Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 22:49

Mijn nachtMERRIE is uitgekomen. Mijn dochter rijdt paard :+ En ze vindt het ook nog geweldig.

Stiekem vind ik het heel leuk. Maar aan de andere kant had ik gehoopt dat ze was gaan dansen ofzo. Ballet klinkt heel veilig :j
Ze heeft eerst haar zwemdiploma’s behaald. Daarna mocht ze een andere sport uitkiezen. Ze is pas 5 jaar. Bij de manege’s hier in de buurt mag ze pas beginnen vanaf 7 jaar. Nu rijdt ze af en toe bij ons op stal. En is er een prive stalling bij ons in het dorp waar ze paardrijles krijgt. Nouja, soort van. Het is meer voor de leuk.
Mijn kleine meid vind het helemaal leuk.

Wat hebben jullie kinderen aan met paardrijden??? Inpakken in bubbeltjes plastic is ook zo zielig. Vroegahhh, had ik ook niks duurs of geen bodyprotector.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:52

Mijn nietpaardgeralteerde ouders pakte me in met bodybrotector en cap. En dat was het eigenlijk, na een paar jaar die protector achterwege gelaten. Vond het niet zo’n fijn ding :o
Maar ik ben er van overtuigd dat de protectors van tegenwoordig 100x beter zitten!

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:54

De mijne draagt een cap en een bodyprotector.. Ze is haar eigen paard nu aan het zadelmak maken (gelukkig een gouden paard!) maar moeders krijgt nog wel is de kriebels.. Ze is inmiddels bijna 12 jaar. Daarvoor reed ze op de mijne ook met bodyprotector en cap.. Verder zorg ik ervoor dat haar voeten niet door de beugels kunnen schieten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:54

Mijn dochter reed toen ze nog jonger (vanaf 2,5/ 3 zo’n beetje) was altijd al met een cap en regenlaarzen, vanaf dat ze paardrijschoeisel past heeft ze rijlaarsen en nu schoenen met chaps. Ook altijd al rijbroekjes vanaf dat ze ze paste (maatje 98 geloof ik).

Ze heeft dus altijd een echte cap gehad, ze mag van mij kiezen of ze haar bodyprotector aanwilt of niet. Dat ding is nog te groot voor haar dus ik kan me voorstellen dat hij nog niet zo fijn zit. Met crosshindernisjes moet ze hem wel aan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 22:56

Ikheb voor mijn zoon een heel goed capje gekocht. Maar(nog) geen bodyprotector.

Als paardrijdende moeder ben je ik daar misschien iets te makkelijk,ee.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:39

Bij ons rijden kinderen in de lessen mee vanaf 5 a 6, alleen met cap en goede schoenen. Geen bodyprotector maar dan moet ik wel zeggen dat de meeste kinderen nog niet los rijden dus er rent iemand mee.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:45

Ik las de titel heel anders, als in: arme kinderen, weet je wel wat je ze aan doet :+
Mijn eerste gedachte was: een chronisch lege bankrekening en tijdgebrek.

Wat kleding betreft: op dit moment stevige hoge schoenen en een cap.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:46

Dochtertje van 7 heeft een goede cap en bodyprotector en nu jophers en chaps, daarnaast korfjes aan de beugels, zodat de voetjes niet door kunnen schieten.
Afbeelding

sonrisa

Berichten: 330
Geregistreerd: 24-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:07

Mijn zoon wil ook al heel lang op paardrijden, vorige week zijn we even langs de manage geweest en wat bleek ze hebben sinds kort lessen voor 4 tot 6 jarige maar een half uurtje. (Mijn zoon is 5)
Hier is het verplicht om met cap en bodyprotector te rijden die krijgen ze van hier en verder schoenen met profiel of regenlaarzen als ze nog geen paardrijlaarzen hebben.

(Zou ik ook meteen een vraag mogen stellen? Is er veel verschil in jongens en meisjes rijbroeken behalve dat hij geen roze of paarse aan zou willen of valt dat op die jonge leeftijd wel mee het verschil in pasvorm)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:50

Zelf heb ik geen kinderen, wel nichtjes waar ik deels de verantwoording voor heb. De jongste is 2,5 jaar, die heeft wel een echte cap op, maar verder kaplaarsjes en sinds kort een echt rijbroekje. Geen bodyprotector, maar uiteraard zit die alleen af en toe een keertje op een paard in stap.
De oudste is 6, en rijd zowel op mijn ‘paard’ (tinker van 1.56) als op de manege. Ze heeft een goede cap, bodyprotector, en uiteraard rijbroek en laarzen. Ze begon met serieus rijden toen ze net 5 was, toen mocht ze ook op manegeles. We hadden haar namelijk beloofd dat ze op manegeles mocht als ze haar A,B en C zwemdiploma had, maar daar was madammetje dus nogal vlot mee :+
Aangezien ze nog zo klein is wil ik echt dat ze een bodyprotector aan heeft. Ze is verreweg de jongste van haar groep op de manege en reed al vrij snel in een les van een uur, en rijdt ook helemaal zelfstandig inclusief galop, een sprongetje etc.. Ook met die grote van mij rijdt ze zelfstandig door de bak. Soms, als ze geen risicovolle dingen doen in de manegeles, dus niet springen, spelletjes, oid, en het is heel warm bijvoorbeeld dan mag ze de bodyprotector weleens uit laten.

laauraax
Berichten: 181
Geregistreerd: 01-09-13

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:56

Ik begon op mijn 6e met paardrijles op de manege. Ik had toen gewoon een cap, rijlaarsjes en een paardrijbroek!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:47

Ik verplaats dit topic naar Ruiter.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:50

Wat doe jullie je kind aan... moet dat niet zijn: wat trekken jullie je kind aan?

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:52

Toen mijn dochter op de ponyclub reed met de shetlander, had ik wel speciale beugels voor haar met elastiek aan de zijkant.
En natuurlijk een cap, maar verder geen bijzondere maatregelen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:58

Mijn dochter draagt cap, bodyprotector en (leren) rijlaarzen. Ze is nu 11, rijdt vanaf haar 6e, rijdt 4 tot 5 dagen per week, groepsles op de manege met een manegepony en privéles en vrij rijden op haar verzorgpony.

Wat betreft de rijbroeken voor jongens; die zijn er niet. Pas vanaf herenmaat komt daar onderscheid in, althans, ik heb ze nog nooit ergens gevonden voor mijn zoon toen hij nog reed. Qua pasvorm wil dat ook wel als ze nog jong zijn, pas later komt de kruisruimte in het geding.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:01

sonrisa schreef:
(Zou ik ook meteen een vraag mogen stellen? Is er veel verschil in jongens en meisjes rijbroeken behalve dat hij geen roze of paarse aan zou willen of valt dat op die jonge leeftijd wel mee het verschil in pasvorm)
Dan kan je beter kiezen voor een bruine of zwarte rijbroek want die bestaan ook (heck, ik heb jarenlang een beige rijbroek aan gehad) Maar ja, liever geen roze :')

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:11

Van ouders die niet zo van de paarden waren kreeg ik op het begin alleen een cap op. Later toen ik op ponykamp ging kreeg ik ook een bodyprotector, daar heb ik mij later weer uit moeten kletsen want ik vond m niet zo heel lekker zitten :Y)

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:16

Toen ik begon met rijden, was ik ook 7. Ik reed toen alleen met een cap, en eigenlijk ging het prima.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:17

Noahh_h schreef:
Stiekem vind ik het heel leuk. Maar aan de andere kant had ik gehoopt dat ze was gaan dansen ofzo. Ballet klinkt heel veilig :j

Ballet is anders ook niet bepaald goed voor t lichaam :=

Zelf geen kids en vroeger toen ik leerde rijden had je nog geen bodyprotectors en caps met alleen een elastiekje onder de kin. Toen kwamen de caps met veiligheidsbandjes pas net in opkomst.
Met mij is ook alles goed gekomen.
:j

Een goede, brave pony om mee te leren rijden is het aller belangrijkste denk ik.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:26

Toen ik begon met rijden op de manege was dat zonder cap getuige de foto's :+ bizar als je er over nadenkt.

Ik heb zelf geen kids maar ik krijg binnenkort een nichtje. Mocht ze pony's leuk vinden dan ga ik in de toekomst zeker voor een cap, laarsjes en bodyprotector. En idd veiligheidsbeugels. Dan heb je de meeste risico gedekt

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:29

Inderdaad, mairead, ballet is niet echt goed voor je lijf. Heb er zelf vroeger 7 jaar op gezeten en daar pluk ik nog de rotte vruchten van (rammelend skelet). :D

Vroeger werden we gewoon met een cap, een (beige :') ) rijbroek en een paar regenlaarzen op een paard gezet. Tegenwoordig is het wel erg voorzichtig allemaal, vind ik. Mijn zoon heb ik ooit met alleen een cap (hij reed toen zonder zadel op een barebackpad) op een paard of pony gezet en toen hij op les ging kreeg hij naast de cap een rijbroek en een paar jodhpurs. Geen bubbeltjesplastic of bodyprotector.

savanjola
Berichten: 26
Geregistreerd: 20-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:32

Hier een goede cap. En vooral veiligheidsbeugels! Bodyprotector zodra meneer wil gaan crossen.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Wat doen jullie je kind aan met paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:54

Hi hi, volgens mij is het meer wat doe je als ouder jezelf aan? Ineens zijn paarden dan wel héél gevaarlijk :+

Onze dochter is nu 4 en net begonnen met zwemles. Ook ik heb de afspraak: éérst je diploma's, dan een andere hobby. En mevrouw wil paardrijden.
Ze is nu gelukkig pas 2 weken bezig met haar A maar zwemt al wel dik 8 meter onder water :o

Enfin, ik heb liever een dochter die van paarden houdt en straks lekker de puberteit in de stal doorbrengt dan elders :x

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:57

Willemina_L schreef:
Wat doe jullie je kind aan... moet dat niet zijn: wat trekken jullie je kind aan?
Haha je kan hem ook heel anders opvatten idd, wat doen we ze aan door ze op paardrijden te doen die arme kinderen :')

Maar om antwoord op de vraag van ts te geven: goede cap, korfjes aan de beugels idd. Onze dochter heeft een body protector, die droeg ze op haar eigen pony en de manegepony's altijd. Daar viel ze nog wel eens af namelijk. Maar met de winterjas gaat het niet en de pony waar ze nu op rijdt is zo braaf dat we het wel zonder aan durven. Ze rijdt ook weer veel beter dan in het begin natuurlijk. Tenzij ze gaat beginnen met springen, dan moet hij wel weer aan :j . Ze heeft voor de winter een lekkere warme jas en thermo rijbroek van ons gekregen. Bij decathlon, dus niet duur. Verder heeft ze leren jodphurs van horka
en mini chaps, omdat ik leren laarzen zonde vind voor een kind in de groei, en omdat rubber laarzen ondingen zijn. Koud in de winter er bloedheet in de zomer.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:01

Mijn dochter is opgegroeid met paarden, omdat ik zelf een haflinger had.
Maar toen was het meer spelen in de buurt van de pony en af en toe hobbelen met ons als ouders ernaast.

5 vind ik echt te jong voor fanatiek rijles trouwens, maar dat is een mening.

Onze dochter is nu 9 en laat nu echt interesse zien.
Ze heeft nu priveles aan de longeerlijn.
Ze heeft een goede cap op, rijbroek en rijlaarzen.
Als ze echt doorwil en fanatieker word schaf ik ook een bodyprotector aan