welk ras schaap als dekram?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 23:27

hallo,

Ik heb een leuke kudde van 8 schapen (waarvan 1 gecastreerde ram), deze wil ik graag gaan uit gaan breiden tot een kudde van c.a 20 a 30. O.a voor 'wormbestrijding' bij de paarden een beetje om onkruid bij te houden.

Ik heb momenteel 1,5 hectare land ongebruikt staan gezien de paarden hier niet bij kunnen komen, schapen kunnen dat wel. Het plan is om zomers de kudde hier te huisvesten en in de winter op het land waar de paarden zomers staan.

Ik wil van het voorjaar een mooie dekram gaan kopen welke een jaar mee mag lopen in de kudde, daarna zal hij worden gecastreerd (of verkocht, maar dit is niet de eerste keus) Op dit moment zal ik weer een nieuwe dekram aan willen schaffen mocht de kudde nog niet 'groot' genoeg zijn.

Nu is alleen de grote vraag, Wat voor ras ram zal ik uitkiezen? ik heb nu namelijk Diverse rassen lopen, dus welke ik ook zal kiezen er zullen kruisingen komen.

Momenteel heb ik
1 zwarte texelaar ram (geastreerd)
2 nederlandse bonte
2 witte texelaars
1 sfifter
1 kerry hill
1 blauwe texelaar

Een texelaar wil ik liever niet ondanks de meerderheid van mijn schapen dit zijn. graag zie ik een meer 'aparte' rassen.

Ik ben enorm fan van de Hampshire Down, echter vraag ik mij af hoe een dergelijke kruising gaat zijn.
Ook had ik een enorm leuke coburger fuchs ram op het oog.

Wie oh wie heeft een idee?


Ps: ik heb ervaring in de dracht van schapen en het aflammeren. Oornummers reeds aanwezig

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:31

Ik zou het persoonlijk niet te ingewikkeld maken met de kruising, het moet ook nog leuk blijven voor de ooi om te lammeren.

Misschien is een ram lenen ook een optie, die hoeft er dan alleen maar de dekperiode tussen te lopen met zijn krijt en dan kan die mooi terug.

Houd je er ook rekening mee dat je wel een pech zou kunnen hebben en er meer rammen dan ooien geboren kunnen worden? Wat ga je dan doen? Allemaal castreren? Verkopen? Slachten?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:35

Border Leicester <3

Word al blij als ik ze zie. Denk alleen lastig aan een dekram te komen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:38

Ik vind het romanov-ras erg interessant. Makkelijk lammeren, want het ras is gefokt op veel-lingen (tot 6-lingen aan toe). Je krijgt uiteraard nog geen veel-lingen, want de ooi bepaald het aantal lammeren. De schapen zijn sober en hebben zeer vitale lammeren. Van oorsprong zijn het pelsschapen.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:45

Tja rassen genoeg. Wil je buiten je kudde uitbreiden nog iets verbeteren aan je kudde. Wil je vleestype, een schaap dat makkelijk aflammerd, grote kans op meerlingen of gewoon voor de leuk en maakt dat allemaal niet uit.

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 23:46

KimD schreef:
Ik zou het persoonlijk niet te ingewikkeld maken met de kruising, het moet ook nog leuk blijven voor de ooi om te lammeren.

Misschien is een ram lenen ook een optie, die hoeft er dan alleen maar de dekperiode tussen te lopen met zijn krijt en dan kan die mooi terug.

Houd je er ook rekening mee dat je wel een pech zou kunnen hebben en er meer rammen dan ooien geboren kunnen worden? Wat ga je dan doen? Allemaal castreren? Verkopen? Slachten?


Ram lenen is inderdaad een optie daar ben ik ook mee bezig, alleen ervaring nu is dat het makkelijker is een te kopen dan te lenen tegenwoordig.

vroeger had ik bentheimers en daar leenden wij altijd een ram van. Echter zie ik maar weinig leenrammen nu aan geboden.

Rammen zullen in eerste instantie verkocht worden maar slacht is niet altijd onvermijdelijk. Ik ben me hier dan ook wel van bewust ja.

Voor nu is de vraag dan ook echt alleen welke ras ram ik uit ga kiezen. Een texelaar of toch wat anders? liever wat anders maar als het advies van meerderheid bij texelaars ligt zal ik dit zeker doen


fransje23 schreef:
Border Leicester <3

Word al blij als ik ze zie. Denk alleen lastig aan een dekram te komen.

Ik was nog niet bekend met dit ras maar oh wat lig ik nu in een deuk, geweldig dier :') :')


Mizora schreef:
Ik vind het romanov-ras erg interessant. Makkelijk lammeren, want het ras is gefokt op veel-lingen (tot 6-lingen aan toe). Je krijgt uiteraard nog geen veel-lingen, want de ooi bepaald het aantal lammeren. De schapen zijn sober en hebben zeer vitale lammeren. Van oorsprong zijn het pelsschapen.


Bij dit ras nog helemaal niet stil gestaan, maar eigenlijk zeer interessant om mij is in te verdiepen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:53

De rassen die wat jij noemt zijn redelijk zwaar en grof. Tussen een Swifter en een Hampshire kan wel tot 60-70kg verschil zitten.

Ik zou zoeken naar 'lichtere' rassen en misschien jaarlijks iets zwaarder kiezen. :j

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:55

Mocht ik ooit schapen fokken, dan probeer ik wat Romanov-ooien te scoren en deze te kruisen met kleine Poll Dorset. Ook een zeer geslaagd ras (in mijn ogen), wel een compleet ander type schaap. Omdat ik aflammergemak erg belangrijk vind, zou ik ze niet zo snel combineren met Texelaars, doordat bij Texelaars toch vaker lammerproblemen voor komen en ik dus zou kiezen voor een lichter ras om erop te zetten.

https://vssschapen.nl/overzicht/poll-dorset/

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 23:56

nowylover schreef:
Tja rassen genoeg. Wil je buiten je kudde uitbreiden nog iets verbeteren aan je kudde. Wil je vleestype, een schaap dat makkelijk aflammerd, grote kans op meerlingen of gewoon voor de leuk en maakt dat allemaal niet uit.


Goede vraag, deze vergeten in de opening te zetten.

Opzich maakt het niet uit voor mij, Als ze maar redelijk 'winterhard' zijn. Fijn is wel als er meer kans is op meerlingen, zodat de kudde zich sneller uitbreid. gezien ik fok met texelaars is btw wel zo fijn als ze makkelijker kunnen aflammeren.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:57

Op wat voor grond zit je? Als het kleigrond is met veel rijk gras zou je voor bijvoorbeeld een Suffolk kunnen gaan. Zit je op wat schralere voedingsarmere grond kun je kijken naar iets van heideschaap. Die doen het niet zo best op voedselrijke grond en andersom :)

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:00

Team_Sublime schreef:
nowylover schreef:
Tja rassen genoeg. Wil je buiten je kudde uitbreiden nog iets verbeteren aan je kudde. Wil je vleestype, een schaap dat makkelijk aflammerd, grote kans op meerlingen of gewoon voor de leuk en maakt dat allemaal niet uit.


Goede vraag, deze vergeten in de opening te zetten.

Opzich maakt het niet uit voor mij, Als ze maar redelijk 'winterhard' zijn. Fijn is wel als er meer kans is op meerlingen, zodat de kudde zich sneller uitbreid. gezien ik fok met texelaars is btw wel zo fijn als ze makkelijker kunnen aflammeren.

Houd het maar bij de wat kleinere rassen dan, anders zit je geheid met gedonder bij het aflammeren.
Qua aflammeren gaat Texelaars x Swifters altijd wel goed. En die swifters kunnen er aardig op los fokken.
De dierenarts zit geregeld met een 4 of 5ling.

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 00:08

Happy16 schreef:
Op wat voor grond zit je? Als het kleigrond is met veel rijk gras zou je voor bijvoorbeeld een Suffolk kunnen gaan. Zit je op wat schralere voedingsarmere grond kun je kijken naar iets van heideschaap. Die doen het niet zo best op voedselrijke grond en andersom :)



Ik zit op veengrond welke zomers intensief begraast wordt door paarden, deze is nu voedingsarmer geworden. Echter het zomerland van de schapen is tot aan 4 jaar geleden altijd bemest geweest en nooit begraast. deze zal dus rijker zijn dan waar ze swinters staan. beetje van beide dus. haha




Weet iemand btw het aflammer gemak van de coburger?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:23

Als je de kudde wilt uitbreiden moet je de ram er nu bij doen, dan heb je komend voorjaar lammen. Anders duurt het nog een jaar. Ik fok met kruising swifters x texelaar x zwartbles. Mooie grote en sterke schapen. En erg mak. Heb momenteel een zwarte Texel x zwartbles ram. Afbeelding

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:36

Wij hebben clun forest schapen, misschien ook een leuke optie. Zijn mooie veelzijdige schapen die gemakkelijk lammeren. Evt hebben wij nog een prachtig ramlam te koop voor de fok :)

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:05

Ik heb een aantal jaren een Bleu du Maine ram gebruikt. Zeer tevreden over de nafok, de lammeren worden door de smalle kop makkelijk geboren en groeien hard. Wij hebben gewone "boeren"ooien, TexelaarxSwifter. De ram is inmiddels niet meer, en we fokken nu weer terug met een TexelaarxSwifter ram.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:12

Kwa hardheid van het schaap ben ik zelf erg weg van de herdwick. Mooi compact stevig schaapje wat ook tegen een stootje kan.
Op de boerderij waar ik werkte hadden we een aantal wensleydale x texelaars. Uitzonderlijk leuke beesten, staan wat hoger als de texelaars zijn naar verhouding ook behoorlijk smal maar met een texelaar krijg je een mooie middenmoot met prachtige krullen.
Waren ook nog eens hele vriendelijke soms zelfs iets opdringerige dieren

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:15

Clun forest, lammeren makkelijk af. We hebben bij het aflameren nooit hoeven helpen, nu we “gewone” schapen hebben, hebben we al meer moeten helpen dan bij de clun forest. Afbeelding

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:33

Wat doe je nu met wol en scheren? Want het is zeker met die verschillende maten ook een optie om er een Soay-ram op te zetten, die verliezen vanzelf hun vacht, zijn sterk en passen ook makkelijk op je kleinere ooien.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:37

Gezien het voor jou dus echt weidedieren zijn zou je ook kunnen kijken naar de Charrolais, ile de France, rouge de l'ouest of als je toch een wat zwaarder schaap wilt fokken de Hampshire down.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:44


Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 16:01

keshia schreef:
Wij hebben clun forest schapen, misschien ook een leuke optie. Zijn mooie veelzijdige schapen die gemakkelijk lammeren. Evt hebben wij nog een prachtig ramlam te koop voor de fok :)


Ook erg leuke dieren! Zo je mij mischien wat info kunnen sturen in pb over de betreffende ram?


Hannanas schreef:
Hoe fantastisch al die rassen.
Ik vroeg me af wat het zou brengen als je zo’n ontzettend apart ras als de valais blacknose kiest:
https://trendspost.com/meet-the-worlds-cutest-sheep/


Ja die zij zo geweldig <3 <3




Voor nu ben ik mij aan het verdiepen in de herdwick , Ben me aan het inlezen hierop en heb een aantal leuke rammen op het oog. Als iemand voor mij meer info heft over dit schapenras heeft hoor ik het graag!

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 03:31

Een welsh Hill speckled face is ook een ontzettend mooi schaap.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:21

Mijn vader heeft een blue demaine dekram gebruikt bij zijn texelaars. Voornamelijk met als reden om de bevallingen te vergemakkelijken. Kwamen hele mooie grote schapen van met dunne pootjes.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: welk ras schaap als dekram?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:43

Wij hebben herdwicks, maar dan 3 exemplaren voor de hobby. Ik weet niks van fokken af.

Ik weet wel dat ze heel fijn zijn om onderhoud. Ze zijn hier nu 4.5 jaar oud en hebben nooit wat gehad. Myasis gaat aan ze voorbij, ze zijn winterhard en zomerproof. Ik laat 1x per jaar de klauwtjes doen en dan nog hoeft er amper wat af.

Qua karakter zijn ze van nature lief en hebben ook wel humor. Ze zijn niet te erg gericht op de kudde, maar durven ook alleen wat te ondernemen.

Dus ja, qua karakter en onderhoud vind ik het zeker een leuk ras. en ze zien er geweldig uit!

nurses
Berichten: 155
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:23

Wij hebben de texelaar gekruist met een rouge del quist. De texelaar heeft over het algemeen een erg dikke kop wat het aflammeren moeilijker maakt.

Het heeft dit jaar mooie en sterke lammeren gegeven. Over het algemeen direct helder en sterk dit in tegenstelling tot vorig waar we er de nodige bij hadden die kwakkelden en veel werk vAn gehad hebben om ze op de rit te krijgen.

Als de lammeren bij ons geboren worden krijgen ze altijd eerst een half flesje koeienbiest en gaan ze daarna onder moeders voor de biest en melk.