Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:29

Tja, wat ik doe: mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden.

Reizen: per trein en fiets er op uit, aangevuld met een mooie wandeling.
Paardrijles: ik fiets naar de manege en ik ga niet met de trailer er op uit. Buitenrijden in Drenthe is gelukkig niet erg moeilijk.

Vegetarisch eten. Ik ben een fan van 'zeebouw': nog al wat planten hebben een hoog eiwitpercentage. Daarmee maak je vlees nog sneller overbodig.

Qua 'spullen en shoppen' veel recycling.

Om een andere (ideële) reden doe ik liever niet aan (spaar)rente, ik beleg dus mijn "spaar" geld in oikocredit, zonnepanelen (http://www.zonnepanelendelen.nl) en windmolens (coöperatie meewind). Ik kan het iedereen aanraden.

Hier in huis veel geïsoleerd. Momenteel stoken we nog op gas, we overwegen een experiment met infrarood panelen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:43

Sunnda schreef:
De landen die zullen blijven groeien zijn landen als Nigeria..tja, welke verwende rijke westerling wil daar even uitleggen dat zoveel kinderen krijgen niet goed is voor het milieu..


Ik ben enigszins allergisch voor westerse oordelen over de bevolkingsgroei in Afrika.

Zou de spreekster serieus overwegen om daar over uitleg te gaan geven, doe dat dan niet als westerling.
Niet alleen omdat westerlingen als rijk "worden gezien" (aanhalingstekens, want dat zijn we ook)
maar omdat wij een gigantische hoeveelheid problemen veroorzaken, tegenwoordige tijd, in die landen door de manier waarop wij economische macht uitoefenen.

(Van mij mag alle ontwikkelingshulp worden afgeschaft - en tegelijkertijd de tariefmuren gesloopt. Daar heeft Afrika veel meer aan dan dat beetje fooi.)

Citaat:
Ik doe weinig geloof ik. Ik heb wat rondgesnuffelt en ook achter de milieubewegingen zit een hele grote beweging die achter alles zit: geld.


_/-\o_

Stel je niet zo aan.

Maar als donateur van ' stichting Natuur en Milieu' moet ik jou wellicht vragen om informatie....


Citaat:
Had ik al verteld dat ik de schijt heb aan mensen die menen te moeten vertellen wat een ander moet doen in zijn of haar leven? Bemoei je met je eigen zaken en doe wat jij denkt wat goed is. Waarom willen mensen toch altijd zo graag voor een ander bepalen.

Misschien wel wijze woorden - "laat jouw oren horen wat jouw mond nu zegt"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 02:34

Een onderwerp als dit komt hier regelmatig langs.
Om wat voorbeelden te geven:

Minderen met plastic:
[NM] Minderen met plastic - wie doet mee?

Minderen met vliegen:
[NM] Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Minderen met water:
[NM] Wat doe jij om water te besparen?

Minderen met vlees:
[NM] Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Minderen met vliegen:
[NM] ’Klimaatkoningin’ Thieme vliegt erop los

Minderen met vlees:
[NM] bioindustrie... voor en tegenstanders

Minderen met consumeren:
[NM] Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

En in elke topic gaat iedereen posten hoe goed ze het wel niet doen omdat ze:
- geen kinderen willen
- een biologische boer gevonden hebben voor hun boodschappen
- veel de fiets proberen te pakken
- een zuinige auto hebben
- de verwarming wat lager zetten

Vervolgens komen dezelfde verhalen elke keer langs:
- de wereldbevolking moet omlaag
- de wereld is beter af zonder mensen
- de mensheid zal de aarde vernietigen
- "wij" doen het goed, maar het is "de buurman", "China", "Afrika", "Amerika", "Trump", "grote vrachtschepen", "de bio-industrie" die niet meewerken.

:+

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:20

Ik ben enorm blij met mijn auto die 1 op 23 rijdt.
Hij kan maar 55, maar overal waar ik zijn moet kom ik en ik rijd hooguit 15 liter diesel per maand weg, en voor mij voelt dat heel fijn.

Verder vlieg ik inderdaad ook nooit, maar ik heb wel veel plastic helaas.
En dat zijn allemaal dingen als medicijnstrips en injectiespuiten enzo, verschrikkelijk vind ik dat, zo zonde.
Gelukkig zit het medicijn wat ik het meeste slik, 6 pillen per dag in glazen potjes in plaats van doordrukstrips.
Waar ik ook de pest in heb is het feit dat ik overal en nergens spullen nodig heb medisch, omdat ze deels alleen al niet hier te koop zijn.
Ik probeer dus groot in te kopen zodat ik zo min mogelijk keren hoef te bestellen uit landen als duitsland, engeland, of belgië.
Ik zou het ook graag hier kopen maar dat is niet te krijgen of levensduur, in het buitenland kun je nog supplementen puur kopen.
Dus zakken pure poeder, waar ik zelf capsules mee vul, en dan inkopen in zulke hoeveelheden dat ik jaren voort kan.
Scheelt heel wat pakketjes en plastic potjes.

Waar ik trouwens ook op best zuinig mee ben bedenk ik me nu zijn dingen als ritjes naar therapeuten.
Ik doe zelf thuis mijn fysiotherapie, en nog wat andere dingen waaronder eentje waarvoor we anders een uur hadden moeten rijden.
Beetje knullig is wel dat mijn dokter in belgië zit, dat zou ik graag anders zien.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:40

Geen kinderen. Dat is het allerbeste wordt er wel eens beweerd. Lol.

Verder is er geen sprake van opwarming. Er zijn evenveel onderzoeken die afkoeling aantonen. Wel een verschuiving van klimaat, maar daar kan de mens niets aan doen. Dat er rotzooi gemaakt wordt is wel een feit, en dat kan best wat minder.

Wel kun je je rommel opruimen, dat doe ik ook. En af en toe wat minder vlees eten, dat doe ik. Vegetarier of veganist is geen optie voor mij. En ik hergebruik plastic zakken.
Geen auto of niet vliegen is geen optie, die grotten liggen helaas niet in mijn achtertuin en het is goed voor je ontwikkeling om eens wat meer van de wereld te zien en andere culturen te snuiven.

Dus ieder doet zijn ding. En levert een bijdrage. En over een ander oordelen kan niet.
Je wilt ook leefgenot behouden. Dat mag ook.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:10

Een elektrische auto staat ook nog op ons lijstje :j
Brandstofmotoren zijn zo ongelofelijk onefficiënt.. Je rijdt er een aantal jaren in en dan kun je de hele auto laten verschrotten omdat de motor op is 8)7 Goed voor de economie maar dat is dan ook het enige voordeel. Nee, de toekomst ligt echt bij de elektromotoren en ik zou het liefst vandaag nog die overstap maken.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:47

Ik stook zo weinig mogelijk ( de energieleverancier denkt dat ik zonnepanelen heb maar die heb ik niet )
Fiets zoveel mogelijk.
Heb auto maar reis zoveel mogelijk met openbaar vervoer of fiets.
Eet biologisch en daarvan zoveel mogelijk regionaal.

Niet helemaal vegetarisch maar eet erg weinig vlees.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:49

Alleen de accus zijn enorm vervuilend.
Ik wacht nog even, tot die niet meer belastend zijn.
Laatst ook artikel over de electrische fiets dat die accus heel erg zijn.

Ook rede voor geen zonnepanelen, wat doet het afval daarvan, als ze op zijn.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 29-11-18 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 08:49

Eens kijken: we eten de ekomenu box 3x per week, dat is allemaal biologisch. In de supermarkt haal ik alle producten (naja, bijna alles) biologisch. Daarnaast hebben we de kachel (vloerverwarming) standaard op 18 graden. En voor warmte stoken we met pelletkachels.
Afval scheiden. Niet teveel lampen aan, de fiets pakken, nooit vliegen ;) Oh....en de allerbelangrijkste: geen kinderen!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:56

germie schreef:
Verder is er geen sprake van opwarming. Er zijn evenveel onderzoeken die afkoeling aantonen. Wel een verschuiving van klimaat, maar daar kan de mens niets aan doen. Dat er rotzooi gemaakt wordt is wel een feit, en dat kan best wat minder.
(....)
Niet vliegen is geen optie.


Tja - hoe is de mens?

Mijn luxe gaat voor, dus word ik stekeblind voor de feiten.
En voor anderen. "Iedereen mag doen wat-ie wil"? Nou, in de Nederlandse wet staat daar bij dat je anderen geen last etc mag bezorgen.
En 'geen kinderen' - betekent dat niet "na mij de zondvloed"?

'Evenzoveel' onderzoeken die afkoeling aantonen? Kom op zeg.
De eerste klimaatoorlog die helaas nog nawoedt: Darfur.
De 2e klimaatoorlog: Syrië.

De woestijnen rukken op en als de bron van de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren elders worden ondergebracht.

Dat jij meent te moeten vliegen is 1 ding, maar praat niet recht wat krom is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:05

voor mensen die beweren dat het allemaal niks uit maakt... Ik eet al vanaf mijn 11e geen vlees. Zeker 7 mensen om mij heen eten daardoor minder/geen vlees of heb ik aan kunnen moedigen. En niet door als een Jehova te werk te gaan. Maar doordat ze zagen hoe makkelijk dat ging en wat ik wel at etc.

12 jaar geleden waren er weinig vegetariërs, iedereen zei altijd tegen mij “wat maakt 1 iemand nou uit”. Nou is het bijna 2019 en zijn er honderden vleesvervangers op de markt. Terwijl dat er destijds veel minder waren.

Het helpt echt om dingen aan te passen. Nu ben ik geen heilige hoor. Maar mijn doelen zijn wel een E-golf rijden, eigen groente verbouwen, lokaal vlees halen voor mijn vriend, zonnepanelen etc.

Elecktronica koop ik eigenlijk altijd tweedehands. :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:19

Janneke2 schreef:
Sunnda schreef:
De landen die zullen blijven groeien zijn landen als Nigeria..tja, welke verwende rijke westerling wil daar even uitleggen dat zoveel kinderen krijgen niet goed is voor het milieu..


Ik ben enigszins allergisch voor westerse oordelen over de bevolkingsgroei in Afrika.

Zou de spreekster serieus overwegen om daar over uitleg te gaan geven, doe dat dan niet als westerling.
Niet alleen omdat westerlingen als rijk "worden gezien" (aanhalingstekens, want dat zijn we ook)
maar omdat wij een gigantische hoeveelheid problemen veroorzaken, tegenwoordige tijd, in die landen door de manier waarop wij economische macht uitoefenen.

(Van mij mag alle ontwikkelingshulp worden afgeschaft - en tegelijkertijd de tariefmuren gesloopt. Daar heeft Afrika veel meer aan dan dat beetje fooi.)

Citaat:
Ik doe weinig geloof ik. Ik heb wat rondgesnuffelt en ook achter de milieubewegingen zit een hele grote beweging die achter alles zit: geld.


_/-\o_

Stel je niet zo aan.

Maar als donateur van ' stichting Natuur en Milieu' moet ik jou wellicht vragen om informatie....


Citaat:
Had ik al verteld dat ik de schijt heb aan mensen die menen te moeten vertellen wat een ander moet doen in zijn of haar leven? Bemoei je met je eigen zaken en doe wat jij denkt wat goed is. Waarom willen mensen toch altijd zo graag voor een ander bepalen.

Misschien wel wijze woorden - "laat jouw oren horen wat jouw mond nu zegt"

Vooroordelen :')
Nigeria zal ongeveer met 150% groeien tot 2065. Wat is daar nu weer vooroordeel aan? Dat noemen ze een rekensom in mijn wereld en kun je gewoon online vinden hoor.

En we beinvloeden de opwarming van de aarde zeker, maar over welke percentage's e.d. we het dan hebben is nog maar de vraag.( en dus ook of die 0.0000008% nu echt zveel uitmaakt) en dan moet er ook nog is niet toevallig per ongeluk een grote vulkaan ofzo uitbarsten, want dan kunnen alle ideeën en berekeningen weer de prullenbak in.

Iedereen kan tegenwoordig zijn of haar issues breedt verspreiden via internet. Maar hoeveel mensen weten er nu echt waar het over gaat? Kennen de onderzoeken, kennen de feiten? Weten wie, welk onderzoek gefinancieerd heeft(wij van wc eend adviseren..) weten de percentages in verhouding te plaatsen (liegen met statistiek was een van de eerste lessen die ik leerde te ondervangen op de uni, je kunt mensen alles laten geloven als je weet wat percentage's zijn en hoe je een statistiek maakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:25

Wat helemaal verspilling is: sporten.

Dus calorieen verbranden zonder ergens te komen waar je moet zijn; dat is als rondjes in je auto rijden voor de lol.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:40

A3a1 schreef:
Alleen de accus zijn enorm vervuilend.
Ik wacht nog even, tot die niet meer belastend zijn.
Laatst ook artikel over de electrische fiets dat die accus heel erg zijn.

Ook rede voor geen zonnepanelen, wat doet het afval daarvan, als ze op zijn.

Ik meen gelezen te hebben dat Umicore de lithium accu’s volledig kan recyclen.
En ik verwacht dat er steeds betere en makkelijkere manieren komen om accu’s te recyclen.
Daarnaast gaan ze natuurlijk erg lang mee. Accu’s van de Zoë worden hergebruikt als opslag accu in huizen. Die hebben na 5 jaar normaal gesproken nog minstens 80% capaciteit.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:29

8nnemiek schreef:
A3a1 schreef:
Alleen de accus zijn enorm vervuilend.
Ik wacht nog even, tot die niet meer belastend zijn.
Laatst ook artikel over de electrische fiets dat die accus heel erg zijn.

Ook rede voor geen zonnepanelen, wat doet het afval daarvan, als ze op zijn.

Ik meen gelezen te hebben dat Umicore de lithium accu’s volledig kan recyclen.
En ik verwacht dat er steeds betere en makkelijkere manieren komen om accu’s te recyclen.
Daarnaast gaan ze natuurlijk erg lang mee. Accu’s van de Zoë worden hergebruikt als opslag accu in huizen. Die hebben na 5 jaar normaal gesproken nog minstens 80% capaciteit.

Recyclen is technisch zeker mogelijk en nog verantwoord ook, maar wil de markt die prijs betalen?

Afrika en bevolkingsgroei hangt aan 2 problemen : de kerk die anticonceptie keihard in de weg staat en kinderen zijn je enige pensioenvoorziening. Onderwijs helpt beide, maar de economische groei die daar bij komt zal meer milieuvervuiling met zich meebrengen zeker voordat het genoeg gegroeid is om daar weer van af te komen, oplossingen als zonnepanelen kosten zo 4+ keer meer dan kolen/hout. En dat is ook iets wat de 3e wereld landen aanhalen, ze willen wel, maar ze kunnen de rekening niet betalen en wij willen/doen/kunnen? dat ook niet.

Er zijn inderdaad 2 visies op wat de temperatuur gemiddeld! gaat doen op aarde en beide geven veranderingen die voor de mens ronduit ongunstig zijn (veranderende kustlijnen en neerslagpatronen bv), ongeacht wie er gelijk gaat krijgen moeten we nu eindelijk eens echt serieus andere keuzes gaan maken om ons eigen habitat zeker te stellen.

Protesteren tegen iets heeft trouwens 0 zin. Tegenwicht houdt de boel net zo goed overeind als meedoen. Steek je energie in wat je wel wil en waar je tegen bent valt vanzelf wel om door gebrek aan steun. Politiek zal pas als laatste het nieuwe liedje mee gaan zingen, die kijkt naar de meerderheid om te bepalen hoe ze de meeste kans hebben om herkozen te worden. Multinationals lopen ook achter de wensen van de consument aan, ook zij zijn daarvoor afhankelijk van hun boterham. Als je dus verandering wil, dan zal je het goede voorbeeld moeten geven, want alles loopt achter de consument/kiezer aan, niet andersom. Mooie praatjes zat, maar werkelijke actie moet je er niet van verwachten.

mysa

Berichten: 10473
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:16

Kleine kanttekening bij je laatste alinea: 'multionationals lopen ook etc', je kunt ook zeggen dat multinationals wensen creeëren bij diezelfde consument....

mysa

Berichten: 10473
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:17

enzino schreef:
Wat helemaal verspilling is: sporten.

Dus calorieen verbranden zonder ergens te komen waar je moet zijn; dat is als rondjes in je auto rijden voor de lol.


Dat is helemaal geen verspilling, dat zorgt er voor dat we als we ouder worden, een beetje minder zorg zullen consumeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:24

mysa schreef:
Dat is helemaal geen verspilling, dat zorgt er voor dat we als we ouder worden, een beetje minder zorg zullen consumeren.

Maar we worden er ook ouder door, dus blijven we langer consumeren, langer auto rijden, langer stoken en houden we de overpopulatie langer in stand. Netto zal het dus dubbel slecht zijn (korte en lange termijn).

Stoppen met sporten is eigenlijk het makkelijkste "goede" dat je kan doen voor het klimaat. Het kost geeneens moeite: je moet zelf minder moeite doen en je voetafdruk neemt direct af.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:43

Goh, dat stoppen met sporten klinkt mij wel aangenaam in de oren :') Nou heb ik toch al een hekel aan sporten, kan ik mooi zeggen dat ik niet sport voor het milieu :+

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:53

_O-
Vooral die situps ook, al die scheten die de lucht in worden gebombardeerd :')
Wie weet hoeveel methaanuitstoot dat sporten veroorzaakt :))

Ik hoop dat je sarcastisch bent enzino, en snapt dat een gezond lichaam juist heel veel bespaart qua milieuvervuiling.
Wandelen is hartstikke goed, maar geen vervanging voor bepaalde oefeningen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:57

8nnemiek schreef:
_O-
Vooral die situps ook, al die scheten die de lucht in worden gebombardeerd :')
Wie weet hoeveel methaanuitstoot dat sporten veroorzaakt :))
Hahahaha, dit is echt zó waar!

Jaren geleden had mijn moeder een fanatieke periode. Je raadt het, sit-ups op zolder, nou we hoorden het 2 verdiepingen lager luid en duidelijk :')

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:07

8nnemiek schreef:
A3a1 schreef:
Alleen de accus zijn enorm vervuilend.
Ik wacht nog even, tot die niet meer belastend zijn.
Laatst ook artikel over de electrische fiets dat die accus heel erg zijn.

Ook rede voor geen zonnepanelen, wat doet het afval daarvan, als ze op zijn.

Ik meen gelezen te hebben dat Umicore de lithium accu’s volledig kan recyclen.
En ik verwacht dat er steeds betere en makkelijkere manieren komen om accu’s te recyclen.
Daarnaast gaan ze natuurlijk erg lang mee. Accu’s van de Zoë worden hergebruikt als opslag accu in huizen. Die hebben na 5 jaar normaal gesproken nog minstens 80% capaciteit.

Nee, die accu's zijn maar tijdelijk. Het is ook regelrechte flauwekul.
een beetje elektriciteitscentrale (gas of kolen maakt niet zoveel uit) heeft een rendement van zo'n 35 - 45%. Die lithium-accu in jouw auto haalt met moeite de 35%.

Beetje verbrandingsmotor heeft een rendement van zo'n 40% (benzine) tot 55% (diesel). Wie haalt er dan de meeste energie uit de m3 brandstof?

Centrales zijn heden ten dage behoorlijk schoon, maar tegen zoveel rendementverlies valt niet te stoken voor zo'n centrale, zelfs niet als je er een STEG-eenheid voor inzet die je aan de stadsverwarming koppelt en zo een over-all rendement van een voorzichtige 90% zou kunnen halen bij de ideale instellingen.

wegwezen dus met je "schone" verhaal over elektrische auto's! L*lkoek is het!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:09

Citaat:
Afrika en bevolkingsgroei hangt aan 2 problemen : de kerk die anticonceptie keihard in de weg staat en kinderen zijn je enige pensioenvoorziening. Onderwijs helpt beide


...een puntje op de i: het Vaticaan plus Alt Right in de VS.
En behalve onderwijs helpen ook zaken als laagdrempelige medische zorg - en initiatieven als "She Decides", het fonds dat minister Ploumen heeft opgericht.

Citaat:
oplossingen als zonnepanelen kosten zo 4+ keer meer dan kolen/hout.


Beperk jezelf nou niet tot de westerse industriële blik.
Voor 20 euro koop je een oven waarmee je op zonnige dagen in Nederland kunt koken.
"Ik snap niet dat het ding geen doorslaand succes is."
(Dat is het wel op die plekken in Afrika waar het ding gebruikt wordt.)
Verder zijn ze met name onder vrouwen in onveilige situaties erg populair: je hoeft geen uren hout te sprokkelen waarbij je overvallen kunt worden.
Citaat:
En dat is ook iets wat de 3e wereld landen aanhalen, ze willen wel, maar ze kunnen de rekening niet betalen en wij willen/doen/kunnen? dat ook niet.

Onze rijkdom is vooral gebaseerd op de Afrikaanse armoede. Het continent Afrika betaalt jaarlijks miljarden aan de "westerse" landen.

Citaat:
Steek je energie in wat je wel wil en waar je tegen bent valt vanzelf wel om door gebrek aan steun. Politiek zal pas als laatste het nieuwe liedje mee gaan zingen, die kijkt naar de meerderheid om te bepalen hoe ze de meeste kans hebben om herkozen te worden.


Wees nou maar blij dat de politiek zo werkt.
En wees duidelijk: het huidige kabinet roept 'het groenste kabinet ooit te zijn".
Nu - de afspraken van Parijs worden niet eens gehaald. Daarom haakte Groen Links af.
(En Rutte is vergeten dat hij ooit beweerd heeft 'dat de vvd groen rechts was'.)

Wel zou je kunnen zeggen dat dit kabinet voor het eerst sinds 2000 een kabinet is dat milieu op de agenda heeft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:14

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat je sarcastisch bent enzino, en snapt dat een gezond lichaam juist heel veel bespaart qua milieuvervuiling.

Wat is hier de redenatie achter?

Met een gezond lichaam leef je langer en vervuil je dus ook langer (plus je zal eerder lange reizen maken). Een ongezond persoon consumeerd wel meer zorg, maar met een kortere levensverwachting zou de totale zorg wel eens heel dicht bij die van een gezond persoon kunnen komen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:16

In mijn optiek is dit gewoon een fase in de al miljoenen jaren durende evolutie.

Dat we ons er meer bewust van zijn momenteel komt doordat de wereld door moderne technologie kleiner is geworden.