Konijnen groep koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Konijnen groep koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 23:15

Hoi,

Een paar weken geleden is 1 van mijn voedsters overleden. Hierdoor ging mijn groepje van 4 naar een groepje van 3. Sinds dat zij overleden is zit een van mijn 2 rammen veel alleen. Eerst dacht ik dat het verdriet was, maar inmiddels 6 weken later zit hij nog altijd veel alleen. Mijn groep bestaat nu uit 3 konijnen, 2 ex-rammen en 1 ex-voedster.

Ram 1: Leider van de groep. Accepteert onderdanige rammen en bijna alle voedsters.
Ram 2: Rustig en vriendelijk. Accepteert bijna alles
Voedster 1: Accepteert alleen onderdanige voedsters en rammen.

Ik zou graag weer een groepje van 4 hebben. Ik hoop dat als mijn groep weer een even aantal is de ram niet meer zoveel alleen zit. Alleen ben ik bang dat er hierdoor misschien ruzie ontstaat in mijn groep. Wat zouden jullie doen in deze situatie, wel of niet nog een konijn erbij. zoja welke geslacht leeftijd etc.

De konijnen hebben een ren van 4x2 meter tot hun beschikking met hierin verschillende huisjes, een zandbak een aardeberg en speelgoed.

Afbeelding

Mijn knappe clubje

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnen groep koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:51

Als eentje veel alleen zit, wel weer 1 of 2 er bij. Leeftijd onbelangrijk, geslacht zou meest neigen naar een voedster. Gewoon naar een opvang gaan en daar kijken ze wat de beste match is en loop je geen risico's.

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Konijnen groep koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 00:16

Bedankt Faniek,

Denk dat ik dit inderdaad maar gewoon moet doen. Ik neig ook het meest naar een voedster omdat de verhouding anders wel heel scheef wordt.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijnen groep koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:49

Ik heb ooit een groep gehad met 8 gecastreerde rammen en een 1 voedster. Het gaat uiteindelijk wel om de karakters, maar in de regel werkt het binnen een groep het beste met koppeltjes in de groep of meer dames, maar uitzonderingen heb je altijd :)

laauraax
Berichten: 181
Geregistreerd: 01-09-13

Re: Konijnen groep koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 01:11

Ik zou ook gaan voor een voedster, en naar een opvang gaan om ze daar te laten koppelen. Dan weet je zeker dat het matcht. Heb op dit moment ook een viertal konijnen tijdelijk als pleegkonijnen waarvan twee voedsters en twee rammen.
En zelf mijn konijn na overlijden van zn vriendinnetje laten koppelen in een opvang. Toevallig bij jou Aniek :)