Wijken voor druk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 19:22

Ik ben me pony aan het leren wijken voor druk aan de hand .
Maar als ik het oefen dan gaat ze alleen maar achteruit waar ik ook druk geef... hoe kan ik dit oplossen? :+


Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:55

Niet stoppen met de druk geven totdat het paard gaat zoeken naar andere oplossingen dan achterwaarts. Als ze namelijk achterwaarts gaat en jij stopt met het geven van de hulp, dan beloon je haar dus voor het achterwaarts gaan, en bevestig je voor haar dat dat de juiste oplossing was. Ik zeg niet dat je de druk moet verhogen, maar gewoon rustig door blijven vragen totdat ze op zoek gaat naar andere antwoorden op jouw vraag.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 20:00

Oké ja indd nu stop ik loop een rondje en probeer het weer..
Maar ze blijft dan achteruit lopen houd niet op zeg maar .. Ik zal morgen eens proberen om druk te blijven en te kijken of ze ook andere manieren gaat vinden. Waar kan ik het beste beginnen op haar lichaam met de druk . Ik begin zelf op haar bil.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:01

Ik ga met Aleeneh mee. Je kan het paard ook met de kont al "tegen" de bakrand zetten, dan gaan ze net iets sneller zoeken naar een ander antwoord. Maak het juiste antwoord gemakkelijk, dan hebben ze het snel door.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:06

Haar achterhand om proberen te zetten is een heel mooie plek om te beginnen denk ik, ja. En zodra ze achteruit begint te lopen, haar rustig volgen en de druk niet veranderen. Zodra ze ook maar dénkt aan zijwaarts gaan, meteen de druk loslaten en haar aaien en even rust geven.
Daarna weer opnieuw proberen, en als het goed is zou je moeten zien dat ze na een poosje gaat begrijpen dat achterwaarts gaan niet het goede antwoord op je vraag was, en dan gaat ze ander gedrag aanbieden.

Het allerbelangrijkste om over na te denken is dat het paard leert van het moment waarop jij de druk loslaat. Zorg dus altijd dat je goed timet, dat je loslaat op het moment dat het paard de goede reactie geeft.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:11

Als je achteraan begint, moet je wel zien dat je geen druk op het halster uitoefent (touw lang genoeg laten), want dan geef je dus de hulp voor achteruit. Ik vind het daarom juist gemakkelijker om met de voorkant te beginnen. Hoofd laten zakken door druk tussen de oren, hoofd van links naar rechts 'duwen',... dat zijn zowat de kleine dingetjes waar ik mee start. Als ze dan het concept snappen dat ze moeten toegeven aan druk, dan begin ik pas met het wegzetten van achterhand en voorhand.
Zeer klein beginnen! Het is niet omdat het in jouw hoofd allemaal heel logisch klinkt (ik druk, jij wijkt) dat een paard het meteen snapt. :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:14

Gini schreef:
Zeer klein beginnen! Het is niet omdat het in jouw hoofd allemaal heel logisch klinkt (ik druk, jij wijkt) dat een paard het meteen snapt. :)


Sterker nog: voor paarden is het in eerste instantie heel tegennatuurlijk om te wijken voor druk. Het is vaak de reflex van een groen paard om juist tegen te duwen bij druk. Dat ze voor druk moeten wijken is voor paarden echt een compleet nieuw concept dat ze echt geleerd moet worden.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 20:35

Dank je wel hier heb ik wat aan !

Lindsey_99
Berichten: 2452
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:46

Met clickertraining kun je dit heel snel aanleren.

Over de IJssel

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:30

Hoe is je positie?

Yolopolo
Berichten: 59
Geregistreerd: 11-10-18

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:59

Ik heb haar aan touwhalster en sta aan de zijkant van me pony. Dan geef ik bijvb druk op haar schouder of de achterhand.


BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:09

het klinkt alsof je teveel druk van voren geeft. je paard snapt deze hints nog niet. bij mij hielp het om het paard in stap te zetten in een cirkel en dan druk geven tegen de schouder en kont. bij mij maakte ze toen zijwaartse passen. dit is natuurlijk de begin fase.

toen heb ik het uitgebreid door die druk in stilstand te vragen. en nu zijn we bezig om er één hint van te maken. misschien heb je iets aan deze tips :)

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:13

Aleeneh schreef:
Niet stoppen met de druk geven totdat het paard gaat zoeken naar andere oplossingen dan achterwaarts. Als ze namelijk achterwaarts gaat en jij stopt met het geven van de hulp, dan beloon je haar dus voor het achterwaarts gaan, en bevestig je voor haar dat dat de juiste oplossing was. Ik zeg niet dat je de druk moet verhogen, maar gewoon rustig door blijven vragen totdat ze op zoek gaat naar andere antwoorden op jouw vraag.


ik ben persoonlijk niet van deze manier. met deze manier is niks mis mee hoor. maar als een paard het niet snapt dan snapt ie het niet. het paard geeft zo aan dat je het op een andere manier moet doen of je moet bij jezelf gaan nadenken of je niet te snel te veel vraagt van het paard. altijd kleine stapjes beginnen. :)

Edit:wat voor ons zo logisch en makkelijk is, is niet altijd ook zo makkelijk voor het paard. nogmaals:dit is ook een goede manier en vast niks mis mee, maar bij mij heeft het nooit geholpen om door te vragen en dat het paard het dan wel ineens doet

Yolopolo
Berichten: 59
Geregistreerd: 11-10-18

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:24

Oké maar wat is nu dan de beste oplossing om het te oefenen !
Als ze stil en vast staat op de poetsplaats en vraag haar om te gaan met de achterhand dan duw ik dan snapt ze dit wel. Maar als we aan het touwhalster in de bak oefenen en ik geef wat druk op haar bil of ergens anders dan gaat ze op alles achteruit... laats heb ik eens geoefend met me vriend die hield haar dan voor beet en ik gaf dan wat druk op het schouder zodat ze een stap deed en als ze naar achteren wou dan probeerde mijn vriend dat tegen te houden ... Misschien ook niet de beste manier maar ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen! En ik wil er wel mee aan de slag !!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:41

kijk mijn eerste berichtje:) daar staat hoe ik in kleine stappen begonnen ben

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:46

Yolopolo schreef:
Oké maar wat is nu dan de beste oplossing om het te oefenen !
Als ze stil en vast staat op de poetsplaats en vraag haar om te gaan met de achterhand dan duw ik dan snapt ze dit wel. Maar als we aan het touwhalster in de bak oefenen en ik geef wat druk op haar bil of ergens anders dan gaat ze op alles achteruit... laats heb ik eens geoefend met me vriend die hield haar dan voor beet en ik gaf dan wat druk op het schouder zodat ze een stap deed en als ze naar achteren wou dan probeerde mijn vriend dat tegen te houden ... Misschien ook niet de beste manier maar ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen! En ik wil er wel mee aan de slag !!


Ik stel voor dat je even het hele topic doorleest. Iedereen geeft namelijk nuttige tips en adviezen op juist deze vraag. :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:01

BlackBeautyZ schreef:
Aleeneh schreef:
Niet stoppen met de druk geven totdat het paard gaat zoeken naar andere oplossingen dan achterwaarts. Als ze namelijk achterwaarts gaat en jij stopt met het geven van de hulp, dan beloon je haar dus voor het achterwaarts gaan, en bevestig je voor haar dat dat de juiste oplossing was. Ik zeg niet dat je de druk moet verhogen, maar gewoon rustig door blijven vragen totdat ze op zoek gaat naar andere antwoorden op jouw vraag.


ik ben persoonlijk niet van deze manier. met deze manier is niks mis mee hoor. maar als een paard het niet snapt dan snapt ie het niet. het paard geeft zo aan dat je het op een andere manier moet doen of je moet bij jezelf gaan nadenken of je niet te snel te veel vraagt van het paard. altijd kleine stapjes beginnen. :)

Edit:wat voor ons zo logisch en makkelijk is, is niet altijd ook zo makkelijk voor het paard. nogmaals:dit is ook een goede manier en vast niks mis mee, maar bij mij heeft het nooit geholpen om door te vragen en dat het paard het dan wel ineens doet


Wat mijn ervaring is, is dat als je lichte druk blijft geven (en niemand heeft het hier dus over hard duwen of lomp zijn of zo), een paard blijft zoeken naar de oplossing om er vanaf te komen en als oplossing A niet werkt, hij vanzelf oplossing B, C en D gaat bedenken. Het is jouw taak om op precies het goede moment te belonen door de druk eraf te halen, zodat hij ontdekt dat het precies antwoord C was dat jij wilde horen.

Als je dit echt al keer op keer probeert en er komt echt geen ander antwoord uit behalve antwoord A telkens weer, ja dan moet je een keer jezelf achter de oren krabben of er niet iets anders fout gaat. In de meeste gevallen is het probleem echter niet dat het paard geen andere oplossingen aanbiedt, maar dat de mens nog te onhandig is in het belonen op het juiste moment, waardoor er ongewenst gedrag ingetraind wordt.

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:32

Euhm zijn Moonshine (TS) en Yolopolo dezelfde persoon? Dat mag toch niet op bokt?? :?

Tevens vind ik de uitleg van Aleeneh zo gek Nog niet. Enkel die van mij zou uit frustratie willen wegrennen omdat hij achteruit zou gaan en ik druk blijf geven waardoor hij het niet begrijpt en dan te veel stress in zijn hoofd krijgt. Bij limo uit dat in vluchten.
Maar hij kent wijken voor druk en doet dit best goed.

Leef en laat leven.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:40

Ik zou je adviseren om echt les te nemen in het grondwerk. Op je paard neem je ook rijles en ga je ook niet zelf aanmodderen. Ik zou dat met grondwerk persoonlijk ook niet doen. Ik zou het of niet doen of gelijk goed doen en les nemen.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:18

Dit topic is geopend met een, nu geband, SA. En aangezien de TS niet meer kan reageren, hier een slotje.

Toos Onderschriftloos :D


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers