Paard in laten slapen. Maatje mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 17:06

Ik heb een vraagje.
Maandag moet ik mijn paard in laten slapen.

Maar hij staat al 9 jaar bij een she t waarvan nu een maand in een kudde staat(de shet dan).
Maar nu is dus mijn vraag.
Moet hij mee om afscheid te kunnen nemen ja of nee?
Ik zit hier heel erg aan te twijfelen en weet dus echt niet wat ik moet doen hiermee


Anoniem

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:18

Sterkte!
Als je hem gemakkelijk kunt meenemen is er niks op tegen lijkt me,

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:22

Wanneer de shet nu in de kudde staat en ook gewoon rustig blijft wanneer je je paard er uit haalt dan misschien niet. Maar wanneer ze heel erg aan elkaar gehecht zijn dan is afscheid nemen wel belangrijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Elisa2

Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:24

Ik ga met bovenstaande mee..al is mijn ervaring dat ze soms ook gewoon al "weten" dat sommige paarden weggaan en niet meer terug komen...

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:25

heel veel sterkte alvast TS :(:)
In het verleden verschillende paarden moeten laten gaan, ook paarden die niet zonder elkaar konden. Maatjes zijn bij ons nooit mee geweest. Meestal heeft het maatje wel door wat er gaat gebeuren en heeft er vrede mee.
Natuurlijk is er niks op tegen als je hem wel meeneemt, maar is het niet juist tegennatuurlijk om het maatje te laten toekijken hoe jouw paard sterft?
Laatst bijgewerkt door nessinator op 24-11-18 17:29, in het totaal 2 keer bewerkt

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:26

Als het inslapen op een vreemde plek gebeurt zou ik het maatje niet meenemen. Toen ik er een moest laten inslapen thuis was mijn andere paard enorm van slag, die had ik daarna niet op de trailer mee terug kunnen krijgen.

Zeedraakje

Berichten: 546
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:38

Een vriendin van mij heeft haar paard laten inslapen op de kliniek. Ander paard is ze de dag erna mee naar de kliniek geweest om te laten snuffelen omdat hij bleef roepen, zweten en weigerde te eten. Toen hij had geroken dat Pé er niet meer was, was hij rustig. En dan had ze nog het geluk dat de rendac nog niet geweest was, ze had zich anders geen raad geweten. Dat kan dus ook gebeuren.

Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:39

Is het niet mogelijk om hem thuis in te laten slapen? Dat geeft veel rust..

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:56

Ik heb de mijne op de kliniek laten inslapen, toen ze er niet meer was maatje van de trailer gehaald en laten kijken.
Die wilde er op een gegeven moment bij weg en liep zo de trailer weer in.
Daarna nooit meer geroepen terwijl ze echt niet zonder elkaar konden.

Zou het zo weer doen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:58

DiantaM schreef:
Is het niet mogelijk om hem thuis in te laten slapen? Dat geeft veel rust..

Ik doe dat hier ook als dat kan,ze bij de kudde in laten slapen.Als ze dan overleden zijn hinnekt alles eens en gaan ze daarna hun eigen gang weer.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 18:01

Nee dit is iets wat ik zelf niet wil
Hij is ziek dus moet wel ingeslapen worden. Maatje blijft dan in de trailer met iemand erbij tot hij dood is en kan dan afscheid nemen.
Hij roept hem wel gelijk zodra ik weg loop met het oudje

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:07

Als het elders is zou ik maatje niet meenemen.

Afscheid laten nemen vind ik overigens heel dubbel...
Als je met 1 van de 2 paarden uit zicht/gehoor gaat rijden dan kunnen ze ook geen afscheid nemen, ook niet als je week op vakantie gaat of als er toevallig een maatje met eigenaar verhuisd, dan is het gewoon weg foetsie en een paard kan echt niet begrijpen of dat is voor even of dat dat voor altijd is.
(toen ik op maand of 7 een veulen uit de wei plukte bij moeders en haar oom, wisten die paarden ook niet dat ze 2 1/2 jaar later weer op de stoep zou staan (en was onherkenbaar veranderd voor hun, zij herkende hun wel, andersom niet echt)
Andere kant is dat als het gewoon thuis in de kudde gebeurt of tussen hun vriendjes dat die vriendjes dan heel snel door hebben dat hun dode vriendje er echt niet meer is.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:11

Als het thuis gebeurt kan beter het vriendje erbij. Als het ergens anders is beter van niet. Geeft veel meer onrust.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Onali

Berichten: 18377
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:20

Ik heb ze naderhand afscheid laten nemen.
Ze waren er niet bij tijdens het inslapen, wat ongeveer 300 meter verderop en redelijk uit zicht gebeurde. Ben toen mn shets gaan halen en weer teruggelopen, al grazend kwamen ze dichterbij, snuffelden en duwden even tegen hem aan en gingen toen verder met grazen.
Toen ben ik teruggelopen naar stal met ze. Mn oudste shet heeft wel de hele avond en nacht staan hinniken, die was opgegroeid met mn fjord.


Sterkte :(:)

Black is the colour of my true love's hair

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:24

marengolike schreef:
Nee dit is iets wat ik zelf niet wil
Hij is ziek dus moet wel ingeslapen worden. Maatje blijft dan in de trailer met iemand erbij tot hij dood is en kan dan afscheid nemen.
Hij roept hem wel gelijk zodra ik weg loop met het oudje


Zo heb ik het ook gedaan, tijdens inslapen op de trailer gelaten en daarna erbij.
Niks geen onrust hoor, ben heel blij dat ik het gedaan heb!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 18:31

Ja ik twijfel heel erg. Bij mijn andere paard die ik verkocht heb liep hij 2 dagen te zoeken en te hinniken. Terwijl hij die niet zolang kende als mijn oudje die nu ingeslapen word. Dus vind het heel lastig

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:33

Je kan hem toch gewoon meenemen?
Die van mij was met een minuut klaar en wilde graag weg.

Je kan maar beter spijt hebben van iets wat je hebt gedaan dan van iets wat je niet hebt gedaan.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:38

Als de shet al een maand in een andere kudde staat ,zou ik hem niet meenemen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:38

marengolike schreef:
Ja ik twijfel heel erg. Bij mijn andere paard die ik verkocht heb liep hij 2 dagen te zoeken en te hinniken. Terwijl hij die niet zolang kende als mijn oudje die nu ingeslapen word. Dus vind het heel lastig

Dan zou ik hem niet meenemen.Stel dat hij in de trailer gaat staan roepen naar de gene die ingeslapen word,dan gaan ze problemen hebben met de gene die moet inslapen.
Dat is ook de reden waarom ik ze thuis laat inslapen.Hoe minder stress een dier ervaart hoe makkelijker ze inslapen.Doe dat met mijn honden ook zo.

Als je hem achter laat in de kudde zal hij mischien ook even roepen,maar dat is dan sneller gedaan.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:39

Ik heb in oktober mijn oude dame in laten slapen, onverwachts ivm koliek, dit is op de kliniek gebeurd. Haar dochter stond altijd te gillen zodra ze maar dacht dat ze uit zicht ging, maar was nu verbazingwekkend rustig, die heeft duidelijk geweten dat het nu echt anders was, dat we niet naar het bos waren.
Ik denk niet dat meenemen dit fijner had gemaakt. Samen heen, afscheid nemen en dan alleen terug zou ik erg spannend vinden op de trailer...

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:57

Ik zou hem niet meenemen naar een kliniek, denk ik. Tenzij het voor het paard wat je in laat slapen steun betekend op de trailer etc.? Mijn paarden zijn thuis dood gegaan en daar heb ik de paarden wel afscheid laten nemen.

Elisa2

Berichten: 36674
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:05

Het enige wat ik er nog aan toe kan/ wil voegen is volg je gevoel TS!

Jij kent ze allebei het beste dus doe wat voor jou het beste voelt. Ieder paard en iedere situatie is uniek en anders. Het is wel belangrijk dat het paard dat "gaat" dat zo ontspannen mogelijk kan doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

cinniz123

Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:52

Ik heb het maatje van die van mij meegenomen en is er bij geweest tijdens het inslapen.
Toen hij er niet meer was was hetvwel hard verscheurend,mn zn hoefje op hem raspen en bijten om hem weer omhoog te krijgen.
Denk dat het voor hem wel goed is geweest.
Ik zou het dus zo weer doen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard in laten slapen. Maatje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:25

Ik zou het persoonlijk ook liever thuis doen. Ook omdat het niet fijn is voor je zieke paard ook nog eens de trailer op te moeten.
Thuis is alles vertrouwd.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Cemlys, Felixity, Rhodium en 46 bezoekers