Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:57

Caily schreef:
Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.


Absoluut niet. Maar een bijrijder doet dat dan toch ook? (Niet TS) Paard kan niet meer bereden worden, dus hup niet meer betalen.

Nu zou ik dat persoonlijk als eigenaar ook al voorstellen dat ze niet meer hoeft te betalen, maar die instelling vind ik wel jammer van sommige. Dat zodra er niet meer gereden kan worden het paard voor hun ook 'niks meer waard is' :( (Nogmaals, niet jij TS!) Al ken ik ook eigenares doe zo denken, begrijp ik ook niet...
Zelf had ik die echt niet namelijk toen ik nog bijrijder was, en nu als eigenaar al helemaal niet...


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:03

Joh, de discussie wel of niet betalen voor een bijrijdpaard is toch inmiddels echt wel een beetje uitgekauwd aan het worden..

Van beide kanten zijn er argumenten waar wat voor te zeggen is.
Mocht ik een bijrijder hebben zou ik die niet laten betalen, puur mijn eigen keuze. En met een verzorgster als TS zou ik me helemaal in mijn handjes knijpen zoals de meerderheid hier aangeeft. Maar dat er mensen zijn die wel een bijdrage willen hebben is ook begrijpelijk, en kan ik echt wel snappen.
Moet daar 5 pagina`s bijna ruzie over gemaakt worden? :+

De vraag was hoe dit aan te kaarten, niet een verhitte discussie over wel of niet betalen.
Gewoon bespreekbaar maken dus TS. Ik ben wel benieuwd hoe het af loopt!


Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:27

Brainless schreef:
Ik ben nog op zoek naar iemand die mijn stallen/wei en paddock komt uitmesten en daarvoor mij betaald.
Ook mag degene mijn paardje soms aaien.
Waar vind ik die mensen?

Want normaal betaalde ik iemand die dat werk voor mij doet.
Maar blijkbaar ben ik te dom geweest en had ik geld moeten vragen.



Hihi,zo iemand zoek ik ook, dus aangezien je vast veel aanmeldingen krijgt mag je de sollicitanten ook naar mij door verwijzen :D

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:35

anjali schreef:
Esterke schreef:
Ik wil toch even een kanttekening maken bij het bezweet in de wei zetten van een paard...
Indien een paard niet geschoren is kan hij echt gewoon bezweet in de wei gezet worden...(ongeschoren en gezond en hooi uiteraard)
Wij mensen doen te vaak aan antropomorfisme (het toekennen van menselijke eigenschappen aan een paard)
Een paard in zijn natuurlijke vorm is dankzij de prachtige natuur volledig uitgerust om daar tegen te kunnen. Zijn vachtje heeft dat prachtig geregeld allemaal :))
In het wild kan een paard dat bezweet is omdat het net heeft lopen rennen voor zijn leven ook niet effe een dekentje op.
Als je paard kuren krijgt op de wei, en als een dolle begint te rennen of spelen en bezweet raakt ga je hem na zijn uitbarsting toch ook geen deken opzwieren of uitstappen? :o

Nee,niet bezweet in de wei zetten,want een bezwete vacht is niet waterdicht. Als het dan gaat regenen wordt hij tot op de huid nat en in combinatie met koude wind koelt hij dan erg af. Als je geen stal hebt dan moet je je paard eerst droogstappen voordat je hem terug op de wei zet.

:') :')
Geen onzin verkopen. Bezweet kan prima, als ze maar op de huid droog zijn en op adem.

Ts: je klinkt als een fijne verzorger! Zou het gewoon eens erover hebben. Wellicht vindt de eigenaar je ook helemaal top en heeft nooit zo over die bijdrage gedacht?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:39

Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.


Nee, maar om die reden koop ik er niet meer eigen paarden bij maar kies ik bewust voor het trainen of bijrijden van paarden van anderen.

Ik heb 1 pony van 27,5 die ik rijd vanaf dat hij 3,5 is en van mij is vanaf 8,5 jarige leeftijd en niet meer geschikt voor de sport vanaf zijn 12e vanwege kreupel heden door spat. Rustig recreatief lukte nog wel, maar de laatste maanden kreupelt hij steeds vaker in draf.

Ik ben toen paarden voor anderen gaan rijden. Heb er nooit voor betaald. Mocht ook leasen maar daar voor bedankt.

Toen een tweede paard er bij gekocht, en die ook jarenlang op pensioen gehad vanwege blijvende blessure en gekanteld hoefbevangen na hoefbevangenheid. Zij is uiteindelijk ingeslapen. Na paar jaar toch weer eigen paard gekocht en ook nu weer pech. Door ongelukje op stal paard 2 jaar uit de running geweest. Nu weer aan het opbouwen gelukkig.

Steeds een paard er bij getraind.

Verzorgsters voor mijn paarden hebben nooit hoeven te betalen. Het zijn mijn paarden. Als zij mij werk uit handen nemen hier op stal en met liefde voor de paarden zorgen en aandacht geven dan helpen ze mij en kunnen zij lekker met de paarden bezig zijn.

Met een braaf gezond paard waarmee gereden kan worden en leuke mogelijkheden geboden wordt door de eigenaar, dan vind ik een bijdrage echt niet raar.

Maar voor alleen helpen en borstelen en knuffelen en wandelen geld vragen... Nee, dat vind ik niet reëel. Dan kan iemand beter op een stal of bij een particulier gaan helpen als stalhulp/groom/algemeen medewerker/vrijwilliger. Al dan niet betaald. Genoeg mensen die erg blij zijn met een gratis hulp op stal!

En die dat ook waarderen ipv proberen er financieel beter van te worden.

Dat men als eigenaar er voor kiest om een paard of pony te nemen/onderhouden waar niet mee gereden/gemend/gewerkt kan worden moet men zelf weten. Ieder zijn hobby. Maar Een bijrijder kiest voor bij-rijden. En is bereid daar een bepaald bedrag voor uit te geven. Maar valt de wederdienst (rijden) weg, is het logisch dat de bijrijder dat er niet meer voor over heeft.

Ik zou al blij zijn dat diegene dan nog wel het paard blijft verzorgen en helpen op stal en dan zou ik juist voor die hulp af en toe iets leuks geven of samen ondernemen als bedankje.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:24

Lekker offline weer voor Ts..

Hopelijk kom je eruit met de eigenaar van je bijrijdpaard.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:27

kwita schreef:
ZOZenn: toch is dat wel zo maar er zijn ook echt kinderen dieje niet bij het handje moet houden hoor. zo komt er hier een meisje waar de ouders gescheiden zijn en zij zoveel aan die pony heeft van steun ,maatje niets hoeven uitleggen...dat ik het haar gewoon gun ja je moet er even op letten maar het betekend heel de wereld voor haar.Moet je daar dan ook voor betalen moeder kan het niet missen,vader kijkt er niet naar om....Ze is hier veilig en heeft onbetaalbare therapie. Niet alles is betaalbaar, en de pony heb ik toch.Onder tussen komt ze al 4 jaar die weet het echt wel hoor...en de pony heeft extra aandacht die er hier wel eens bij inschiet. Maar ondertussen is ze 15 en verzorgt ze wel de ponys waar ik nu in de winter door de reuma weinig mee kan....dankbaar ben ik haar elk paard blinkt als zij vertrekt en ze hinniken als ze komt en met haar fietsbel belt!

<3

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 18:32

watchthesky schreef:
Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.

Ja. Ik heb geen paard, maar als ik dat wel had zou het zeker exit gaan als het permanent stuk was zonder zicht op verbetering.
Ik zou er alleen niet mee gaan lopen leuren als “leuk weidemaatje” of zo, maar zo eerlijk zijn het een spuitje te laten geven en dan een ander kopen of naar de manege gaan om daar risicoloos te rijden.
Je kunt je geld nou eenmaal maar een keer uitgeven en ik wil ook iets terug van mijn peperdure hobby, namelijk voldoening. Die haal ik niet uit schijt scheppen...

Een paard is veel meer dan een sporttoestel.Op een hond kun je ook niet rijden,toch zijn er mensen die voldoening scheppen uit de vriendschap met een dier.Of die nu kan presteren of niet.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:03

joyce B schreef:
Caily schreef:
De band met het paard en alle dingen die je wel nog met het dier kan. Plus de ervaring die je opdoet binnen het paarden houden.

Vraag me af of alle mensen die hier reageren dan ook hun eigen paard de deur uit (willen) doen, of zien als enkel een “last”, als het dier niet meer te berijden is.


Nee, maar om die reden koop ik er niet meer eigen paarden bij maar kies ik bewust voor het trainen of bijrijden van paarden van anderen.

Ik heb 1 pony van 27,5 die ik rijd vanaf dat hij 3,5 is en van mij is vanaf 8,5 jarige leeftijd en niet meer geschikt voor de sport vanaf zijn 12e vanwege kreupel heden door spat. Rustig recreatief lukte nog wel, maar de laatste maanden kreupelt hij steeds vaker in draf.

Ik ben toen paarden voor anderen gaan rijden. Heb er nooit voor betaald. Mocht ook leasen maar daar voor bedankt.

Toen een tweede paard er bij gekocht, en die ook jarenlang op pensioen gehad vanwege blijvende blessure en gekanteld hoefbevangen na hoefbevangenheid. Zij is uiteindelijk ingeslapen. Na paar jaar toch weer eigen paard gekocht en ook nu weer pech. Door ongelukje op stal paard 2 jaar uit de running geweest. Nu weer aan het opbouwen gelukkig.

Steeds een paard er bij getraind.

Verzorgsters voor mijn paarden hebben nooit hoeven te betalen. Het zijn mijn paarden. Als zij mij werk uit handen nemen hier op stal en met liefde voor de paarden zorgen en aandacht geven dan helpen ze mij en kunnen zij lekker met de paarden bezig zijn.

Met een braaf gezond paard waarmee gereden kan worden en leuke mogelijkheden geboden wordt door de eigenaar, dan vind ik een bijdrage echt niet raar.

Maar voor alleen helpen en borstelen en knuffelen en wandelen geld vragen... Nee, dat vind ik niet reëel. Dan kan iemand beter op een stal of bij een particulier gaan helpen als stalhulp/groom/algemeen medewerker/vrijwilliger. Al dan niet betaald. Genoeg mensen die erg blij zijn met een gratis hulp op stal!

En die dat ook waarderen ipv proberen er financieel beter van te worden.

Dat men als eigenaar er voor kiest om een paard of pony te nemen/onderhouden waar niet mee gereden/gemend/gewerkt kan worden moet men zelf weten. Ieder zijn hobby. Maar Een bijrijder kiest voor bij-rijden. En is bereid daar een bepaald bedrag voor uit te geven. Maar valt de wederdienst (rijden) weg, is het logisch dat de bijrijder dat er niet meer voor over heeft.

Ik zou al blij zijn dat diegene dan nog wel het paard blijft verzorgen en helpen op stal en dan zou ik juist voor die hulp af en toe iets leuks geven of samen ondernemen als bedankje.


Mooie input! +:)+

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:24

Ik moet toch wel zo lachen om dit topic :')

Als ik iemand als TS kon vinden had ik al lang een bijrijder voor mijn merrie. Ik vind in lang niet alle gevallen dat het gratis moet, maar deze situatie vind ik eigenlijk zelfs onbeschoft vanuit de eigenaar.

Alenthe05

Berichten: 1090
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wanneer stoppen met betalen bijrijdgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:05

Ik heb een bijrijder voor 2 a 3x per week. Ik ben zwanger en kan nu gewoon niet meer rijden. Zij betaald mij een vergoeding voor de ijzers en het voer. Als ik haar niet had rijden op mn paard was hij van het ijzer afgegaan en had hij alleen maar hooi gehad. Ze mag ermee doen wat ze wilt. Ik ben wel van mening dat, als er iets is, en ze kan niet meer rijden hoeft ze geen vergoeding te betalen. Als ik straks weer zelf ga rijden gaan we er in overleg hoe en wat over de vergoeding en hoe we het kunnen verdelen, ik ben heel blij met haar, paard ook, en zou het erg fijn vinden als ze hem lekker blijft rijden!

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers