Huishouden vs. me-time

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Huishouden vs. me-time

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 17:09

Ben heel benieuwd hoe mijn medestanders dit doen...

Ik ben redelijk jong - 28 - (woon) alleen en heb een eigen huis...

Net als vele andere Bokkers rij ik natuurlijk ook nog paard, ook wedstrijden.
En om dit alles te bekostigen, werk ik ruim 40 uur per week.

Ik heb een heel erg leuke baan hoor, onwijs leuke collega's en het kost niet idioot veel energie als je zo leuk met elkaar om kan gaan. Maar toch...

Daarnaast ben ik druk aan het verbouwen, vorig jaar huis gekocht, nu bezig met een aanbouw die dus nog niet af is. En het daarop volgende project wordt de keuken. We doen heel erg veel zelf, dus vrijwel elke avond is mijn vader hier. Ik help hem graag en probeer zoveel mogelijk thuis te zijn.
Gelukkig werk ik dichtbij huis (6 km) en kan ik als hij er is zelf ook nog wel wat dingen in huis doen. (even stofzuigen, wc schoonmaken etc.)

Omdat het rijden lange tijd niet lekker ging, rij ik momenteel maar 3 keer per week en er zit weer vooruitgang in, plezier is weer terug. Die 3 keer per week hou ik nog even aan gezien we nog midden in de eerste verbouwing zitten. Dus die afspraak ligt er ook met paps, ik ben op dinsdag en donderdag aan het rijden, de overige avonden ben ik thuis.
Paard staat echter wel 20km verderop... Dus als ik om 18:00 (en dan heb ik echt heel snel even iets makkelijks gekookt) van huis ga, ben ik tegen 21:30 uur weer terug. Dan heb ik weinig zin meer in mijn huishouden eerlijk gezegd.

Wat er eigenlijk in resulteert dat ik op zaterdagmiddag om 16:00 uur nog moet beginnen en niet veel meer doe dan even stofzuigen, dweilen, indien nodig het zichtbare stof wegpoetsen en de wc's schoonmaken. En dat wil ik ook gewoon klaar hebben, zodat ik niet op zondag nog eens moet beginnen.
Bijkomend resultaat is dat ik weinig sociaal loop te doen. :') Ik ga niet zo even een vrije avond naar een vriendin toe, dan vind ik dat ik thuis wat moet doen.

Ik hou daarnaast ook van een leuk huis, en wissel graag af. Maar jeetje, wanneer dan?

Dus ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe jullie dit allemaal doen! En hoeveel me-time jullie nodig hebben/normaal vinden...
Ik heb nu nog geen kinderen, dus ik vind dat ik er nu nog wel van moet profiteren :')

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:17

Dat is een druk programma.

Hoe ik het doe? (Alleenwonend, 40 uur werk, ernaast een eigen bedrijfje, paard 30 km verderop).
Keuzes maken. En daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Keuzes.
Ik kies er de ene week voor om een keer vaker naar paardlief te gaan. En de andere week om eens extra te poetsen. De week daarna ga ik met vriendinnen wat doe. Etc etc.
Niet alles kan. Niet als je fulltime werkt en alles perfect wilt hebben.

Dan moet je dus kiezen. Of je moet keirijk zijn en de tijdrovende klussen uitbesteden/minder werken.

Ik heb dus gewoon leren accepteren dat ik keuzes maak. En dat dit betekent dat mijn huis soms wat minder schoon is. En ik mijn paard minder vaak zie dan dagelijks. So be it. Ik ben tenslotte superwoman niet.

En die me-time. Die neem ik wanneer ik daar zin in heb. Door lekker op tijd op de bank te kruipen met een fijne film en de boel de boel te laten.
Ik heb overigens minder me-time nodig als ik allemaal leuke dingen doe in mijn 'niet-me-time'. Dus als ik voor mijn bedrijf een leuke klus heb, dan zit die me time daar al in.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:22

Ach hygiene en schoon wordt zwaar overgewaardeerd als je het mij vraagt. Niks mis met wat stof en spinnewebben (en de rest :P ) hoor.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:25

Een 50 urige werkweek, twee eigen honden, twee extra uitlaathonden, een ochtend koken voor ouderen, bergwandelen als hobby en een tuin die wat onderhoud vraagt: gewoon een kwestie van wat organiseren. Uurtje hier, uurtje daar. En niet te moeilijk denken.

En wie mij langdurig wil spreken doet er sowieso verstandig aan bergschoenen aan te trekken en mee te lopen. :+

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:27

Ik werk thuis dus ik kan wel even wat tussendoor doen. Is het voor jou een optie om een dag thuis te werken? Niet dat je dan ipv werken aan het huishouden gaat, maar je kan ff snel een wasje tussendoor doen, even snel stofzuigen enz.

Ik heb me er ook gewoon bij neergelegd dat ons huis niet super schoon en opgeruimd is elke dag.

Ik stofzuig 4x per week direct na het werken en op zondag. We hebben ook 2 honden namelijk.

De was doe ik op vrijdag dan heb ik een rustige werkdag en doe ik het tussendoor (snel in de machine proppen en daarna in de droger).

Boodschappen bestel ik. Dat is alleen ff oppikken.

Andere klusjes doe ik dus even tussen door als het lukt. En het is gewoon niet super schoon. Ik ben liever buiten bij de paarden :D Ik heb er 4 aan huis dus zat te doen.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:28

Ik ben nu fulltime bezig met afstudeerstage en vriend werkt ook fulltime. Daarnaast reed ik 3x per week maar tijdelijk even teruggebracht naar 2x pw vanwege afstuderen. In m’n vrije tijd heb ik dus ook ff geen puf voor het huishouden dus ik doe nu het poetsen 1x per 2 weken. Even niet het meest hygiënische maar ach, moet er zelf in leven. Volgend jaar wil ik een schoonmaker nemen, vind het echt zo zonde van m’n tijd :=

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:31

Ik ga wel een beetje mee met Troi. Mijn man werkt meer dan fulltime, ik werk ongeveer 24 uur en we doen daarnaast ook nog vrijwilligerswerk, we hebben een dochter van 4 en 2 katten. Belangrijk vind ik dat ik bij blijf met de was, afwas en stofzuigen. Dweilen doe ik zelden, afstoffen bijna nooit. Ik heb mijn me-time echt nodig dus geniet er van om met een kop thee op de bank een serie te kijken. Als ik dan echt iets moet doen in huis dan zet ik meestal een luisterboek aan om het wat dragelijker te maken.

Als we het financieel wat ruimer zouden hebben zou ik voor 2 uur per week iemand laten schoonmaken, dat zou voor mij echt de oplossing zijn.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:35

Misschien niet helemaal vergelijkbaar omdat ik bij mijn vader woon en hij ook deels huishouden doet. Ik werk zelf 40 uur per week, met een reistijd van gemiddeld een uur enkele reis. Op woensdag en vrijdag werk ik meestal vanuit huis. Wat xApple hierboven zegt, doe ik dan inderdaad ook. Tussendoor even stofzuigen, een wasje doen, schone was opvouwen en opruimen, de vaat doen (vaatwasser overleden := ).

Mijn vader komt rond 17:15 thuis en begint dan direct aan het avondeten. De dagen dat ik op kantoor zit kom ik tussen 17:00 en 17:30 ongeveer thuis, kan dus vrijwel direct aanschuiven voor het eten. Meestal ga ik direct na het eten door naar stal, ik probeer dan om rond 20:00 weer thuis te zijn. Soms werk ik dan 's avonds nog een uurtje, afhankelijk van hoe druk het is :) Op woensdag eet ik thuis niet mee, dan ga ik rond 16:00 naar stal (dienst) en ben ik rond 19:30 weer thuis. Meestal eet ik dan de restjes die mijn vader heeft laten liggen. Mijn vader werkt zelf meer dan 40u in de week + leider van het 1e bij de voetbalclub waar hij 3-4 keer per week heen gaat. Hier blijft dus ook vrij weinig tijd over voor huishoudelijke dingen.

Ik heb overigens twee paarden op twee locaties staan (stal 1 is 10 minuten met de auto, stal 2 is 30 minuten met de auto), dus ik vraag me soms ook wel eens af hoe ik het voor elkaar krijg :') Ik heb voor mezelf eigenlijk een soort regel en dat is vanaf ongeveer 21:00 is 'me-time'. Dan ga ik lekker niks doen, zoals Youtube filmpjes kijken, uitzending gemist, gamen etc.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:41

troi schreef:
Ach hygiene en schoon wordt zwaar overgewaardeerd als je het mij vraagt. Niks mis met wat stof en spinnewebben (en de rest :P ) hoor.


Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn :')
Ik mis ook dat stukje DNA van de echte huisvrouw denk ik :+
Er zijn zoveel leukere dingen in het leven !

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:45

troi schreef:
Ach hygiene en schoon wordt zwaar overgewaardeerd als je het mij vraagt. Niks mis met wat stof en spinnewebben (en de rest :P ) hoor.

Dit

Ik heb 1 keer in de 2 weken een schoonmaaksters. Heerlijk. Ik doe alleen de was nog en de vaatwasser. Toilet vaak even snel tussendoor.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 18:02

Aaaah wat heerlijk dat het herkenbaar is! Ik was al bang dat ik gewoon reteslecht ben in het indelen van mijn tijd :')

Belle_Boef, ben jij ook alleen? Ik heb er de afgelopen dagen wel over nagedacht hoor, maar het lijkt me zo overdreven. Het is nu ook weer niet zo dat het echt vies wordt bij mij in huis ofzo. Oké, mijn kitten sleept alle beschikbare bouwmaterialen door het huis... Dus het is wel eens schoner :+

Assie, die keuzes maken vind ik lastig... Een vriendin die niet gek ver weg woont (kom er sowieso 3 keer per week langs als ik naar paard toe ga), ben ik bijvoorbeeld al een jaar niet meer geweest! Zij hier wel een paar keer, maar dan toch...
Ik vind mijn werk en collega's echt heel erg leuk. Maar aangezien ik nu consignatiedienst heb, ben ik vanochtend alweer 4 uur aan het werk geweest. Toch minder leuk zonder collega's en kostbare tijd... Wilde eigenlijk nog wel even naar het tuincentrum. :+

Troi, een spinnenweb kan ik ook wel accepteren hoor. Maar ik heb echt een hekel aan korreltjes aan m'n voeten. Of afwas op het aanrecht... :+


Palmera schreef:
Een 50 urige werkweek, twee eigen honden, twee extra uitlaathonden, een ochtend koken voor ouderen, bergwandelen als hobby en een tuin die wat onderhoud vraagt: gewoon een kwestie van wat organiseren. Uurtje hier, uurtje daar. En niet te moeilijk denken.

En wie mij langdurig wil spreken doet er sowieso verstandig aan bergschoenen aan te trekken en mee te lopen. :+


Heerlijk, op die manier is afspreken leuk hoor! Helaas kan ik mijn vriendinnen maar moeilijk laten bibberen langs de kant terwijl ik ze niets kan zeggen omdat ik me moet focussen :P


xApple schreef:
Ik werk thuis dus ik kan wel even wat tussendoor doen. Is het voor jou een optie om een dag thuis te werken? Niet dat je dan ipv werken aan het huishouden gaat, maar je kan ff snel een wasje tussendoor doen, even snel stofzuigen enz.

Ik heb me er ook gewoon bij neergelegd dat ons huis niet super schoon en opgeruimd is elke dag.

Ik stofzuig 4x per week direct na het werken en op zondag. We hebben ook 2 honden namelijk.

De was doe ik op vrijdag dan heb ik een rustige werkdag en doe ik het tussendoor (snel in de machine proppen en daarna in de droger).

Boodschappen bestel ik. Dat is alleen ff oppikken.

Andere klusjes doe ik dus even tussen door als het lukt. En het is gewoon niet super schoon. Ik ben liever buiten bij de paarden :D Ik heb er 4 aan huis dus zat te doen.


Thuiswerken doe ik in het weekend, zoals dit weekend (consignatiedienst). Maar het is het meest praktische om gewoon op kantoor te zijn. Laptopscherm is heel klein met mijn plannningsprogramma. En als ik vrij ben, neemt een collega mijn werkzaamheden wel over. Gelukkig!
Maar vanochtend kan ik gewoon niet eens even mijn was in de wasmachine doen. Dan baal ik alweer dat mijn beddengoed morgen pas kan. :+

Boodschappen bestellen vind ik nog wel echt super genius! Ik heb dat ook altijd gezien als 'iets voor luie huisvrouwen'. Maar het is een stuk makkelijker om te bestellen wat je nodig hebt, dan door de winkel lopen met je lijstje en vervolgens alsnog de helft te vergeten :+


Selina schreef:
Ik ben nu fulltime bezig met afstudeerstage en vriend werkt ook fulltime. Daarnaast reed ik 3x per week maar tijdelijk even teruggebracht naar 2x pw vanwege afstuderen. In m’n vrije tijd heb ik dus ook ff geen puf voor het huishouden dus ik doe nu het poetsen 1x per 2 weken. Even niet het meest hygiënische maar ach, moet er zelf in leven. Volgend jaar wil ik een schoonmaker nemen, vind het echt zo zonde van m’n tijd :=


Wat voor werkzaamheden zou je dan aan de schoonmaker over laten?


zonnebloem18 schreef:
Ik ga wel een beetje mee met Troi. Mijn man werkt meer dan fulltime, ik werk ongeveer 24 uur en we doen daarnaast ook nog vrijwilligerswerk, we hebben een dochter van 4 en 2 katten. Belangrijk vind ik dat ik bij blijf met de was, afwas en stofzuigen. Dweilen doe ik zelden, afstoffen bijna nooit. Ik heb mijn me-time echt nodig dus geniet er van om met een kop thee op de bank een serie te kijken. Als ik dan echt iets moet doen in huis dan zet ik meestal een luisterboek aan om het wat dragelijker te maken.

Als we het financieel wat ruimer zouden hebben zou ik voor 2 uur per week iemand laten schoonmaken, dat zou voor mij echt de oplossing zijn.


Die kop thee inderdaad, gewoon zó lekker.
M'n vader verwijt me eigenlijk een beetje dat ik nog niet bij de buren ben geweest, buurman is onlangs naar het ziekenhuis gekomen met de ambu. Maar jeetje, wanneer dan? Misschien verschrikkelijk egoïstisch, maar ik vind mezelf belangrijker. Buren zijn al wat ouder, en het zijn echt hele lieve mensen. Maar je zit er wel zomaar een uur of 2...


Ghostattack schreef:
Misschien niet helemaal vergelijkbaar omdat ik bij mijn vader woon en hij ook deels huishouden doet. Ik werk zelf 40 uur per week, met een reistijd van gemiddeld een uur enkele reis. Op woensdag en vrijdag werk ik meestal vanuit huis. Wat xApple hierboven zegt, doe ik dan inderdaad ook. Tussendoor even stofzuigen, een wasje doen, schone was opvouwen en opruimen, de vaat doen (vaatwasser overleden := ).

Mijn vader komt rond 17:15 thuis en begint dan direct aan het avondeten. De dagen dat ik op kantoor zit kom ik tussen 17:00 en 17:30 ongeveer thuis, kan dus vrijwel direct aanschuiven voor het eten. Meestal ga ik direct na het eten door naar stal, ik probeer dan om rond 20:00 weer thuis te zijn. Soms werk ik dan 's avonds nog een uurtje, afhankelijk van hoe druk het is :) Op woensdag eet ik thuis niet mee, dan ga ik rond 16:00 naar stal (dienst) en ben ik rond 19:30 weer thuis. Meestal eet ik dan de restjes die mijn vader heeft laten liggen. Mijn vader werkt zelf meer dan 40u in de week + leider van het 1e bij de voetbalclub waar hij 3-4 keer per week heen gaat. Hier blijft dus ook vrij weinig tijd over voor huishoudelijke dingen.

Ik heb overigens twee paarden op twee locaties staan (stal 1 is 10 minuten met de auto, stal 2 is 30 minuten met de auto), dus ik vraag me soms ook wel eens af hoe ik het voor elkaar krijg :') Ik heb voor mezelf eigenlijk een soort regel en dat is vanaf ongeveer 21:00 is 'me-time'. Dan ga ik lekker niks doen, zoals Youtube filmpjes kijken, uitzending gemist, gamen etc.


Vergelijkbaar genoeg hoor!

Moet toch ander werk zoeken denk ik? :')

Oooh en die vaat! Vind ik echt een ergernis. Ik vind afwassen niet erg hoor... Maar als je alleen bent blijft er altijd zolang wat staan. Ziet er niet uit. Daarom wil ik dus ook een nieuwe keuken :')

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:08

Mijn vader heeft er ook een handje van om de vaat te laten staan.. Meestal ga ik uit frustratie maar afwassen _O- Ik vind dat inderdaad ook echt enorm vies om te zien! Helaas hebben wij op dit moment niet het geld om de vaatwasser te fixen.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Huishouden vs. me-time

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:12

Nee niet alleen maar beide een hekel aan huishoudelijke taken en onze prioriteit ligt daar dus ook niet. Het leven is te leuk om daar mee bezig te zijn.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:12

Bedenk ook dat het huis verbouwen maar tijdelijk is he? Dat gaat weer voorbij.
Nodig anders eens een vriendin uit die misschien ook wil helpen (schilderen) of zo, om daarna ergens een bak koffie te drinken. Of ga eens met elkaar eten thuis (eten moet je toch) ben je gelijk bijgepraat!

En ik denk dat het hier ook een beetje mis gaat: " Ik ga niet zo even een vrije avond naar een vriendin toe, dan vind ik dat ik thuis wat moet doen. "
Laat de boel eens de boel. Echte vriendinnen kunnen echt wel een paar weken teren op 1 avondje bijkletsen. Zo doe ik dat met mijn beste vriendin ook. Je huis loopt niet weg :D

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Huishouden vs. me-time

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:17

Janine: Zuigen, dweilen, badkamer en strijken. Dat 1x per week ofzo. Tenzij ik parttime werk, dan vind ik het wel heel lui.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:22

Een woord: schoonmaker. Als je die kunt betalen, doen. Hier komt 2,5 uur in de week een schoonmaakster die dweilt de vloer, stofzuigt het hele huis, doet de badkamer, keuken en wc's schoonmaken (afwisselend extra goed de keuken en dan weer de badkamer schoonmaken) en dan nog iets kleins erbij, een kamer stoffen oid.


Dit scheelt al zo veel. Ja natuurlijk (met hond) moeten wij nog 4x zelf stofzuigen in de week, was wassen, bedden opmaken, zelf eens in het jaar een grote schoonmaak doen van de meubels enz. Maar ik ben zelf langer dan 2,5 uur bezig met alles wat de schoonmaakster doet, dan als zij het doet :Y) Dus wat dat betreft het geld zeker waard.

Edit: hoekwoning waar 5 mensen wonen + hond. Dus voor een appartementje met 2 man erin is veel minder tijd nodig.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 18:25

Ghostattack schreef:
Mijn vader heeft er ook een handje van om de vaat te laten staan.. Meestal ga ik uit frustratie maar afwassen _O- Ik vind dat inderdaad ook echt enorm vies om te zien! Helaas hebben wij op dit moment niet het geld om de vaatwasser te fixen.


Nouja, ik spoel het natuurlijk wel gewoon af. Maar het staat gewoon rommelig. Sowieso is mijn keuken een grote rotzooi, het is een heel klein keukenblokje en ik ben altijd een grote keuken gewend. Mijn aanrecht is al vol met een koffiezetapparaat en dan staat m'n waterkoker al op het gesloten fornuis :+

Maar goed, om een nieuwe keuken te kiezen, moet ik wel eerst weten wat ik aan licht overhoud als de bijkeuken er staat :+


Macs schreef:
Bedenk ook dat het huis verbouwen maar tijdelijk is he? Dat gaat weer voorbij.
Nodig anders eens een vriendin uit die misschien ook wil helpen (schilderen) of zo, om daarna ergens een bak koffie te drinken. Of ga eens met elkaar eten thuis (eten moet je toch) ben je gelijk bijgepraat!

En ik denk dat het hier ook een beetje mis gaat: " Ik ga niet zo even een vrije avond naar een vriendin toe, dan vind ik dat ik thuis wat moet doen. "
Laat de boel eens de boel. Echte vriendinnen kunnen echt wel een paar weken teren op 1 avondje bijkletsen. Zo doe ik dat met mijn beste vriendin ook. Je huis loopt niet weg :D


Klopt hoor, maar ik woon hier nu 15 maanden, en er is altijd wel een klusje wat gedaan moet worden. Ik vind dat heerlijk hoor. Maar het gaat wel ten koste van...
In de tijd dat ik bezig ben geweest om de boel bewoonbaar te maken, nouja... vooral heel veel schilderen, verven, kleine dingetjes aanpassen, heb ik wel gemerkt dat ik niet bij iemand hoef aan te kloppen voor hulp. Die hulp moet ik van m'n vader hebben. Misschien mede omdat ik belachelijk hoge eisen stel aan afwerking. Maarja, waar je mee omgaat (paps) word je mee besmet. Ik denk dat de makelaar nog nooit iemand zo kritisch heeft gezien op afwerking. Ik kan wel door lelijkheid heen kijken, maar afwerking :+

En zeker, echte vriendinnen overleven zo'n periode wel. Maar het begint aan me te knagen dat ik weinig aandacht aan ze besteedt. Mede ook omdat ik niet zo'n whatsapper ben :+

En je hebt zeker gelijk, als die dikke verbouwingen achter de rug zijn, heb ik een stuk meer tijd. En wordt het netjes houden een stuk makkelijker (grotere keuken, bijkeuken).

Spontaan dingen doen heb ik trouwens dan weer geen moeite mee, maar dit zijn vaak dingen die geld kosten wat mijn vriendinnen niet allemaal zo spontaan kunnen ophoesten. In dat opzicht heb ik het wel heel erg goed geef ik eerlijk toe. Maar ik vind wel dat ik daar ook rekening mee moet houden.
Vooruit plannen... Ben ik weer NIET goed in :')

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:26

Een schoonmaker, en anders een robotstofzuiger. Als je die elke dag een rondje laat doen heb je ook geen korrels aan je voeten.

Verder kan je huis nooit erg vies zijn als je nooit thuis bent en die verbouwing is vast ooit een keer klaar. De lat wat minder hoog leggen werkt ook goed.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 18:29

Selina schreef:
Janine: Zuigen, dweilen, badkamer en strijken. Dat 1x per week ofzo. Tenzij ik parttime werk, dan vind ik het wel heel lui.


Oooh god, strijken... Ik heb niet eens een strijkijzer :oo

Ramen wassen? Of hebben mensen hier daar een ramenwasser voor? Ik heb in 15 maanden nog nooit mijn ramen gewassen aan de buitenkant. Genant... :') Gelukkig heb ik vitrages altijd volledig gesloten :')



Levitate schreef:
Een woord: schoonmaker. Als je die kunt betalen, doen. Hier komt 2,5 uur in de week een schoonmaakster die dweilt de vloer, stofzuigt het hele huis, doet de badkamer, keuken en wc's schoonmaken (afwisselend extra goed de keuken en dan weer de badkamer schoonmaken) en dan nog iets kleins erbij, een kamer stoffen oid.


Dit scheelt al zo veel. Ja natuurlijk (met hond) moeten wij nog 4x zelf stofzuigen in de week, was wassen, bedden opmaken, zelf eens in het jaar een grote schoonmaak doen van de meubels enz. Maar ik ben zelf langer dan 2,5 uur bezig met alles wat de schoonmaakster doet, dan als zij het doet :Y) Dus wat dat betreft het geld zeker waard.

Edit: hoekwoning waar 5 mensen wonen + hond. Dus voor een appartementje met 2 man erin is veel minder tijd nodig.


Ja, wat ik eerder ook al zei... Ik ben maar alleen... Oké, eengezinswoning in m'n eentje.. Dus woon niet heel klein ofzo. Maar ik vind het nogal wat... Als ik het zelf bijhoud blijft het vrij schoon...

Ik denk wel dat als het aankomt op een huishouden met 2 personen, zoiets wel heel snel zal volgen. Je wilt toch ook wat tijd met elkaar nog... Of dan ga ik gewoon een dag minder werken :')

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Huishouden vs. me-time

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:31

@Janine: omdat je alleen bent kun je ook eens in de 2 weken iemand 2 uur laten komen he? Geeft toch een fijn gevoel en heel je badkamer/keuken weer fris. Scheelt veel tijd en in je eentje hoeft dat ook niet elke week.

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:32

Ramen was doet mijn hulp. Voordat ik haar had gebeurde dat 1 keet per jaar ofzo. Gewoon vitrage ervoor. Hoppa.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:32

Janine1990 schreef:
Selina schreef:
Janine: Zuigen, dweilen, badkamer en strijken. Dat 1x per week ofzo. Tenzij ik parttime werk, dan vind ik het wel heel lui.


Oooh god, strijken... Ik heb niet eens een strijkijzer :oo

Ramen wassen? Of hebben mensen hier daar een ramenwasser voor? Ik heb in 15 maanden nog nooit mijn ramen gewassen aan de buitenkant. Genant... :') Gelukkig heb ik vitrages altijd volledig gesloten :')



Nu strijkt m’n vriend. Ik haaaat het. Al heb ik voor Sinterklaas een beter strijkijzer gevraagd. Misschien wil ik het dan wel proberen.

Hier doen we de ramen 2x per jaar. Toevallig vorige week omdat de hele familie langskwam :+ Toen hebben we ook echt het hele huis opgeruimd en grondig gepoetst. De juiste motivatie doet goede dingen met je :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 18:33

verootjoo schreef:
Een schoonmaker, en anders een robotstofzuiger. Als je die elke dag een rondje laat doen heb je ook geen korrels aan je voeten.

Verder kan je huis nooit erg vies zijn als je nooit thuis bent en die verbouwing is vast ooit een keer klaar. De lat wat minder hoog leggen werkt ook goed.


Ik heb een Kärcher stofzuiger, ik wil niets anders. En eerlijk is eerlijk, met zo'n stofzuiger en wat jij ook zegt, hoef je echt niet elke dag te stofzuigen.


En ik heb een stoomcleaner om mee te dweilen, wereldaankoop!

Kijk, als het zoals nu netjes is (intussen hoef ik alleen nog maar even de wc's te doen en te dweilen), dan is er weinig aan de hand. Maar ik weet ook dat er een slaapkamer boven nog helemaal vol staat, waar ik nooodig iets mee moet. Of denk aan de belangrijke papieren mappen, die nog nooit zijn ingericht. Allemaal van die rotklussen. Die blijven liggen omdat ik liever even dweil. Of een serie kijk.

En de tijd dat ik niet bezig ben met huishouden, kan ik gebruiken om mijn huis verder in te richten. (ik heb nog wat dingetjes die echt nog moeten, maar waar ik niet aan toe kom)

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:33

's Ochtends een half uurtje eerder opstaan? Ik kan ik dat half uur een was ophangen en aanzetten, stofzuigen en de vaatwasser uitruimen.

Na een toiletbezoek een doekje erdoor en spul in de wc doen. Na het douchen insprayen en als je klaar bent met afdrogen even naspoelen en drogen.

Dat helpt niet voor de grote klussen maar als je het bijhoud is het ook niet zoveel werk meer. Dan is het ook geen last meer om s avonds nog een wasje eruit te halen, of de dweil erdoorheen te doen aangezien je dan al gezogen hebt.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 18:34

De ramen aan de buitenkant worden 1 keer in de maand door de glazenwasser gedaan. Binnen doe ik ongeveer 2 keer per jaar. Tussendoor wel vaker even met een doekje en glassex voor de vingervlekken van dochterlief.

Kan je tijdens het koken niet de afwas wegwerken? Als ik het elke dag doe ben ik meestal maar een kwartiertje bezig met de afwas.