Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 20:05

Hoe kan ik meer controle krijgen in galop? Ik galoppeer aan maar al wil ik dan meer controle over het sturen en het tempo hoe doe je dat?
Met vriendelijke groeten Eline

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:08

Les bij een goede instructeur nemen.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 20:09

A3a1 schreef:
Les bij een goede instructeur nemen.

zeker handig! :j

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.


Emoreoa
Berichten: 216
Geregistreerd: 24-08-15

Re: Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:23

Tempowisselingen & figuren rijden. En inderdaad, een goede instructeur kan je hier prima bij helpen.

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 20:25

Emoreoa schreef:
Tempowisselingen & figuren rijden. En inderdaad, een goede instructeur kan je hier prima bij helpen.

dankjewel! Ik heb ook zeker een goed instructeur. Vraag nog hier voor de zekerheid :D /3

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:28

Het begint met lekker zitten (rechtop, ontspannen, en kijken waar je naartoe wilt.) Het helpt ook als je paard in stap en draf al goed reageert op je beenhulpen.

Soms als je ontspant vallen (manege)paarden weer terug naar de draf ('zo, hèhè, klaar!'), dus dat is al het eerste moment dat je controle krijgt: zo gaan zitten dat je niet klemt en ontspannen meegaat, maar dat het paard toch blijft galopperen. (Als je met zweep rijdt, dan is dit het moment om goed consequent te zijn met 2x been -> tikje in plaats van proberen de galop te houden door te blijven drijven of klemmen of uit het zadel te gaan zitten.)

Daarna contact houden met de buitenteugel. Ook hier opletten dat het paard niet uit de galop valt.

Van daaruit kun je uitbouwen. Voor het sturen kun je grote voltes rijden, daarbij blijft het belangrijkste: goed kijken waar je heen wilt, fijn blijven zitten en galop blijven houden, buitenteugel erbij houden. Voor tempo kun je beginnen met de lange zijde iets verruimen, en daarna bij de korte zijde weer terug naar het normale tempo zonder dat het paard uit de galop valt. En wees blij met kleine beetjes en beloon je paard daar ook voor.

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:33

Als je nog niet gecontroleerd draaft (bijv paard is te onrustig) dan zou ik dat eerst aanpakken. Als alles onder controle is in draf, dan gaat het in galop ook veel beter. En natuurlijk veel overgangen maken en diep zitten als je paard te snel gaat.

Edit: De reactie hierboven helpt je al een heel eind denk ik

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 20:48

Shadow0 schreef:
Het begint met lekker zitten (rechtop, ontspannen, en kijken waar je naartoe wilt.) Het helpt ook als je paard in stap en draf al goed reageert op je beenhulpen.

Soms als je ontspant vallen (manege)paarden weer terug naar de draf ('zo, hèhè, klaar!'), dus dat is al het eerste moment dat je controle krijgt: zo gaan zitten dat je niet klemt en ontspannen meegaat, maar dat het paard toch blijft galopperen. (Als je met zweep rijdt, dan is dit het moment om goed consequent te zijn met 2x been -> tikje in plaats van proberen de galop te houden door te blijven drijven of klemmen of uit het zadel te gaan zitten.)

Daarna contact houden met de buitenteugel. Ook hier opletten dat het paard niet uit de galop valt.

Van daaruit kun je uitbouwen. Voor het sturen kun je grote voltes rijden, daarbij blijft het belangrijkste: goed kijken waar je heen wilt, fijn blijven zitten en galop blijven houden, buitenteugel erbij houden. Voor tempo kun je beginnen met de lange zijde iets verruimen, en daarna bij de korte zijde weer terug naar het normale tempo zonder dat het paard uit de galop valt. En wees blij met kleine beetjes en beloon je paard daar ook voor.

Heel erg bedankt voor de redactie ik ga hier zeker wat mee doen!

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

xelinexx

Berichten: 46
Geregistreerd: 29-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 20:48

Pollywollie schreef:
Als je nog niet gecontroleerd draaft (bijv paard is te onrustig) dan zou ik dat eerst aanpakken. Als alles onder controle is in draf, dan gaat het in galop ook veel beter. En natuurlijk veel overgangen maken en diep zitten als je paard te snel gaat.

Edit: De reactie hierboven helpt je al een heel eind denk ik

Dankje :j

A horse is your best friend. You can tell them anything and no one else will never no.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70490
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:12

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Re: Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:01

Ik doe vaak oefenen door de volte in galop te sluiten en te openen en door een overgang te maken naar galop vanuit stap dan kan ik haar rustiger laten galoperen.


vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:45

Zelf vond ik de tip die ik hoorde op een clinic erg zinvol: De galoppassen tellen en elke galop sprong als het ware bewust rijden. Ik weet niet waarom maar voor mij was dat een zinvolle tip.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:51

Wat mij heel erg hielp is op de binnenhoefslag galopperen. Hierdoor ben je bewuster bezig met rechtrichten en dus uiteindeljnk bergopwaarts en in balans galopperen. Als je paard niet enigzins recht is, of toch richting van, heb je geen fijne galop. Hierbij leer je dus onafhankelijk te galopperen. Heel belangrijk is hierbij je buitenteugel! Anders plakken jullie zo weer aan de hoefslag +:)+

Every accomplishment starts with the decision to try.

Hinnik12
Berichten: 201
Geregistreerd: 27-04-19
Woonplaats: De mooiste provincie van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:52

Je moet het paard inhouden door een klein beetje achterover te gaan zitten. En een beetje meer druk geven op de buitenste teugel. En sowieso goed mee bewegen en je moet je hakken ook goed naar beneden drukken. Kortom dit alles. Paardrijden is zoveel meer dan alleen zitten! Dat was even voor de mensen die maar niet geloven dat paardrijden een sport is.

rainbowbrite

Berichten: 6
Geregistreerd: 01-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:15

Rij je in een groep? Probeer dan afstand te creëren van je voorganger en je paard niet klakkeloos achter een ander aan te laten lopen. Maak een volte wanneer je een andere ruiter nadert en probeer inderdaad elke galopsprong te tellen, aan te voelen.
Als dit lukt, probeer dan elke beenzetting te voelen, dan kun je met je gewicht meebewegen en voel je wanneer je het best kunt drijven. En vooral rustig en diep in je buik door blijven ademen.

Een goede instructeur kan je hierbij helpen en wellicht eens een priveles nemen om de volledige aandacht tijdens de galop te krijgen?

Vera55
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-05-19

Re: Hoe kan ik meer controle krijgen in galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:56

Op de volte kun je goed aan een stevige zit werken. En ga dan zelf voltes rijden en niet aan een longeerlijn want dan oefen je ook met het sturen. En veel tempowisselingen maken

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 16:15

Eerst diep zitten, onafhankelijke zit


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers