PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 20:52

Ik ben zojuist gaan kijken bij een PRE veulen, de vader en moeder zijn beide PRE, APTO gekeurd. Het veulen laat ik klinisch keuren zover dat kan bij een veulen van 1 mei natuurlijk.
Zal ik ook bloed laten trekken? Mest laten controleren?
Zijn er verder nog dingen waar ik op zou kunnen testen?
Hij staat 24/7 op het land met meerdere merries, veulens en de hengst. Heerlijke rust en vrede in de kudde, echt superfijn. Met ēcht slecht weer zoals als het pijpenstelen regent of onweert staan ze wel op stal.

Kiezen jullie voor een opfok of juist niet? Zoals hij nu staat vind ik persoonlijk ideaal, veulens om mee te spelen, en ook opvoeding van de ouderdieren erbij. Het is alleen jammer dat het 2 uur rijden is, anders had ik hem laten staan :o (Wil hem wel 2 a 3 x in de week opzoeken om een band op te bouwen en gewoon lekker te knuffelen, hij is gek op menselijke aandacht, onwijs mensgericht, een echte knuffelkont)

Welke verzekering raden jullie aan? Of juist niet? Ik heb uiteraard een potje voor onverwachte kosten.

Waar moet ik verder nog rekening mee houden?

Hij is nog niet verkocht aan mij, ik wil hem eerst laten keuren. Maar het kan eigenlijk niet meer mis gaan, we hebben er beide een goed gevoel over :o

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:05

Standaard kan een da kijken naar beenstanden, ogen, gebit en luisteren naar hart en longen. En wanneer de paarden daar regelmatig in handen komen en gewoon normaal benaderbaar zijn zou ik hem daar mooi laten staan. Klinkt als een prima opfok.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:19

Een goede opfokplek is goud waard dus zou zeker niet zomaar verplaatsen alleen maar omdat het 2 uur rijden is.
Inderdaad dierenarts laten kijken maar gebit, beenstand e.d.
Dat is natuurlijk wel een stuk makkelijker wanneer het veulen braaf zijn ABC heeft geleerd.

Ik was destijds verplicht van de opfok mijn veulen te verzekeren. Nu weer een veulen, maar deze niet verzekerd omdat het ons 1000 euro per jaar kostte en dat werd uiteindelijk een kwestie van liever zelf het geld opzij zetten.
Ik duim dat ie wordt goedgekeurd en wens je alvast alle geluk!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:33

Als je hem mag laten staan zou ik het zeker doen. Mijn merrie komt ook uit de kudde heb ze tor 3 jaar en 2 maanden gestaan. En ze is echt top netjes opgevoed, echt iedereen is verbaasd over hoe haar gedrag en karakter is. Daarbij is ze nu echt super blij dat ze aan het werk word gezet (ze is niet in handen geweest tot ik haar kocht met 2,5, toen ben ik nog 2 x geweest en ze herkende me meteen) ze heeft zo veel respect voor persoonlijke ruimte.

Als je kiest voor opfok kies voor een plek waar ze lekker gemengd 24/7 buiten staan. Met alleen jonkies vind ik echt helemaal niks, zo onnatuurlijk.

Mijn band met mijn paard is evengoed super goed. Ze is altijd gefocust op mij en leert hierdoor ook snel. Ik heb haar niet verzekerd maar doe maandelijks 35 in een potje voor evt kosten speciaal voor haar.

volg ons op insta @bigbluejacy

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:38

Gefeliciteerd met je (bijna) aankoop :D

Ik herken me ontzettend in je topic! Hier begin juni een veulen aangekocht, hij was toen een maand oud. En qua idee van opfok zit ik ook op dezelfde lijn met jou! Al is de mijne geen volle PRE maar een kruising PRE x KWPN :D

Aan een veulen valt natuurlijk niet echt iets te keuren. RX zegt natuurlijk helemaal niks bij zo'n diertje en ook een buigproef is niet aan de orde. Ik heb wel mijn DA langs laten komen en die heeft even naar z'n ogen, gebit, stand van de benen en de verschillende gangen. Ook hartje en longen zijn beluisterd en hij heeft de testikels gevoeld. Bloedonderzoek zag mijn DA niet meteen een meerwaarde in dus niet gedaan.

Ik wou mijn veulen ook graag een paar x per week opzoeken en ben dus niet voor het klassieke opfok-idee gegaan. Meeste opfoks in de buurt hier staan ze heel de winter in een loopstal met misschien 2 uurtjes paddock overdag. Idealiter wilde ik hem in een gemengde groep hebben, maar bij gebrek aan het vinden van een leeftijdsgenootje (ander hengstenveulen) voor erbij staat die nu met 2 oudere merries (PRE en shetlander) samen 24/7 buiten. Dat gaat echt heel prima, hij wordt echt opgevoed, al ben ik wel nog steeds op zoek naar een speelmaatje erbij. Ik vind dit echt ideaal, ik ga zo'n 3x per week langs om lekker te poetsen of tutten, hij staat 2min bij mij vandaan.

Ik heb de mijne niet verzekerd, ik zet wel maandelijks wat opzij voor onverwachte kosten.

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 21:57

Ik zou hem lekker laten staan, ik ga maar 1x per maand naar m’n ondertussen jaarlingen soms sla ik zelfs een maand over maar zodra ik ze roep komen ze sowieso wel aangerend. Laat ze gewoon tot 3 lekker paard zijn, enige wat ze moeten kunnen is meelopen aan touwtje en 10 minuten kunnen stilstaan voor hoefsmid maar als ze dat als veulen kunnen en je doet dat af en toe onthouden ze het prima. Goede opfokplek is zo belangrijk en dat plekje klinkt super! Heb je een foto van de knapperd?

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 22:07

Hij kan er niet tot zn 3e blijven gezien de hengst er ook tussen loopt, dat was de reden ook dat ze de hengstveulens verkoopt :D
Wil hem sowieso wel tot de zomer laten staan of zolang het gaat, maar daarna..?

Foto plaats ik als de koop definitief rond is *\o/*

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:15

En wanneer je hem koopt kun je voor een bedrag van zo’n 100 euro per jaar het paard wel verzekeren voor de dood of gebeurtenissen die het functioneren als rijpaard onmogelijk maken. Dat zou ik altijd doen want helaas, welke opfok je ook kiest, 10% valt gewoon uit. Hengsten vaak wat meer dan merries maar toch.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 22:16

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 22:17

bigone schreef:
En wanneer je hem koopt kun je voor een bedrag van zo’n 100 euro per jaar het paard wel verzekeren voor de dood of gebeurtenissen die het functioneren als rijpaard onmogelijk maken. Dat zou ik altijd doen want helaas, welke opfok je ook kiest, 10% valt gewoon uit. Hengsten vaak wat meer dan merries maar toch.


Welke verzekering is dit?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 23:58

Gewoon een verzekering bij een paardenfonds. Zijn er genoeg. Is niet voor ziektekosten puur voor ongevallen of dood door koliek of het breken van een been.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 09:03

Bedankt, ga ik even naar kijken!

Het veulen zou tot maart kunnen blijven staan. Langer kan ook maar dan niet meer in de kudde bij de hengst omdat die te beschermend word over de merries die moeten bevallen en ze geen risico wilt nemen, wat ik uiteraard begrijp!

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:56

Oh jammer dacht dat hij er tot 3 kon blijven staan. Maar als hij in voorjaar toch moet verhuizen zou ik wel gewoon nu doen. Meeste koppels worden toch nu gevormd dus als je hem er dan als jaarling tussengooit heb je kans dat hij er nooit helemaal meer bij hoort.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 12:16

Ja inderdaad, weet iemand een goede opfok in Noord Holland? Kan er geen recent topic over vinden ..

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:20

Zou ik ook adviseren. Er zijn best veel opfokbedrijven die oudere hengsten zelfs helemaal niet meer inscharen in de groep.
Wat betreft verzekeraars zou ik een aantal offertes aanvragen en je goed inlezen. Ik heb mijn eigen paarden nu niet meer verzekerd. Toen ik mijn paard wel in de verzekering had ging het om een erg hoog bedrag en dat maakte het maandbedrag ook behoorlijk. Uiteindelijk besloten dat het zonde geld was en uit de verzekering gehaald. En kort daarna kreeg ze een ongeluk. Dat is pech hebben...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 12:21

Neeeeee meen je niet :x Daar was je vast goed ziek van.. %)

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 12:28

_Dracarys schreef:
Neeeeee meen je niet :x Daar was je vast goed ziek van.. %)

Zieker van het ongeluk zelf dan de kosten en de pech dat we haar net uit de verzekering hadden gehaald. Heel dankbaar dat ze er ondanks dat meerdere dierenartsen het zeer somber inzagen nog is. <3
Ik meld het omdat het toch een overweging is bij het wel of niet verzekeren en wel of niet verzekeren voor alleen de dood of blijvende ongeschiktheid.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 12:33

Zēker iets om over na te denken! :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:11

Zaterdag 11 uur word hij gekeurd

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:40

Spannend! Ik zal voor je duimen. :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 14:26

Bedankt ! :D

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 18:34

Hij is goedgekeurd :o

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:16

Gefeliciteerd! Foto <3

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 21:08

Bedankt !
Afbeelding

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair


billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: PRE veulen gekocht, wat komt erbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:10

Gaaf! Gefeliciteerd :D welke afstamming zit erachter?

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wollenmuts en 37 bezoekers