Voer voor paard met gevoelige darmen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 12:37

Hallo bokkers,

Ik heb een Quarter ruin van 7 jaar.
Hij staat 8 uur per dag buiten op de wei, waar voldoende (niet te veel, niet te weinig) gras op staat.
En krijgt hij voldoende ruwvoer, dus eigenlijk kan hij de gehele dag voldoende eten.
Hij krijgt nu 1 kg westernmix van cavalor, hierbij krijgt hij een schepje opkikker (voor zijn darmen), fenegriek poeder en lijnzaadolie (een klein beetje).

Nu hebben we hem een maand geleden van stal verhuisd, en hij lijkt zich hier een stuk meer op zijn plaats te voelen. Hij staat nu lekker samen met een paar vriendjes en kan de hele dag eten, wat hij op zijn vorige stalling niet had. Hij ziet er gewoon een stuk beter en gelukkiger uit.

Nu heeft hij al zijn hele leven last van gevoelige darmen, al veel onderzoeken gedaan maar we kunnen niets abnormaals vinden. Op zijn vorige stalling had hij veel last van diarree (zo erg dat heel zijn benen onder de stront zaten). Terwijl hij op zijn nieuwe stalling de eerste 2 weken nergens last van had, heeft hij nu toch weer heel zijn benen vol met diarree zitten.

Hij is verder ook niet ziek en gedraagt zich niet anders dan normaal (behalve dat hij gelukkiger lijkt).

Kwa ruwvoer krijgt hij voordroog, hier doet hij het t beste op. We hebben hem een tijd droog hooi gegeven, daar werd het niet beter op en begon hij heel erg van te hoesten. We hebben het hooi toen een tijd nat gemaakt maar de diarree ging niet weg.

Het is ook niet zo dat hij altijd diarree heeft, het ene moment heeft hij mooie vaste drollen, en 10 min laten schijt hij zijn benen onder..

Heeft iemand misschien een idee wat we eens kunnen proberen.

Maagzweren zijn trouwens uitgesloten, aangezien dat al is onderzocht door de DA.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:40

Gras kan ook boosdoener zijn. Bij ons merken we het gelijk met fructaanpieken en/ of nat gras: slappere mest.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:41

Gastro + al geprobeerd? Of pavo Ease&excel.

Ik zal eerst een tijd de Gastro proberen. :)


xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:41

Gastro van havens, schijnt heel veel paarden goed te doen, dit kan je eventueel ook mengen met Lucerne digest, dir bevordert het kauwen en dat is ook al beter voor ze.

Heb je hem ook al eens volledig van het gras afgehad en hoe ging dat?

Doe je af en toe een psyllium kuur? Als het gras kort is krijgen ze veel zand binnen en dat kan ook voor problemen zorgen.

First love never dies ღ
P & K ღ

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:43

In de westernmix zit behoorlijk wat suiker en zetmeel. Totaal33% voor paarden met gevoelige darmen is dit eigenlijk helemaal niet goed..

Ik zou opzoek gaan naar een voer dat laag in suikers en zetmeel zit. Mijn paard had dit ook. Die staat nu Havens Gastro + (22%) en Vitalbix active plus (11%) in combinatie met Hartog Lucerne digest wat ook goed is voor de darmen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 13:14

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hij heeft hiervoor een maand niet op gras gestaan, en toen had hij dit ook. Gastro gaan we niet doen, aangezien dat vooral word gegeven met paarden die last hebben van maagzweren en dit bij mijn paard niet aan de orde is, heb namelijk aan de DA gevraagd of die Gastro+ pasta kuur iets voor hem zou zijn, maar de DA zegt dat dit verder weinig verschil zou maken.

Luzerne ga ik sowieso eens even proberen, en ik wil dus ook inderdaad die westernmix niet meer voeren, vandaar dat ik hier even wil informeren wat eventueel goed zou zijn voor hem.

Wil namelijk niet iedere maand weer van voersoort veranderen.
Dus voer voor maagzweren heb ik op het moment weinig aan, ben echt opzoek naar voer wat bevordelijk is voor zijn gevoelige darmen.

Zou misschien ook nog kunnen zijn dat hij het van stro krijgt? Toen hij aan huis stond had hij ook wel eens diarree maar een stuk minder en toen stond hij op zaagsel.
Nou heb ik niet het idee dat hij heel veel stro eet, aangezien hij genoeg hooi heeft op stal om de nacht door te komen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:37


Toos Onderschriftloos :D

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:48

Qua voer kan ik je niet helpen, maar mijn mini heeft hetzelfde scenario. Zou toch eens een zand testje doen om te kijken als je dat in ieder geval kan uitsluiten of niet.

Darmen kunnen flink geïrriteerd raken, en de ene keer mooie mest, de andere keer ook hier zijn hele benen en staart onder de mest. Heel wisselend. Nu met de zand kuur geen vieze benen meer gezien.

Zand kan er heel langzaam insluipen en wisselende symptomen geven. Bloedwaardes waren hier ook niet abnormaal gek, minieme, niet noemenswaardige ontstekingswaardes. Krijgt nu probiotica en vitamine supplement samen met zijn zandkuur.

Mocht het dat niet zijn, heb je toch al iets uit kunen sluiten :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:51

Wij voeren hier naast de muesli/brok Digest Wafer bij.
Springpony hier thuis had ook vaak last van diarree, ontwormd, zandkuur etc maar het hielp niet.
Ook ander hooi/voordroog geprobeerd maar bleef wisselen, dan wel/dan niet.
Nu krijgt hij iedere dag bij zijn muesli een schep Digest Wafer (2x per dag) en sindsdien is het echt een heel stuk stabieler qua diarree.
Digest Wafer is een product van Herbs4horses (Jean Vervecken), wij halen het in Overpelt (Belgisch Limburg), weet niet waar jij vandaan komt, maar hij heeft enkele verdeelpunten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 14:12

Melewel94 schreef:
Qua voer kan ik je niet helpen, maar mijn mini heeft hetzelfde scenario. Zou toch eens een zand testje doen om te kijken als je dat in ieder geval kan uitsluiten of niet.

Darmen kunnen flink geïrriteerd raken, en de ene keer mooie mest, de andere keer ook hier zijn hele benen en staart onder de mest. Heel wisselend. Nu met de zand kuur geen vieze benen meer gezien.

Zand kan er heel langzaam insluipen en wisselende symptomen geven. Bloedwaardes waren hier ook niet abnormaal gek, minieme, niet noemenswaardige ontstekingswaardes. Krijgt nu probiotica en vitamine supplement samen met zijn zandkuur.

Mocht het dat niet zijn, heb je toch al iets uit kunen sluiten :)


Hij heeft een maagscopie gehad omdat ze dus dachten aan maagzweren, en uiteraard kunnen ze dan zien of hij veel zand in de maag is, en dit is niet het geval. Daarnaast heeft hij een hele poos niet op gras gestaan en toen had hij het ook.

Als het echt zand in de maag zou zijn dan had hij daar al lang koliek van moeten hebben gehad of hadden we dat op een andere manier wel gemerkt, daarnaast geeft mijn DA aan dat het niet aan de maag ligt.

Daarnaast heeft hij dit probleem eigenlijk al heel erg lang, sommige periodes zijn goed, en andere periodes, vooral rond wintertijd heeft hij dit.
Nogmaals hij is er niet ziek van en presteert er niet slechter op, alleen ben ik van mening dat een paard geen dunne poep hoort te hebben (nu is het dan ook geen waterige diarree maar wel waterig genoeg dat heel zn benen onder zitten).
9 van de 10 keer liggen er ook gewoon vaste drollen in zijn stal, dus is het niet altijd dun. Vandaar dat ik denk dat er ergens een irritatie zit in zijn darmen.

@ MelissaV, Vriendin en mede-eigenaresse woont in Neerpelt dus kan wel eens aan haar vragen of ze daar eens wil informeren. Ik kom daar komende dagen niet in de buurt, en ik moet voor woensdag nieuw voer hebben dus dat is wel een beetje jammer, en die vriendin kan komende dagen niet naar stal komen.
Maar ga daar zeker eens informeren of hij iets samen kan stellen wat bij hem past.

Hij heeft op dit moment ook een beetje rust en word voornamelijk op conditie gehouden. Vriendin is zwanger en ik rijd hem op het moment 3 a 4 keer in de week en word er weinig van hem gevraagd.

Als hij dit niet vaker zou hebben zou ik zeggen dat het misschien een beetje stress zou kunnen zijn van het verhuizen, maar aangezien hij zich beter lijkt te voelen op zijn nieuwe plek lijkt me niet dat dit de reden is.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:20

Zand zit niet in de maag, maar in de dikke darm of blinde darm en daar kom je echt niet bij met een maag endoscoop :n
Zand in de darmen kan zonder koliek toch ook afwisselend natte mest tot gevolg hebben.
Simpel zelf te testen, gooi eens een paar dagen achter elkaar een mestbal in een emmer water en laat een half uurtje staan.
Zand zakt er dan uit naar de bodem van de emmer als het erin zit.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:21

De mijne doet het erg goed op cavalor fiberforce! Zit weinig suiker en zetmeel in en is ook goed voor de darmen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 14:30

Marije_jiplover schreef:
Zand zit niet in de maag, maar in de dikke darm of blinde darm en daar kom je echt niet bij met een maag endoscoop :n
Zand in de darmen kan zonder koliek toch ook afwisselend natte mest tot gevolg hebben.
Simpel zelf te testen, gooi eens een paar dagen achter elkaar een mestbal in een emmer water en laat een half uurtje staan.
Zand zakt er dan uit naar de bodem van de emmer als het erin zit.


Ik ken dat trucje, en dit hebben we uiteraard op aanraden van de DA al gedaan om uit te sluiten, dit zag er gewoon normaal uit.
Vandaar dat ik dus echt denk dat het aan het voer ligt aangezien ik hem al zolang ik hem heb westernmix muesli voer.

Ik ga in ieder geval eens luzerne bijvoeren en eens even in Overpelt informeren. Ook ga ik eens kijken voor suikervrij en graanvrij voer.

Maar super bedankt voor de tips en het meedenken tot nu toe, heb er zeker wat aan :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:46

Kijk eens naar Marstall Darm Regulator naast je gewone (liefst graanvrij en suikerarm) voer. Dat is een supplement, goeie ervaring mee.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 14:47

Mara2000 schreef:
Kijk eens naar Marstall Darm Regulator naast je gewone (liefst graanvrij en suikerarm) voer. Dat is een supplement, goeie ervaring mee.


Super, ga ik eens naar kijken dankjewel :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:11

DarmBalans van ECOstyle werkt ook erg goed bij paarden met dunne mest. Dit bevat veel kruiden en een toxinebinder die de darmflora van je paard een boost geven.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:19

CharmingS schreef:
Marije_jiplover schreef:
Zand zit niet in de maag, maar in de dikke darm of blinde darm en daar kom je echt niet bij met een maag endoscoop :n
Zand in de darmen kan zonder koliek toch ook afwisselend natte mest tot gevolg hebben.
Simpel zelf te testen, gooi eens een paar dagen achter elkaar een mestbal in een emmer water en laat een half uurtje staan.
Zand zakt er dan uit naar de bodem van de emmer als het erin zit.


Ik ken dat trucje, en dit hebben we uiteraard op aanraden van de DA al gedaan om uit te sluiten, dit zag er gewoon normaal uit.
Vandaar dat ik dus echt denk dat het aan het voer ligt aangezien ik hem al zolang ik hem heb westernmix muesli voer.

Ik ga in ieder geval eens luzerne bijvoeren en eens even in Overpelt informeren. Ook ga ik eens kijken voor suikervrij en graanvrij voer.

Maar super bedankt voor de tips en het meedenken tot nu toe, heb er zeker wat aan :)



Als je het al een paar keer getest hebt, dan is het uiteraard uitgesloten :)

Zelf doe ik het altijd met verschillende mesthoopjes voor een 2-3tal dagen aangezien het er met vlagen uit kan komen, en soms een zuivere bal mest hebt, wat dus valse uitslag zou kunnen geven. (beetje hetzelfde idee als wormeitjes die niet altijd met een test zichtbaar zijn)

Hopelijk vind je iets geschikts!

Every accomplishment starts with the decision to try.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:49

CharmingS schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hij heeft hiervoor een maand niet op gras gestaan, en toen had hij dit ook. Gastro gaan we niet doen, aangezien dat vooral word gegeven met paarden die last hebben van maagzweren en dit bij mijn paard niet aan de orde is, heb namelijk aan de DA gevraagd of die Gastro+ pasta kuur iets voor hem zou zijn, maar de DA zegt dat dit verder weinig verschil zou maken.

Luzerne ga ik sowieso eens even proberen, en ik wil dus ook inderdaad die westernmix niet meer voeren, vandaar dat ik hier even wil informeren wat eventueel goed zou zijn voor hem.

Wil namelijk niet iedere maand weer van voersoort veranderen.
Dus voer voor maagzweren heb ik op het moment weinig aan, ben echt opzoek naar voer wat bevordelijk is voor zijn gevoelige darmen.

Zou misschien ook nog kunnen zijn dat hij het van stro krijgt? Toen hij aan huis stond had hij ook wel eens diarree maar een stuk minder en toen stond hij op zaagsel.
Nou heb ik niet het idee dat hij heel veel stro eet, aangezien hij genoeg hooi heeft op stal om de nacht door te komen.

Dat is juist voor paarden die darmproblemen hebben....Kan ook voor maagzweren ja maar jij hebt het over pasta dat is iets heel anders he! De gastro + van havens is een brok die is voor paarden met darm en óf maagproblemen. Het heeft voor mij het verschil gemaakt van diaree naar normaal. Mijn paard had ook darmproblemen en geen maagzweer.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:15

Hier ook 1 met dezelfde symptomen. Wat hier snel hielp was Audevard Bo yea sacc.
En na een week zijn we gestopt en bleef het redelijk goed gaan.
Momenteel voeren we biergist en geen last meer gehad van dunne mest. Benen en staart blijven mooi. En andere pony die vaak wat opgeblazen was ben ik het ook gaan voeren en die heeft er ook geen last meer van.
Erg tevreden over dus, maar voordat het echt goed werkte duurde het wel enkele dagen.

Een emmer is nu 8,20 dus zeker het proberen waard.
https://www.horsefitshop.nl/hfs-biergist_12372.html

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Voer voor paard met gevoelige darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:33

Bij Vaesen in Overpelt werkt Arlette. Zij kan je adviseren qua voer. Onze oudere Welsh-hengst heeft hetzelfde probleem. De DA dacht dat zijn darmen misschien beschadigd zijn geraakt door ernstige wormbesmetting op jonge leeftijd. Maar hij heeft ook hele slechte tanden. Hooi en voordroog en gras veroorzaken allemaal diarree. Hij krijgt nu gehakseld fijn hooi als ruwvoer (Hartog grasmix) en doet het daar prima op. Keyflow pink mash verbeterde het nog verder. Agrobs wiesencobs geweekt deed hij het ook prima op maar was voor mij lastig in verband met de vrij lange weektijd.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers