Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 19:49

Beste bokkers.

Mijn pony Birthday heeft deze week ernstige koliek gehad. Ik mag van geluk spreken dat de dierenarts op tijd was anders had ze het waarschijnlijk niet gered. Er was op dat moment niemand op stal en ik had mijn telefoon nog thuis liggen. Ik wist wat ik moest doen alleen ze wou niet overeind en als 13 jarig meisje met weinig kracht een pony van wel 800 kilo omhoog duwen was dat best wel pittig. Na paar minuten geprobeerd te hebben, want ik wou dan proberen met Buddy naar de staltelefoon te lopen, stond ze nog niet overeind. Ik moest kiezen. Of super snel rennen naar de telefoon en de dierenarts bellen en eventueel de staleigenaar of alles uit me te halen en Buddy overeind duwen. Ik koos voor het eerste. Nadat ik gebeld had ging ik gelijk weer terug naar Birthday. Ik had geluk dat de telefoon niet ver van de stal van Birthday vandaan is. Daar aan gekomen zag ik dat het erger was... Ik was helemaal in paniek en overstuur. Wat moet ik nu doen was het enigste wat ik nog dacht. Ik zat huilend haar overeind te trekken en duwen. Met geen enkel resultaat. Ik was hopeloos. Ik storte zelf bijna neer. Ik was helemaal uitgeput en huilde alsof alle tranen uit me moesten. Ik had het al bijna opgegeven. Toen ik de jeep van de dierenarts hoorde. Hij kwam er snel aan gerend en na alles super snel uit gelegd te hebben hielp hij me Buddy overeind te helpen. Hij had een assistent mee die Birthday ondersteunde terwijl ik met haar liep. De dierenarts pakte ondertussen zijn spullen ofs(weet niet alles meer enz). Toen kwam ook de staleigenaar aan gescheurd en nam het over van de assistent. Terwijl hun overlegde wat ze het beste konden doen enz(gok ik dan ik was nog steeds in shock enz) probeerde mijn vriendin die inmiddels ook was aangekomen me te kalmeren. Ze nam het voor me over zodat ik even rustig kon worden en wat water kon gaan drinken. Natuurlijk wel op afstand dat ik er gelijk weer naar toe kon. Ik wou eerst niet weg, maar ze dwongen me. Ik weet niet alles meer super precies, maar ik doe mijn best op alles zo goed mogelijk te vertellen. Ik ga effe naar een uur daarna

De dierenarts was ondertussen weg en het ging al wat beter met Birthday. Ze ging niet meer liggen en naar haar buik happen. Het gebeurde rond 4 uur dus ik was best wel moe toen het gebeurde(school). Ik zat bij haar in de stal, nog steeds in shock en overstuur.

Dit gebeurde allemaal 2 dagen geleden. Nu 2 dagen later heb ik een trauma opgelopen. Ik heb er met niemand nog over gepraat. Elke x als ik nu een paard zie liggen of rollen word ik bang en raak ik helemaal de weg kwijt. Ik let niet goed op en krijg allemaal beelden te zien can dinsdag. Ik wil dan het liefst er naar toe rennen en het paard overeind zetten. Die neiging is zelfs zo erg dat ik een aanrijding heb gehad en 3 bijna aanrijdingen. Aangezien er in mijn buurt veel paarden staan is deze situatie dus best gevaarlijk. Ik raak dan helemaal geobsedeerd met het feit dat ik dat paard moet redden, dat ik nergens meer op let als ik het zie. Ik durf er met niemand over te praten dus daarom vertel ik het zo.

Bedankt voor het lezen ervan.



Ik weet niet zo goed waar dit thuis hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:07

Als je een zwart-wit dier in de wei ziet... Is er een hele kleine kans dat het een zebra is. Maar echt, vaak is het gewoon een koe...

De kans dat een rollend paard koliek heeft is ook ontzettend klein. Het zal vaak gewoon 'rollen' zijn.

Ik denk dat het slim is dat je het aan je ouders, of iemand anders die je vertrouwd, verteld. Want je maakt het gevaarlijk voor jezelf als je (bijna-)aanrijdingen veroorzaakt.

Edit: typfoutje weggehaald.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-18 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:32

Wauw, wat een heftige ervaring! En wat heb je het goed aangepakt. Ik kan me voorstellen dat het veel impact op je heeft gehad.

Als hulpverlener leer je 1 ding als eerst, denk aan je eigen veiligheid! Dat is regel 1.

Ik las in je profiel dat je autisme hebt. Ik snap dat emoties daarom wat anders binnen kunnen komen. Wat Bubblewrap ook zei, probeer er over te praten met mensen. Dat zal je helpen het een plekje te geven.

throwaway
Berichten: 30
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:42

Wat en nare ervaring moet dat voor je zijn geweest. En wat heb je in zo een stress situatie goed gehandeld!

Als je zoiets meemaakt is het erg logisch dat je daar in het begin veel stress en flashbacks van kan hebben. Ik denk dat het goed zou zijn als je met iemand erover gaat praten die jou begrijpt en die je vertrouwt. Het klinkt namelijk nu alsof jouw veiligheid op het spel staat omdat je door het zien van een rollend paard niet meer goed let op de omgeving. Pas goed op jezelf! Door met iemand erover te praten kun je deze nare ervaring een plek geven.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:44

Knappe pony van 800 kilo.

Buiten dat... snap dat je geschrokken bent maar je kan ook overdrijven. Als dit het ergste is wat je in je leven voor je netvlies krijgt heb je een super relaxed leventje!
Kop op, pony is het allang weer vergeten. Dus bedenk je dat je goed gehandeld heb, er niks ergs is gebeurd en alles afgelopen is met een sisser.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:48

Ladygiroc schreef:
Knappe pony van 800 kilo.

Buiten dat... snap dat je geschrokken bent maar je kan ook overdrijven. Als dit het ergste is wat je in je leven voor je netvlies krijgt heb je een super relaxed leventje!
Kop op, pony is het allang weer vergeten. Dus bedenk je dat je goed gehandeld heb, er niks ergs is gebeurd en alles afgelopen is met een sisser.


Doe ff normaal zeg, dit gaat om een kind!

Ts, wat ontzettend naar dat je dit zo hebt meegemaakt. Maar wat heb jij dapper gehandeld zeg!
Zoiets zal helaas nog wel even in je hoofd blijven zitten.
Het beste is misschien wel om erover te praten, want het is niet fijn voor je als het je leven nu overhoop gaat halen. Heb je een begeleider voor je ass? Of je ouders, huisarts die je fijn vind?
In ieder geval iemand waarbij je een fijn gevoel hebt, want dit moet je een plaatsje kunnen geven.
Heel veel sterkte!

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 20:50

Iris82 schreef:
Wauw, wat een heftige ervaring! En wat heb je het goed aangepakt. Ik kan me voorstellen dat het veel impact op je heeft gehad.

Als hulpverlener leer je 1 ding als eerst, denk aan je eigen veiligheid! Dat is regel 1.

Ik las in je profiel dat je autisme hebt. Ik snap dat emoties daarom wat anders binnen kunnen komen. Wat Bubblewrap ook zei, probeer er over te praten met mensen. Dat zal je helpen het een plekje te geven.


Dankje. Ik weet niet goed aan wie ik het kan vertellen. Ik ben heel erg hoogsensitief ben erg lang gepest dus dingen blijven me heel lang bij. De aanrijding was vandaag gebeurd maar dat met een scooter. Ik heb er niks aan over gehouden. Wel wat schaafwondjes

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 20:52

Saskia9 schreef:
Ladygiroc schreef:
Knappe pony van 800 kilo.

Buiten dat... snap dat je geschrokken bent maar je kan ook overdrijven. Als dit het ergste is wat je in je leven voor je netvlies krijgt heb je een super relaxed leventje!
Kop op, pony is het allang weer vergeten. Dus bedenk je dat je goed gehandeld heb, er niks ergs is gebeurd en alles afgelopen is met een sisser.


Doe ff normaal zeg, dit gaat om een kind!

Ts, wat ontzettend naar dat je dit zo hebt meegemaakt. Maar wat heb jij dapper gehandeld zeg!
Zoiets zal helaas nog wel even in je hoofd blijven zitten.
Het beste is misschien wel om erover te praten, want het is niet fijn voor je als het je leven nu overhoop gaat halen. Heb je een begeleider voor je ass? Of je ouders, huisarts die je fijn vind?
In ieder geval iemand waarbij je een fijn gevoel hebt, want dit moet je een plaatsje kunnen geven.
Heel veel sterkte!


Ik heb heel lang bij karakter gelopen. Alleen meestal ben ik heel stil en durf ik zulke dingen niet te vertellen. Ik ben bang dat ik dan niet meer op de fiets naar mijn pony mag en ik dan alleen kan wanneer mijn ouders tijd hebben om me te brengen. Dat is ook een van de dingen waarvoor ik bang ben.

Extra: Ik weet zelf niet hoeveel een pony weegt dus dat was maar een gokje. Van die 800 kilo.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:19

Mijn paard,die inmiddels vier jaar geleden ingeslapen is...heeft een keer nierkoliek gehad.Hij kon niet meer plassen.Het is goed gekomen toen,maar ik heb nu...20 jaar later nog steeds de tik om als ze gaan staan plassen te kijkenkan dus even duren! Sterkte! Is de pony er weer helemaal bovenop gekomen?

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 21:23

Ja, het gaat goed met Birthday. Soms schrikt ze wel als ik haar buik aanraak, naar je dat aan de koliek lag weet ik niet. Gecondoleerd (laat, maar wel gezegd)

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:25

Ik snap ook dat het heftig is, mijn mini paardje is vorig jaar geopereerd aan koliek. En wij zijn ook nog heel lang bang geweest dat ze het weer zou krijgen, elke keer als ze rolde of lag schrokken we en hielden we haar extra goed in de gaten. Mijn moeder was zelfs elke ochtend een beetje bang dat ze toch weer ziek of zelfs dood zou zijn als ze haar ging voeren.. Gelukkig gaat het heel goed met haar!

Ik zou er goed met iemand over praten, dat helpt echt.
Bijvoorbeeld je ouders, een familielid, iemand op school die je vertrouwd, de staleigenaar, een vriendin van paardrijden?

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 21:27

Ja. Mijn vriendin weet er wel wat van(van de aanrijding omdat ze er toen ook bij was enz). Dus ik denk dat ik het gaar het beste kan vertellen. Ik vind het wel lastig

BigOne
Berichten: 38241
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:34

Koliek lijkt heel erg heftig wanneer je dit meemaakt. Soms loopt het verkeerd af maar meestal ook gewoon goed. Bedenk dat je pony gewoon buikpijn had want dat is koliek alleen lijkt het bij paarden vaak veel heftiger dan bij mensen. Niet te veel aan blijven denken, in vervolg altijd je telefoon op zak wanneer je alleen op stal bent want er kan ook iets anders gebeuren, voor alle zekerheid de telefoonnummers van stalhouder en dierenarts er in. En je ouders zullen wel meekrijgen dat er iets gebeurt is want de rekening volgt nog.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 21:52

bigone schreef:
Koliek lijkt heel erg heftig wanneer je dit meemaakt. Soms loopt het verkeerd af maar meestal ook gewoon goed. Bedenk dat je pony gewoon buikpijn had want dat is koliek alleen lijkt het bij paarden vaak veel heftiger dan bij mensen. Niet te veel aan blijven denken, in vervolg altijd je telefoon op zak wanneer je alleen op stal bent want er kan ook iets anders gebeuren, voor alle zekerheid de telefoonnummers van stalhouder en dierenarts er in. En je ouders zullen wel meekrijgen dat er iets gebeurt is want de rekening volgt nog.


Dat is altijd raar van mij. Altijd telefoon bij en als er dan zoiets gebeurt heb ik hem niet bij. Mijn ouders krijgen de rekening niet... >;) Het klinkt raar maar de stal waar Buddy gestald staat betaald de dierenarts kosten van mensen onder de 18. Vraag me niet waarom. :j

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:29

Misschien een geruststelling; lang niet elke koliek is dodelijk gelukkig. Bij veel soorten koliek is het ook niet nodig om een paard direct weer rechtop te krijgen.
Een van onze paarden heeft enkele keren per jaar koliek, als het weer omslaat van warm naar koud en regenachtig. Als hij gaat liggen dan laat ik hem gewoon even liggen en geef ik een beetje colosan. Dat is een natuurlijk medicijn tegen buikpijn. Ik wacht gerust een kwartier voordat ik ermee ga lopen, op aanraden van de dierenarts.
Koliek gaat heel vaak vanzelf weer over :)

Anomien

Berichten: 7384
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:39

Eeuhm ja... ze betalen de rekening voor klanten onder de 18?
Of schieten ze het enkel voor en brengen het alsnog in rekening. Want het lijkt mij erg sterk dat ze het doen.

En verder gewoon het een en ander van je af proberen te zetten. Om het een trauma te noemen, vind ik ook overdreven.

Je hebt goed gehandeld en misschien komt er ooit weer zo’n situatie... dan weet je ook wat je te doen staat.

Je bent jong, dit was heel indrukwekkend. Helaas komt er vaak nog veel meer in het leven dan een pony met koliek.

En vertel het je ouders! Voordat je wel wordt aangereden op de fiets!

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:48

Snap dat je ervan geschrokken bent!

Als je het lastig vindt om het erover te hebben met je ouders kan je hun misschien dit topic laten lezen?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:04

Super knap hoe je dit hebt gedaan! Ik ben oom hoogsensitief. Wat mij heel erg helpt bij nare ervaring is heel stom met een blaadje papier gaan zitten en alles van je afschrijven

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:11

Dat vind ik ook een goed idee, schrijf het allemaal op,wie weet lucht het op en kun je het wat meer plaatsen voor jezelf. En je hebt het hartstikke goed gedaan, wees ook trots op jezelf hoor!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:31

Knap gehandeld! Ik denk wel dat je altijd een beetje bang blijft voor koliek (heb ik namelijk ook). Kijk altijd of ze heeft gemest en of ze ‘vreemd’ doet, ook na een nare ervaring (al is mijn pony er bovenop gekomen)

Probeer toch te praten met je ouders, zij kunnen je het beste helpen met dit soort rottige situaties.

Er komen nog veel meer erge(re) dingen op je pad.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 03:44

Als je als 13 jarige bij ernstige koliek uitkomt, je bent alleen en je hebt nog nooit zoiets meegemaakt, kan dat een enorme impact hebben- dat vind ik heel begrijpelijk :j

Dat je zelfs ondanks de paniek zo goed hebt gehandeld is echt lovenswaardig!

Het van je af schrijven, of erover praten zijn hele goede tips. Zoals je er nu op reageert als een paard gaat rollen is natuurlijk niet fijn... maar later neem je die ervaring wel mee en ben jij misschien net iets eerder op koliek bedacht.

Dat heb ik ook, je ziet iets wat erop doet lijken, en je denkt 'oh, even in de gaten houden, zoiets heb ik eerder gezien'

Heel veel succes TS, ik vind het niets om je over te schamen, en ik vind het niets vreemds om over te praten.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 08:36

Dankje allemaal. Ik kan er wel wat mee. De tips die jullie gaven.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:23

Tip
Bel de veearts tijdens telwfonsich spreekuur en vraag om meer uitleg op een rustig moment. Ik denk dat hij\ zij je gerust kan stellen door je meer informatie te geven.
Tijdens spoedgevallen is alle aandacht gericht op jouw pony natuurlijk. Maar de veearts is vast bereid jou gerust te stellen op een rustig moment en je wat zaken uit te leggen over de gezondheid van je paard.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Pony ernstige koliek gehad. Trauma opgelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:10

Tuurlijk blijft het in je achterhoofd zitten.Mijn oude dame van 35 heeft het ook 2 keer gehad.Als ze nu in de wei ligt sta ik ook elke 5 minuten voor het raam te kijken of alles goed is.Nadeel is wel dat de dame heel dood kan slapen.