deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 21:54

Ik heb nu een drachtige merrie staan ze moet 23 april bevallen ik heb nu een 150 grams dekentje op liggen en wil die ook laten opliggen, maar ik wil hem dus eind maart eraf halen, maar ik weet niet goed hoe ik moet afbouwen wanneer ik moet beginnen en moet ik dan een 50 grams en dan een 0 grams opleggen?


Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:57

Ligt er heel erg aan wat het weer doet. Kan in maart al heel warm zijn, maar ook heel koud. ik nu al beginnen met dekens afbouwen omdat ze rond maart als het een beetje weer is ook al gaan verharen.ik doe met onze Friese drachtige merrie onder de 10 graden of bij regen een deken op en voor de rest niet

Roze schoentje

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 22:00

Francieen schreef:
Ligt er heel erg aan wat het weer doet. Kan in maart al heel warm zijn, maar ook heel koud. ik nu al beginnen met dekens afbouwen omdat ze rond maart als het een beetje weer is ook al gaan verharen.ik doe met onze Friese drachtige merrie onder de 10 graden of bij regen een deken op en voor de rest niet



ik denk dat het dan het beste is dat ik eind januari begin met een 50 grams dekentje en eind februari een 0 grams op leg en dan eind maart geen

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:03

Ik denk dat de singels je gaan vertellen dat het eind januari uberhaupt al klaar is met dekens. Dikke buiken en dekensingels gaan niet samen.

Ik zou niet aan dekens beginnen als ik jou was/nu zo snel mogelijk weer er van af. In januari heb je weinig tot niets aan 50 gram, en 0 gram moet je al helemaal niet willen - worden paarden alleen maar koud onder.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:03

Ja het punt is dat een dracht heel veel energie vergt de laatste paar maanden. Daarom doe ik dus geen zware dekens. Dan moet en het haar verder aangroeien en het veulen moet groeien. Ik zou zeggen nu is het aardig warm. Zet haar vanaf morgen onder 50 grams deken, als de temp nog iets oploopt onder nul grams en als het erg koud word weer onder 50

Roze schoentje

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 22:15

Ibbel schreef:
Ik denk dat de singels je gaan vertellen dat het eind januari uberhaupt al klaar is met dekens. Dikke buiken en dekensingels gaan niet samen.

Ik zou niet aan dekens beginnen als ik jou was/nu zo snel mogelijk weer er van af. In januari heb je weinig tot niets aan 50 gram, en 0 gram moet je al helemaal niet willen - worden paarden alleen maar koud onder.



hmmm jaa ik vind het erg lastig want ze is gewend aan de deken maar ik wou het laatst zonder proberen maar toen was ze koud omdat ze te weinig vacht aan maakte

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:19

Het probleem is, nu je paard al een deken opheeft kan je eigenlijk niet meer zonder. Door haar nu de deken al op te doen heb je ervoor gezorgd dat ze veel minder vacht heeft aangemaakt. Als het koud blijft tot maart wordt ze echt niet blij van dekenloos. Je kan dus niet op basis van een datum gaan afbouwen, je zal daarvoor echt naar het weer moeten kijken.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 22:20

Delaja schreef:
Het probleem is, nu je paard al een deken opheeft kan je eigenlijk niet meer zonder. Door haar nu de deken al op te doen heb je ervoor gezorgd dat ze veel minder vacht heeft aangemaakt. Als het koud blijft tot maart wordt ze echt niet blij van dekenloos. Je kan dus niet op basis van een datum gaan afbouwen, je zal daarvoor echt naar het weer moeten kijken.



hmm ja ze heeft hem nu pas een weekje op liggen...

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:26

Toen mijn merrie jaren terug voor het eerst drachtig was en in maart uitgerekend ben ik vanaf januari gaan afbouwen. Maar dat was eigenlijk heel sneu want de dagen worden dan langer dus heel veel vacht maken ze niet meer aan. Kortom, als ik het over zou doen dan zou ik niet aan dekens beginnen. In jouw geval zou ik hem vanaf nu aflaten wanneer mogelijk. Komende dagen wordt het 10-14 graden en als haar vacht de regen een beetje trekt dan kan zonder deken prima, helemaal als ze pas een week met deken staat.

Cheytjuh

Berichten: 4021
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:31

Ik gooi nooit dekens op onze drachtige merries als ze in april of mei uitgerekend zijn. Het weer hier in nederland kan beide maanden alle kanten nog op gaan en ze hebben die vacht gewoon nodig.

Waarom heb je er in eerste instantie een deken op gedaan , je weet toch wanneer ze uitgerekend is ? Zou toch kijken of het mogelijk is haar af te bouwen langzaam aan, kijken hoe het weer is en zodra het overdag niet te koud is gewoon zonder deken buiten. Dus bijvoorbeeld overdag eerst een week gewoon de 50 gram erop, kijken hoe ze qua temperatuur zich houdt en dan overgaan op niets na een week en kijken hoe ze zich dan houdt

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:33

Nu zo snel mogelijk de deken er weer vanaf halen zodat ze, als je geluk hebt, nog voldoende vacht ontwikkeld.
Ik vind niet dat je in die periode kunt gaan afbouwen of het moet dan kwa temperatuur al weer wat warmer zijn maar dat weet je toch niet.
Een 0 grams deken moet je nooit gebruiken wanneer het koud is, dan kunnen ze de vacht niet meer gebruiken waar hij voor bedoeld is en krijgen ze het juist koud!

Wat hier overigens ook al genoemd is in het topic is dat je dekensingels op een gegeven moment niet meer gaan passen, nou zijn daar misschien wel verlengers voor oid maar ik zou de deken er weer afhalen!


jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:36

Ze heeft hem pas een week op?
Dan gauw af doen en af laten. Haar lichaam is er dan nog nauwelijks aan gewend en het is nu vrij warm.
Ze maakt vanzelf meer vacht want de dagen worden nog steeds korter. Als ze op stal staat ook de dagen korter maken door het licht eerder uit te doen en later aan.
Verharen naar zomervacht regelt zichzelf naar daglengte en kou (bij kou stopt het een poos of gaat langzamer).

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:38

Precies wat hierboven gezegd word! Ik doe Mn drachtige merrie alleen een deken op als het echt koud is. Als je haar rijd zou ik gwn een 0grams regendeken dien voor haar spieren als het echt hard regent of koud is. Verder niet

Roze schoentje

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:45

Januari en februari zijn en stuk kouder dan het nu is. Om nou in die periode deken af te bouwen lijkt me niet geweldig fijn. De laatste jaren is april vaak al lekker warm. Of nu inderdaad deken af doen en alleen bij erge kou wat ondersteunen

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:55

Als ze m pas een week opheeft snel af doen!
Dan zou je eventueel nog je 50 gram kunnen gebruiken als het echt koud is of heel veel regent. 0 gram niet, geeft geen warmte...

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:01

ApplePapple schreef:
Als ze m pas een week opheeft snel af doen!
Dan zou je eventueel nog je 50 gram kunnen gebruiken als het echt koud is of heel veel regent. 0 gram niet, geeft geen warmte...


Even een vraagje.. ik denk zo met regendeken: een regenpak houd je toch warm als het koud is of regent? Hoezo doet een 0 grams deken dan niks?

Roze schoentje

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:03

Het ligt er ook een beetje aan in welke omstandigheden je haar houdt en hoe goed haar vacht van nature is.
Als ze overdag buiten staat zonder beschutting en het regent de hele dag dan is het met een niet te beste vacht (dus vacht die de huid niet goed vrij kan houden van regen) geen lolletje. In dat geval vind ik een 0 grams wel nut hebben zolang hij echt goed waterdicht is, het blokkeert water en evt. wind. Beter is natuurlijk dat je paard gewoon kan schuilen buiten.

Nooit of altijd vind ik kul als het om dekens gaat, kijk naar je paard en het management waarin je haar houdt. Maar afbouwen in januari/februari lijkt in theorie geen lekkere keuze, dan zit je inderdaad precies in de koude periode.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:06

In maart ervan af halen.

Mijn merrie had ik bedacht dat ze maar zonder deken moest toen ze drachtig was.

We kregen de koudste winter in jaren. Mevrouw ging NIET naar buiten zonder denken. Dat bliefte ze niet,

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:16

Francieen schreef:
ApplePapple schreef:
Als ze m pas een week opheeft snel af doen!
Dan zou je eventueel nog je 50 gram kunnen gebruiken als het echt koud is of heel veel regent. 0 gram niet, geeft geen warmte...


Even een vraagje.. ik denk zo met regendeken: een regenpak houd je toch warm als het koud is of regent? Hoezo doet een 0 grams deken dan niks?


Een deken drukt de haren plat, normaal zet een paard die op als hij/zij koud is. Met een regen deken druk je de haren plat maar een regen deken geeft ook niet voldoende warmte dus het gevolg is dat de meeste paarden het daar alleen maar heel koud van krijgen.

Symfonie & Malibu

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:18

Ah zo! Klink heel erg logisch eigenlijk.

Roze schoentje

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:24

ik heb een 0 grams besteld dan maakt ze zelf een vacht aan maar dan word ze wel beschermd tegen de wind en regen

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:25

fijn dat iedereen me zo goed helpt ben er heel blij mee! :)

Romeo15
Berichten: 395
Geregistreerd: 20-08-09
Woonplaats: sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:49

Laylah2002 schreef:
ik heb een 0 grams besteld dan maakt ze zelf een vacht aan maar dan word ze wel beschermd tegen de wind en regen


Slecht idee, dan kan ze zichzelf niet meer goed warmhouden doordat ze de vacht niet kan gebruiken zoals ze hem moet gebruiken

Desi_2409

Berichten: 897
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:05

ooh wat dom. Ik mijn drachtige merrie ook gewoon een deken opgelegd. Totaal niet aangedacht dat ze hem straks niet meer past..
Ze is eind maart uitgerekend. Ze staat overdag op de wei en 's nachts op stal. Ze heeft nu een 200 gr. op.
Wat nu?

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: deken op drachtige merrie hoe afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:09

Je hebt ook singel verlengers.
Daarmee kun je de gespen van je deken langer maken zodat ze hem nog gewoon past.

Mochten er ook nog gespen om de achterbenen zitten dan zou ik die er wel afhalen zodra het veulen geboren is of ze over de rug aan elkaar vast klikken als ze er niet af kunnen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, LisaaSophie en 73 bezoekers