Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:19

Hoi bokkers,

Nu het kouder wordt en veel minder lang licht is merk ik dat het rijden in de knel komt en ik eigenlijk ook niet zo'n zin heb hihi.
Ik rijd momenteel geen wedstrijden en dan vind ik het lastig om ergens naar toe te werken.

Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen in de winter en hoe vaak jullie rijden. Ik voel me best schuldig als ik niet rij maar op de meeste dagen red ik het echt niet qua tijd. Ik heb er 2 te rijden...


Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:38

Ik heb er twee die graag mijn aandacht willen waarvan ik er 1 berijd
De paarden (3 in totaal)zijn van de zorgboerderij maar ik en nog een jongen die daar dagbesteding volgt kunnen ook daadwerkelijk wat met de paarden
Ik heb anderhalve dag de tijd. En voor 1 paard gaat er toch vaak al een dagdeel in zitten als ik ga rijden of wandelen
Ik ben met het paard die niet meer is te berijden bezig met de beginselen van klikkeren en houd hierbij de momenten bewust kort en zien wel waar het schip strand. Bekijk ik gewoon per keer
Paard wat ik berijd is ondanks zijn leeftijd nu in de winter behoorlijk fris dus moet iig gelongeerd/los gegooid worden. En wat betreft rijden zet ik de puntjes nu op de I wat betreft been is reactie en niet slenteren (is hij heel goed in en hiervoor bereden door een meisje waarbij hij aardig zijn gang kon gaan).
Daarnaast vind ik het bij beide belangrijk dat ze ook echt naar kunnen met hun lichaam werken zodat ze zo lang mogelijk zo fit mogelijk blijven
Ik probeer minimaal 1 keer per week te rijden

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:41

Hier hangt het ook erg van het weer en de staat van de bak af wat er mogelijk is.
Ik probeer als het lukt 2 tot 3x in de week in de bak te rijden, dan rijd ik gewoon de basisdingen en wat dingetjes die ik wil oefenen.
De andere dagen longeer ik of probeer ik naar buiten te gaan, 2 dagen in de week heeft ‘ie vrij en loop ik meestal even aan de hand.

Grootste doel in de wintermaanden is een beetje los blijven.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:04

Ik merk ook de winterdip bij mezelf alleen heb ik altijd in mijn achterhoofd dat er perfect voor mijn dier wordt gezorgd en dat scheelt veel zorgen. Ik red het vanwege mijn werk lang niet elke dag en ben er nu twee tot drie keer per week en dan rijd ik 1 of 2 keer. Maar deze week red ik dat weer niet. Het is ook weersafhankelijk of ik uberhaupt KAN rijden. Maar ik laat het gewoon wat het is. In april wordt alles weer mooier en beter.

Dream it | Wish it | Do it!

CalipsoLover

Berichten: 5530
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:10

Ik snap je volkomen haha. Ik ben vaak pas thuis als het donker is en dan heb ik ook niet zoveel zin meer om te gaan, alleen staan de paarden vanaf nu binnen tot maart/april dus ben ik wel echt verplicht om bijna elke dag te gaan. Ik probeer zo'n 3-5 keer per week te werken, of dat nu longeren of rijden is. Als ik écht geen zin heb laat ik hem even op de paddock wat vrij springen. Ik rij zelf ook geen wedstrijden (soms eens uitzonderingen) en merk dat als ik wel een wedstrijd heb ik veel fanatieker ben en dus ook meer rij omdat er een bepaalde druk achter zit...

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:17

Heb je geen lampen bij je bak?

Nu met dit weer (droog en boven vriespunt) vind ik het geen probleem. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik om de dag rij, alleen als het heel hard regent of de bak echt niet goed is (flinke sneeuwval), rij ik niet. Dit geeft een fijn ritme en ik werk weer naar de wedstrijden toe van het voorjaar, maar met weinig druk, want als het echt te koud is dan is het fijn om na 20 min er weer af te stappen en niet het gevoel te hebben dat ik nog van alles moet trainen.

Ze staan overdag buiten, dus ik kom vooral in de avonden. Dan vind ik het fijn dat ze nog even naar buiten kan. Ik werk ook fulltime, dus dan zijn de avonden alleen mogelijk. Ik vind het ook heerlijk om dan even alleen op stal te zijn (sta op pensionstal met 15 paarden). Lekker aanrommelen met paardlief.

Ik moet dus van mezelf, soms even bibberen, maar als ik gereden heb dan voel ik me weer kiplekker en warm :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:20

Zolang ze goed verzorgd worden (uitgemest, gevoerd, beweging; minstens 10 uur vrije beweging per dag) dan zou ik me er niet te druk om maken. Dan is wat minder rijden helemaal niet zo erg voor die paar wintermaanden. Als je paard weinig buiten komt ben je het hem wel verplicht vind ik.

Ik rij/men/longeer hier 3 a 4 keer per week nu. Op mijn vrije dagen (woensdag, zaterdag en zondag) doe ik 2 paarden. De 5 jarige men ik om de week nog een keer extra in de les op maandag. Volgend jaar krijg ik het druk.. Dan heb ik er 3 te doen :')

Ik heb wel de regel dat als het echt rotweer is dan houdt het op. Dan bedoel ik harde regen ofzo. Ze staan hier 24/7 buiten dus voor de beweging hoef ik ‘t niet te doen.

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:37

Ik neem even mijn senior, want met mijn junior heb ik de beschikking over een binnenbak.
Met senior rij ik ook geen wedstrijden, maar ik probeer haar 2-3x per week te trainen om haar soepel en sterk te houden. Dat is dus waar ik naartoe werk. En dat hoeft niet rijdend, ik train ook vaak vanaf de grond (voornamelijk bij minder goed weer/als het vroeg donker is): (academisch) grondwerk, longeren, lange lijnen, soms zelfs gewoon een rondje lopen of een goede poetsbeurt.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:18

Ik volg even omdat het mijn eerste paardje is.
Hij staat 24/7 buiten bij zijn kudde en wordt superverzorgd.
Ik voorzie 4 voormiddagen voor hem, dwz rijden of wandeling (zowel in het zadel als er naast) of longeren of grondwerk.
Met echter 3 kinders in de lagere school en dus onvoorziene omstandigheden, lukt dat niet altijd maar drie x per week daar geraken is voor mij toch het minimum , tenzij overmacht omdat je ziek bent of het echt bakken regent (alles is buiten te doen, zowel paardje zoeken op de weides als verzorgen als rijden )

Ik zie met hem bezig zijn en hem beweging geven als belangrijk onderdeel van hem gezond houden, en dat is dus mijn grootste doel, de rest is bonus :)

Cogito ergo sum < equito ergo vivo
Volg ijslanders Fagri en Goa en rheinländer Sheila via instagramaccount fagri_ijslander

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:43

Mijn paard staat dag en nacht buiten maar ik heb wel nog goede voorzieningen en een binnenbak, dus ik kan eigenlijk altijd aan de slag. Ik doe echt waar ik zin in heb. Soms rij ik 7 keer per week, soms 1 keer. Soms ga ik elke dag naar het bos. Wandelen, grondwerk (Parelli fanatiek), poetsbeurt, stukje fietsen in de polder. Deze week heb ik iedere dag uitgebreid grondwerk gedaan en in de polder een lange wandeling gemaakt en vorige week heb ik vooral in de bak gereden. Ik kijk waar ik zin in heb en in wat voor mood mijn paard is. We passen ons beide aan, ik ga ook nooit naar stal met een plan want dat gaat 9 van de 10 keer mis. Ik stel wel doelen maar op een heel ander gebied dan wedstrijd technisch. Bijvoorbeeld trailerladen is een issue, daar ben ik druk mee bezig. Mijn parelli audities afronden en zo heb ik nog wel een aantal dingen. Genoeg te doen :)

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:51

Ik zit al een poos in de ziektewet. Jong paard en ik wil nog steeds proberen om 'm goed genoeg te krijgen voor de keuring. Echter dit jaar wordt 'm niet. Hij is nog te zwak naar mijn mening en ik vind de stijgende lijn waarin hij zit te mooi om het er dit jaar maar op te gaan gokken.


Dus heel heel heel veel achterhand trainen en scherp letten op ruggebruik. Dus twee dagen in de week rijden. Twee dagen in de week longeren / lange lijnen.

Het aller aller mooist zou zijn als ik aanstaand jaar voor de keuring M startgerechtigd kan worden met hem. Maar ik vrees dat daar wel een wonder voor moet gebeuren. Dit is voor mij een enorme motivatie natuurlijk.


Gelukkig hebben we bak lampen. Dus als ik onverhoopt wel een drukke dag heb. Kan alsnog savonds rijden. Vorig jaar was het - 8 overdag en heb ik nog door kunnen rijden omdat we echt een fijne bodem er in hebben liggen.

Het is zelden zo eigenlijk dat ik niet rijd. Alleen als mijn harnachement voor onderhoud weg is of m'n paard niet lekker is rijd ik niet.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:06

Ik rijd alleen als ik zin heb en voel me niet schuldig ;-)
Dat is mede afhankelijk van het weer en hoe druk ik het heb.

~Turbohoof Solutions ~


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:10

Ik probeer 3 x per week aan te houden voor de twee grootste. Mijn ponietje probeer ik dan nog 2x per week wat te laten doen.


Maar dat hoeft niet perse rijden te zijn. Soms doe ik met alledrie tegelijk grondwerk of vrijheidsdressuur.

Of ik ga op buitenrit en neem er 1 als handpaard mee. Soms gaat er een vriendin mee.

Ik probeer liefst wel 1 keer in de week iets dressuurmatigs te doen, aan de hand of erop, mijn enigste doel is dan om ze lekker soepel en op beide zijdes even bespierd te houden.

Voor mijn paardjes is dat prima, we vinden allemaal de afwisseling ook wel leuk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:13

Interessant om te lezen hoe vaak jullie rijden of andere dingen doen!

Ik heb helaas nog geen lampen en rij in het land. Ik kan dus alleen overdag rijden als het licht is. Ik werk fulltime, gedeeltelijk thuis andere deel ergens anders. Ik heb 3 dagen dat ik uit werken ben en dan kan ik gewoon niet rijden want ben er meestal pas met het donker weer.
Ik heb ze thuis staan dus moet iedere dag zelf de stallen doen, voeren etc. Ze komen iedere dag ongeveer 9 uur buiten.
Heb er over na zitten denken en wil nu 3 vaste dagen gaan inplannen waarop ik ga rijden. Evt. kan ik nog uitwijken naar de zondag maar ik wil ook graag 1 dag in de week houden dat ik zo min mogelijk doe, omdat ik al 6 dagen werk.
Ik kan ze dan beide iig 3x per week rijden. Nu de motivatie nog ~~}>

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:31

Ik heb een bak zonder lampen en rijd in de winter alleen wanneer het niet te koud is betreft gevoel.
Mijn paard staat wel veel buiten ook in de winter

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:37

In de winter rijd ik meestal smorgens of smiddags in de bossen.
Gelukkig niet veel regen gehad dit jaar maar anders tussen de buien door.

Als ik wil trainen voor iets kan ik een maandkaart bij de manege in de buurt kopen en voor 15 euro pm kun je dan binnen rijden.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Kyno

Berichten: 10417
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 20:46

Ik herken het wel; heb swinters vaak ook veel minder zin en schroef de activiteiten dan ook wat naar beneden.

In de winter doe ik in plaats daarvan meer poetsen, wandelen en grondwerk met mijn paarden. Grondwerk is dan meestal Parelli, maar soms ook even lekker stretchen aan de longe (dit houd ik dan wel kort, max 20 minuten, en zo afwisselend mogelijk qua wat ik vraag ivm geestelijke stuk van longeren) of wat gymnastische oefeningen aan de hand. Als ik swinters ál ga rijden, dan is dit vaak lekker met de barebackpad van Christ <3 , en dan fijne stretch oefeningen in stap.

Zodra het mooie weer dan terug komt pakken we het rijden en de buitenritten dan wel weer op.

O ja, ik train ook echt niet dagelijks met de paarden hoor. In de winter zelfs maar zo’n 2-3x per week. Heb 2 paarden trouwens en ze krijgen ook swinters > 6 uren per dag vrije beweging.

Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe vaak rijden en waar naar toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:23

Ik herken het nu ook enorm! Vorige winter was ik in de 2de nog elke dag rond half 3uit, en dus om 3uur op stal. Had ik nog mooi een uurtje of 2. Nu ben ik kwart over 4 klaar, is het 3kwartier rijden naar de wei, waar ik overigends nergens licht heb. ( Ook niet in m'n zadelkamertje, en m'n telefoon met zaklamp vind ik zo spooky, :') ) Woensdag ben ik kwart voor 2 klaar, dan haal ik het nog net om zonder zadel erop te springen en lekker te rijden langs de rustige polderwegen. Zaterdag en zondag rijd ik lekker uitgebreid 2 uurtjes in het bos. :D De kleintjes doe ik ook alleen het weekend, maargoed, die mogen sowieso kind zijn. :o . Woe, za, en zo kan ik dus alleen wat rijden. Ma, di, do en vrijdag is het echt alleen voeren en wat knuffelen en snoepjes geven. ( Paardjes staan 24\7 buiten met schuilstal. ) Eerste winter dat ik hier sta, en eerlijk is eerlijk; Ik kan niet wachten op de lente en zomer! *\%/*

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

_Clocloken_

Berichten: 1032
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:34

Hier gaat hij 3x (wanneer ik veel tijd heb 4) in de week aan het werk (longeren/rijden).
Met longeren probeer ik zo veel mogelijk voor afwisseling te zorgen.
Elke dag staat hij van ongeveer 8u tot 18u buiten met andere paarden en 's nachts op stal.

:+: I've fallen in love with Casanova :+:

[ITP] Mijn GOUDEN vriend tussen de goudgele bloemen...

Website van mijn caafjes --->http://caviastalhetlunapark.weebly.com/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wopkebrok en 68 bezoekers