Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 01:13

Hallo allemaal,

Een paard wat ik ken heeft sinds afgelopen zomer last van huidproblemen op zijn onderbeen, en de juiste behandeling is nog niet gevonden.

Ik ben benieuwd naar wat jullie denken wat dit is:

Algemene info:
- Er is nog geen bloedonderzoek of biopt-onderzoek gedaan. Mede daarom zijn we benieuwd in welke richting jullie zouden zoeken.
- Het paard heeft 2 witte en 2 zwarte benen, het andere witte been heeft geen geirriteerde huid. De andere benen lopen niet op na bijv. een nachtje stal.
- Het paard is 25 en heeft voor zover bekend deze klachten niet eerder gehad. Hij is sinds begin dit jaar van de huidige eigenaresse (maar zij kent hem al jaren).
- Het paard heeft van april tot oktober 24/7 op de wei gestaan, enkel de nachten dat het erg slecht weer was op stal. Deze maand overdag op de wei en savonds op stal.

Afgelopen zomer:
Afbeelding

Afbeelding
Tijdje ingesmeerd met Vaseline en paar keer gewassen met Betadine. Het been wordt wat sneller dan normaal dik (na nachtje stal), maar paard loopt niet kreupel.

Later in de zomer:
Afbeelding

Afbeelding
Het wordt niet beter, been blijft snel oplopen en de huid zeer onrustig.

Eind zomer leek het over te gaan, de korstjes waren bijna weg en het been bleef vrij dun, maar paar weken terug speelde het best heftig weer op.

Dik been (blijvend ipv alleen na stal), korsten, geirriteerde huid en schilfers. Het trekt steeds verder buiten de kootholte. DA gebeld met idee dat het mok was, advies: been snachts bandageren en Vetaderm zalven.
0 verbetering dus weer DA erbij. Heeft vochtafdrijvers gespoten, en been moet gezalfd en gebandageerd blijven worden.



Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn er bij eigenaresse twijfels over deze diagnose/aanpak, want elk resultaat blijft uit en het lijkt zelfs steeds sneller te verergeren.

Zelf heb ik een sterk vermoeden wat dit is, maar om niks uit te sluiten ben ik eerst benieuwd waar jullie aan denken.

Groetjes Jolieke


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 02:22

lijkt op natte bok.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 06:30

CPL?

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 07:47

Mok vergt een harde aanpak.
Blijven bandageren, evt met groene leem en natte kranten onder de bandage( NIET OP DE MOK PLEKKE, mok moet droog blijven)

Ik gebruik msm zalf en kan meestal na 3 dagen de korsten er al af zien vallen tijdens het smeren en na 3 weken is het echt weg

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 07:53

Vasculitus? Mok?

Ik zou toch echt gaan bloedprikken. Kost de wereld niet en dit komt geoon van binnenuit.

Laerkens Beauty

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:18

Ik denk ook aan vasculitis. Ik ken een vergelijkbaar geval, maar de eigenaar meent dat het geen vasculitis is maar problemen met de lymfevaten. Dat paard krijgt van de DA steeds een flinke stoot antibiotica en vochtafdrijvers, en dan gaat het meestal ook wel weer (tijdelijk) over. Daarnaast veel beweging om de circulatie op gang te houden. Zelf had ik laten testen op vasculitis. Maar ja, misschien hebben zij en de DA wel gewoon gelijk, het is een paard van 27. Wie zal het zeggen. Succes!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:22

Biopt afnemen voor vasculitis. Als het inderdaad vasculitis is moet je er gauw bijzijn om tevoorkomen dat de binnenkant van de huid chronisch beschadigd raakt. Dan duurt je behandeling veel langer en moet er vaak ook medicatie aan te pas komen, plus is de kans dat het (snel) terugkomt ook aanneemlijker). Dikke aanrader is kliniek Wapenveld. Er zijn hier meerdere topics te vinden over vasculitis. Komt vaker voor dan je denkt alleen wordt het niet altijd als vasculitis herkend.

Mocht het biopt uitwijzen dat geen vasculitis is, kun je weer verder onderzoek doen. First things first.

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:32

Mok is een verzamelnaam voor alle beenkorsten.

Het ene paard heeft baat bij vaseline, de ander bij betadine etc.

Je zou kunnen kijken of korsten eraf scrubben met betadine en daarna insmeren met.bijvoorbeeld sudocreme helpt.

Hydrocortiderm helpt vaak ook wel tegen mok.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:45

Even dierenarts laten kijken en zo nodig biopt te laten nemen.
Het kan van alles zijn en sommige aanpakken kunnen het vergergeren als het nou het verkeerde doet.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:20

Woon je vlak bij een strand ,zoute water helpt ook goed tegen mok

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:26


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:32

Is er een afkrabsel gemaakt voor mijt? Als dat het niet is, denk ik ook aan vasculitis

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 22:10

Bedankt voor de reacties! Toch een paar mensen die ook aan mok denken en het wijten aan manier van behandelen, dit is momenteel ook de diagnose/aanpak van de behandelende dierenarts.

Ik denk dat het Vasculitis is, al las ik gister wat over Sarcoidose wat ook wat herkenbare dingen gaf.
Morgen word er door eigenaresse een ander DA om advies gevraagd, zij herkent ook veel in de info over Vasculitis, maar door de diagnose van de DA, die geen woord gezegd heeft over mogelijkheid andere ziekte of onderzoek is ze de afgelopen tijd er vanuit gegaan dat het mok was.


Isabel schreef:
CPL?

Hier heb ik ook even aan gedacht, vooral door de typische 'kwabben' en schilferige huid die hij heeft. Naar wat ik lees is dat een vrij typische koudbloed-aandoening?

Saaams schreef:
Vasculitus? Mok?

Ik zou toch echt gaan bloedprikken. Kost de wereld niet en dit komt geoon van binnenuit.


Dat is nu het plan, ruim 4 weken geleden is de dierenarts ingeschakeld om een diagnose+behandeling te krijgen, helaas heeft deze dierenarts er alleen naar gekeken en op basis daarvan mok vastgesteld. Na het niet aanslaan van de 'behandeling' heeft de DA nog steeds een woord gerept over een mogelijke bloed/huid-onderzoek, maar is er vochtafdrijver ingespoten en kijk maar weer aan.

Nu dus twijfels en morgen wordt er een andere DA ingeschakeld.


NinaCharlie schreef:
Biopt afnemen voor vasculitis. Als het inderdaad vasculitis is moet je er gauw bijzijn om tevoorkomen dat de binnenkant van de huid chronisch beschadigd raakt. Dan duurt je behandeling veel langer en moet er vaak ook medicatie aan te pas komen, plus is de kans dat het (snel) terugkomt ook aanneemlijker). Dikke aanrader is kliniek Wapenveld. Er zijn hier meerdere topics te vinden over vasculitis. Komt vaker voor dan je denkt alleen wordt het niet altijd als vasculitis herkend.

Mocht het biopt uitwijzen dat geen vasculitis is, kun je weer verder onderzoek doen. First things first.


Helemaal mee eens.
Toen ik dit verhaal hoorde en zag paar weken terug dacht ik direct aan de topics van vasculitis die ik hier op bokt had gezien. Zelf geen ervaring ermee maar ik denk echt dat dat het is. Ik wist dat dit al een tijd speelde maar niet de details, toen ik aangaf dat dit mij heel erg aan vasculitis deed denken hoorde ik de manier van aanpak van de DA.
Eigenaresse heeft na 2 weken aan de bel getrokken dat er geen verbetering in zat, maar DA heeft zelfs toen niets gezegd over de mogelijkheid van een bloed/huid-onderzoek, laat staan over het bestaan van andere huidaandoeningen.
Eigenaresse was juist blij om te horen dat bloed/huid-onderzoek een optie is omdat ze zich zorgen maakt en graag zeker wilt weten wat het is.

Nouvel schreef:
Even dierenarts laten kijken en zo nodig biopt te laten nemen.
Het kan van alles zijn en sommige aanpakken kunnen het vergergeren als het nou het verkeerde doet.


DA heeft er 5 weken geleden al naar gekeken en na 2 weken nog een keer. Juist die is een aanpak gestart zonder zekerheid te hebben wat de oorzaak was.

Caira schreef:
Is er een afkrabsel gemaakt voor mijt? Als dat het niet is, denk ik ook aan vasculitis

Nee er is nog niks getest, er wordt een andere DA ingeschakeld en om advies gevraagd wat te testen. Kunnen ze mijt hebben zonder jeuk? En kan het zo beperkt blijven tot 1 onderbeen zonder extreem te verergeren/verbeteren 3 maanden lang?

timmysytse70
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-11-18
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:20

lijkt toch wel een beetje op CPL



Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:38

Ziet eruit als vasculitis

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:16

TS, ben met er inmiddels achter wat dit paard heeft?

~ <3 CADIZ <3 ~ Eindstand: Z1 + 6 ~
18.11.14:https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1816678

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:09

Ik zou 1 keer in de week met Betadine wassen en om de dag mokzalf aanbrengen met wat antibiotica erin, deze kun je vragen bij verschillende dierenartsen.

Verder de benen van het paard zo droog mogelijk houden. Niet in de modder of natte wei en de stal goed droog houden.

De dikke benen is logisch door de ontsteking.. blijven stappen of wanneer het paard niet kreupel is rustig rijden.

Mok is een verzamelnaam, maar kan met bovenstaande onder de duim gehouden worden. Het paard zal er altijd gevoelig voor blijven en je zal dit in de gaten moeten houden.

Volgens mij kan een dierenarts ook tegen mok een vaccinatie geven, maar dit weet ik niet zeker.

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:39

renee16 schreef:
TS, ben met er inmiddels achter wat dit paard heeft?


Hier ben ik ook erg benieuwd naar!

Het doet me ietwat denken aan de benen van mijn vroegere verzorgpaard, maar ik heb nooit zeker geweten wat hij had, behalve jeuk...

Appie en JJ <3

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:03

Met betadine shampoo wel goed goed uit kijken, dag droogt de huid enorm uit, kan zeker met vriezend weer nog meer kloven geven.
Bij mijn paarden werden de plekken er alleen maar erger van.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Huidirritatie onderbeen, zwelling en korsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:34

Uier zelf is ook goed voor mok. Een dik laag op de plek smeren. Is een ouderwetse middel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Pallatin, Prins85, sunny43 en 73 bezoekers