Dartmoor of welsh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 16:49

Ik zet dit bewust in AR, omdat het mij gaat om een span.

Ik ben eigenlijk op zoek naar meningen. Heb nu een heel leuk dartmoorspan en ben best gek met de kleine ponies. Hoewel ze opzich nog wel even mee zullen gaan (18 en 13) ben ik heel voorzichtig aan het nadenken over opvolging. Ik rij recreatief, maar wil het span wel goed voor elkaar hebben en het moet er een beetje uitzien.

Vroeger heb ik altijd met welshen gereden, dus heb ervaring met beide rassen. Ik twijfel nu heel erg of ik niet weer terug wil naar de welshen.

Bij deze dus mijn pro's en con's. Wie heeft aanvullingen? Ik ga even uit van dartmoors, de andere kant haal je er wel uit.

Dartmoors
Pro:
- eerste span is er, dus ik kan met oud en nieuw samen goed door
- ik vind het leuk om een klein beetje te helpen het toch minder gebruikelijke ras hier in nl te helpen houden
- rustige ponies, fijn karakter
- ogen voor mij qua verhouding wat minder 'pony'.

Con:
- in nl toch iets minder keuze dan de welshen
- bewegen vaak iets minder expressief
- gemiddeld misschien ook iets minder looplust
- als ik heel eerlijk ben vind ik de welshen gemiddeld wat knapper, ik hou van die arabische invloeden.

Voor hen die gaan zeggen: "wat maakt het uit? Ik wil graag echt een span en uiterlijk en beweging verschilt nog zo dat ik voor mijn gevoel echt een keuze moet gaan maken waar ik mee verder wil.

Een aantal argumenten hier verschillen natuurlijk ook per pony. Goede selectie maakt een wereld van verschil.

Ik wil t spul dressuurmatig goed voor elkaar hebben, in de winter ook eens een paar maanden kunnen laten staan (KOUD op de bok), maar wel een fijn lopend en ogend span hebben.

Roept u maar!


anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:00

Ik vind Dartmoor wel bijzonder.Dan heb je iets wat niet velen hier hebben. Ik heb een Dartmoor rijpony gehad en dat was een heel trouw en dapper paardje.Welsh is misschien wat luxer en meer keuze in kleuren.

Anoniem

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:17

Geen ervaring met beide rassen, maar het klinkt alsof de dartmoors koeler in het hoofd zijn. Zet je ook makkelijker een paar weken stil dan de heethoofdjes.
Dressuurmatig/knieactie kom je sneller bij de welshjes uit. Wat weegt zwaarder?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:44

anjali schreef:
Ik vind Dartmoor wel bijzonder.Dan heb je iets wat niet velen hier hebben. Ik heb een Dartmoor rijpony gehad en dat was een heel trouw en dapper paardje.Welsh is misschien wat luxer en meer keuze in kleuren.


Dat is echt zo, als kind beide rassen gehad maar ik vind nu 30 jaar later nog steeds de Dartmoor geweldig, en zou absoluut daar voor gaan maar ik heb meer met pony's dan met kleine felle aftreksels van een arabier. Zeker als je in de winter ze stil wilt zetten zou ik de dartmoor kiezen! :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:05

Ik ben enorm blij met mijn shetten en roep al jaren dat, als er een maatje groter komt, er ooit een dartmoor komt.
Juist door het fijne, makkelijke ongecompliceerde karakter.

Een nieuwe Welsh kan je natuurlijk ook wel naast een van je huidige dartmoors in je span zetten als het moet, maar een dartmoor oogt natuurlijk al snel mooier waardoor je je span makkelijk rustig kan vernieuwen. Eerst 1 er bij en opleiden en later pas een 2e. Ipv in 1x een nieuw span.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MelanieB

Berichten: 25866
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:12

Als je in de winter weinig/niet wil rijden zou ik zeker bij de dartmoors blijven.
En zeker lang niet alle welshen zijn pittig of heftig. Er zijn er ook zat die heel simpel/relaxed zijn.
Die felle krengen worden nog maar weinig gefokt omdat je er niks mee kan als ze alleen maar stuiteren. :D
Ik heb hier nog wel 1 zo'n oud type staan, maar met de 4 andere kan iedereen mee weg rijden, ook na 4 weken vakantie.

Sowieso gaat 'een fijn lopend en ogend span' niet samen met 'maanden kunnen laten staan', maar qua koelheid/braafheid denk ik dat je dan sneller bij de dartmoors uit komt.
Maar vooral; ga gewoon lekker kijken bij pony's die jou aanspreken, wie weet kom je met heel wat anders thuis; een leuke kruising bijv.

En wat Dennis hierboven zegt, rustig je span vernieuwen is ook het fijnste, dus nu een jonkie erbij en opleiden. En dan kan dat jonkie straks de volgende jonkie opleiden.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:14

Of kijk nog eens een stukje verder, naar de New Forest bv. Die is er ook in kleine maat trouwens.
Maar dan combineer je én koelheid in de kop én wat meer dressuurgangen.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:48

Foresters in dartmoorformaat zijn nog zeldzamer dan de dartmoors zelf al zijn :D. Het meest eenvoudige is een jonge dartmoor opleiden naast de ervaren pony's. Dartmoor naast welsh kan ook, maar dan zou ik niet gaan voor een welsh met spectaculaire gangen en jij valt dus voor het arabische van de welsh. Dan heb je qua uiterlijk wel een heel andere pony dan de darmoor. Kijk rustig rond, soms zijn er ook leuke kruisingen die ook leuk spannen met een dartmoor.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 19:03

Allereerst dank voor alle opbouwende reacties! Ik probeer even een paar punten eruit te halen...

- heetheid/felheid: ik weet dat niet alle welshen fel zijn en ik heb persoonlijk ook een wat hetere dartmoors (de jongste) in het span zitten. Ook kwestie van selectie.
-maanden stil laten staan is misschien overdreven. Momenteel laat ik ze in de vacht en dan is er weinig werken bij (gewoon te warm). Maar ik hou t spul wel graag via longewerk een beetje in beweging zeg maar. Hou het maar op een winterstop. Rond februari/begin maar mag t wel weer gaan lopen.
- rustig span vernieuwen zou ik t liefste doen en dat pleit natuurlijk voor de dartmoors.

Ik denk dat als ik de argumenten lees en heel eerlijk naar mezelf kijk, ik in mijn huidige span gewoon wat beweging mis. Het zijn heel erg vlakke gangen allemaal. Dat trekt me richting de welshen. Qua karakter kan ik de pittigheid/looplust ook in een dartmoor vinden. Ik heb er immers al 1 staan. Ik werk vrij veel met dubbele longe en ben er handig in geworden om de paarden heel fijn over de rug en 'aan het sjouwen' te krijgen. Maar bij de dartmoors kost dat echte sjouwen gewoon ontzettend veel moeite. Ze kunnen het wel, maar poe poe wat een werk.

@Melanie: als ik naar de foto's kijk van jouw mannen aan de longe is dat wat ik mis. Ik weet dat er bij jullie ook onwijs veel werk in gaat zitten hoor! Maar even voor het idee.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:12

Misschien ook eens kijken naar Dartmoor Hill pony's. Die heb je in allerlei maten. Zijn koel in het hoofd en wat meer beweging dan normale dartmoors.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 19:22

Patricia_86 schreef:
Misschien ook eens kijken naar Dartmoor Hill pony's. Die heb je in allerlei maten. Zijn koel in het hoofd en wat meer beweging dan normale dartmoors.


Dit is wel een goede tip! De hill ponies zijn in essentie niet-raszuivere dartmoor ponies die wel van de moors afkomen toch?

Ik ben jaren geleden (als jong meisje) voor het eerst met de dartmoors in contact gekomen door een wandelvakantie door dartmoor. Dat zijn in principe geen stamboek dartmoors toch?

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:18

KPet schreef:
Patricia_86 schreef:
Misschien ook eens kijken naar Dartmoor Hill pony's. Die heb je in allerlei maten. Zijn koel in het hoofd en wat meer beweging dan normale dartmoors.


Dit is wel een goede tip! De hill ponies zijn in essentie niet-raszuivere dartmoor ponies die wel van de moors afkomen toch?

Ik ben jaren geleden (als jong meisje) voor het eerst met de dartmoors in contact gekomen door een wandelvakantie door dartmoor. Dat zijn in principe geen stamboek dartmoors toch?

Ja wij hebben er paar op stal staan. Zijn echt leuke fijne pony's. Je hebt ze in allerlei kleuren en maten.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:30

Neem eens contact op met het dartmoorstamboek.
Ze hebben een aantal leden die met hun span het heel goed doen in de aangespannen sport.
Uit de lijn van bijv. Ylvan komen fijn bewegende ponies die het aangespannen goed doen.
Laat je eens door hen adviseren.
Ik weet trouwens ook iemand die tandem rijdt en zeer verdienstelijk.
Voorop loopt de welsh en achterop de dartmoor.

Saul

Berichten: 9647
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:35

Ik ben sowieso bevooroordeeld wat welsh ponies betreft. :o

Maar wij hebben 3 dartmoortjes lopen deze zijn gekocht met inderdaad het idee dat ze een rustiger karakter zouden hebben.
Helaas niets is minder waar, de dames in kwestie zijn inmiddels 10 en 8 (gekocht met een leeftijd van 3 en 1,5) maar we hebben ze nooit voor de wagen gekregen. Alles vinden ze dood en dood eng en het was vort levensgevaarlijk om er mee verder te gaan.

Omdat het voor de wagen absoluut niet lukte zijn we het onder het zadel gaan proberen. Ook dat hebben we opgegeven -O-
We willen van de zomer nog 1 poging wagen in de hoop dat ze na een aantal jaar wat rustiger in het kopje geworden zijn.

Maargoed die ervaring heeft natuurlijk niet iedereen.

Ik vind het leuke pony's om te zien, maar vind zelf de welshjes ook een stukje knapper :o

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:53

Misschien wat bevooroordeeld maar ik kies ook voor Welshjes!
Natuurlijk zijn er idioten bij ieder ras :j
Maar afgelopen jaar bijvoorbeeld nog een 3 jarige gehad, was zelf gefokt en kon zo voor de wagen kindje erop en is nu de makste pony van de club!
En het leukste misschien nog wel ook goed bewegen!
Bij mij zal er niet snel wat anders komen als Welshjes :)
Dartmoor pony’s zijn ook leuk maar ik persoonlijk zal er niet voor vallen omdat ik ze niet echt Wow pony’s vind :)
Maar dat is persoonlijk :)

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 21:08

esje01 schreef:
Neem eens contact op met het dartmoorstamboek.
Ze hebben een aantal leden die met hun span het heel goed doen in de aangespannen sport.
Uit de lijn van bijv. Ylvan komen fijn bewegende ponies die het aangespannen goed doen.
Laat je eens door hen adviseren.
Ik weet trouwens ook iemand die tandem rijdt en zeer verdienstelijk.
Voorop loopt de welsh en achterop de dartmoor.


Ik weet dat er een paar mooie spannen rondrijden. Ken er hier in de buurt ook 1tje.

Ik wil eigenlijk komend jaar in ieder geval bij de centrale keuring langs. Als ik naar de hengsten kijk zie ik best veel verschil. Sommige vind ik best prima bewegen (geen welsh gangen natuurlijk, maar dat moet ook niet). Ze hoeven zichzelf echt het licht niet uit de ogen te slaan met de voorbenen, maar sommige komen in draf amper van de grond.

Misschien is het ook luiheid hoor. Het aanbod welshen is zo groot dat een goede beweger vrij pakkelijk te vinden is. Bij de dartjes is het aanbod al zo klein, is gewoon moeilijk om een goede pony te vinden

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 21:13

Saul schreef:
Ik ben sowieso bevooroordeeld wat welsh ponies betreft. :o

Maar wij hebben 3 dartmoortjes lopen deze zijn gekocht met inderdaad het idee dat ze een rustiger karakter zouden hebben.
Helaas niets is minder waar, de dames in kwestie zijn inmiddels 10 en 8 (gekocht met een leeftijd van 3 en 1,5) maar we hebben ze nooit voor de wagen gekregen. Alles vinden ze dood en dood eng en het was vort levensgevaarlijk om er mee verder te gaan.

Omdat het voor de wagen absoluut niet lukte zijn we het onder het zadel gaan proberen. Ook dat hebben we opgegeven -O-
We willen van de zomer nog 1 poging wagen in de hoop dat ze na een aantal jaar wat rustiger in het kopje geworden zijn.

Maargoed die ervaring heeft natuurlijk niet iedereen.

Ik vind het leuke pony's om te zien, maar vind zelf de welshjes ook een stukje knapper :o


Het vluchtige herken ik wel. Was hier bij eentje ook een ding, maar dat is ook zijn karakter. Heb ik bij veel welshen ook meegemaakt. Maar beide pony’s hier zijn ook prima kinderpony's. Met name de oudste is echt mak als een lam voor de hele kleintjes, dan een draak als ze proberen 'echt' te rijden (hoezo links? Ik vind rechtsaf een veel beter idee!) en als ze hem dan de baas zijn een super dressuurpony (heeft in zijn jonge jaren L2 bij de abtjes gelopen)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:16

De meeste dartmoor ponies worden onderling verkocht.
En ja de populatie is klein.
Maar in Duitsland zitten ook een aantal hele goede fokkers.
Daar zie je de combi dartmoor Duitse rij pony ook met enige regelmaat

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 21:26

esje01 schreef:
De meeste dartmoor ponies worden onderling verkocht.
En ja de populatie is klein.
Maar in Duitsland zitten ook een aantal hele goede fokkers.
Daar zie je de combi dartmoor Duitse rij pony ook met enige regelmaat


Heb even uit nieuwsgierigheid in je profiel gespiekt: mag ik vragen wat jij precies doet met de dartmoors? En wat heeft richter's pieter voor afstamming? (mijn oudste komt van dezelfde fokker)

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:49

Pieter is van Harridan.
Ik doe nu niets meer voor het stamboek maar ben jarenlang actief betrokken geweest bij het promotie team.
Onenigheid met het stamboek heeft er toe geleid dat ik ben gestopt.
Draag het ras een warm hart toe.
Dat staat los van de bestuurskant waar ik me niet mee kan verenigen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 23:18

esje01 schreef:
Pieter is van Harridan.
Ik doe nu niets meer voor het stamboek maar ben jarenlang actief betrokken geweest bij het promotie team.
Onenigheid met het stamboek heeft er toe geleid dat ik ben gestopt.
Draag het ras een warm hart toe.
Dat staat los van de bestuurskant waar ik me niet mee kan verenigen.


Ah kijk, dan heb ik een halfbroertje. Harridan x Kilbees

Verenigingen kunnen wat dat betreft soms lastig zijn. Iedereen heeft dezelfde passie, maar onderweg gaan vaak dingen fout. Heb je nog wel contact binnen de Dartmoor wereld?

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:23

Ja hoor
Zoals ik zal aangaf gek op het ras.
Dus loslaten doet het je niet.
Misschien volgend jaar weer eens dekken.

Okay_Zoe
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 19:07

Ik vind persoonlijk de dartmoor mooier dan een welsh, zijn wat sterker gebouwd en hebben een uiterleuk van een wild paard wat vind ik heel cool is

Spoiler:
BEER

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-18 20:12

Okay_Zoe schreef:
Ik vind persoonlijk de dartmoor mooier dan een welsh, zijn wat sterker gebouwd en hebben een uiterleuk van een wild paard wat vind ik heel cool is


Die enorm wilde manen doen het hem voor mij ook wel hoor *D

Cabelona

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Dartmoor of welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:28

Ik help bij een iemand die een stal vol dartmoors heeft. Het ras heeft wel mijn hart gestolen. Fijne eerlijke pony's die graag werken.

Wij hebben vooral ervaring met de Langewiek stam. Fijne karakters. Makkelijk in de hand, maar gaan "aan" als ze aan het werk mogen.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers