.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:53

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 03:17

ja lastig, ik en mijn vriend zijn al bijna 7 jaar samen en hebben ook best wel pittige ruzies gehad waarvan we echt op het randje stonden.

in een ruzie handel je uit emotie, boosheid of verdriet en heb je vaak geen besef tot die emoties gezakt zijn.
Op dat moment denk je inderdaad krijg de @*#!? maar als die emoties eenmaal gezakt zijn kun je vaak weer normaal nadenken ga dus geen overhaaste beslissing maken omdat je in een ruzie zit.
je zegt zelf buiten de ruzie(s) om wel gelukkig te zijn als je samen op de bank een filmpje zit te kijken.
als je buiten de ruzies om wel gelukkig met hem bent zou ik niet zomaar je relatie beeindigen. Praat na de ruzie met elkaar en probeer het weer bij te leggen.

Krom gezegd maar ook ruzies horen erbij, geen ruzies zou ook niet gezond zijn want je moet soms ook wel een beetje tegengas kunnen geven.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 03:28

Als dit een niet veel voorkomend incident is zou ik gewoon even een paar dagen time-out houden en daarna onder het genot vanneen hapje/drankje het er eens gezellig over hebben.

Maak je dus niet te druk.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 08:01

Zo nu en dan even twijfelen lijkt me juist gezond, alles even in perspectief zetten. Als het maar niet vaak gebeurd want dan zit je inderdaad met een ongezonde relatie.
Geef jezelf en elkaar nu even de tijd en praat erover!

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:27

Volgens mij is dat normaal hoor om na een ruzie te twijfelen, zeker als je elkaar niet hebt kunnen bereiken daarna/ dingen uit hebt kunnen praten. Dat laatste is wel heel belangrijk om te doen om weer nader tot elkaar te komen. En ruzies horen bij een relatie, zo leer je elkaar ook goed kennen..het verschil met voor je relatie gaan of er klaar mee zijn, is dat je iedere keer weer "voor" elkaar kiest. Dus je gaat het gesprek e.d. en doet moeite om de ander te begrijpen en alles uit te praten.

Doe je dat niet meer, of is de motivatie daar voor weg dan denk ik dat je er aardig "klaar" mee bent. Maar het is belangrijk om dat niet vanuit emotie te bekijken maar vanaf een afstandje en na wat rust als je zelf weer lekker in je vel zit.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:46

Ik heb voor mezelf de stelregel: als alles leuk is en je zit allebei goed in je vel en er wringt nog steeds iets, dan moet je flink na gaan denken.

Ruzie komt voor bij iedereen. Pittig ook, maar om je daarop te baseren is een slechte raadgever. Nooit ruzie hebben is voor mij een teken van onverschilligheid over de relatie. En of dat beter is.. :)

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:52

Tja, heel simpel; maakt hij je gelukkig en is dit wat je de rest van je leven wil of niet?
Zo ja, niks veranderen en zo nee, of ga in gesprek en werk aan je relatie of stop en ga verder met iemand die jou kan bieden wat je wil en zoekt.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:47

Ruzie hoort er bij, ook in een goede relatie. Dat uitpraten en weer nader tot elkaar komen ook. :)

Voor mij viel het kwartje dat het over was, na een heel geleidelijk proces. Een proces van kleine en grotere irritaties, niet graag thuis willen zijn, lang in de auto blijven zitten als je thuis komt omdat de drempel om naar binnen te gaan hoog is terwijl je eigenlijk niet goed weet waarom. Dingen samen doen voelt ineens beklemmend. Zoals dat samen op de bank film kijken.
Toen dat kwartje eenmaal viel, het moment weet ik 6,5 jaar later nog heel goed, was het voor mij ineens duidelijk en begon de emotionele rollercoaster. Maar die rollercoaster was niet de oorzaak van de break up, dat was het proces er aan voorafgaand.

xMayo

Berichten: 2939
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: Brakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:50

Als je elkaar al zo lang kent zou het imo best vreemd zijn als je na 1 fikse ruzie meteen uit elkaar bent. Elke relatie kent hoogte en diepte punten en die gaan er ook nog heel veel komen. Mocht het inderdaad veel voorkomen en je twijfelt zo veel, praat dan met elkaar. Alleen op die manier kom je erachter.

Ruzie hoort er bij, anders heb je een ja en amen zegger in de relatie.

Ik ben inmiddels ruim 5 jaar samen met m'n man en hebben ook echt wel woorden en soms ruzie gezien we beide gigantisch eigenwijs zijn. Dit is geen reden om er meteen een punt achter te zetten als de ruzie echt even fiks is.

Hopelijk komen jullie er uit, die twijfel is ook vreselijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:08

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:11

Annet, het klinkt niet als alarmerend eerlijk gezegd.
Ik heb bedongen dat ik het af en toe uit mag maken, ook al ben ik getrouwd. Ik heb het tot nu toe een keer één dag uitgemaakt want ik was er toen eventjes uit boosheid helemaal klaar mee. De andere dag hebben we er toen alle emoties gezakt waren rustig over gepraat.

Ook heb ik voor dit huwelijk een scheiding achter de rug, waarbij er 3 jonge kinderen waren. Een hele tijd ben ik bij mijn ex geweest vanwege de kinderen en toen ik weg ging was het om de kinderen een rustige jeugd nog te geven. Jaren speelde dus al het besef dat de relatie niet goed was. De aanleiding om het heel zeker te weten was een incident waarin mijn ex de hele nacht lag te vervelen, mij wakker maakte om potje moeilijk te doen, omdat ik de andere dag een buiten rit had geregeld met een groepje mensen. Mijn ex kon niet paardrijden.
Toen wist ik dat in onze relatie mij te vaak dingen niet gegund werden en dat dit niet normaal maar abnormaal was. Nog een week heb ik toen heel goed nagedacht maar eigenlijk was dat zoveelste incident het breekpunt van jarenlange omlaag geduwd te worden, vernederingen en allerlei gekke toestanden rondom drank depressies etc. Ik heb toen heel bewust gekozen om die relatie te stoppen wetende dat me heel veel ellende zou staan te wachten, want hij zou me zeer zeker laten boeten voor die keuze, maar dat ik die ellende gemakkelijker bij mijn kinderen zou kunnen weghouden als dat ik zou blijven. En zo geschiedde. Het is de beste keuze van mijn leven geweest en mijn kinderen hebben een fijne jeugd gehad en doen het heel erg goed en zijn gelukkig. Ik heb inderdaad behoorlijk moeten boeten }> , maar dat wist ik en het is me gelukt om deze man uit mijn leven te krijgen.

Ook ik ben gelukkig en heb jaren later mijn huidige man per ongeluk gevonden en wist ik al dat die vorige relatie slecht was en zeer ongezond voor alle partijen, nu weet ik ook hoe een normale relatie eruit hoort te zien. Ik ben nooit meer moe (ik was structureel uitgeput van al die gekke toestanden en nare zaken), ik voel me altijd zeer gelukkig en soms kan het hier gewoon lekker knetteren en ook dat hoort erbij.

Als ik jouw verhaal lees ben je opeens zaken ontzettend zat. Dat hoort er ook bij. Als het wat gezakt is ga dan rustig met elkaar praten waarbij het heel helpend is je af te vragen waarom je jouw partner zo leuk vond en vind en welke eigenschappen je zo aantrekken.

Wat ik nu doe, is, als er zaken zijn die ik vervelend vind dan breng ik ze te sprake met de woorden, we hebben het zo fijn en zijn zo gelukkig samen, dat wil ik graag zo houden. Dat is de reden dat ik nu met je wil praten over........ Ik heb ontdekt dat mijn man dan altijd heel erg alert is en we fijne gesprekken hebben die ook echt zaken opleveren en vaak ander gedrag bij ons beiden. Want ook hij is heel gelukkig samen en wil dat graag zo houden.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-11-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:14

Praten is zo verschrikkelijk belangrijk, vooral doen.

Ben bij mijn ex juist weg gegaan omdat we nooit ruzie hadden. Heb een beetje tegengas nodig en hij zei altijd echt alleen maar "ja en amen". Met mijn huidige vriend heb ik zeker het eerste jaar veel ruzie gehad, daarna werd dat langzaam minder omdat we elkaar gingen begrijpen en nu zijn we 6 jaar samen en hebben we echt zelden nog echt woorden ;)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:17

1 pittige ruzie in 1,5 jaar tijd?
Dat is toch niet zoveel?

Wel herken ik dat er dingen zijn gezegd die erg hard aankomen.
Soms blijkt achteraf dat het een splijtzwam is, dus ik zou mezelf afvragen of je de ruzie nog eens ter sprake moet brengen, om het op een rustig moment uit te praten.
Neem daar de tijd voor.

En kijk ook eens voor jezelf of er zwakke plekken zijn geraakt, die je eigenlijk op wil lossen in jezelf

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:35

pien_2010 wat heftig met je ex.

Voor mij zou mezelf niet meer kunnen zijn, steeds verdrietig zijn reden zijn om een einde te maken aan een relatie. En natuurlijk lichamelijk geweld.

Ik ben 22 jaar samen met mijn man en in september hadden we het heel zwaar. Mijn man was continu boos. Na aandringen van mij heeft hij toch de huisarts bezocht en bleek een burnout te hebben.
Nu gaat het beter, heb ik mijn leuke vent weer terug.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:35

Ik denk dat na 1 pittige ruzie je emotie meer spreekt op dat moment dan iets anders, voor mij zou het daarvoor niet klaar zijn. Als dit al een langere periode speelt, veel ruzie, veel ups en downs, meer ruzie dan plezier etc. dan zou ik eerder beginnen nadenken over dat het klaar is. Even je emotie laten zakken en eventueel een paar dagen weinig of geen contact en dan even verder zien hoe je je erbij voelt, als je na 1 ruzie uit elkaar gaat denk ik niet dat je een 'life-time' partner kan vinden, maar het is juist eens goed om ruzie te hebben, zo kom je er ook achter wat je hebt en hoe je partner ook boos/verdrietig/gefrustreerd kan zijn...

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:00

Ik denk ook dat je je niet te ongerust moet maken omdat het even wat minder gaat. Een relatie heeft soms hoogtepunten maar ook wel eens dieptepunten. Het is niet alleen maar rozengeur en manenschijn zo blijk ik steevast na mijn menstruatie een dagje te beleven waarin mijn vriend niets goed kan doen. Ik zie alles dan heel somber in. Twee dagen later lig ik weer volledig happy in zijn armen. Best wel vrouwelijk denk ik om wat wisselend te zijn in onze emoties.
Ruzie verloopt overal al wel anders denk ik. Bij ons zijn dat stiltes en boze gezichten tot de minst beroerste van ons twee een stapje in de goede richting zet :')
Stel zelf grenzen in hoever je ruzie kunt hebben. Bij mij zijn scheldwoorden en geweld uit den boze, maar er is wel al eens een ongewild en lomp "scheld"woord uitgefloept en heel erg zelden wel eens iets kleins vernield. Ik heb al 12 jaar een relatie en dan zie je soms ook iemand op zijn slechtst. Dit zijn korte periodes geweest waarop we beiden beseften dat we aan bepaalde dingen moeten werken. Zoals in veel bovenstaande berichten... koel even af en kies een goed moment uit om iets uit te praten.

moonsparkle
Berichten: 21712
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:08

Ik denk dat je meningen kunt vragen maar je jezelf vooral moet afvragen hoe voel ik mezelf hierbij, kan ik hiermee omgaan? Kan het vaker voorkomen en vindt ik dat dan oke?

Ik heb in 10 jaar nog nooit ruzie gehad met mijn man, en ik kan ook slecht met ruzies omgaan en ik kan al helemaal niet tegen schreeuwen. Wij praten over alles en passen eigenlijk gewoon heel goed bij elkaar waardoor er eigenlijk geen irritaties zijn.

De een kan daar beter mee omgaan als de ander, maar als dit echt de eerste keer is kan het ook zomaar dat het niet of bijna nooit meer voor komt. Ik zou wel ook goed praten als hij weer bereikbaar is van hoe pakken we het aan als zoiets weer gebeurd? Ook niet iedereen kan namelijk op zo'n moment rustig blijven en praten.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:17

<3
Wat een verhaal, respect!!!

pien_2010 schreef:
Annet, het klinkt niet als alarmerend eerlijk gezegd.
Ik heb bedongen dat ik het af en toe uit mag maken, ook al ben ik getrouwd. Ik heb het tot nu toe een keer één dag uitgemaakt want ik was er toen eventjes uit boosheid helemaal klaar mee. De andere dag hebben we er toen alle emoties gezakt waren rustig over gepraat.

Ook heb ik voor dit huwelijk een scheiding achter de rug, waarbij er 3 jonge kinderen waren. Een hele tijd ben ik bij mijn ex geweest vanwege de kinderen en toen ik weg ging was het om de kinderen een rustige jeugd nog te geven. Jaren speelde dus al het besef dat de relatie niet goed was. De aanleiding om het heel zeker te weten was een incident waarin mijn ex de hele nacht lag te vervelen, mij wakker maakte om potje moeilijk te doen, omdat ik de andere dag een buiten rit had geregeld met een groepje mensen. Mijn ex kon niet paardrijden.
Toen wist ik dat in onze relatie mij te vaak dingen niet gegund werden en dat dit niet normaal maar abnormaal was. Nog een week heb ik toen heel goed nagedacht maar eigenlijk was dat zoveelste incident het breekpunt van jarenlange omlaag geduwd te worden, vernederingen en allerlei gekke toestanden rondom drank depressies etc. Ik heb toen heel bewust gekozen om die relatie te stoppen wetende dat me heel veel ellende zou staan te wachten, want hij zou me zeer zeker laten boeten voor die keuze, maar dat ik die ellende gemakkelijker bij mijn kinderen zou kunnen weghouden als dat ik zou blijven. En zo geschiedde. Het is de beste keuze van mijn leven geweest en mijn kinderen hebben een fijne jeugd gehad en doen het heel erg goed en zijn gelukkig. Ik heb inderdaad behoorlijk moeten boeten }> , maar dat wist ik en het is me gelukt om deze man uit mijn leven te krijgen.

Ook ik ben gelukkig en heb jaren later mijn huidige man per ongeluk gevonden en wist ik al dat die vorige relatie slecht was en zeer ongezond voor alle partijen, nu weet ik ook hoe een normale relatie eruit hoort te zien. Ik ben nooit meer moe (ik was structureel uitgeput van al die gekke toestanden en nare zaken), ik voel me altijd zeer gelukkig en soms kan het hier gewoon lekker knetteren en ook dat hoort erbij.

Als ik jouw verhaal lees ben je opeens zaken ontzettend zat. Dat hoort er ook bij. Als het wat gezakt is ga dan rustig met elkaar praten waarbij het heel helpend is je af te vragen waarom je jouw partner zo leuk vond en vind en welke eigenschappen je zo aantrekken.

Wat ik nu doe, is, als er zaken zijn die ik vervelend vind dan breng ik ze te sprake met de woorden, we hebben het zo fijn en zijn zo gelukkig samen, dat wil ik graag zo houden. Dat is de reden dat ik nu met je wil praten over........ Ik heb ontdekt dat mijn man dan altijd heel erg alert is en we fijne gesprekken hebben die ook echt zaken opleveren en vaak ander gedrag bij ons beiden. Want ook hij is heel gelukkig samen en wil dat graag zo houden.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:54

Bij mij ging het al langere tijd niet goed, maar omdat ik ongepland zwanger was besloten om het nog een kans te geven. Maar uiteraard werkt dat niet.
Anderhalf jaar geleden, op koningsdag waren we samen met de kinderen op stap en het was super leuk en gezellig. Maar ik zat me alleen maar af te vragen hoe lang het zou duren voor het mis zou gaan. Dus toen heb ik besloten om er een punt achter te zetten.
Een week later ben ik het gesprek aan gegaan.

Avalanche

Berichten: 15960
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:35

Het ligt er een beetje aan. Wanneer weet je dat het klaar is? Op het moment dat je geen toekomst ziet met je partner. En ruzies horen erbij, maar het ligt er een beetje aan hoe daar mee omgegaan wordt. Bij mijn ex en mij was er nooit wat uitgepraat, alles was mijn schuld volgens hem, en hij was de enige die er hard aan werkte...... wat onzin was, het was een emotioneel abusieve relatie. Er is veel in gebeurd, maar voor mij was het klaar op het moment dat het tot me doordrong dat hij nooit zou veranderen, en de toekomst dus hetzelfde zou zijn als het nu. En toen vroeg ik me af of ik dat zag zitten, of ik dat wel wilde. En het antwoord was nee.

Ik ben gescheiden, inmiddels 4 jaar geleden.

Nu inmiddels heb ik een nieuwe vriend, en natuurlijk zijn we het weleens niet met elkaar eens, en natuurlijk is het soms pittig. Maar ik kan niet eens zeggen dat we ruzie hebben, het is altijd meteen weer uitgepraat, en iets wat ik heel prettig van hem vind: klaar is ook écht klaar. Hij komt er dan ook niet meer op terug. En ik ook niet.
Ik kan werkelijk niet zeggen hoezeer ik dat waardeer van hem. Dus onze ruzies duren maximaal 5 minuten, want we houden er allebei niet van. Wat ook belangrijk is: je echt kunnen uitspreken naar elkaar. Kunnen zeggen wat je op je hart hebt, wat je voelt. Het is echt zo heerlijk om je diepste gevoelens te kunnen uitspreken naar elkaar, en dan te weten dat de ander het echt begrijpt en meevoelt.
Ik vind het fijn om niets te hoeven verbergen. Dus wij praten over alles. En dat voorkomt denk ik heel veel ellende. Hij is heel open naar mij, en ik naar hem. Je leert elkaar steeds beter kennen, en met dat beter leren kennen, ga je ook meer van elkaar houden. En yup..... ik ben nog steeds verliefd op hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:47

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:08

Dan kan ik alleen maar zeggen, je WEET wanneer het klaar is.

Maar wil je wel meegeven, dat als iemand geen gemakkelijke prater is, een pittig onderhoud eerder averechts werkt.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Wanneer weet je dat het klaar is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:03

Ik ben het met bovenstaande eens, je weet echt wel wanneer het klaar is. Ongeacht of je iemand nog graag ziet of niet, of je nog verliefd bent of niet... Sommige situaties lopen helaas niet zoals je zelf wil, en als het op is dan is het op, en dat weet je vaak zelf maar al te goed. Hoe lang je het dan blijft trekken is dan een andere kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:02

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:22

Ik denk dat een relatie echt "klaar" is, wanneer je de goede dingen niet meer kunt zien.
Mijn manlief ben ik ook echt wel regelmatig behoorlijk zat :+
Wij zijn als vuur en water, en botsen op heeel veel vlakken onwijs.
Maar juist doordat onze liefde voor elkaar zó onvoorwaardelijk is, overwinnen wij samen wel alles.

Dit is vooral vanuit mijn kant hoor, manlief laat me vooral uitrazen, vraagt een dag later of die mag blijven, en praten het weer uit

En zelf persoonlijk vind ik ook in een relatie juist ook dit soort dingen tegen elkaar moet kunnen zeggen, juist de emoties en woorden naar elkaar uiten, of die nou leuk zijn of niet..

Dus nee ts, het is niet gek, en als jullie liefde echt voorbestemd is, dan komt het echt wel goed! :(:)