Welk voer snel gestressed paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 20:47

Probleem met mijn paard is dat ze snel te druk en gestressed is.

Ze kreeg eerst alleen pavo condition waar ze vrij druk op was. (1 kg per dag)
Toen metazoa, en ze werd rustig en relaxt. Maar vond dr algehele conditie ook minder worden (dof in de vacht en niet vooruit te branden)
Toen pavo energy control gaan geven. En toen werd ze nog drukker en explosiefer dan met pavo condition.

Toen marstall force gaan geven, icm 0,5 kg pavo condition. Maar ze bleef druk en stresserig.

Toen weer alleen pavo condition met extra magnesium, wat de scherpe randjes er wel af haalde.

Momenteel 0,5 kg pavo condition samen met pavo vital en paar handjes fibra premium. Maar ook daarmee weer druk en snel gestressed.

Ben op zoek naar tips en ervaringen welk voer een succes zou kunnen zijn.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:52

Een vriendin van me voerde cavalor pianissimo aan een snel schichtig en enorm pittig paardje.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:54

_mexx_lady_ schreef:
Een vriendin van me voerde cavalor pianissimo aan een snel schichtig en enorm pittig paardje.


Dit voerde ik ook aan mijn heet hoofd inderdaad! Goede ervaring mee.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:56

Misschien eens magnesium gebruiken, het scheelt bij veelk paarden enorm veel in hoe ze zijn.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 20:56

Vergeet ik erbij te zeggen dat ik met muesli voeren heel voorzichtig ben, want toen ik ze net had kreeg ze ook muesli (pavo cerevit) en daar heeft ze een heftige slokdarmverstopping van gehad.

SennaNr1
Berichten: 65
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:57

Mijn heethoofd-merrie doet het goed op vitalbix en magnesium.

Is haar stress en drukke gedrag alleen gerelateerd aan het voer? Komt ze ook buiten of staat ze vooral op stal?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 21:03

Ze staat vooral buiten. Soms een nachtje op stal met heel slecht weer.

Zolang we rustig rijden gaat het nog. Maar zodra we buiten even een stuk gedraafd hebben of gaan springen in de bak dan wordt ze enorm druk en schrikkerig. Ze blijft wel bij me. Maar is niet fijn rijden dan, en ze raakt dan ook helemaal bezweet nu met wintervacht als ze zich zo opwind om niets

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:06

Veel hooi en niet teveel snel voer.

Denk eens aan bietenpulp, vult wel maar geen energie. Wellicht een idee?

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:06

ik verzorg ook een paard die echt extreem snel gestressed is. ze is redelijk bomproof en schrikt niet per se snel, maar bouwt continu spanning op en is dus wel heel gestressed de hele tijd. ik vraag me ook af wat voor voer jullie aanraden. ander voer dan een sportpaard? ze doet 4-5x iets intensievers per week (lange buitenrit, springles of in de bak). we voeren nu lucerne voor de vitaminen, een soort muesli en hooi een paar x per dag

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:08

In luzerne zitten heel veel suikers! Dus snelle energie.

Er zijn varianten (van Dengie bijvoorbeeld) waar nagenoeg geen suiker in zit. Maar de echte luzerne zou ik dan laten staan.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:09

Een van onze paarden is ook een ongeleid projectiel. Het is een menpaard dat in het tweespan loopt, maar er is geen spangenoot die hem bij kan of wil houden :D
Magnesium heeft hij gehad maar dat werkte niet, geen brok was ook niet voldoende. Het bleef een hysterisch reagerend dier.
Totdat wij hem Zenn van Audevard zijn gaan geven. Na een aantal dagen veranderde hij in een rustig, evenwichtig en verstandig paard.
Hij staat dagelijks op de wei, krijgt op stal onbeperkt hooi en 1x per dag een bekertje vital balancer van Pavo.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 21:09

Horizonnig schreef:
ik verzorg ook een paard die echt extreem snel gestressed is. ze is redelijk bomproof en schrikt niet per se snel, maar bouwt continu spanning op en is dus wel heel gestressed de hele tijd. ik vraag me ook af wat voor voer jullie aanraden. ander voer dan een sportpaard? ze doet 4-5x iets intensievers per week (lange buitenrit, springles of in de bak). we voeren nu lucerne voor de vitaminen, een soort muesli en hooi een paar x per dag


Klinkt net als mijn paard. Ook qua werk, ik rij 4/5x per week. Waarvan sowieso 1x springen en 1 langere buitenrit. Daarnaast wat kortere buitenritten (uurtje) en dressuur in de bak

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:11

Evony schreef:
_mexx_lady_ schreef:
Een vriendin van me voerde cavalor pianissimo aan een snel schichtig en enorm pittig paardje.


Dit voerde ik ook aan mijn heet hoofd inderdaad! Goede ervaring mee.

Een vriendin van mij voert dit ook aan haar heethoofdje en wauw wat een verschil, nu een paard waar je tenminste mee kan werken :D

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 21:15

Evony schreef:
_mexx_lady_ schreef:
Een vriendin van me voerde cavalor pianissimo aan een snel schichtig en enorm pittig paardje.


Dit voerde ik ook aan mijn heet hoofd inderdaad! Goede ervaring mee.


Het is jammer dat ik geen muesli als "hoofd krachtvoer" durf te geven. Een handje door de brok/lucerne mix nog wel. Ivm haar slokdarmverstoppingen aantal jaar geleden toen ze muesli kreeg ipv brok (pavo cerevit)

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:18

Piannissimo inderdaad. Word hier ook door stalgenoot gevoerd aan sensibel dier.


Mijn pony krijgt juist muesli als hoofdvoer (naast de onbeperkt ruwvoer) brok is slechter verteerbaar.

Kijk anders naar voermeesters brok? Of een gewone vitaminebrok. Dan heb je de extra energie niet nodig.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 21:21

Heb ook gekeken naar voermeesters sereen.
Maar als je dat vergelijkt met pavo condition. Zit er in voermeesters minder magnesium en meer suiker en zetmeel + hoog ijzer gehalte en de paarden krijgen hier grondwater, waar al genoeg ijzer in zit.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:27

Pavo energy control zit ook zeer hoge energiewaarde in. Dat krijgt hier een luier type, als ik dat aan mijn hete zou voeren zouden we door 't plafond gaan denk. :D

Heeft ze die kilo per dag echt nodig? Probeer het eens met wat minder en dan bijv een vitamine korrel ernaast (pavo vital, of subli mineralen bikkels)

En er zijn veel soorten magnesium... Hier werkt de Liquihorse Relax super. Laten de spanning veel sneller wegvloeien.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 21:30

MelanieB schreef:
Pavo energy control zit ook zeer hoge energiewaarde in. Dat krijgt hier een luier type, als ik dat aan mijn hete zou voeren zouden we door 't plafond gaan denk. :D

Heeft ze die kilo per dag echt nodig? Probeer het eens met wat minder en dan bijv een vitamine korrel ernaast (pavo vital, of subli mineralen bikkels)

En er zijn veel soorten magnesium... Hier werkt de Liquihorse Relax super. Laten de spanning veel sneller wegvloeien.



Ze krijgt nu al een maand of 3/4 pavo vital icm 0,5 kg pavo condition per dag.

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:31

Ik heb goede ervaringen met Hartog concept brok voor een druk paard.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:30

Mandy_89 schreef:
Het is jammer dat ik geen muesli als "hoofd krachtvoer" durf te geven. Een handje door de brok/lucerne mix nog wel. Ivm haar slokdarmverstoppingen aantal jaar geleden toen ze muesli kreeg ipv brok (pavo cerevit)


Als je een ruwvoermix dóór de muesli voert, kauwt ze dan nog niet langzamer? Meeste brokken zitten hoger in suiker + melasse dan veel muesli's.

Bij een snel gestresst paard zou ik de snelle energie laten voor wat het is en een vitaminekorrel voeren. Veel van die korrels hebben luzerne als drager, waar sommige paarden heel heet van kunnen worden.

De Victorious Secret 200 en de Pure Balance zijn zonder luzerne - beide bij Pure Paardenvoeding te krijgen. Misschien is dat de moeite waard? Mochten ze dan extra energie nodig hebben, kun je aanvullen met bijvoorbeeld vetten (lijnzaadbrok bijvoorbeeld, of Coolstance Copra).

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:46

Dimple schreef:
In luzerne zitten heel veel suikers! Dus snelle energie.

Er zijn varianten (van Dengie bijvoorbeeld) waar nagenoeg geen suiker in zit. Maar de echte luzerne zou ik dan laten staan.


Onzin!


In lucerne, alle soorten ook die met wat melasse, zit minder suiker dan hooi!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:48

fransje23 schreef:
Dimple schreef:
In luzerne zitten heel veel suikers! Dus snelle energie.

Er zijn varianten (van Dengie bijvoorbeeld) waar nagenoeg geen suiker in zit. Maar de echte luzerne zou ik dan laten staan.


Onzin!


In lucerne, alle soorten ook die met wat melasse, zit minder suiker dan hooi!


Klopt inderdaad, er zit zeker niet veel suiker in luzerne!

Toch zijn er wel paarden die op luzerne erg heet worden (dus niet door de suikers, maar wel door het product op zich - mogelijk door de eiwitten, mogelijk door de scheve calcium-fosfor verhouding). Voor die paarden is een luzernevrij product prettiger. Maar dat blijft wel een kwestie van uitproberen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:36

Weet je zeker dat ze zo druk is door het voer, TS? Andere zaken uitgesloten? Mocht je met het voer niets bereiken, dan is het zeker aan te raden of er een andere oorzaak is. Nu doel ik niet alleen op iets lichamelijks, maar ook op het handelen van de ruiter zelf. Misschien ben jij zelf gespannen en reageert zij enorm op jouw spanning?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-18 11:40

Ja voer speelt zeker een grote rol hierin.
Ik ben zelf niet gestressed of iets. Wat er dan wel gebeurd is dat als zij druk en vervelend wordt ik op een gegeven moment echt geïrriteerd raak. Maar ik blijf naar haar toe vriendelijk, en probeer ze te kalmeren. Zou haar nooit pijn doen of gaan schreeuwen tegen ze.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Welk voer snel gestressed paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:43

Ik heb zelf minder ervaring met de pianissimo. Deed niks, of maakte het nog erger.

Mijn "heethoofd" doet het heel goed op pavo sportfit. Klinkt alsof het heet maakt, maar juist niet. Het geeft voldoende energie voor de training (zo werd hij erg mat van de natures best) maar maakt absoluut niet heet.