is geschuurd door een bilkoord en in viervoud terugkwam) iets hoger dan die van jou, is behandeld met Dermequin (soort chemozalf). Hier was ook twee keer behandeling nodig en sindsdien is het niet meer terug gekomen:
[MD] [VOLG] Behandeling sarcoid

Ik zou ook niet gaan snijden. Eerst met knottenbelt mailen en wellicht is Dermequin icm mesitran een optie. Ook absoluut geen fijne creme, maar misschien wel nog een optie.

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 21:56

Ik ben ook niet te vinden voor het wegsnijden.

Ik heb mijn dierenarts voorgesteld om bij Knottenbelt te gaan horen maar zij denkt dat de kans klein is dat dit gaat werken omdat de Aldara al een agressieve zalf was en dit geen effect had,
hoewel ik denk dat een kleine maand smeren met de aldara misschien niet lang genoeg is om al zo snel resultaat te zien.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 07:47

Maar even he? Het is jóuw paard! Jij bent verantwoordelijk voor dat dier. Die dierenarts snijdt en rijdt weg en that’s it. Jij, en vooral je paard, zitten er straks mee.
Vraag alsjeblieft érgens een second opinion. Er zijn een stuk of 7 verschillende soorten sarcoids en de behandeling ervan verschilt per stuk. Jouw DA komt op mij niet over als een ervaringsdeskundige op dit gebied.

Kliniek in NL die met Knottenbelt werkt, ik zou ze bellen en informeren: http://www.dapnijkerkwellensiek.nl/paar ... ehandeling

Eveltjeh
Berichten: 26
Geregistreerd: 11-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 12:36

Dat is waar, ik heb haar daarstraks nog even gebeld en ik zei dat ik het echt niet zag zitten dat wegsnijden.
Ze zei dat dat mijn keuze was en stelde toen voor met BCG-injecties te gaan werken, maar geen trailer hier en mijn paard laad zeer moeilijk helaas.

Ik woon in België, ik ken hier zelf geen dierenartsen die al van de liverpool/knottenbelt creme hebben gehoord. Mijn dierenarts zei dat ze niet mogen werken met buitenlandse producten, dat dit verboden is, maar dat vind ik toch wel vreemd dat zij dat zegt.
Ik denk dat ze er hier nog te weinig kennis van hebben allemaal..

Ik zal straks proberen in mijn beste engels :\ een mailtje te sturen naar Knottenbelt.
Hoelang duurt deze behandeling ongeveer ? Wat waren de kosten bij jou Olympia96 ?

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:54

Er is vast wel een bokker die je wil helpen met je emails. Zou helemaal handig zijn als dat iemand is die zelf al door dit proces is gegaan.

Niet mogen werken met buitenlandse producten klinkt wel een beetje raar...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:17

Eveltjeh schreef:
Ik zal straks proberen in mijn beste engels : een mailtje te sturen naar Knottenbelt.
Hoelang duurt deze behandeling ongeveer ? Wat waren de kosten bij jou Olympia96 ?

Ik zal je voorbereiden... mijn dierenarts gaf aan toen dat per tube je minimaal 500 euro kwijt bent (exclusief consult) bij knottenbeld. Dus erg prijzig maar wel de best aangeschreven behandeling die er tegenwoordig bestaat bij sarcoids.

Olympia96

Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:24

Daphneeeej schreef:
Eveltjeh schreef:
Ik zal straks proberen in mijn beste engels : een mailtje te sturen naar Knottenbelt.
Hoelang duurt deze behandeling ongeveer ? Wat waren de kosten bij jou Olympia96 ?

Ik zal je voorbereiden... mijn dierenarts gaf aan toen dat per tube je minimaal 500 euro kwijt bent (exclusief consult) bij knottenbeld. Dus erg prijzig maar wel de best aangeschreven behandeling die er tegenwoordig bestaat bij sarcoids.


Dat heb ik niet betaald, maar het is dan ook al een tijd geleden (2010-2011). Heb ook een deal met mn eigen DA gesloten omdat het vier, vijf keer opgebracht moest worden (qua voorrijkosten zeg maar).

In mijn topic waarvan ik de link deelde heb ik het zo goed mogelijk uitgelegd. Er was 1 wat nare fase en dat was toen er een soort ontsteking ontstond waar de tumor ingekapseld raakte. Toen dat voorbij was, werd het een dikke droge korst en was het wachten totdat die eraf zou vallen.

Ik vind het echt dapper van je dat je jouw gevoel hebt aangegeven bij je DA. Denk idd dat hij/zij weinig verstand heeft van sarcoides, dus als ik jou was bleef ik bij mijn standpunt van (voorlopig) niet snijden.

Ik zat net mijn (vele, vele) mails aan en van prof. Knottenbelt terug te lezen en zie dat het hele traject ongeveer een halfjaar duurde. Waarvan de eerste weken het ‘zwaarste’ waren. Daarna had mijn paard ook geen pijn meer. Het was een soort harde korst geworden.

Ik heb de professor trouwens gewoon een mail gestuurd met foto’s en de vraag of hij wist of het een sarcoide was en welke behandeling er moest volgen. Mocht je hulp nodig hebben of een check op je tekst, dan mag je me wel een PB sturen.

Ik zie trouwens dat hij nu via een andere site te vinden is:
HTTP://equinesarcoid.co.uk
Laatst bijgewerkt door Olympia96 op 04-12-18 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Behandeling sarcoïd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:28

De prijsopgave die ik kreeg is vrij recent geweest via wellensiek in nijkerk. Denk dat het net voor de zomer was dat ik punctie heb laten doen van een plek en toen werd behandeling via knottenbeld geadviseerd en dat ging zo veel geld kosten. Ik ben er niet mee verder gegaan maar meer ook omdat mijn paard ook vol zit met melanomen. nu is de sarcoid bij die van mij nog maar 1 bij 1 mm bultje (echt een speldenknopje)

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:01

Eveltjeh schreef:
Dat is waar, ik heb haar daarstraks nog even gebeld en ik zei dat ik het echt niet zag zitten dat wegsnijden.
Ze zei dat dat mijn keuze was en stelde toen voor met BCG-injecties te gaan werken, maar geen trailer hier en mijn paard laad zeer moeilijk helaas.

Ik woon in België, ik ken hier zelf geen dierenartsen die al van de liverpool/knottenbelt creme hebben gehoord. Mijn dierenarts zei dat ze niet mogen werken met buitenlandse producten, dat dit verboden is, maar dat vind ik toch wel vreemd dat zij dat zegt.
Ik denk dat ze er hier nog te weinig kennis van hebben allemaal..

Ik zal straks proberen in mijn beste engels : een mailtje te sturen naar Knottenbelt.
Hoelang duurt deze behandeling ongeveer ? Wat waren de kosten bij jou Olympia96 ?


Bcg injecties werden hier afgeraden door knottenbeld omdat het op het been zit ivm oa einschuss.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:10

Hier ondertussen helaas sarcoid ervaren paarden eigenaar..
Sarcoid 1 op binnenkant achterbeen vlak bij lies, knottenbelt zalf, en ja, de 2 potjes waren best prijzig ja.. + de metacam (vanwege pijnlijkheid) + de bergen tubes meristran (om op ontstane wond te smeren) + DA bezoeken etc. etc..
Dit been na 1e serie met keren zalven helaas sarcoid nog niet weg, zat langs rand nog stukje, dus in overleg met Knottenbelt nog een keer serie zalven.
Sarcoid 2 op neus, zelfde behandeling, knottenbelt zalf, wel in 1 serie zalven weg.
Sarcoid 3 in haar oor, naar Utrecht BCG injecties, op die plek kon je ook weining anders, prachtig sarcoid was na 1 injectie al bijna weg en na 2 bijna niet terug te vinden en bij 3 en 4 werd het blindprikken geloof ik.
Sarcoid 4 is vermoedelijk een sarcoid (die is niet gebiopteerd zit bij haar mondhoek. Overigens is het tegenwoordig ook vaak mogelijk met een uitstrijkje, dus zonder de sarcoid aan te prikken of wat te laten bepalen wat het is), daar is opgegaan Acyclovir zalf en acetylzuurzalf (de eerste werkt tegen het virus dat er in zou moeten zitten, de 2e zalf is om de huidcellen zacht te maken, zodat de 1e zalf door de huid kan doordringen, met alleen de Acylovir is het vaak niet genoeg) Geen idee of het ding er nog zit, zit nu pak haar op.. Zie het in de zomer wel weer.

Oh... vergat er nog 1 op d'r hals.. ook met knottenbelt zalf behandeld tijden geleden...

Heeft het wat gekost, jup… best wel... Maar goed, het gouden paard is haar gewicht nu echt in goud waard :+ :Y)
Mijn paard heeft steeds het vericueze type sarcoid.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:13

marlady schreef:
Van mijn veearts heb ik koortslipcreme (aciclovir) gekregen. Ik geloof dat ik het 2 of 3 maanden erop gesmeerd heb en toen was het bultje weg en nooit meer terug gekomen.


Meest vriendelijke behandeling voor het paard, ook het goedkoopst als ik dit topic lees, ik zou dit eens voorleggen aan je Da.
Hier ook een heel goed resultaat met de aciclovirzalf. Met idd salicylzuurzalf als weekmaker. Maar dat heb ik maar 2 dagen gesmeerd.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:16

kamsel schreef:
marlady schreef:
Van mijn veearts heb ik koortslipcreme (aciclovir) gekregen. Ik geloof dat ik het 2 of 3 maanden erop gesmeerd heb en toen was het bultje weg en nooit meer terug gekomen.


Meest vriendelijke behandeling voor het paard, ook het goedkoopst als ik dit topic lees, ik zou dit eens voorleggen aan je Da.
Hier ook een heel goed resultaat met de aciclovirzalf.


In combi met acetylzuurzalf meer kans op succes, maar helaas ook niet geschikt voor alle types sarcoid, wel zo ongeveer mildste behandeling. (Hoewel de acetylzuurzalf ook plekken kan veroorzaken in de huid die week zijn en wat open gaan, maar dat is oppervlakkig)

Oh.. voor 3 maand behandelen was ik met die 2 zalven ca 180 euro kwijt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:19

Had m'n post aangepast. :D
Hier werd het niet tegelijkertijd voorgeschreven, maar echt eerst max 7 dagen de salicylzuurzalf, tot het plekje week werd, maar dat was bij mijn paard heel snel..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, xTesske en 4 bezoekers