Graag beoordeling paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 00:43

Ik als leek heb geen verstand van het exterieur van een paard dus vraag ik hier wat advies.
Dit is een merrie van 9 jaar.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-11-18 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd


Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:45

Heb je een betere foto? Hoeven zijn voor mij zeker een aandachtspunt, vooral achteraan

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:47

Dat is zo toch helenaal niet te beoordelen :')

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:29

Mist wat bespiering in de hals. Mag meer kap ontwikkelen ;)

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:57

Tja, weinig van het exterieur te zeggen zo'n foto waar het paard niet helemaal op staat. Maar die voeten ;( ;( Dat vind ik wel zorgelijk... Een paard met zulke voeten hoef ik de rest eigenlijk al niet meer van te zien (even er vanuit gaande dat dit voor aankoop of fok is??)

PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 10:19

Afbeelding

Ik heb een betere foto.
Ik ga zaterdag bij dit paard kijken en niet ervaren in exterieur vandaar mijn vraag aan jullie.
De opmerkingen van de hoeven kan iemand die toelichten? Een reden om niet te kopen? Ze wordt wel gebruikt als rijpaard.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:24

PCSB schreef:
[ [url=m/EXjadN.jpg]Afbeelding[/url] ]

De opmerkingen van de hoeven kan iemand die toelichten? Een reden om niet te kopen? Ze wordt wel gebruikt als rijpaard.


Op de foto lijkt ze ongelijke voeten te hebben. Dat kan problemen geven. Op deze foto kunnen we dat niet helemaal beoordelen. Dan zou je foto's van de voeten moeten hebben dichterbij uiteraard. Wel een aandachtpunt. Je wil geen ondergeschoven hielen, geen ongelijke hoogte, en geen afwijkende hoeken.

PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 10:26

Skippy01 schreef:
PCSB schreef:
[ [url=m/EXjadN.jpg]Afbeelding[/url] ]

De opmerkingen van de hoeven kan iemand die toelichten? Een reden om niet te kopen? Ze wordt wel gebruikt als rijpaard.


Op de foto lijkt ze ongelijke voeten te hebben. Dat kan problemen geven. Op deze foto kunnen we dat niet helemaal beoordelen. Dan zou je foto's van de voeten moeten hebben dichterbij uiteraard. Wel een aandachtpunt. Je wil geen ondergeschoven hielen, geen ongelijke hoogte, en geen afwijkende hoeken.


Snap ik. Maar is daar niks aan te doen, hoefsmid oid? Of is het de stand van het been?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:29

PCSB schreef:
Snap ik. Maar is daar niks aan te doen, hoefsmid oid? Of is het de stand van het been?


Je kunt altijd wel een klein beetje sleutelen. Ondergeschoven hielen kun je bijv best een stuk verbeteren. Maar bij een volwassen paard de hoeken en standen corrigeren lukt niet altijd of niet voldoende. Duidelijk ongelijke voeten is wel een no-go met het oog op slijtage aan het lichaam. Paard hóeft er geen last van te hebben, maar het is een risico.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:30

Moeilijk te zien vanuit deze foto, maar lijkt erop dat ze voor een Franse stand heeft EN achter koehakkig. Maar de foto kan uiteraard vertekenen ivm kwaliteit van de foto.


Verder kan ik er niks over zeggen, ben geen kenner in exterieur :=

Every accomplishment starts with the decision to try.


oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:35

Alle 4 de hoeven zijn ongelijk van vorm, hoogte van de verzenen. Zeker achter, staat ie bijna op de hoefballen.

En tja, ik ben opgevoed met, geen voeten, geen paard... Ik vind deze voeten er echt niet fijn uitzien. Een smid en een ijzer kan wel iets verbeteren misschien, maar waarom problemen kopen?

En de foto's zijn klein en onduidelijk, maar dat zou mij juist extra zorgen baren. Als het hierop al te zien is dat de voeten ongelijk zijn. Maar misschien valt het mee. Verder geen verkeerd paard om te zien, maar wat ik al zei, bij mij houdt alles op als de voeten slecht zijn.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:36

Skippy01 schreef:
PCSB schreef:
Snap ik. Maar is daar niks aan te doen, hoefsmid oid? Of is het de stand van het been?


Je kunt altijd wel een klein beetje sleutelen. Ondergeschoven hielen kun je bijv best een stuk verbeteren. Maar bij een volwassen paard de hoeken en standen corrigeren lukt niet altijd of niet voldoende. Duidelijk ongelijke voeten is wel een no-go met het oog op slijtage aan het lichaam. Paard hóeft er geen last van te hebben, maar het is een risico.

Precies! :j

PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 10:38

Pff moeilijk zeg. Ik ben echt een leek hierin. Maar vind het een leuk paard voor me dochter. We hebben 6 jaar een fjord gehad die ik toendertijd zo gekocht heb. En nooit geen problemen mee gehad. Maar in die tijd veel narigheid om me heen gezien met paarden kopen en blessures. Dus ij ben best bang geworden om iets te kopen. Ik ken ook niet iemand die er wel echt verstand van heb helaas.

Zou ik dit met een dierenarts kunnen bespreken tijdens een keuring of letten die alleen maar op of ze goed lopen en verder gezond zijn?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:41

Een goede dierenarts wijst je op fouten in de beenstand / hoefstand. Mijn dierenarts heeft bij mijn merrie letterlijk opgemerkt dat de voorhoeven een minimaal verschil hadden in stand. Merrie was nét drie en het ging hier echt om een graadje steiler. Dát durfde ik. Echt incorrecte been/ hoefstanden zoals deze lijkt te hebben op de foto, dat moet een keuringsarts zien en opmerken op het rapport. Let wel: ze keuren ze daarop niet 'af' voor de recreatie of sport als ze op dat moment goed lopen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:42

ik zou er zeker een dierenarts en misschien zelfs ook een hoefsmid naar laten kijken voor je het paard koopt. Verder ziet het er prima uit. Neem iemand mee (instructrice oid) die er verstand van heeft. Succes!

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:43

Kan je misschien niet iemand meenemen die hier iets meer verstand van heeft? Heeft je dochter les? Misschien haar instructeur? En mocht je op koop overgaan zou ik sowieso ook een dierenarts en hoefsmid laten kijken

PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 10:48

Bedankt voor de tips. We gaan zaterdag kijken. Ik zal in ieder geval dan zelf ook foto's maken van de hoeven.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:00

En filmen als er gereden wordt! Als je niemand met ervaring hebt om mee te gaan zijn er in het nieuw paard kopen topic genoeg mensen met ervaring die een filmpje voor je willen beoordelen! Succes!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:09

Op deze foto is het moeilijk goed te beoordelen. Wat betreft de voorvoeten: de kroonranden lopen beide keurig schuin naar beneden. Als het een ongelijke voet was geweest, zou de steile voet een kroonrand hebben die evenwijdig aan de grond zou lopen. Wat betreft de achtervoeten: paard staat daar blootvoets, dus dat vertekend altijd. Ik zie qua voeten geen grote op- of aanmerkingen (op basis van deze foto's).

Safjelove
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-11-17

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:18

Laat er een goede dierenarts naar kijken, of hoefsmid. Die kan dat wel beoordelen...

Mere, voor altijd in mijn hart

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:53

Melewel94 schreef:
Moeilijk te zien vanuit deze foto, maar lijkt erop dat ze voor een Franse stand heeft EN achter koehakkig. Maar de foto kan uiteraard vertekenen ivm kwaliteit van de foto.


Verder kan ik er niks over zeggen, ben geen kenner in exterieur :=


Dit soort standen kan je niet van opzij beoordelen. Dat kan alleen als je achter of voor het paard staat.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:23

SophievdV schreef:
Melewel94 schreef:
Moeilijk te zien vanuit deze foto, maar lijkt erop dat ze voor een Franse stand heeft EN achter koehakkig. Maar de foto kan uiteraard vertekenen ivm kwaliteit van de foto.


Verder kan ik er niks over zeggen, ben geen kenner in exterieur :=


Dit soort standen kan je niet van opzij beoordelen. Dat kan alleen als je achter of voor het paard staat.



Ja daarom dat ik al zei dat het moeilijk te zien was. Mijn shet staat best wel koehakkig maar is ook nog jong. Daarmee dat ik het er een beetje uit kan halen :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Graag beoordeling paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:28

Laat het dier sowieso keuren medisch en op de foto.

Daarnaast zou ik iemand mee nemen die er ook even naar kan kijken die er verstand van heeft

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 12:32

oji schreef:
En filmen als er gereden wordt! Als je niemand met ervaring hebt om mee te gaan zijn er in het nieuw paard kopen topic genoeg mensen met ervaring die een filmpje voor je willen beoordelen! Succes!



Ik heb ook een filmpje maar waar vind ik dat topic. Ik kan het niet vinden.

PCSB
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-18 12:34

CharmingS schreef:
Laat het dier sowieso keuren medisch en op de foto.

Daarnaast zou ik iemand mee nemen die er ook even naar kan kijken die er verstand van heeft



Ja was ik zeker van plan. Is foto's van de benen voldoende? Of ook hals en rug?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 30 bezoekers