Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:19

Je bent wel zeker van je zaak, ikke. Maar ik zie bij jou altijd een hoop beweringen en meningen voorbij komen die je als waarheid neerzet, en nooit een betrouwbare bron. Jij vind het banketstaaf en flauwekul, anderen waaronder een hoop geleerden en wetenschappers zijn juist volop bezig met onderzoek en het creëren van technieken om accu's beter en veiliger te maken met meer capaciteit, en zien er zeker toekomst in.
Ik werk zelf al jaren met accu's en zonnepaneel en zou niet meer zonder kunnen. Het is een geweldige uitvinding en ik ben er blij mee dat ik de komende 15 jaar kan rondreizen zonder enige uitstoot met onze boot.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 12:26

JewEmm schreef:
Later ga ik eens uitgebreid reageren. Maar als je iets extra's wilt doen voor het klimaat, laat je stem horen! Kom massaal naar klimaat demonstraties. Daarmee wordt een statement gemaakt dat de politiek toch ook echt actie moet ondernemen.
Zondag in Brussel: http://climate-express.be/ Komt allen! *\o/*
Ik ben erbij, op de fiets! (En als fotograaf voor Climate Express)

Ik ben er bij :Y) Wow hier is plots veel gereageerd, van zodra ik tijd heb lees ik alles door!

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:34

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Ik hoop dat je sarcastisch bent enzino, en snapt dat een gezond lichaam juist heel veel bespaart qua milieuvervuiling.

Wat is hier de redenatie achter?

Met een gezond lichaam leef je langer en vervuil je dus ook langer (plus je zal eerder lange reizen maken). Een ongezond persoon consumeerd wel meer zorg, maar met een kortere levensverwachting zou de totale zorg wel eens heel dicht bij die van een gezond persoon kunnen komen.

De langere levensverwachting is zeker waar, maar je slaat er steil van achterover als je ziet hoe veel medicijnen men gemiddeld in Amerika slikt, en hoe groot de belasting daarvan op het milieu is.. en ook in Europa worden mensen natuurlijk steeds ongezonder.. Alleen al die medicijnen zijn een flinke aanslag op het milieu. En dan de auto's, ongezonde mensen hebben nergens meer energie voor of kunnen door lichamelijke problemen zelfs geen blokje meer lopen. Ik zag laatst een bekende puffend uit haar auto komen om een paar boodschapjes te doen, en ze woont twee straten verder -O- Ongezonde mensen hebben het sneller koud, en hebben de verwarming vaak hoger staan.. En dan natuurlijk de ziekenhuizen en huisartsen, die steeds voller raken.. Er komt zó veel schadelijk afval uit een ziekenhuis! .. en ik heb ooit in een wasserij gewerkt waar ziekenhuiswasgoed werd verwerkt.. niet normaal hoe enorm veel wasgoed daar dagelijks wordt verwerkt :wow: Echt een fabriek gewoon.. Dat geldt ook voor het ziekenhuiseten, daar wordt enórm veel weggegooid.. Achter zo'n ziekenhuis zitten zo veel processen waar je eigenlijk helemaal niet bij nadenkt en geen weet van hebt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-11-18 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:36

8nnemiek schreef:
Je bent wel zeker van je zaak, ikke. Maar ik zie bij jou altijd een hoop beweringen en meningen voorbij komen die je als waarheid neerzet, en nooit een betrouwbare bron. Jij vind het banketstaaf en flauwekul, anderen waaronder een hoop geleerden en wetenschappers zijn juist volop bezig met onderzoek en het creëren van technieken om accu's beter en veiliger te maken met meer capaciteit, en zien er zeker toekomst in.
Ik werk zelf al jaren met accu's en zonnepaneel en zou niet meer zonder kunnen. Het is een geweldige uitvinding en ik ben er blij mee dat ik de komende 15 jaar kan rondreizen zonder enige uitstoot met onze boot.

Rendementen kun je gewoon googlen. Daarnaast heb ik geruime tijd voor een energieproducent gewerkt op centrales. Ik heb dus best wel een aardig beeld van hoe zo'n ding werkt en wat dat kost.

Accu's zijn geen oplossing, nu niet, straks niet, nooit. Het rendement zal niet heel veel meer verbeteren, de capaciteit al evenmin en bovendien zijn de grondstoffen schaars, milieuonvriendelijk om te winnen en daarmee duur. Dat weten die geleerden ook, maar soms moet je wat verhalen de wereld in helpen om geld los te krijgen zodat je weer verder kunt. Bijvoorbeeld om kleinere brandstofcellen te ontwikkelen die voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde auto mee te laten rijden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:42

8nnemiek schreef:
Een elektrische auto staat ook nog op ons lijstje :j
Brandstofmotoren zijn zo ongelofelijk onefficiënt.. Je rijdt er een aantal jaren in en dan kun je de hele auto laten verschrotten omdat de motor op is 8)7 Goed voor de economie maar dat is dan ook het enige voordeel. Nee, de toekomst ligt echt bij de elektromotoren en ik zou het liefst vandaag nog die overstap maken.

Ik had een elektrisch autootje, en kon elk fiets half jaar de accu’s laten vervangen a €1000 terwijl er 2 jaar voor stond..
Heel goed voor de planeet is dat, elk half jaar 4 accu’s.
Echt we zijn compleet leeggetrokken door dat klereding.
Uit pure ellende verkocht, en nu rijdt ik een diesel.


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:45

Zo'n 45km autootje ofzo?
De accu's van bekende elektrische auto's gaan toch enorm lang mee, zelfs bij snelladen. De auto van een kennis rijdt al 7 jaar lang op de eerste accu en die had nog bijna 80% capaciteit een tijdje geleden.
Een goede accu kost ook wel wat meer dan 1000 euro.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:47

Wat ik doe maakt heel weinig verschil helaas, daarom ben ik er niet zoveel mee bezig omdat ik het frustrerend vind dat het vooral aan grote bedrijven ligt en die er weinig om geven. Ook de mensheid fokt lekker door terwijl wij de grootste vijand van onze planeet zijn.

Ik eet gemiddeld 1x keer per week vlees. Ik werk thuis en gebruik de auto bijna niet. Ik ga bijna nooit op vliegvakantie. In 30 jaar 4x gevlogen en heb niks op de planning staan voor de komende tijd.

We gebruiken de houtkachel veel en ik eet geen melkproducten (maar dat ivm allergie).

Én ik heb en wil geen kinderen.

Zou wel graag een elektrische auto willen :j

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:52


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:24

ikke schreef:
Rendementen kun je gewoon googlen. Daarnaast heb ik geruime tijd voor een energieproducent gewerkt op centrales. Ik heb dus best wel een aardig beeld van hoe zo'n ding werkt en wat dat kost.

Accu's zijn geen oplossing, nu niet, straks niet, nooit. Het rendement zal niet heel veel meer verbeteren, de capaciteit al evenmin en bovendien zijn de grondstoffen schaars, milieuonvriendelijk om te winnen en daarmee duur. Dat weten die geleerden ook, maar soms moet je wat verhalen de wereld in helpen om geld los te krijgen zodat je weer verder kunt. Bijvoorbeeld om kleinere brandstofcellen te ontwikkelen die voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde auto mee te laten rijden.

Met google vind ik toch echt vooral uitleg waarom elektrische auto's beter zijn dan auto's met verbrandingsmotoren.
https://www.autozine.nl/diversen/15-myt ... sche-autos
Citaat:
Stelling 1. Een elektrische auto op kolenstroom belast het milieu meer dan een zuinige benzineauto.

Nee. Een auto met verbrandingsmotor zet benzine of diesel niet alleen om in beweging, maar ook in lawaai en hitte. Vooral die hitte is zo groot, dat vervolgens een deel van die bewegingsenergie moet worden opgeofferd om de motor te koelen. Vergelijk het met een ouderwetse gloeilamp, waarbij de stroom vooral werd omgezet in hitte en licht slechts het bijproduct was.

Als dat eerste argument onvoldoende overtuigt: houd ook rekening met de manier waarop energie wordt opgewekt. Benzine wordt uit de grond gepompt, geraffineerd en getransporteerd. Alleen al die lange weg van bron naar tankstation kan niet op tegen elektriciteit die lokaal wordt opgewekt.

Stelling 4. Elektrische auto's vervuilen op de lange termijn meer omdat de accu's schadelijke chemicaliën bevatten.

Nee. De accu's van elektrische auto's hebben drie levens. Het eerste leven is in de elektrische auto. Is de elektrische auto danwel de accu "op", dan wordt deze alsnog toegapast als energieopslag voor thuis. Ongebruikte energie van zonnepanelen kan overdag in zo'n accu worden opgeslagen en bijvoorbeeld 's avonds alsnog worden gebruikt. In een auto kan de hoeveelheid energie die per kilogram wordt opgeslagen onvoldoende zijn, in huis telt het gewicht niet en dus kan zo'n accu een tweede leven krijgen.

Voldoet de accu ook niet meer als opslag thuis, dan kunnen de chemicaliën wordt hergebruikt om "laagwaardige" batterijen voor bijvoorbeeld elektrische grasmaaiers en schroevendraaiers te maken.


En als producenten geen vertrouwen zouden hebben in hun accu's dan zouden ze er geen 8 jaar tot levenslange garantie op geven.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:04

@germie en dat er verkoeling is juist.
Alleen, je hebt denk ik de klok horen luiden.

Door de opwarming van de aarde en het smelten van de ijskappen, komen er inderdaad koude zeestromen onze kant op.
De verwachting is inderdaad dat er een kleine ijstijd komt.

Maar deze komt dus niet omdat de aarde afkoelt, integendeel.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:49

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Rendementen kun je gewoon googlen. Daarnaast heb ik geruime tijd voor een energieproducent gewerkt op centrales. Ik heb dus best wel een aardig beeld van hoe zo'n ding werkt en wat dat kost.

Accu's zijn geen oplossing, nu niet, straks niet, nooit. Het rendement zal niet heel veel meer verbeteren, de capaciteit al evenmin en bovendien zijn de grondstoffen schaars, milieuonvriendelijk om te winnen en daarmee duur. Dat weten die geleerden ook, maar soms moet je wat verhalen de wereld in helpen om geld los te krijgen zodat je weer verder kunt. Bijvoorbeeld om kleinere brandstofcellen te ontwikkelen die voldoende capaciteit hebben om een gemiddelde auto mee te laten rijden.

Met google vind ik toch echt vooral uitleg waarom elektrische auto's beter zijn dan auto's met verbrandingsmotoren.
https://www.autozine.nl/diversen/15-myt ... sche-autos
Citaat:
Stelling 1. Een elektrische auto op kolenstroom belast het milieu meer dan een zuinige benzineauto.

Nee. Een auto met verbrandingsmotor zet benzine of diesel niet alleen om in beweging, maar ook in lawaai en hitte. Vooral die hitte is zo groot, dat vervolgens een deel van die bewegingsenergie moet worden opgeofferd om de motor te koelen. Vergelijk het met een ouderwetse gloeilamp, waarbij de stroom vooral werd omgezet in hitte en licht slechts het bijproduct was.

Als dat eerste argument onvoldoende overtuigt: houd ook rekening met de manier waarop energie wordt opgewekt. Benzine wordt uit de grond gepompt, geraffineerd en getransporteerd. Alleen al die lange weg van bron naar tankstation kan niet op tegen elektriciteit die lokaal wordt opgewekt.

Stelling 4. Elektrische auto's vervuilen op de lange termijn meer omdat de accu's schadelijke chemicaliën bevatten.

Nee. De accu's van elektrische auto's hebben drie levens. Het eerste leven is in de elektrische auto. Is de elektrische auto danwel de accu "op", dan wordt deze alsnog toegapast als energieopslag voor thuis. Ongebruikte energie van zonnepanelen kan overdag in zo'n accu worden opgeslagen en bijvoorbeeld 's avonds alsnog worden gebruikt. In een auto kan de hoeveelheid energie die per kilogram wordt opgeslagen onvoldoende zijn, in huis telt het gewicht niet en dus kan zo'n accu een tweede leven krijgen.

Voldoet de accu ook niet meer als opslag thuis, dan kunnen de chemicaliën wordt hergebruikt om "laagwaardige" batterijen voor bijvoorbeeld elektrische grasmaaiers en schroevendraaiers te maken.


En als producenten geen vertrouwen zouden hebben in hun accu's dan zouden ze er geen 8 jaar tot levenslange garantie op geven.

Klopt, het kost een hoop energie om olie tot benzine te krijgen.
Hoeveel energie kost het om de ruwe delfstoffen om te zetten in accu's? Hoe vaak worden de half-fabricaten van die accu's de wereld over gezeuld? Dagmijnbouw is zeker niet beter voor het milieu als het rondpompen van olie.

Stelling 4 houdt ook te vroeg op want als die accu's in maaimachines niet meer voldoen, wat dan? En hoeveel energie kost die recycling van accu's?
Ik weet van accu's, van die "verfoeilijke" loodaccu's, die het al meer dan 20 jaar uithouden. Punt is dat zo'n accusetje voor in huis een slordige 10.000 euro kost en de lader om die accu's in de juiste conditie te houden kost dat ook ongeveer. Die honkie-tonkie-ladertjes die de gemiddelde gebruiker op z'n auto hangt, doen vaak meer slecht dan goed aan de leverduur van de accu, maar hey, we vinden het normaal dat een auto-accu het na 4 - 5 jaar opgeeft.....

Waar ze voor het gemak ook maar even aan voorbij gaan is het simpele feit dat er niet eens voldoende grondstoffen zijn om 10% van alle auto's elektrisch te laten rijden. En zelfs al zou het uiteindelijk blijken dat er genoeg zou zijn om 40% van alle auto's zo te laten rijden, wat wil je dan met die overblijvende 60%?

Je hoeft me niet te geloven, moet je helemaal zelf weten, maar probeer niet om mij met dergelijke promotiepraat te overtuigen. Elektriciteit is mijn vak.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:50

blijft dus fiets, roeiboot en paard (en wagen) dus over als milieuvriendelijk alternatief vervoermiddel? :) ... helaas. gaat niet meer gebeuren. :)

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:12

Nou ja er zijn natuurlijk wel meer opties he. :)
Een auto staat 95% van de tijd stil. Een elektrische deelauto scheelt al een accu per persoon die gebruik maakt van de auto. En dat kan makkelijk, zeker als je carpoolt en/of gewoon de auto alleen gebruikt als het echt niet anders kan.

Wat ik zelf doe: ik ben veganist, vooral om ethische redenen maar het milieu is zeker ook van invloed op dieren en mensenwelzijn dus in die zin ook voor het milieu :D
Ik heb geen auto en die hoef ik ook niet. K
Die ene keer dat ik een auto nodig heb leen ik er een van mijn ouders. Zij rijden in een (goed onderhouden en daardoor schone) oltdtimer en een tweedehands auto uit 2003 voor de langere afstanden. Ik doe eigenlijk alles gewoon op de fiets en met het OV en vind de auto ook niet fijnner ofzo :o in de trein kun je tenminste nog lezen.
Verder zuinig omgaan met eten, overal ledlampen in, mijn vriend eet ook veelal vegan door mij. Verder ben ik lid van een politieke jongerenorganisatie die geregeld deelneemt aan klimaatacties (ook samen met de moederpartij). Mer de PJO zijn onze activiteiten ook zo veel mogelijk duurzaam: eten is altijd vegan, reizen doen we per trein (zo zijn we al naar Frankrijk en Duitsland geweest om zusterbewegingen op te zoeken), merchandise wordt verantwoord geproduceerd. Erg fijn is dat :)
Oja waar mogelijk scheid ik ook mijn afval, ik koop alleen nieuwe kleren als het echt nodig is (lees bijna nooit) en haal en breng spullen bij de kringloop. Ook ben ik wel eens gaan dumpster diven voor mooie spullen bij mij in de flat en dat heb ik naar de kringloop gebracht :+ voelde een beetje skeer maar mensen gooien gewoon zulke goeien spullen weg, serviezen, opbergboxen, hele kastjes... Zo raar, als je het op straat zet met een briefje "gratis spullen" erop is het ook binnen no time verdwenen := (studentenwijk)

Edit: wisten jullie trouwens dat de spullen die Nederlanders kopen nog het meeste impact hebben van alles? Niet eens vlees eten of stroomverbruik. Echt bizar. Zeker met de kerstdagen in aantocht is dat goed om stil bij te staan. Ik wil dan ook aan mijn familie vragen als ze niets weten om aan mij te geven ik veel liever heb dat ze dat bedrag doneren aan een goed doel ipv een prul te kopen dat in de kast belandt
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 29-11-18 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:17

Electrisch is het nog lang niet. Ik kan mij alleen een oude auto veroorloven. Dan zijn de accus gaar. 7 jaar en nog 80 procent is wel wat snel. Want de actieradius is ook minimaal. Electrisch is pas interessant als je er 1000 km mee kunt rijden, minstens 1500 kg mee kunt trekken en opladen net zo snel kan als gewoon tanken en de accus 20 jaar meegaan. Zo ver is de techniek nog lang niet.
Waterstof zie ik meer in. Maar dat is ook nog steeds een kinderschoenending.
Deelautos? Staan die wel voor de deur voor je klaar als je wilt rijden? Ik moet er niet aan denken die eerst op te halen en dan extra km naar huis te rijden, vol teladen, werkelijke rit en dan weer leeghalen en wegbrengen. Dan maak je extra kilometers en kost ook tijd. En tijd isook weer geld en dus milieu.
Gewoon mijn eigen auto, wel zo fijn. Een milieuvriendelijke diesel van 16 jaar oud. Waarom milieuvriendelijk? Ik gooi tenminste geen goed bruikbaar produkt vervroegd weg. Wel zo netjes dus. De auto rij ik af.

Je kunt op vakantie gaan in de winter ook weer als goed bestempelen. Je stookt dan thuis niet. Dat is hetzelfde als niet hoeven sporten. :D

En zo heeft ieder een eigen visie. Ik lees ze met plezier, maar je kunt een ander iets niet opleggen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:30

Germie, niet om vervelend te zijn, maar heel constructief is het ook niet als je een optie (want dat is het) gelijk in zijn geheel afschrijft omdat het in jouw specifieke situatie voor jou niet mogelijk is zonder consessies te doen.
Het idee van een deelauto is natuurlijk wel dat je samen afspraken maakt over wat bij je past. En als deelauto's populairder worden dan hoef je misschien wel niet kilometers af te leggen om bij die auto te komen. Dan kun je ook afspreken dat de auto altijd aan de laadpaal gaat na gebruik zodat je hem niet thuis op hoeft te laden (wat sowieso niet hoeft, er zijn vele piblieke laadpalen beschikbaar). Een beetje meer in oplossingen denken is wel zo productief :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:36

Nou ik heb vaak duikflessen in de auto liggen. Die er telkens uithalen is geen doen. Eigenlijk heb ik een deelauto. Mijn moeder rijdt er wel in. Maar laat de spullen liggen en zet hem weer netjes voor de deur. Als dit een deelauto is doe ik mee.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:39

geerke schreef:
Volgens mij valt er niks uit elkaar als de mens zich niet meer voortplant...het zal de natuur goed doen

Dit. Voor mij ook een van de redenen om geen mensen meer op deze wereld te zetten. Alleen ook wel een nadeel dat veel onbezonnen mensen wel gewoon blijven doorgaan, dus of het helpt... (Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen met kinderen onbezonnen is, voordat ik dat op mijn dak krijg. :+ )

-Zelf probeer ik zoveel mogelijk met de fiets of openbaar vervoer te gaan. Heb ook nog geen rijbewijs dus dat speelt wel mee. :') Maar als ik het ooit haal wil ik wel zo zuinig mogelijk zijn.
-Eet al een pak minder vlees, bijna nooit eieren of melk, binnenkort ga ik proberen vlees helemaal te schrappen.
-Verwarming staat bijna nooit aan, hoogstens een keer in de week maar dan zeker geen hele dag.
-Etensresten geef ik aan de vogels buiten, al probeer ik zoveel mogelijk zelf gewoon op te eten.
-Ik koop geen dingen die overdreven fel verpakt zijn. Zoals van die koekjes die met meerdere in een plastiek omhulsel zitten, en dan zelf nog eens in plastiek verpakt zijn, waarom vraag ik me dan af...
-Geen plastieke zakjes gebruiken om fruit/groenten in de winkel in te doen, gewoon los meenemen of een zakje hergebruiken.

Alleen drink ik wel enorm veel ice-tea, en dat zit in plastiek flessen... Koop wel gewoon de grootste, helpt al een beetje, maar glazen flesjes zouden toch nog wat beter zijn... Zou moeten kijken waar ze die verkopen. :=
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 29-11-18 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:42

enzino schreef:
mysa schreef:
Dat is helemaal geen verspilling, dat zorgt er voor dat we als we ouder worden, een beetje minder zorg zullen consumeren.

Maar we worden er ook ouder door, dus blijven we langer consumeren, langer auto rijden, langer stoken en houden we de overpopulatie langer in stand. Netto zal het dus dubbel slecht zijn (korte en lange termijn).

Stoppen met sporten is eigenlijk het makkelijkste "goede" dat je kan doen voor het klimaat. Het kost geeneens moeite: je moet zelf minder moeite doen en je voetafdruk neemt direct af.

Beter je eigen groentes verbouwen ipv sportschool. Minder medicijnen nodig is over het gehele traject goed voor het milieu, minder transport van beide ook.

Deelauto electrisch klinkt leuk, maar die accu gaat X laadcycli mee. Hoe meer dat ding gebruikt wordt, hoe eerder die accu dus op is.

juval schreef:
blijft dus fiets, roeiboot en paard (en wagen) dus over als milieuvriendelijk alternatief vervoermiddel? :) ... helaas. gaat niet meer gebeuren. :)
De mensheid zal op een andere manier moeten gaan leven en werken willen we een leefbare planeet houden. Technologische oplossingen vreten grondstoffen en wat dat kost weten we inmiddels, daarnaast blijkt dat het winnen ervan steeds lastiger wordt, te zien aan hoe weinig deeltjes erts per eenheid nu als winbaar gezien wordt. Er wordt ook dichter bij huis gewonnen (of men wil dat inmiddels) om de op een voetstuk staande technologieoplossingen te kunnen bouwen. Die oogkleppen zullen af moeten en er zal meer naar de niet economisch interessante mogelijkheden gekeken moeten worden incl. het financieren ervan (wat enkel met verlies kan volgens de huidige manier van rekenen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:15

tamary schreef:
Deelauto electrisch klinkt leuk, maar die accu gaat X laadcycli mee. Hoe meer dat ding gebruikt wordt, hoe eerder die accu dus op is.

Maar als je met 2 personen een auto neemt die dan half zo lang meegaat (wat in de praktijk denk ik niet zo is want met een deelauto pak je hem automatisch al minder denk ik maar goed) dan is over die tijd er weer een auto beschikbaar met betere accu, of wellicht is er dan een manier om de accu eenvoudig te vervangen zodat je de auto zelf kunt blijven gebruiken.

Ik snap trouwens echt niet waarom je voetafdruk kleiner wordt van stoppen met sporten? :o?

Als er trouwens iemand minder vlees wil eten / vega(n) wil worden: [VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic *\o/*

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:34

Zei iemand dat stoppen met sporten beter is voor de voetafdruk..? :+ Erg vreemd... Paardrijden is wel erg slecht voor het milieu ook. En sporten waarvoor grote gebouwen gebouwd moeten worden zullen misschien ook niet altijd goed zijn, maar helemaal stoppen met sporten... (Of de 'autosport'/met moto's zullen nooit goed zijn maar dit kan je amper sport noemen, ook al moeten deze mensen fit zijn, maar toch. :') ) En het materiaal voor sommige sporten zal soms ook wel wat invloed hebben, maar alles gaan ontwijken is natuurlijk moeilijk... Gewoon leven op zich is al vervuilend.

& Handig topic wel hierboven, moet ik eens volgen. Want mijn vega bereiding bestaat meestal gewoon uit quinoa met alle kleuren paprika's, olijven en champignons, en van die dunne langwerpige dingen (ben de naam vergeten, was het zaad van iets??), en eventueel wat feta. Is wel lekker maar niet voor elke dag. :') Of rijst met wok. xd

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:36

Niet roken draagt wel echt bij. Maar dat willen rokers niet horen natuurlijk.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:38

germie schreef:
Electrisch is het nog lang niet. Ik kan mij alleen een oude auto veroorloven. Dan zijn de accus gaar. 7 jaar en nog 80 procent is wel wat snel. Want de actieradius is ook minimaal. Electrisch is pas interessant als je er 1000 km mee kunt rijden, minstens 1500 kg mee kunt trekken en opladen net zo snel kan als gewoon tanken en de accus 20 jaar meegaan. Zo ver is de techniek nog lang niet.
Waterstof zie ik meer in. Maar dat is ook nog steeds een kinderschoenending.
[knip]

Kleine correctie: die techniek is nog niet voor jou en mij beschikbaar.

De industrie weet al lang hoe een elektrisch aangedreven auto 1000+km actieradius moeten geven, 2500kg aan de trekhaak en veilig volgens de huidige maatstaven.
Twee uitdagingen voordat ie in de showroom staat:
1) De infrastructuur en productiecapaciteit van de energiedrager in, pak 'm beet, Europa op orde hebben, op een manier die betaalbare energiedragers geeft.
2) Zo'n auto ook kunnen bouwen dat ie betaalbaar en betrouwbaar blijft.


En tot slot, ook niet geheel onbelangrijk: wat denk je dat er gebeurt als we volgende maand tegen de Arabieren (en de andere olieproducerende landen) zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt; wij hoeven 'm niet meer.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:39

germie schreef:
Niet roken draagt wel echt bij. Maar dat willen rokers niet horen natuurlijk.

:j
En geen drugs gebruiken natuurlijk.

Ik zie zelf niet in waarom de gewone man/vrouw een auto nodig zou hebben die 1000+ km kan rijden. Voor normaal woon-werk verkeer komen de meeste mensen al prima uit met 100km, al helemaal als er op het werk ook laadpalen zijn. En bij snellaad stations is je auto binnen een half uur weer bijna vol, dus lange reizen zijn ook geen probleem als je geen haast hebt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-11-18 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:40

8nnemiek schreef:
germie schreef:
Niet roken draagt wel echt bij. Maar dat willen rokers niet horen natuurlijk.

:j
En geen drugs gebruiken natuurlijk.

En ook geen water meer drinken uit plastiek flessen. :)

(Oprechte verbazing eigenlijk dat mensen fleswater kopen, dan nog plastiek ook, terwijl er kranen bestaan... Of het lokale water moet echt gewoon niet te drinken zijn.)

Maar persoonlijk denk ik niet dat roken nu even de grootste vervuiling is, natuurlijk is het niet goed. En zeker niet aangezien veel rokers hun peuken gewoon op de grond gooien... Maar al die niet recyclebare dingen zijn zoveel slechter.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:43

Voor roken moet tabak verbouwd worden. Is geen voedsel, terwijl er voedsel kan groeien. Dan de verwerking tot peuk, het oproken zelf en vervolgens het afval. Dus best slecht op alle gronden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaiMai, othelloster, pluklief, Raineri, siloux, stoer, xLiez en 8 bezoekers