Helpen in de klas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Helpen in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 15:49

Bij mijn dochter in groep 5 kregen de ouders een oproepje wie het leuk vindt om te helpen in de klas. Soms hebben ouders werk of hobby's die goed aansluiten bij de thema's en worden de lessen op die manier wat verrijkt.

Ik heb me meteen voor een paar thema's opgegeven *\o/* Om te beginnen met het zonnestelsel {:}

Maar nu denk ik, wat moet ik daar eigenlijk over vertellen :') Ik ben geen sterrenkundige ofzo, vind het gewoon een erg interessant onderwerp. Ik zal nog wel van de juf horen wat ze gaan leren over het zonnestelsel, maar vind het wel leuk om ook zelf met ideeën te komen. Misschien mooie foto's om te laten zien, of een leuke knutsel. Verder kom ik eigenlijk niet..

Hebben jullie nog ideeën?


Sannens
Berichten: 1398
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Helpen in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:07

Je hebt van die mobiel zonnestelsel dingen die je kan knutselen! Lijkt me echt super cool om te maken! Van die piepschuim dingen verven, laten drogen en daarna in elkaar zetten!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Helpen in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:47

Leuk!
Ik help regelmatig op school en elk jaar als het thema "gezondheid" is prik ik met een collega en de juffen een ochtend en dan komen we met een ambulance naar school.
Mogen ze dan in kijken, alles vragen, juf op de brancard etc.
Heerlijke ochtend is dat!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:25

Sannens schreef:
Je hebt van die mobiel zonnestelsel dingen die je kan knutselen! Lijkt me echt super cool om te maken! Van die piepschuim dingen verven, laten drogen en daarna in elkaar zetten!

Dit inderdaad, het leek me altijd al leuk om zoiets te maken, ook als kind al. Het is er alleen nooit van gekomen :+

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Helpen in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:15

Jaaa die is inderdaad leuk! Ik zal eens vragen of de juf dat ziet zitten, het lijkt me wel een flinke klus.

Wat gaaf Polly, dat jullie met de ambu komen! Dat blijft de kinderen vast nog lang bij.

Ik zou bij dat het thema over het menselijk lichaam ook graag iets doen met ehbo. Ik weet nog dat wij dat in groep 7 en 8 kregen en dat ik daar verbanden leerde aanleggen en leerde reanimeren. Heel gaaf en zo nuttig. Daar is mijn verpleegkundige basis gelegd, denk ik :o

Ook heb ik me opgegeven voor het thema gezond eten: veeteelt.

Morgen gaan we het over de mogelijkheden hebben, dan zal ik het wel horen. Ik ga iig ook aanbieden dat we best leuke ideeën van haar kunnen uitwerken als zij daar zelf geen tijd voor heeft, maar dat zij wel de les geeft zeg maar. Leuk, heb dr helemaal zin in *\o/*

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-19 22:55

Vandaag heb ik mijn 'spreekbeurt' mogen houden, en het was ontzettend leuk!

Ik had het aardig goed voorbereid naar merkte toch dat de uitleg niet bij alle kinderen landde. Wel waren de kinderen heel geboeid en staken ze keurig hun vinger op als ze iets wilden vragen.

Doel was om ze iets mee te geven over hoe ontzettend groot het heelal is en dat is volgens mij heel goed gelukt.

Juf liet op het digibord een virtuele reis door de Melkweg zien en ik vertelde daar wat bij. Heerlijk hoe kinderen dan denken, hè: was ik aan het vertellen over waarom de sterren op het filmpje verschillende kleuren hadden, komt er een vraag: 'Waarom is het 's nachts donker?'
Uitgelegd en door daar de volgende opgestoken vinger :'Mijn vader zegt dat het nu in Amerika nacht is'
Volgende vinger: 'Bij mijn oma in Canada is het nu ook nacht'
Volgende: 'Aan de andere kant van de wereld is het precies 12 uur later! '
:')

Oké jongens, terug naar de sterren. En we gingen verder door het filmpje, richting de rand van de Melkweg. 'Nu zijn we door de dampkring!'
'Wat zijn die stipjes?' (Dat waren dus de sterren waar het al de hele tijd over ging _/-\o_ )

Een van de kinderen had nog een stukje van een meteoriet meegenomen om te laten zien, heel leuk. Juf was ook erg te spreken over hoe goed ze mee deden. Lieve kinders :j Op naar het volgende thema!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Helpen in de klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:19

Wat onwijs leuk dat je dat gedaan hebt!! En wat een boeiend onderwerp.
Superleuk he die vragen.

Over 2 weken mogen wij weer met de ambulance naar school, ben benieuwd wat we allemaal voor vragen krijgen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:47

Ik zag net dat je je spreekbeurt al hebt gegeven.... Super dat het zo goed ging! Wellicht heb je voor een volgende keer nog iets aan de onderstaande informatie :o

Wij hebben op school het complete zonnestelsel als een soort strandballen opgehangen. Praat heel makkelijk als je er iets over wilt vertellen. Veel informatie en filmpje kun je op internet vinden en helpen je met het voorbereiden. Schat de kinderen vooral niet te laag in, ze zijn zeer leerbaar!
Wij maken veel gebruik van schoolTV;
https://schooltv.nl/zoekresultaten/?q=zonnestelsel

http://www.ruimtevaartindeklas.nl/lespa ... nnestelsel

http://webpad-zonnestelsel.yurls.net/nl/page/652749

Werkt de school met DaVinci? Dan zijn er ook nog leuke ideeën uit de map te halen, vraag de leerkracht er maar naar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 34 bezoekers