Buitenstal ingraven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 09:48

Ik mag bij mij op het land niet hoger bouwen dan 1.50m. Nu denk ik erover om ongeveer 30 cm. De grond in te gaan. Zijn er hier mensen, die dit ook hebben gedaan? Ik ben benieuwd.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:52

Heb je al bedacht hoe je gaat voorkomen dat het een zwembad wordt als het regent?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:06

Die 150 wordt gemeten vanaf de grond ernaast, dus je zou een stal van 180 kunnen maken en dan om de stal heen de grond (omtrek van een paar meter) 30 cm kunnen verhogen. Moet wel substantieel natuurlijk, niet een klein randje zand. Anders zit je idd met he5 probleem dat het water daar naartoe zal stromen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:16

troi schreef:
Die 150 wordt gemeten vanaf de grond ernaast, dus je zou een stal van 180 kunnen maken en dan om de stal heen de grond (omtrek van een paar meter) 30 cm kunnen verhogen. Moet wel substantieel natuurlijk, niet een klein randje zand. Anders zit je idd met he5 probleem dat het water daar naartoe zal stromen.

Die hoogte wordt gemeten vanaf maaiveld, en het kan zomaar zijn dat er ook regels bestaan voor het (lokaal) aanpassen van het maaiveldniveau. Zeker op grond met een landbouwbestemming kan dat nog wel eens lastig zijn.

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:19

Ibbel schreef:
Heb je al bedacht hoe je gaat voorkomen dat het een zwembad wordt als het regent?


Stukje ernaast nog lager graven..?

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:19

Dus je hebt iets nodig van 1.80 hoogte? IK heb jaren een eigen weiland gehad en had daarop een grote 2-paards trailer staan. Is verplaatsbaar, kunnen ze niets van zeggen (en ik woon in Rotterdam, daar zeggen ze altijd van alles ;-) ). Is ook nooit wat van gezegd. Past t/m E pony goed in. Tussenschot eruit en bodem plus laadkleppen goed ondersteunen bijv dmv stapels stoepstenen / zandconstructies.
Ik had een oude IforWilliams, dus met vooruitloop, echt ideaal. Had dus voor en achter altijd open staan.
Pony's (had toen t/m 1.55) stonden er eigenlijk niet vaak in, maar wel altijd eromheen. Was toch goede bescherming tegen vooral wind regen (ze stonden altijd in de luwte) en in de zomer de felle zon.

Geen bodembedekking, wordt anders enorme zooi, maar goede rubber matten en dat ook schoonhouden.
Hing er ook altijd mijn hooinetten aan.

Maaiveldniveau mag je bij landbouwgrond idd niet zomaar aanpassen. Aanleggen van een goede bak bijv was op mijn stuk ook niet mogelijk, je mag niet zomaar stukken uitgraven.
Stuk freesen en dan zand opbrengen bijv mag dan weer wel.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:24

VanHuisUit schreef:
IK heb jaren een eigen weiland gehad en had daarop een grote 2-paards trailer staan. Is verplaatsbaar, kunnen ze niets van zeggen .
Dan heb je geluk gehad en hebben ze het gedoogd, want het is écht níet toegestaan !!
Dan zou iedereen een trailer op wielen in een weiland kunnen zetten met de laadklep omlaag. Die dingen heb je tot 12/15 meter.... maar ja wél op wielen ;)

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:49

DubbelDun schreef:
VanHuisUit schreef:
IK heb jaren een eigen weiland gehad en had daarop een grote 2-paards trailer staan. Is verplaatsbaar, kunnen ze niets van zeggen .
Dan heb je geluk gehad en hebben ze het gedoogd, want het is écht níet toegestaan !!
Dan zou iedereen een trailer op wielen in een weiland kunnen zetten met de laadklep omlaag. Die dingen heb je tot 12/15 meter.... maar ja wél op wielen ;)


Klopt! Afhankelijk van gemeente tot gemeente worden sommige dingen wel gedoogd, terwijl de buren in de volgende gemeente dat totaal niet mogen.

Ik ken wel mensen die buitenstallen ingegraven hebben, volgens mij ook zo'n zelfde soort hoogte. Bij hun bevalt het prima! Afwatering moet je idd goed op letten, maar verder is het gewoon een stal :).

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 12:00

Bedankt voor de antwoorden. Ik had ook een trailer staan, deze moest ik ook weghalen. Over de constructie van een stal ingraven, weet ik niet veel van. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben hoe anderen dit hebben gedaan. Om idd te verkomen dat al het water erin loopt. Wellicht zou je er drainage onder kunnen maken..

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:07

Buiten dat je niet hoger mag bouwen zou het ook kunnen dat je niet diep mag graven.
Iemand hier in de buurt heeft stevig mot met de gemeente gekregen omdat ze een 'paddock' (=rijbak) 60 cm diep had uitgegraven. Hierdoor waren de 'oude grondlagen verstoord' en dat mocht blijkbaar niet. Iets verder heeft men een binnenbak deels ingegraven omdat ie anders te hoog werd, Maar die zullen wel vooraf een vergunning hebben gevraagd/gekregen.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:10

Drainage er onder heeft geen zin. Enige dat werkt is een kelderbak oid ervoor, met afvoer, en een rooster er boven, waardoor het water dat voor de stal valt in de kelderbak wordt opgevangen en van daaruit wordt afgevoerd. Een groot afdak en een dorpel voor de stal doet dan de rest.

Wordt het een licht gebouwtje zul je ook nog moeten verankeren aan de ondergrond, het deel dat onder de grond zit wordt nl altijd omhoog gedrukt door grondwaterdruk.
Hetzelfde geldt voor de kelderbak voor de wateropvang. Het gewicht van je gebouw en je kelderbak moet minimaal zo hoog zijn als het gewicht van de uitgegraven grond om dat 'drijven' te voorkomen.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:12

Ik zou kijken of je er een zeecontainer neer mag zetten. Is wel iets hoger, maar altijd weer weg te halen en met een donkere kleur valt ie niet eens op. Paarden staan droog en hebben altijd droge voetjes.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-18 13:03

Psydoxy schreef:
Ik zou kijken of je er een zeecontainer neer mag zetten. Is wel iets hoger, maar altijd weer weg te halen en met een donkere kleur valt ie niet eens op. Paarden staan droog en hebben altijd droge voetjes.

Dat mag helaas ook niet.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 22:54

Is die maximale hoogte ook voor paar opgestapelde voordroog balen?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:01

Das een goeie ;)

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:34

Druk van grondwater hoef je volgens mie niet druk over te maken op 30cm diepte, en regen water valt ook reuze mee op zandgrond. Zorg voor een goeie greppel voor de schuilstal naar de sloot voor eventuele stort buien

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 15:17

tamary schreef:
Is die maximale hoogte ook voor paar opgestapelde voordroog balen?


Dat zou wel kunnen, alleen niet wanneer je er een dak op maakt.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:22

Maar als je dat een beetje onzichtbaar zou kunnen doen ...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:59

marymary2 schreef:
tamary schreef:
Is die maximale hoogte ook voor paar opgestapelde voordroog balen?


Dat zou wel kunnen, alleen niet wanneer je er een dak op maakt.

2 lagen kraaienkleed er over en van een paar golfplaten zie je niks meer.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 21:37

marymary2 schreef:
tamary schreef:
Is die maximale hoogte ook voor paar opgestapelde voordroog balen?


Dat zou wel kunnen, alleen niet wanneer je er een dak op maakt.



Dak is nog niet eens het spannendste, uit de wind gaan staan doet al erg veel
Ik heb liever een rij bomen, schutting of iets anders zonder dak dan niks

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:21

Ik lees even mee, ik ben ook aan het kijken om de bodem van mijn stal te verlagen. De bodem voor de stal verlagen lijkt me niet handig omdat je juist wil dat het een droge plek is op het terrein. Ik denk zelf aan aan afvoergoot voor de stal en een flink afdak met een goot die dan bv. in een regenton uitkomt. Waar een afvoergoot makkelijk op uit kan komen weet ik nog niet. Misschien geultje graven voor pvc buis die in de sloot uitkomt? Een ingang zonder drempel, verlaging etc. is natuurlijk het veiligste, maar nog geen idee hoe dat te realiseren.

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Buitenstal ingraven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:26

Uitgraven/verlagen van de bodem mag ook vaak niet ivm verstoring van de grond. Is vaak in het bestemmingsplan geregeld.
En ik denk idd dat het geen droge plek voor je paard wordt.