Paard heeft de hik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 16:54

Aangezien ik op een topic had gereageerd maar geen antwoord kreeg maak ik even een eigen topic aan.

Mijn paard heeft al enkele keren de hik gehad. Het vreemde is dat hij niet echt in het plaatje past van calcium te kort of Tetani.
Het is een ruin, geen intensief sportpaard, moet quasi nooit op de trailer staan. Hij krijgt het vrijwel altijd tijdens het longeren, altijd in dezelfde piste.
Het fenomeen speelt zich ongeveer om de 3 maanden af.
Kort na de hik (circa. 1 jaar geleden) is de DA zijn bloed komen afnemen maar had geen calcium te kort. We zijn sinds een jaar verhuisd van stal en sindsdien heeft hij het wel vaker. Daarvoor was het al een dikke 2 jaar geleden dat hij het had gehad.

Weet iemand hier raad mee?

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:30

Wij hebben een Friese merrie dit dit ook heeft.
Beestje mankeert echt van alles aan, en ze heeft voornamelijk de hik na het eten. Ik denk aan een lichte slokdarmverlamming/verstopping. Het komt en het gaat...
Soms ook gepaard met andere neurotische bewegingen. Zoals met een achterbeen op de maat mee hikken :+
Heeft ook artrose, ach... Ze staat niet in de weg, wordt goed voor haar gezorgd.
Maar bijzonder is ze wel.

Hou goed in de gaten of je paard ook vermagerd, de merrie bij ons op stal is niet vet te krijgen helaas.

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 20:26

Janine1990 schreef:
Wij hebben een Friese merrie dit dit ook heeft.
Beestje mankeert echt van alles aan, en ze heeft voornamelijk de hik na het eten. Ik denk aan een lichte slokdarmverlamming/verstopping. Het komt en het gaat...
Soms ook gepaard met andere neurotische bewegingen. Zoals met een achterbeen op de maat mee hikken :+
Heeft ook artrose, ach... Ze staat niet in de weg, wordt goed voor haar gezorgd.
Maar bijzonder is ze wel.

Hou goed in de gaten of je paard ook vermagerd, de merrie bij ons op stal is niet vet te krijgen helaas.

Paard is hier gelukkig kerngezond, alles behalve mager en heeft het ook niet specifiek na het eten... Ik vind het maar iets raars en ik vind er ook maar weinig over op het internet...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥


Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:49

Het is niet echt normaal voor een paard om de hik te hebben. Naast calcium problemen of uit balans zijn van andere electrolyten, zou het ook nog kunnen zijn dat er iets op de zenuw van het middenrif duwt (die veroorzaakt de hik). Die zenuw loopt van het middenrif naar de hals, langs hart, longen, slokdarm en andere organen. Dat is de nervus phrenicus.

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 21:40

Jasmijn159 schreef:
Het is niet echt normaal voor een paard om de hik te hebben. Naast calcium problemen of uit balans zijn van andere electrolyten, zou het ook nog kunnen zijn dat er iets op de zenuw van het middenrif duwt (die veroorzaakt de hik). Die zenuw loopt van het middenrif naar de hals, langs hart, longen, slokdarm en andere organen. Dat is de nervus phrenicus.

Hij is nog geen maand geleden door de osteopaat gecontroleerd en die zei dat hij een kleine blokkade had onderaan zijn borst, ter hoogte van de singel ongeveer, ribben die wat gekneld zaten. Hij zou dit los gemaakt hebben, maar zei wel dat het een lastige plek is om los te krijgen en het ook 'verwaarloosbaar' was. Zou dit een link kunnen hebben? Ik bel alvast morgen de dierenarts eens.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:25

Hier ook een 4 jarige die af af en toe de hik heeft. Zat nu bijna een jaar tussen de laatste keer. Er is bij hem ook bloed geprikt maar alles waardes waren goed. Ik heb het nooit eerder mee gemaakt.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Nicky1963

Berichten: 1987
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:28

Mijn appaloosa hikte enkele jaren geleden opeens. Dierenarts laten komen en die constateerde een lichte koliek. Een aantal maanden daarna had hij weer de hik en weer lichte koliek. Daarna gelukkig nooit meer voorgekomen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 21:28

Popstra: Bij hem zat er ook wel eens een jaar tussen. Vreemde is dat hij het altijd op hetzelfde moment in dezelfde piste krijgt tijdens het longeren. Nooit in de stal of op de weide...
Nicky1963: Paard lag neer toen ik die dag aan kwam op stal, op zich niet echt verontrustend aangezien hij wel vaker gaat liggen in de stal, hij at/dronk ook goed en mestte ook nog 2 maal.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Paard heeft de hik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:29

Ik gaf mijn paard destijds geweekte bietenpulp, en de hik bleef toen weg.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:10

Ik weet het is alweer even geleden dat er in dit topic gereageerd is maar mijn paard had vanavondsinds lange tijd geleden weer de hik en vroeg me af hoe het nu met die van jou gaat TS!?

Ik l*l niet met de wind mee nee...

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 17:26

Popstra schreef:
Ik weet het is alweer even geleden dat er in dit topic gereageerd is maar mijn paard had vanavondsinds lange tijd geleden weer de hik en vroeg me af hoe het nu met die van jou gaat TS!?


Wij hebben dit uiteindelijk laten onderzoeken door een kliniek. Het bleek toch niet de hik te zijn, maar een klein probleempje in de bovenste luchtwegen gelinkt aan stress. Niets om ons al te zorgen over te maken. Aangezien mijn paard hier nu totaal geen last meer van heeft ivm pensioen hebben wij dit verder niet onderzocht en is behandelen ook niet nodig.

Tetanie (wat dus vaak gelinkt is met de hik) kan wel gelinkt zijn met problemen in de bijschildklier (niet te verwarren met de gewone schildklier) aangezien dit bij mijn paard niet het geval was (laten testen, kost zo'n 150 euro) hebben wij tetanie kunnen uitsluiten. De hik afkomstig van tetanie komt vrijwel altijd samen met de hartslag. Bij mijn paard was dit onregelmatig en niet altijd tezamen met de hartslag; dus geen tetanie.


Dit is eigenlijk exact wat mijn paard heeft. Ik heb dit aan verscheidene dierenartsen laten zien in de kliniek, zij konden mij met zekerheid zeggen dat dit eerder gelinkt is met de bovenste luchtwegen en niet met elektrolyten te kort.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:31

Wat fijn dat je dit nog even deelt, weer wat geleerd! :)

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 13:42

IsabelleN schreef:
Wat fijn dat je dit nog even deelt, weer wat geleerd! :)

Ja, moet wel zeggen dat dit echt een uitzondering bij uitzondering is. Komt blijkbaar zelden tot nooit voor bij paarden, daarom hebben wij in de kliniek ook verschillende onderzoeken laten doen (gastroscopie, longen, bijschildklier...)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:38

Dankjwel voor het delen :)
Zoals op het filmpje, zo hikt mijn paard ook

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furst, gonniee, Kimberley_, mabellean, Mo_Noah, Witje2 en 134 bezoekers