Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:55

Later ga ik eens uitgebreid reageren. Maar als je iets extra's wilt doen voor het klimaat, laat je stem horen! Kom massaal naar klimaat demonstraties. Daarmee wordt een statement gemaakt dat de politiek toch ook echt actie moet ondernemen.
Zondag in Brussel: http://climate-express.be/ Komt allen! *\o/*
Ik ben erbij, op de fiets! (En als fotograaf voor Climate Express)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:09

Klimaatsverandering is om de zoveel miljoen jaren normaal,alleen de mens versnelt dit extra.
Europa doet best veel om de uitstoot te verminderen,maar kijk eens naar China en vooral India.India is veel armoede,die fabrieken daar kijken niet naar de CO2 uitstoot.Vorige week een programma op tv over een fabriek die het katoen verft voor kleding.Die mensen werken daar in de gifstoffen en alle afval word geloosd in de rivieren daar die weer uitkomen in de Oceanen\Zeeën.
Wat Europa doet is een druppel op een gloeiende plaat.Als we echt beter met het milieu om willen gaan moet de hele wereld meewerken.Pas dan ben je zuinig op de Aarde.
Ik scheid wel afval en doe met 2 plastic tasje minstens 1 jaar,ik blijf ze hergebruiken.
Ik gooi geen afval op straat,ik koop levensmiddelen uit Nederland of Europa.
Ik ga niet meer op vakantie met vliegtuig of boot,dat zijn de 2 grootste vervuilers.
Bijna alles doe ik op de fiets.
De Nederlandse lucht behoort tot de vuilste van de Wereld!
Alleen al in Europa sterven per jaar bijna een half miljoen mensen aan luchtvervuiling.

FB Groep Second Chance.

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:10

JewEmm schreef:
Later ga ik eens uitgebreid reageren. Maar als je iets extra's wilt doen voor het klimaat, laat je stem horen! Kom massaal naar klimaat demonstraties. Daarmee wordt een statement gemaakt dat de politiek toch ook echt actie moet ondernemen.
Zondag in Brussel: http://climate-express.be/ Komt allen! *\o/*
Ik ben erbij, op de fiets! (En als fotograaf voor Climate Express)

Zodra die milieuterroristen ophouden met leugens verkondigen, ben ik erbij.

Als de buurman niet mee doet, heeft het nog steeds zin. Elke kWh die je niet verbruikt, draagt wat bij aan het verlagen van het energieverbruik en daarmee aan de verlaging van de, eveneens aan de haren erbij gesleepte, CO2 uitstoot maar vooral aan je eigen mogelijkheden voor alternatieven.


Fennadev schreef:
@ikke dat is ook nog een bijkomstig voordeel aan zeewier, je kunt er ook biogas van maken. Alhoewel dat nog wel in de kinderschoenen staat. Net als bioplastic van zeewier, maar dat laatste kan gewoon met een Nederlandse soort zeewier want die produceert echt heel veel slijm.

Dan loop jij al achter. Je kunt het ook met algen, die daar een bio-Diesel van produceren. CO2 weg, brandstof terug en de CO2 die het opstoken daarvan weer oplevert, vis je uit de lucht en daar voedt je die algen mee. Is men in Duitsland al best ver mee, alleen commercieel nog te duur.

@Juval: kan het ook nog uit? uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je er aan het eind van de rit wat aan over houdt. Je moet ook ergens je rekeningen van betalen.
Misschien zie ik het te zwartgallig maar ik heb bij al die regels altijd het idee dat men er linksom of rechtsom op uit is om de boeren kort te houden, zodat ze er vooral heel hard voor moeten werken maar er niet echt de winst van hebben.

Wel respect voor degenen die het wel doen. Uiteindelijk moet het in de landbouw en veeteelt ook anders, maar ook dat moet uit de lengte of de breedte.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:19

juval schreef:
ja, overbevolking is een serieus probleem.. Maar een oplossing is lastig, ik denk dat we wat dat betreft al 'te ver heen' zijn om het te stoppen. Zeker in de zogenaamde groei-economie landen, in Azie.

Wat ik persoonlijk doe. Ik vlieg niet, nooit gedaan ook. Rijd mijn auto helemaal op, dus bijna nooit een andere, en die is dan ook altijd meerdehands. Ik koop weinig spullen en kleding, het moet echt OP zijn voor ik iets anders koop.
In ons melkveebedrijf zijn we natuurinclusief bezig, oog voor natuur en biodiversiteit, we zijn bezig met kringlooplandbouw, dak ligt vol zonnepanelen en in ons land wordt binnenkort een grote windmolen geplaatst.
Ik eet wel vlees en zuivel, en probeer mijn voedsel voor het grootste deel lokaal te kopen. Hoeft voor mij niet perse van de andere kant van de wereld te komen. Fruit en groente van het seizoen, melk van eigen koeien, eieren van eigen kippen, fruit ook gedeeltelijk van eigen bomen.
Interessant onderwerp :)

Ik zie dat je ook in Culemborg woont, mag ik vragen waar jij je producten vandaan haalt?

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

juval

Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:23

Tja, of het uitkomt.... ik denk dat er maar weinig mensen zoveel uur zouden willen werken voor zo weinig geld. We hebben een inkomen rond het minimum.
Maar we wonen prachtig, zijn (redelijk) vrij, mogen de hele dag met geweldige dieren omgaan... dus ja, ik vind het nog steeds wel waardevol en ben er trots op om boerin te mogen zijn en om mijn kinderen op de boerderij te kunnen laten opgroeien. Het is een way of life.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

juval

Berichten: 13187
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:34


[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:38

En hoeveel mensen weten er dat de voorspelling is dat in 2066 de groei van alle rijkere landen dik in de min zit?
China:-13%
Japan:-33%
Duitsland:-10 (uit mijn hoofd)

De landen die zullen blijven groeien zijn landen als Nigeria..tja, welke verwende rijke westerling wil daar even uitleggen dat zoveel kinderen krijgen niet goed is voor het milieu..

Ik doe weinig geloof ik. Ik heb wat rondgesnuffelt en ook achter de milieubewegingen zit een hele grote beweging die achter alles zit: geld.
De moderne generatie diesel of een elektrische auto met een accu die gemaakt moet worden (vervuilend) en ook weer weg moet (nog meer vervuilend.) Wie weet nu eigenlijk echt nog wat waarheid is? Milieu is ook gewoon een enorme geldkoe.

Bovendien geniet ik ervan om de 'arrogante groenlinksers' te pesten.
Die heerlijk neerbuigende blik als je vertelt dat je vliegt. Dan meteen erachteraan gooien dat je diesel rijdt, of nog beter: zeggen dat je kinderen wilt. De schok en de moeite die ze doen om niet gefrustreerd te raken vanwege zoveel domheid. En ik geniet en overdrijf vrolijk verder.

Had ik al verteld dat ik de schijt heb aan mensen die menen te moeten vertellen wat een ander moet doen in zijn of haar leven? Bemoei je met je eigen zaken en doe wat jij denkt wat goed is. Waarom willen mensen toch altijd zo graag voor een ander bepalen.

(En ging het klimaatakkoord niet over 000000.8% ofzo?)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:46

Sunnda schreef:
En hoeveel mensen weten er dat de voorspelling is dat in 2066 de groei van alle rijkere landen dik in de min zit?
China:-13%
Japan:-33%
Duitsland:-10 (uit mijn hoofd)

De landen die zullen blijven groeien zijn landen als Nigeria..tja, welke verwende rijke westerling wil daar even uitleggen dat zoveel kinderen krijgen niet goed is voor het milieu..

Ik doe weinig geloof ik. Ik heb wat rondgesnuffelt en ook achter de milieubewegingen zit een hele grote beweging die achter alles zit: geld.
De moderne generatie diesel of een elektrische auto met een accu die gemaakt moet worden (vervuilend) en ook weer weg moet (nog meer vervuilend.) Wie weet nu eigenlijk echt nog wat waarheid is? Milieu is ook gewoon een enorme geldkoe.

Bovendien geniet ik ervan om de 'arrogante groenlinksers' te pesten.
Die heerlijk neerbuigende blik als je vertelt dat je vliegt. Dan meteen erachteraan gooien dat je diesel rijdt, of nog beter: zeggen dat je kinderen wilt. De schok en de moeite die ze doen om niet gefrustreerd te raken vanwege zoveel domheid. En ik geniet en overdrijf vrolijk verder.

Had ik al verteld dat ik de schijt heb aan mensen die menen te moeten vertellen wat een ander moet doen in zijn of haar leven? Bemoei je met je eigen zaken en doe wat jij denkt wat goed is. Waarom willen mensen toch altijd zo graag voor een ander bepalen.

(En ging het klimaatakkoord niet over 000000.8% ofzo?)
Ik vind het persoonlijk een stuk arroganter wanneer men met niets of niemand rekening houdt en volledig z'n eigen gang gaat.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:55

Waarom is dat arrogant? Omdat jij denkt slimmer te zijn/het beter te weten dan de ander die zijn eigen keus maakt? Omdat je denkt dat je mij moet helpen in mijn 'domheid' aangaande het milieu?

Ik doe wel degelijk dingen voor het milieu of dieren omdat ik denk dat het beter is. Maar ik zal een ander nooit aankijken op hele andere keuzes en helemaal geen opmerkingen rondstrooien als: 'geen kinderen meer krijgen zal beter zijn' 'nooit meer vliegen is beter'. Ik ben de ander niet en ga niet oordelen over zijn of haar keuzes. Ik ben god niet.

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:56

Geen vlees eten (rest van het gezin helaas wel, maar dat probeer ik te beperken en zoveel mogelijk biologisch). Zelden of nooit vliegen (als 25 jaar niet meer). Kou lijden in huis, verwarming zo laag mogelijk ;) Weinig autorijden. Eigen kippen. Nadenken of ik iets echt de moeite waard vind, voor ik het koop.
Zonnepanelen in de planning.

Zakelijk: houtzagerij/schaverij: zoveel mogelijk vloeren en tafels etc maken van reclaimed wood, hergebruikt hout. Van eeuwenoude boerenschuren en huizen die worden afgebroken. Nieuw hout helaas ook nog wel, omdat er vraag naar is. Maar dan wel FSC-keurmerk. Transport zoveel mogelijk combineren.

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:00

Wij eten geen vlees en hebben geen kinderen. Maar dit doen we niet speciaal voor het klimaat. Dat verandert toch wel, daar doen mensen niet zoveel aan. Dat is al miljoenen jaren zo. Natuurlijk vind ik dat we wel de luchtkwaliteit in de gaten moeten houden en al dat plastic is mij ook een doorn in het oog daar valt nog veel winst te behalen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:00

Ik probeer zoveel mogelijk op plastic te besparen :j (Ik heb een glazen hervulbare waterfles, een sandwich roll voor mijn boterhammen ipv boterhamzakjes, ik ga regelmatig naar de markt zodat ik geen voorgepakte groente krijg (ik heb stoffen zakjes om de groente in te doen), ik heb bamboe schalen etc.)
Daarnaast "red" ik regelmatig eten via too good to go (zie: [LN] Too good to go).
Wij zijn erg strikt in het scheiden van afval. Eten gooien we zelden weg, want restjes kunnen altijd wel weer ergens in of worden ingevroren.
Afgelopen zomer heb ik gedoucht met een emmer in de douche en met het rest water heb ik de plantjes water gegeven. En ik douche sowieso niet iedere dag. Oja en we hebben een waterbesparende douchekraan.
Wij hebben overal Ledverlichting.
Ik gebruik de droger zo min mogelijk (mijn vriend is er fan van, maar ik niet, droog liever gewoon aan het rek).
Ik probeer met mijn auto zo zuinig mogelijk te rijden. En sinds een paar maanden reis ik ook veel met het OV (makkelijker vanuit een stad dan vanuit het dorp waar ik woonde waar maar 2x per dag een bus ging).
Oude kleding of spullen die weg gaan geef ik weg aan een goed doel of de kringloop zodat ze een tweede leven krijgen.

Sinds een paar maanden probeer ik te consuminderen; eerst maar eens oude producten, kleding etc. opmaken voor ik nieuwe / extra koop.



Allemaal druppels op de gloeiende plaat, maar alle beetjes helpen.

@TS wat een mooi doel heb je voor ogen!

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:06

Sunnda schreef:
Waarom is dat arrogant? Omdat jij denkt slimmer te zijn/het beter te weten dan de ander die zijn eigen keus maakt? Omdat je denkt dat je mij moet helpen in mijn 'domheid' aangaande het milieu?

Ik doe wel degelijk dingen voor het milieu of dieren omdat ik denk dat het beter is. Maar ik zal een ander nooit aankijken op hele andere keuzes en helemaal geen opmerkingen rondstrooien als: 'geen kinderen meer krijgen zal beter zijn' 'nooit meer vliegen is beter'. Ik ben de ander niet en ga niet oordelen over zijn of haar keuzes. Ik ben god niet.
Je deed het overkomen alsof je zelf weinig tot geen rekening houdt met het milieu/klimaat. Vervolgens zet je een groep weg als arrogant én je drijft de spot met die groep. Dat noem ik inderdaad arrogant.

Niemand (hier) zegt slimmer en/of beter te zijn dan een ander, iedereen mag zijn eigen keuzes maken, ongeacht of deze dom zijn of niet. Wat je echter wel voorbij ziet komen zijn feiten: Vliegen is niet goed voor het milieu. Kinderen = meer mensen = meer vervuiling, logische feiten.

Iedereen mag zijn leven leven op diens eigen wijze, maar rekening houden met een ander en je omgeving zou, in mijn optiek, niemand mis staan.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:16

Sunnda, wellicht dat ik jouw berichten verkeerd 'lees' maar vind jouw berichten best wel agressief over komen. Je zit hier in een topic over millieu en klimaat maar wijst alles wat hier wordt gezegd van de hand. Maar nogmaals, misschien interpreteer ik de toon verkeerd.

Ik probeer steeds meer te doen, eet vega/vegan, gebruik geen tasjes in de winkels, duurzaam eten voor onze huisdieren, afval scheiden, compostbak sinds kort en ik let enorm op wat ik koop. Ben aan het sparen voor een electrische auto (tweedehand uiteraard, sinds ik heb ontdekt hoe snel de waarde van een auto daalt) en ga zo veel mogelijk met het OV. Daarnaast koop ik ook kleding duurzaam of tweedehands, vind vooral de site rankabrand heel fijn om op te kijken. Oh en natuurlijk groene energie.
We willen heel graag zonnepanelen maar dat zit nog even niet in het budget, daarnaast twijfel ik of het wel op ons dak kan. Toen we net de sleutels hadden van het huis een mannetje laten langskomen, maar die keek niet eens en gaf alleen aan hoe veel panelen en hoe duur het zou zijn. Dus moet me daar nog even beter in gaan verdiepen.

Ik heb geen kinderen, wil dat ook niet. Vind overpopulatie een heel lastig onderwerp, las laatst een artikel die aangaf dat overpopulatie helemaal niet zo erg was en dat in het probleem veel grotere problemen schuilen. Ik weet het niet meer precies, maar het gaf bijvoorbeeld aan dat in veel landen geen anticonceptie beschikbaar is en juist daar veel kinderen geboren worden. Ga eens kijken of ik dat nog kan vinden want dat was wel interessant. Heb vroeger veel over adoptie nagedacht, tot dat ik iemand sprak die daar in werkte. Wat een afschuwelijke business is dat. Dus dat idee heb ik afgeschreven.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:14

Ook ik vind jouw bericht behoorlijk arrogant overkomen, Sunnda, en vooral ontzettend kinderachtig als je er plezier uit haalt om mensen die het beste met het milieu voorhebben te gaan treiteren door te vertellen hoe weinig het jouw kan schelen..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Anoniem

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:24

Grappig dat hier met het vingertje gewezen wordt naar groeieconomieën als Nigeria of India. 'Het Westen' is al sinds de industriële revolutie bezig met het naar de knoppen werken van de planeet, heeft de afgelopen tien jaar een soort ommekeer gemaakt waarin onze regeringen ineens klimaathelden zijn en dan mogen we lekker vitten op landen die afhankelijk zijn van kolenenergie om hun bevolking te voorzien van stromend water en een werkende riolering. Iets met hand in eigen boezem.

Jorex

Berichten: 9927
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:29

@Ikke ik baseer mijn kennis op de kennis van het NIOZ hier in Nederland, ik geloof ook best dat ze in Azië veel verder zijn met het gebruik van zeewier. Algen zijn lastig te houden, qua dat zijn geen vaste plaats hebben en dus moeilijker in een aquaculture zijn te houden en de groei anders is. Dit is heel goed voor het leren van mijn examen op vrijdag over dit onderwerp.

@Ailill, maar als je maar 1 kind hebt, dan heb je uiteindelijk een halvering van het aantal mensen, immers je verandert 2 mensen in 1. Ik ga dan ook voor 1 kind en niet meer als ik al zwanger raak of het moet toevallig een tweeling zijn. Wat dat betreft mag van mij religie ook wel afgeschaft worden, want streng religieuzen hebben nog steeds gezinnen met +5 kinderen. En het veroorzaakt oorlogen.

Alex en Jorie <3

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:32

- zo min mogelijk afval produceren / wat ik heb helemaal scheiden en naar de milieustraat brengen
- zonnepanelen
- 90% vegan eten / 10% vega en dat is van de lokale boer
- weinig vliegen en als ik vlieg klik ik op co2 compensatie
- geen kinderen

Het is zo lastig om "goed" te leven. Ik moet wel iedere dag met de auto naar mijn werk (uur enkele reis). Een nieuw elektrische is buiten budget dus rijd ik in een 3 jaar oude benzine auto.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:33

Zit nu een docu te kijken dat ELK KFC restaurant 3000kg eten per jaar weg gooit..
Dat is dan 1 "restaurantje".. Daar valt toch niet tegenop te besparen? _-:(

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:34

Daarnaast, de groei daalt automatisch wanneee het land welvarender wordt...

Edit: met betrekking tot bevolkingsgroei in andere landen (kom een beetje achter :+ )

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

ikke

Berichten: 37526
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:44

Azmay schreef:
Zit nu een docu te kijken dat ELK KFC restaurant 3000kg eten per jaar weg gooit..
Dat is dan 1 "restaurantje".. Daar valt toch niet tegenop te besparen? _-:(

Ehm, dat rest-eten werd vroeger aan de varkens opgevoerd maar deze of gene malloot die geen verstand van processen heeft, moest dat weer zo nodig verbieden, waardoor dat eten op de vuilnishoop belandt, in plaats van, via een omweg, opnieuw op je bord.

In fatsoenlijk met eten omgaan is uiteindelijk meer winst te behalen dan in minder vlees eten en de kul die erbij wordt gesleept om je een schuldgevoel aan te praten omdat je een stukkie vlees eet.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:33

Emmaa_ schreef:
Grappig dat hier met het vingertje gewezen wordt naar groeieconomieën als Nigeria of India. 'Het Westen' is al sinds de industriële revolutie bezig met het naar de knoppen werken van de planeet, heeft de afgelopen tien jaar een soort ommekeer gemaakt waarin onze regeringen ineens klimaathelden zijn en dan mogen we lekker vitten op landen die afhankelijk zijn van kolenenergie om hun bevolking te voorzien van stromend water en een werkende riolering. Iets met hand in eigen boezem.


Wel eens de beelden gezien wat er in die landen zo de oceaan in geflikkerd word. De plasticsoep is niet afkomstig door dat ene rietje wat hier in het water valt...

In Nederland en Europa zijn wel al tientallen jaren bezig met milieudoelstellingen, denk alleen al aan fosfaten in wasmiddel etc, koelvloeistoffen in koelkasten etc etc. De laatste 50 jaar zijn we er enorm schoner op gaan leven. Dus ja we mogen ook best kijken wat er aan de andere kant van de plas gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:37

robert45 schreef:
Emmaa_ schreef:
Grappig dat hier met het vingertje gewezen wordt naar groeieconomieën als Nigeria of India. 'Het Westen' is al sinds de industriële revolutie bezig met het naar de knoppen werken van de planeet, heeft de afgelopen tien jaar een soort ommekeer gemaakt waarin onze regeringen ineens klimaathelden zijn en dan mogen we lekker vitten op landen die afhankelijk zijn van kolenenergie om hun bevolking te voorzien van stromend water en een werkende riolering. Iets met hand in eigen boezem.


Wel eens de beelden gezien wat er in die landen zo de oceaan in geflikkerd word. De plasticsoep is niet afkomstig door dat ene rietje wat hier in het water valt...

In Nederland en Europa zijn wel al tientallen jaren bezig met milieudoelstellingen, denk alleen al aan fosfaten in wasmiddel etc, koelvloeistoffen in koelkasten etc etc. De laatste 50 jaar zijn we er enorm schoner op gaan leven. Dus ja we mogen ook best kijken wat er aan de andere kant van de plas gebeurd.

Ik zeg niet dat we niet mogen kijken en natuurlijk kunnen we daarnaast bijdragen aan duurzame oplossingen voor groei in ontwikkelingslanden. Maar met het vingertje wijzen is zo ontzettend flauw. Onze manier van leven is ontstaan vanuit hele vervuilende processen, en ik lees nu veel dat ontwikkelingslanden diezelfde manier van leven niet zouden mogen omdat we kolen ondertussen niet meer oke vinden.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:41

robert45 schreef:
Dus ja we mogen ook best kijken wat er aan de andere kant van de plas gebeurd.


Zolang dat hand in hand gaat met kritisch naar ons eigen gedrag blijven kijken.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat de leefwijze van de mens versnelling van de opwarming van de aarde in de hand werkt, maar dat blijft een punt van discussie. Gelukkig hebben veel maatregelen tegen die opwarming ook een positief effect op de verbetering van ons leefklimaat en milieu. Ik hoop maar dat men dat in landen waarmee men hier veel verder achterloopt dan hier, dat ook in gaat zien. In hoeverre we daar zachte druk op uit mogen oefenen, ben ik nog niet uit. Dat vind ik een heel ingewikkeld vraagstuk, net zo ingewikkeld als de effectiviteit van sommige maatregelen/keuzes om groener te leven.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

mysa

Berichten: 10455
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatsopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:18

www.reusethisbag.com

En als je dan even naar onderen scrollt, zie je dat best een aantal landen in Afrika en het Verre Oosten een ban op plastic hebben, bijvoorbeeld. Dat steekt gunstig af tegen, bijvoorbeeld, de VS.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gee, JudithGigi, Macs, Varekaj en 30 bezoekers