Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:08

Janine1990 schreef:
anjali schreef:
Ik heb even op internet gekeken. Het paard kwam kreupel van de trailer af toen hij bij de koper aankwam,en daarom wilde die toen niet betalen.Zou zo'n duur paard tijdens het transport niet verzekerd zijn geweest,en van wie is hij dan nog,voor de betaling? Dit kan ieder van ons ook overkomen,maar misschien zijn onze paarden een ietsje minder duur,de mijne wel in elk geval!Maar ook dan is het heel vervelend zoiets.


Ben je nu niet in de war met dat paard dat naar Denemarken is gegaan?

Ik kan nergens vinden dat Kaiser Milton kreupel van de trailer af is gekomen. Alleen dat hij een week later (als in een week na aankoop) kreupel liep?

Kijk maar eens op Horses.nl,nadat je Trakhener hengst Kaiser Milton hebt ingetypt bij Google.


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:11

anjali schreef:
Janine1990 schreef:
Ben je nu niet in de war met dat paard dat naar Denemarken is gegaan?

Ik kan nergens vinden dat Kaiser Milton kreupel van de trailer af is gekomen. Alleen dat hij een week later (als in een week na aankoop) kreupel liep?

Kijk maar eens op Horses.nl,nadat je Trakhener hengst Kaiser Milton hebt ingetypt bij Google.


Aahh thanks! Je hebt gelijk!

Nicolien84

Berichten: 336
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:12


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:15


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:26

Het schijnt dus dat het paard al lang aan het "werk"is (dekkingen tegen betaling) bij de koper,die nog steeds niets betaald heeft. Als ik de verkoper was dan zou ik het paard terugwillen.Inclusief het dekgeld.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:08

'Probleem' is dat de veiling (stamboek Trakehner) in principe de verkoper is. Niet de voormalige eigenaar. Dus de zaak speelt vooral tussen het stamboek en de koper. De eigenaar is een beetje het 3de wiel aan de wagen in deze.

Getup

Berichten: 8257
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:11

Anjali, ik zou als verkoper "gewoon" mijn geld willen. Dat schijnt nu dus te gaan gebeuren

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:49

Tsja je gelijk krijgen en je geld krijgen zijn 2 verschillende dingen, maar als ik het laatste stuk zo lees heeft het paard bij de nieuwe eigenaar zijn verrichting met succes doorlopen en was de zogenoemde hartruis al voor verkoop openbaar bekend. Koper geniet wel van de inkomsten van zijn nieuwe hengst, maar verkoper heeft nog niets, geen paard, geen geld en geen dekgeld... tsja ben benieuwd hoe lang het duurt eer de man zijn geld heeft.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:40

Ik snap t wel. De koper probeerd gewoon vsn die 4ton af te komen.
Hij zal dat geld wel niet hebben ~~}>

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:36

vivana schreef:
Ik snap t wel. De koper probeerd gewoon vsn die 4ton af te komen.
Hij zal dat geld wel niet hebben ~~}>

En dan na de koop proberen gebreken bij het paard te vinden. Ik blijf bij mijn mening,dat,als ik de verkoper was,dan nu direct het paard terug wilde hebben,inclusief het inmiddels verdiende dekgeld en het (als dat er zou zijn) bewaarde sperma.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:44

anjali schreef:
vivana schreef:
Ik snap t wel. De koper probeerd gewoon vsn die 4ton af te komen.
Hij zal dat geld wel niet hebben ~~}>

En dan na de koop proberen gebreken bij het paard te vinden. Ik blijf bij mijn mening,dat,als ik de verkoper was,dan nu direct het paard terug wilde hebben,inclusief het inmiddels verdiende dekgeld en het (als dat er zou zijn) bewaarde sperma.


Zo werkt het recht echter niet. Dergelijke eis wordt ook altijd afgewezen. De kans is groot dat er toegevoegde waarde is in een jaar (paard bijvoorbeeld goed ohz en loopt op L2 niveau etc.). Het enige dat de verkoper mist is de rente die hij over het bedrag had kunnen krijgen. Dat is hem ook toegewezen.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:50

Het lijkt me echter,dat ,als de koper niet betaald heeft,er ook geen koop gesloten is,en het paard nog steeds eigendom van de verkoper is?Eigenlijk vind ik het anders gewoon diefstal.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:04

Klopt niet, een koop wordt gesloten door pure wilsovereenstemming, los van het feit of men zijn verbintenissen die hieruit voortvloeien nakomt (dit zijn het goed leveren en de prijs betalen)

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:52

Damned schreef:
Klopt niet, een koop wordt gesloten door pure wilsovereenstemming, los van het feit of men zijn verbintenissen die hieruit voortvloeien nakomt (dit zijn het goed leveren en de prijs betalen)

Laat ik nou altijd geacht hebben dat een koop gesloten is zodra het paard geleverd is en het geld betaald?In dit geval is dus wel het paard geleverd,maar het geld niet betaald.Zou wat zijn,als paardenhandel op die manier zou gaan!Ik denk als ik dat zou doen,dat de verkoper het paard toch snel weer zou komen ophalen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:04

Misschien is het in Nl anders (vanaf eigendomsoverdracht dan?), maar in BE toch echt vanaf je het overeenkomt om te kopen :)
Maar ik dacht dat Nl een gelijkaardig stelsel had als wij.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:13

Damned schreef:
Misschien is het in Nl anders (vanaf eigendomsoverdracht dan?), maar in BE toch echt vanaf je het overeenkomt om te kopen :)
Maar ik dacht dat Nl een gelijkaardig stelsel had als wij.


Ja hoor... niet leveren is gewoon niet nagekomen. Kan je iemand in gebreke stellen. Betekent echter niet dat alles teruggedraaid kan worden. Precies zoals jij uitgelegd hebt.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:45

Damned schreef:
Misschien is het in Nl anders (vanaf eigendomsoverdracht dan?), maar in BE toch echt vanaf je het overeenkomt om te kopen :)
Maar ik dacht dat Nl een gelijkaardig stelsel had als wij.

Zit er ook nog een bedenktijd aan?Bij sommige aankopen is dat in Nederland wel zo meen ik.Ik heb onlangs een huis verkocht in dezelfde prijscategorie als dit paard. Maar ik gaf de sleutel pas af bij de notaris,op het moment dat ik ook het geld kreeg.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:01

Volgens mij 14 dagen reclamatie. Maar dat betekent niets meer of minder dan ruilen voor iets gelijkwaardigs. En daar zit de crux.

Vastgoed is geheel iets anders van consumentengoed.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:09

Nou ik bem heel benieuwd hoe dit af gaat lopen.En,zoals de voorzitter van het Trakehner-verbond ook al zei,het gaat wel om een levend wezen wiens belang er ook toe doet.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:30

Er zit een bedenktijd bij wanneer je dit zo afspreekt, anders niet.
Je hebt wel 14 kalenderdagen bedenktijd wanneer je iets van het internet koopt, omdat je het dan niet in het echt kan zien.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:51

Damned schreef:
Er zit een bedenktijd bij wanneer je dit zo afspreekt, anders niet.
Je hebt wel 14 kalenderdagen bedenktijd wanneer je iets van het internet koopt, omdat je het dan niet in het echt kan zien.


Je hebt ook reclamatietijd als je iets in een winkel oid koopt in Nederland. Staat ook altijd op de bon.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Duitse koper moet 4 ton betalen voor 'ziek' paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:04

Ja? Ik dacht dat dit in België niet zo was... (maar ik kan het ook al vergeten zijn) Sowieso geven veel winkels je een herroepingsrecht voor en bepaalde periode uit klantvriendelijkheid.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers