Calcium, melk ontrekt dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 12:30

Ik lees net voor het eerst van mijn leven dat (koe) melk drinken juist calcium ontrekt uit het menselijk lichaam??

Ik kan daar niet zo snel iets wetenschappelijk onderbouwt over terugvinden.

Hoe zit dat dan?

Ik weet dat er onder andere ook in broccoli ook calcium zit. Dat eet ik graag en regelmatig :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:33

Is mij wel vertelt door een arts maar geloof niet dat ik daar de bron van heb verder. Zou komen omdat melk je lichaam verzuurt. Drink het niet meer omdat ik al genoeg klachten heb zonder extra risico :+

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:39

Ik kan alleen maar bronnen die dat beweren, buiten de reguliere wetenschap vinden.... (en iets anders, briljant stukje van Herzberger in nrc van gisteren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:55

Wat ik me ervan herinner (ik kan alleen even de bron niet meer vinden) is dat de verhouding calcium-fosfor in koemelk niet past bij wat het menselijk lichaam goed op kan nemen. Logisch, het is namelijk gemaakt voor kalfjes, welke het dan weer wel goed op kunnen nemen. Gevolg is dat door het gebrek aan calcium om de fosfor op te kunnen nemen de calcium uit de botten wordt gehaald, om alsnog de fosfor te kunnen verwerken.

Dit alles terzijde is calcium een zeer complex mineraal, de opname ervan wordt sterk beinvloed door de rest van je voeding, de fase van je leven, hoeveel zonlicht je krijgt... Eenzijdig zeggen "om je calcium op peil te houden moet je koemelk drinken" is sowieso niet correct.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:59

Calcium word ontrokken uit de botten als er een overschot aan calcium, of een te kort aan fosfor ontstaat. Een te kort aan fosfor is bijna niet mogelijk met onze voedingspatronen. Een glas melk zal niet bijzonder veel doen voor deze verhouding, het word anders als je echt veel melk gaat drinken.

http://www.fonteine.com/teveel_calcium.html

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:13

Er bestaat een groot onderzoek in Zweden waar deze conclusie uit getrokken kan worden. Maar wel met een maar waardoor dit onderzoek niet algemeen overgenomenis in de rest van de wereld. Aan Zweedse melk is vitamine A toegevoegd. Dit zou theoretisch zorgen voor een betere opname van calcium, maar in grotere hoeveelheden zorgt het er juist voor dat calcium juist wordt afgebroken aangezien het lichaam in de overdrive gaat.

Engels onderzoek laat namelijk weer zien dat mensen die yoghurt en kaas eten juist weer verminderde kans hebben op osteoporose.

Ik denk dat het ligt in het woordje ‘te’. Teveel van iets is nooit goed.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:13


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:17

...eh, ik schreef iets :o over het feit dat je als mens boven de zes jaar oid. geen calcium opneemt uit zuivel.

Dat is iets heel anders dan onttrekken.

(Maar als je rekent op zuivel om osteoporose buiten de deur te houden is dit wel iets om in het voorhoofd te houden.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:23

Het Zweedse onderzoek heeft wel een boel mitsen en maren, hoor. Ik weet niets zeker, anecdotisch bewijs,maar in mijn eigen geval heeft melk me in elk geval geen kwaad gedaan en waarschijnlijk wel bijgedragen aan herstel. Ik heb heel ernstige osteoporose gehad en ben toen extra veel zuivelproducten gaan gebruiken (en ook supplementen). Een jaar of twee nadien was de osteoporose gewoon verdwenen. En dat op een leeftijd dat het niet voor de hand lag dat je botdichtheid nog toeneemt.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:25

kwii schreef:
Calcium word ontrokken uit de botten als er een overschot aan calcium, of een te kort aan fosfor ontstaat. Een te kort aan fosfor is bijna niet mogelijk met onze voedingspatronen. Een glas melk zal niet bijzonder veel doen voor deze verhouding, het word anders als je echt veel melk gaat drinken.

http://www.fonteine.com/teveel_calcium.html


Wat is veel? Want ik drink de nodige liters melk / zuivel en merk vooralsnog niks. :+


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:35

Janneke2 schreef:
...eh, ik schreef iets :o over het feit dat je als mens boven de zes jaar oid. geen calcium opneemt uit zuivel.

Dat is iets heel anders dan onttrekken.

(Maar als je rekent op zuivel om osteoporose buiten de deur te houden is dit wel iets om in het voorhoofd te houden.)


iemand anders schreef het onttrekken verhaal ;)

maar (zoog)dierenmelk drinken....
het blijft een raar concept
ben je zoog leeftijd af , ga of blijf je moedermelk drinken, van een andere diersoort :?
in klimatologisch extreme omstandigheden kan ik me er iets bij indenken dat voeding, voeding is
maar in gematigde omstandigheden zoals hier in west europa :? why

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:13

Citaat:
Melk veroorzaakt botontkalking

Te veel eiwitten veroorzaakt extra verlies van kalk via de nieren. De Harvard Medical School in Amerika heeft twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Amerikaanse onderzoekers stellen dat één glas halfvolle melk net zo slecht voor de gezondheid is als de consumptie van twee speklapjes. Melk is n.l. een belangrijke leverancier van dierlijk, en dus slecht vet.

[...]Gebruik wat extra vitamine D om de absorptie van calcium te verbeteren
Bron: https://www.jaczitman.nl/melk-moet-niet.html

Citaat:
Throughout the world, the incidence of osteoporosis correlates directly with animal protein intake. The greater the intake of protein, the more common and more severe will be the osteoporosis. In fact, world health statistics show that osteoporosis is most common in exactly those countries where dairy products are consumed in the largest quantities
Bron: https://www.foodmatters.com/article/the ... teoporosis


Het zijn dus de dierlijke (verzadigde) vetten die de boosdoener zijn. Broccoli en andere groene groente zijn dus prima. Wel rijk aan calcium maar zonder de (dierlijke) vetten.
Het is lastig, zo niet haast onmogelijk, om aan wetenschappelijk onderbouwd onderzoek te komen. Het vet gemaakte stukje is het beste wat er zo op wetenschappelijk gebied te vinden is. Er gaat te veel geld om in de zuivelindustrie en de onderzoeken die er zijn die niet goed uitpakken voor het consumeren van (grote) hoeveelheden zuivel worden graag onder in een diepe la verstopt.

Ik ben lactose-intolerant dus de melk = gezond gaat voor mij toch al niet op :D .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:21

Magrathea schreef:
Wat ik me ervan herinner (ik kan alleen even de bron niet meer vinden) is dat de verhouding calcium-fosfor in koemelk niet past bij wat het menselijk lichaam goed op kan nemen. Logisch, het is namelijk gemaakt voor kalfjes, welke het dan weer wel goed op kunnen nemen. Gevolg is dat door het gebrek aan calcium om de fosfor op te kunnen nemen de calcium uit de botten wordt gehaald, om alsnog de fosfor te kunnen verwerken.

Dit alles terzijde is calcium een zeer complex mineraal, de opname ervan wordt sterk beinvloed door de rest van je voeding, de fase van je leven, hoeveel zonlicht je krijgt... Eenzijdig zeggen "om je calcium op peil te houden moet je koemelk drinken" is sowieso niet correct.


Precies zo heb ik het ook geleerd.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:25

Ik dacht dat melk (veel calcium) de verhouding tussen calcium en magnesium scheef trekt. Je hebt dan in verhouding te weinig magnesium waardoor je calcium niet goed kunt verwerken in je lichaam, want daar is magnesium voor nodig. Daardoor kun je dus een calciumtekort krijgen terwijl je juist heel veel calcium inneemt.

Helaas heb ik geen idee meer waar ik dit ooit gelezen heb.

EDIT: Ik zie dat sommige mensen het over fosfor hebben. Daarvoor kan inderdaad hetzelfde gelden als voor magnesium, maar volgens mij hebben moderne mensen eerder een magnesiumtekort dan een fosfortekort. Bovendien bevat zuivel redelijk wat fosfor. Ik dacht dat fosfortekort meer een paardendingetje was.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 00:22

De voornaamste reden dat ik melk drink is... omdat ik het lekker vind :)

Toch drink ik het soms 1x glas per dag en dan weer een paar weken niet.
Zoals met alles is denk ik dat het met “ normale consumptie “ het wel mee zal vallen met het doemscenario

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:48

KimD schreef:
kwii schreef:
Calcium word ontrokken uit de botten als er een overschot aan calcium, of een te kort aan fosfor ontstaat. Een te kort aan fosfor is bijna niet mogelijk met onze voedingspatronen. Een glas melk zal niet bijzonder veel doen voor deze verhouding, het word anders als je echt veel melk gaat drinken.

http://www.fonteine.com/teveel_calcium.html


Wat is veel? Want ik drink de nodige liters melk / zuivel en merk vooralsnog niks. :+


Ik durf het je niet te vertellen, en dat zal er ook maar net aan liggen hoeveel fosfor je binnen krijgt. Voor zover ik weet merk je niks van een overschot totdat je botten duidelijk verzwakt zijn, of je nierstenen krijgt. :P

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:33

Ineke2 schreef:
De voornaamste reden dat ik melk drink is... omdat ik het lekker vind :)

Toch drink ik het soms 1x glas per dag en dan weer een paar weken niet.
Zoals met alles is denk ik dat het met “ normale consumptie “ het wel mee zal vallen met het doemscenario


Ik geloof niet zo enorm veel van 'dat melk calcium onttrekt'.
(Uiteraard gaat wetenschap niet over geloof... ;) )

Maar gesteld dat iemand er op vertrouwt 'dat haar botten na de menopauze wel stevig zullen blijven, 'want ik drink melk'' - dat is heel naar.

Met gezond eten (calcium haal je uit planten) en "op zijn bokts" elke dag je stal uitmesten kom je een heel eind.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:29

Melk ontrekt inderdaad op zichzelf geen calcium, dus een glaasje melk is op zich niet slecht. Het gaat erom dat onze calciumopname verslechtert als we structureel te veel zuivel gebruiken. En laat dat nou net in Nederland het geval zijn.

Ik word ook pissig als ik hoor wat de huisarts aan mijn moeder adviseert. Ze is een oudere vrouw en heeft last van botontkalking. Wel eet en drinkt ze elke dag veel melk, kaas en yoghurt. Van de dokter moest ze nog maar een extra glas melk per dag gaan drinken, en calciumtabletjes slikken. Echt... 8)7
Ik weet wel, een arts heeft ervoor geleerd, maar van voedigsleer heeft de gemiddelde huisarts niet veel kaas gegeten. :D

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:42

We nuttigen veel zuivel in Europa en Amerika. Percentage osteoporose en botbreuken is er hoger. Maar mensen vergeten dat we hier de hele dag zitten en dat dit gigantisch slecht is voor je.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:46

En vitamine D is ook belangrijk voor je botten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:25

LindyH schreef:
Melk ontrekt inderdaad op zichzelf geen calcium, dus een glaasje melk is op zich niet slecht. Het gaat erom dat onze calciumopname verslechtert als we structureel te veel zuivel gebruiken. En laat dat nou net in Nederland het geval zijn.

Ik word ook pissig als ik hoor wat de huisarts aan mijn moeder adviseert. Ze is een oudere vrouw en heeft last van botontkalking. Wel eet en drinkt ze elke dag veel melk, kaas en yoghurt. Van de dokter moest ze nog maar een extra glas melk per dag gaan drinken, en calciumtabletjes slikken. Echt... 8)7
IIk weet wel, een arts heeft ervoor geleerd, maar van voedigsleer heeft de gemiddelde huisarts niet veel kaas gegeten. :D

Klopt, dit is ook echt een probleem wat geneeskundestudenten vaak aankaarten. Aan de andere kant is de voedingswetenschap ook een vak apart dat je er niet even bij doet.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:09

Ik weet het ook van een arts zelf :). Ze krijgen geloof ik in hun hele opleiding twee uur voedingsleer ofzo. En dat terwijl patiënten zo veel zelf zouden kunnen oplossen door aanpassingen te doen in hun voeding. Dat zou de gezondheidszorg zo veel tijd en geld kunnen schelen...
Maar ik begrijp wel dat het niet makkelijk is. Ook niet elke patiënt is er geschikt voor en het past eigenlijk niet in de manier waarop (huis)artsen werken.

Zeker een huisarts kan niet alles weten, en dat is ook helemaal niet erg, maar mensen mogen zich daar wel eens wat meer bewust van zijn. Mijn moeder is nog van de oude stempel en echt zo van: Als de dokter het zegt dan is het zo. Dus zij drinkt braaf haar extra glaasje melk elke dag. En ik wacht op het moment dat ze haar heup breekt...


henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Calcium, melk ontrekt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:46

https://www.natuurdietisten.nl/kennisce ... teoporose/

In deze link staat e.e.a. aan info. Ik heb er een klein stukje uit gekopieerd:

...
Veel melk(produkten), vlees en suiker gebruiken is minder gezond dan u dacht.

Een advies dat melk goed is voor de botten, is al enige tijd door de feiten achterhaald en we kunnen stellen dat grote hoeveelheden melkproducten en een hoge dosis calciumsuppletie, osteoporose eerder veroorzaken dan voorkomen.

Een belangrijke reden hiervoor is dat hoe meer calcium in het lichaam aanwezig is, des te groter de activiteit van de osteoblasten wordt om dit calcium in de matrix in te bouwen. Tussen de 50 en 70% van de osteoblasten gaan in dit proces verloren. Hoe meer hun activiteit wordt gestimuleerd, hoe meer osteoblasten verdwijnen.

Het is belangrijk dit proces zo veel mogelijk te beperken omdat het aantal malen dat osteoblasten in het lichaam opnieuw geproduceerd kunnen worden niet oneindig is. Als veel calcium wordt geconsumeerd zal de uitputtingsgrens eerder worden bereikt waardoor geen osteoblasten meer beschikbaar zijn. Zowel het bot als de botmatrix worden vanaf dat moment afgebroken. ...

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:28

shiroihebi schreef:
We nuttigen veel zuivel in Europa en Amerika. Percentage osteoporose en botbreuken is er hoger. Maar mensen vergeten dat we hier de hele dag zitten en dat dit gigantisch slecht is voor je.


Dit.
Correlatie en causaliteit. Veel onderzoeken naar zuivelgebruik houden hier geen rekening mee. En dan komen de piraten weer om de hoek kijken.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:59

shiroihebi schreef:
We nuttigen veel zuivel in Europa en Amerika. Percentage osteoporose en botbreuken is er hoger. Maar mensen vergeten dat we hier de hele dag zitten en dat dit gigantisch slecht is voor je.

Ok maar we kunnen er op zijn minst rekening mee houden dat het waar zou kúnnen zijn. Er is namelijk ook niet aangetoond dat het nuttigen van zuivel gigantisch goed werkt tegen osteoporose, dus ja. En de analogie van de piraten ken ik ja, maar het gaat nu natuurlijk om iets dat daadwerkelijk een verband zou kunnen hebben, niet twee volledig willekeurige feiten :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers