Zagal (Patijn) doet zijn best

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 15:17

Na jaren weer eens een rij foto topic. In mei dit jaar plaatste ik dit topic [SPR-ITP] Na 7 jaar weer de ring in na jaren geen foto topics te hebben geplaatst.

Zagal is een tuigpaard gefokt paard van de hengst Patijn. Inmiddels rijd ik hem alweer 3jaar. Begin dit jaar zijn we een paar keer B dressuur gestart en met succes, maar helaas vlak na Hemelvaart gooide een fikse blessure roet in het eten. De hele zomer alleen maar gestapt en maar hopen dat alles weer goed kwam. Na 3 maanden kregen we groen licht en zijn we weer op gaan bouwen op het zandpad. Inmiddels hebben we de dressuur ook weer opgepakt. Zagal is een braaf maar erg wakker dier die in de dressuur niet heel makkelijk is. Ontspanning is ons allergrootste woord en voor de rest doen we ons best en hebben we vooral veel lol en rijden we veel buiten. Wel wil hij altijd alles voor me doen.

Vandaag een vriendin mee gesleept en bedacht foto’s te maken, kijken hoe confronterend het is en ja dat is het soms wel.
Moet toch eens leren om rechterop te blijven zitten en aan mijn houding te werken. Uitgerekend vandaag was er natuurlijk een wandelroute die langs ons liep en heb daarom ook 2 foto’s toegevoegd hoe het dus geregeld gaat als je 1 hebt die werkelijk alles ziet :7 en bedenkt dat dat heel eng is (hij heeft wel zoveel gezien in zijn leven :+ )

Tips en kritiek mag uiteraard maar houd het wel aardig :o

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
15.
Afbeelding

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:20

Ik vind het heel stoer dat je ook de mindere foto’s plaats en je hebt een leuk paard

Ik vind hem wel enorm diep lopen en ver achter de loodlijn er is geen echte nageeflijkheid te zien.
Ook in je houding is veel winst te halen

Hebben jullie ook les ?

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 15:24

little_birdy schreef:
Ik vind het heel stoer dat je ook de mindere foto’s plaats en je hebt een leuk paard

Ik vind hem wel enorm diep lopen en ver achter de loodlijn er is geen echte nageeflijkheid te zien.
Ook in je houding is veel winst te halen

Hebben jullie ook les ?


Eerder wel, maar omdat we nog niet zolang weer dressuur aan het rijden zijn hebben we al een poos geen les gehad. Maar dat staat wel weer gepland.

Qua oprichting is hij lastig, het is en blijft een tuigpaard wat snel die houding wil aannemen, oprichting gaat dus ook nog niet heel fijn. Dan wordt hij straks en mist hij balans.
Laatst bijgewerkt door Ils_K op 24-11-18 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:27

Ik zou hem dan ook helemaal niet op richten maar hij moet eerst in balans gaan komen .
Hij loopt ondanks zijn hoge halshouding erg op de voorhand .
Ik zou proberen hem op boeghoogte te blijven rijden dat hij echt nageeft en ontspant en van daaruit de horizontale balans proberen te verbeteren :)
Wel een ruig paard en indd niet makkelijk te rijden zo te zien

Met diep lopen bedoel ik niet te laag maar te ver achter de ll

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 15:30

Little_birdy: bedankt, en snap wat je bedoeld. We gaan er meer mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:36

Ik ga mee met de mensen voor mij dat hij veel te ver achter de loodlijn loopt.

Dit heeft onder andere toch gevolg dat hij qua zicht alleen een klein stukje van de grond voor zijn voeten ziet. Dan is het niet zo raar dat een paard wat alles wil zien slecht ontspant en snel schrikt.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 15:40

Gloa schreef:
Ik ga mee met de mensen voor mij dat hij veel te ver achter de loodlijn loopt.

Dit heeft onder andere toch gevolg dat hij qua zicht alleen een klein stukje van de grond voor zijn voeten ziet. Dan is het niet zo raar dat een paard wat alles wil zien slecht ontspant en snel schrikt.


Het maakt niet uit hoe hij met zijn hoofd loopt dat is nou eenmaal zijn karakter. En daar leer je mee om gaan, maar makkelijk is dat niet altijd.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:48

Ik vind het een heel erg leuk paard. Maar je houd hem veel te vast/kort aan de voorkant. Zijn neus hoort net voor de loodlijn, hij loopt daar ver achter. Het hoogste punt hoort tussen zijn oren te liggen, dat ligt ergens op zijn hals, doordat hij zijn neus bijna op zijn borst heeft. Dat zorgt er niet alleen voor dat hij erg op zijn voorhand gaat lopen, maar tast ook zijn souplesse aan. Op den duur krijgt hij schade aan nek en rug.
Laat hem je hand opzoeken, geef hem eens een tijd lang helemaal losse teugel in alle gangen, dan zal hij langzamerhand ontspannen en zichzelf gaan dragen. Hij zal dan ook minder schrikkerig worden.

Het onderste paard heeft een correcte hoofd-halshouding.
Afbeelding

Erg leuk dat je jouw foto's hier post en heel veel plezier met je mooie paard!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:03

Wat een leuk dier, ik hou van tuigers!

Maar ik ben het wel eens met mijn voorgangers. Dat het een tuiger is en snel in een bepaalde houding loopt doet er helemaal niet toe, dat is eruit te rijden. Maar zonder ruimte gaat hij nooit voor/op de loodlijn kunnen lopen. Even gas terug nemen: balans en neusje eruit, geen oprichting. Het zou jammer zijn dat de spieren op de verkeerde plaats zouden komen, zoals nu het geval is. :)

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:31

Ik geloof niet dat TS hem zo rijdt, paard loopt snel in die houding. Als je naar de armhouding kijkt zie je dat er niet getrokken wordt. Door de bouw van het paard wordt naar de hand toe voor de ll bemoeilijkt en vereist veel traing. Paard moet leren bovenlijn op te rekken. Veel kleine stukjes schakelen en in het voorwaarts rijden de hand voor houden. Hij moet dat leren, dat de ruimte er is. Is hij miss ook wat achter je been soms?

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:54

TS knap paard heb je onder je billen, een fikse maar hele leuke uitdaging! Ik denk ook dat er nog flink wat winst te behalen is in de aanleuning maar dat dit moeilijk is, begrijp ik heel goed. Ik heb een half-tuiger gehad en hij had ook deze neiging. Wat ons geholpen heeft is juist wat Viennanova zegt, schakelen en echt vanuit achter naar voren (de motor) aan het werk leren gaan. Het bleef bij ons altijd wel een dingetje maar uiteindelijk kon ik hem tot ongeveer op de loodlijn rijden (halsstrekken hebben we denk ik nooit een voldoende op gehad). Maar het zijn vaak wel hele beste paarden! De mijne heb ik tot ZZ-L gereden (toen nog NVDR) en er zat absoluut nog veel meer in.

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:58

Ts, longeer je hem ook? Want daar kun je ook goed werken aan zijn houding. Moeilijk beest zo te zien en te horen aan je uitleg. Toch zou ik juist nu een lesgever zoeken die dit soort paarden op de juiste manier aan het lopen krijgt. Vooral in jet begin de juiste weg bewandelen kan je zoveel voor uit helpen. Tegen het schrikken van hem zou je er ook een losse martingaal aan kunnen hangen , lekker los laten van voren en goed arbeifstempo erop.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 23:07

Viennanova schreef:
Ik geloof niet dat TS hem zo rijdt, paard loopt snel in die houding. Als je naar de armhouding kijkt zie je dat er niet getrokken wordt. Door de bouw van het paard wordt naar de hand toe voor de ll bemoeilijkt en vereist veel traing. Paard moet leren bovenlijn op te rekken. Veel kleine stukjes schakelen en in het voorwaarts rijden de hand voor houden. Hij moet dat leren, dat de ruimte er is. Is hij miss ook wat achter je been soms?


Heel erg bedankt hier heb ik wat aan. En dat laatste heb je gelijk aan.

Bigone: eerder wel. Maar nu nog niet weer gedaan ivm blessure. Maar hij gaat zo goed dat ik dat wel weer aan durf (zoveel op de volte)

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:17

Kun jij wel in dit zadel zitten? Als je probeert schouders, heupen en hakken op een lijn te krijgen, wat gebeurt er dan in je bekken? En in je onderrug? Kun je sowieso je been recht naar beneden laten vallen, biedt je zadel daar ruimte voor?

Verder: idd van achter naar voren rijden, die voorkant komt goed als de achterkant in orde is. Ik geloof ook niet per se dat het aan jou ligt, denk ook wel dat dit een paard is dat vrij makkelijk de rug wegdrukt en zich opkrult.
Probeer, steeds als je voelt dat hij de rug vasthoudt, je binnenhand iets te openen, opzij er naar voren. Been erbij, binnenbeen lang en los, buitenbeen een wakende kuit. Niet je binnenbeen erin drukken, daarmee blokkeer je de flow van achter naar voren. Dat vraagt bij jezelf om een stuk ontspanning, in je nek, schouders en bovenarmen. Je handen probeer je rustig te dragen, en laat hem reageren op die kuit, zodat je ook een verbinding van achter naar voren krijgt :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:25

Allereerst knap dat je deze foto's durft te plaatsen. Ik zou meer variatie willen zien in de hals/hoofdhouding, lang en laag over de rug. Jammer dat hij constant achter de loodlijn kruipt. Reageert hij goed op je beenhulpen of is hij flegmatiek aangelegd van zichzelf?


Afbeelding

Afbeelding

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:31

Lieve TS,

Wat een knappe tuiger! En stoer van je dat je ook de mindere foto's durft te plaatsen. Ik denk dat er nu al aardig wat tips zijn over zijn hals, maar wat mij voornamelijk opviel is je eigen houding. Ik heb het gevoel dat je óf naar voren valt, óf je billen heel erg naar achter steekt in het zadel/je rug hol trekt. Weet je zeker dat je wel lekker zit in dit zadel? Als je in stilstand rechtop gaat zitten, kan je dan een verticale lijn over je hak=heup-schouder trekken?
Het lijkt me dat als jij lekker zit, de ontspanning ook wat makkelijker afgaat.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:18

Leuk paard! Het ziet er inderdaad niet uit alsof je er gemakkelijk op zit. Vast als je hem correct nageeflijk kan rijden hij ook meer ontspant.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:56

maria1990 schreef:
Allereerst knap dat je deze foto's durft te plaatsen. Ik zou meer variatie willen zien in de hals/hoofdhouding, lang en laag over de rug. Jammer dat hij constant achter de loodlijn kruipt. Reageert hij goed op je beenhulpen of is hij flegmatiek aangelegd van zichzelf?


[ [url=m/O6nPTQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xRQa86.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze plaatjes zijn leuk, maar hoe moet TS dat doen? Ik zou ook wel de piaffe en de passage willen zien, paar plaatjes erbij en hoppa, TS is nog geen steek verder :+ .

Als je met schakelen heel consequent bent, dus echt been = voorwaarts, wordt de aanleuning ook opener, als je de deur maar open houdt aan de voorkant. Zulke types paarden lopen juist door de kracht achterin makelijk over het voorbeen achter de ll. Het stukje voor het zadel moet verlengen en opbollen. Als daar bespiering komt wordt de neiging om er achter te kruipen steeds minder, is mijn ervaring. Voor zowel de Koss x Lorton die ik gereden heb als mijn eigen Colonist x Torino was/is dit het stukje wat het meeste onderhoud nodig heeft.

Anoniem

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:07

Mooie foto's hoor, en goed om te zien dat zijn bouw hem in de weg zit. Dat lijkt me ook een lastige uitdaging, want je ziet in zijn hals dat dit gewoon een makkelijke houding voor hem is. Op foto 10 en 11 lijkt hij wel wat meer lengte te hebben, ik denk dat je daar naar toe moet gaan. Constant dat neusje eruit rijden, zodat hij over de rug komt. Succes ermee :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:08

Nou inderdaad, ik wil ook wel rijden zoals de tekeningen. Maar potverdorie wat is de realiteit soms anders...

Gaaf peerd, mooi front!

Betreft je houding, wat gebeurt er als je je knie it's meer buigt. Denk dat dat jouw balans ten goede komt! Dus onderbeen iets terug plaatsen.

Neus eruit rijden is soms echt ook iets dat je je paard moet 'leren'. Ken je de term 'teugels uit de handen kauwen'. Komt erop neer dat het paard leert de aanleuning mee te nemen naar voren en beneden. Is denk ik wel eea over te Googlen.

Je galop werk ziet er fijn uit, dat kan een mooi begin zijn om de hals meer uit te leggen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:10

Ik heb verder niks toe te voegen aan de rij technische tips, maar wat een gave bles heeft hij zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:15

Kelly_ann schreef:
Nou inderdaad, ik wil ook wel rijden zoals de tekeningen. Maar potverdorie wat is de realiteit soms anders...

Gaaf peerd, mooi front!

Betreft je houding, wat gebeurt er als je je knie it's meer buigt. Denk dat dat jouw balans ten goede komt! Dus onderbeen iets terug plaatsen.

Neus eruit rijden is soms echt ook iets dat je je paard moet 'leren'. Ken je de term 'teugels uit de handen kauwen'. Komt erop neer dat het paard leert de aanleuning mee te nemen naar voren en beneden. Is denk ik wel eea over te Googlen.

Je galop werk ziet er fijn uit, dat kan een mooi begin zijn om de hals meer uit te leggen.

Ik noem dat altijd, het neusje eruit duwen in je aanleuning. Of wel, je paard uitdagen je hand te volgen, ook als je je hand weg geeft. Daar moet je het paard natuurlijk wel bij helpen, door een samenwerking met been en hand, en letterlijk met been naar je hand toe rijden. Men is altijd maar van mening dat je alleen controle hebt wanneer je terug werkt, maar er gaat een wereld voor ze open als ze merken dat je ook controle hebt als je je hand naar voren plaatst.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 14:19

Er worden goeie en nuttige tips gegeven en daar ga ik absoluut mee bezig.

Qua zadel, weet niet of het aan het zadel ligt, eerste week december komt er wel iemand het zadel nakijken en opvullen ect als dat nodig is.
Sowieso laat dit paard mij slecht zitten, doorzitten bijv hoef ik niet te proberen. En ik rijd ook vaak op een springzadel en ben ik niet consequent genoeg met mijn houding bezig :o

BigOne
Berichten: 38235
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zagal (Patijn) doet zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:23

Ts, er zijn maar echt heel weinig mensen die op een tuiger kunnen doorzitten , eigenlijk bijna niemand zolang ze in tuigerhouding lopen. Om goed te kunnen zitten heb je een ontspannen paardenrug nodig dus dat komt vanzelf wanneer hij kan loslaten en mooi over de rug gaat lopen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:39

Kan dit paard voorwaarts-neerwaarts strekken op de correcte manier?
Dat zou de basis moeten zijn, en vandaar geleidelijk rijden naar een horizontale balans met halslengte en dus ook veel meer teugellengte.
Dat zul je heel geleidelijk op moeten bouwen, het paard moet leren de bovenlijn te 'openen' door zich te ontspannen, van daaruit het bit echt aan te nemen en ernaartoe te strekken, en zich in deze verbinding voorwaarts laten rijden. Ik zou om te beginnen je hand eens een stuk laten zakken om hem meer uit te nodigen om zijn hals wat te laten zakken. Niet je handen naar beneden duwen, maar ontspannen af laten hangen zodat je de schoft en bovenkant van de schouder van he paard tussen je handen hebt, daarbij een hele lichte (!), maar wel gelijkmatige verbinding houden en je paard daarin voorwaarts rijden. Zodra je ook maar iets van een neiging voelt om zijn hals wat verder naar beneden te ontspannen, laat je de teugel iets doorglijden zonder de verbinding los te gooien. Dit vergt best wat gevoel en finetuning, het is een kwestie van je teugelcontact en beenhulpen heel goed op elkaar afstemmen. Je teugelcontact moet daarbij steeds naar voren gericht zijn, in plaats van te veel naar je toe. Het oogt nu statisch, jij hebt 1 handpositie en 1 teugellengte, en daarmee nodig je je paard veel te weinig uit om zich naar het bit te strekken.
Zorg verder dat je zacht en ontspannen meezit in de bewegingen; als hij je niet zo gemakkelijk laat zitten kun je best (tijdelijk) iets verlicht zitten, maar wel met behoud van je balans (niet voorover kiepen).

Oefen hier eens wat mee, en zoek vooral ook goede instructie, bijv. in de lijn van Rien van der Schaft, dat kan je verder helpen.