Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 23:37

Hallo allemaal !
Wat ik me afvraag is

Wij hebben hier in de buurt een natuurstuk met heuvels kleintjes en wat hogere..
Nu rij ik een pony die een jaar niks gedaan heeft en ben ik aan het opbouwen in trainen.. buitenritjes e n in de rijbak.
Ze heeft een iets holle rug dus ik wil graag de buikspieren en rugspieren trainen.. zijn die heuvels dan een goede aanvulling ? Of spreek ik met die heuvels alleen de achterhand aan ? :o



chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 05:09

Een correcte aanleuning met aanspanning van de buik en ontspanning van de rug is de basis. Als je dit niet hebt, zal heuveltraining weinig uitmaken. Longeren met aanzet zou dan beter helpen.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 05:50

De achterhand spieren zijn verbonden met de rompspieren, als je de een traint train je ook de ander. Maar afwisseling is goed dus ga niet alleen maar heuvels lopen.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:49

Goede vraag...!

Nu het antwoord nog.

Ten eerste is heuvel op, heuvel af een uitstekende training voor rijpaarden. Met name heuvel op moet het dier dezelfde spieren gebruiken waarmee het de ruiter op een goede manier draagt: uitstekend om te doen dus!
(Uiteraard : train met een rustige opbouw. 1 dag werken, twee dagen wandelen. Op spierpijn waardoor je dier het vervelend gaat vinden zit je niet te wachten.)

In het lichaam van een mens of paard is het erg lastig om 1 enkele spier te trainen, je traint zowel de romp als de achterhand.
Naar de letter van de wet heeft een rijpaard geen sterke rugspieren nodig : die spieren die je pal onder de vacht voelt, naast de wervelkolom hebben de functie om de rug.... hol te maken. Om ons prettig te kunnen dragen gaat het om buikspieren.
Het nut van longeren met touwtjes ontgaat mij vaak.
(Je kunt wel spieren trainen aan de longe, zelfs de buikspieren. - Maar buikspieroefeningen aan de longe komen neer op goede overgangen, niet 'dat de hals in een bepaalde houding is'. Of balkjes lopen aan de longe. Of superprecies werken aan verticaal evenwicht = beide voorbenen dragen evenveel gewicht, doorgaans ontstaat dan een kettingreactie van correct halsstrekken plus ondertredende achterhand.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 10:42

Super bedankt voor de tips ! Fijne duidelijke uitleg janneke! Ik neem de heuveltjes vanaf nu 2 keer per week rustig mee in de training !

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 11:02

Veel afwisseling in het soort training is ook goed voor de conditie.
Dus de ene keer wat korter en zwaarder/ zwaarder in de zin van heuveltjes, in een bak rijden met zwaar zand, of wat meer versnellingen draf/galop erin doen.
De andere keer lekker lang wandelen, of lekker rustig een lang stuk rijden.

Er zijn wat fijne oefeningen voor de buikspieren, die haar goed kunnen helpen:
Met je vingertoppen van je hele hand/2handen tegelijk onder de buik "prikken.
En aan de zijkant van de bil en naast de anus, met je duim druk geven en langzaam naar beneden glijden.
Als je het goed doet, zie je dat de buik zich lichtjes aanspant.

Heel langzaam achteruit naar bovengaan, daar gaat ze achterbeenspieren van ontwikkelen.
Dit is heel zwaar, dus per keer plm 8 stapjes achteruit omhoog tegen het heuveltje.

Kijk goed naar je paard!

( Overigens veel mul zand in de natuur is voor veel paarden erg zwaar, eigenlijk te zwaar.
Als je dat tegenkomt in je trainingsgebied, zou ik er niet doorheen gaan )

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:31

Toch maar opgelet met een paard dat terugkomt in het werk na een jaar rust.
De spieren inclusief hart en longen komen in een drietal maanden terug, afhankelijk van haar startconditie en hoe je het opbouwt.
Maar het gevaar zit hem in de pezen en gewrichten. Die moeten ook weer verharden en dat gaat heel wat langzamer. Dus op bepaald moment zit je met een paard in conditie waarvan de pezen en gewrichten nog niet helemaal klaar zijn.
Verder ben ik het eens met de vorige tussenkomsten.

Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 17:36

Oh oké dat wist ik niet dat pezen en gewrichten minder mee werken ze is 14 en 1 jaartje uit het werk wel heeft ze onbeperkt weidegang dag en nacht

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:43

Verstandig om rustig te beginnen , elke keer minimaal 15 min. stappen op het harde is een prima training voor de pezen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:02

koend schreef:
Toch maar opgelet met een paard dat terugkomt in het werk na een jaar rust.
De spieren inclusief hart en longen komen in een drietal maanden terug, afhankelijk van haar startconditie en hoe je het opbouwt.
Maar het gevaar zit hem in de pezen en gewrichten. Die moeten ook weer verharden en dat gaat heel wat langzamer. Dus op bepaald moment zit je met een paard in conditie waarvan de pezen en gewrichten nog niet helemaal klaar zijn.
Verder ben ik het eens met de vorige tussenkomsten.



Daar had ik ook nog niet over gehoord, enig idee hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Sorry Bigone, ik lees het nu pas.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 07:43

Stappen op straat is inderdaad goed. Je kunt het gewoon inbouwen in je training bv altijd 15 min. uitstappen op straat.
Het is bij echte vermoeidheid door meerdere dagen training gecombineerd met een piekbelasting zoals over boomwortels of door los zand draven/galopperen, dat het fout kan gaan.
Je mag gewoon trainen hoor, maar vraag het uiterste niet, ook niet als je paard "onvermoeibaar" lijkt, want net dan kan het mis gaan.

Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 09:14

Ik rij haar gelukkig nooit tot de max of in het zweet .. we bouwen het wel rustig op ook met dagen rust ertussen.. alleen is de rijbak erg zwaar altijd dat is wel eens een nadeel

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:26

Als je een beetje redelijk bent, zal je niet snel iets misdoen in je rijbak. Doordat je daar je training opbouwt, kan het lichaam zich aanpassen.
Altijd op geopadpiste trainen en dan 1 keer een over-happy paard meerijden in het rulle zand langs de zee is veel groter risico.
Je paard mag trouwens best wel regelmatig zweten hoor, het is toch training voor iets, he.

Moonshine
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 19:44

Ja ik ga nu wel steeds de trainingen wat uitbouwen ook conditioneel!

Sanneeeeee
Berichten: 8
Geregistreerd: 15-04-18

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:44

Pas wel op met de heuveltjes naar beneden ik heb altijd geleerd dat je naar beneden moet stappen

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:11

Heel gecontroleerd inderdaad!
Erg goed voor de spieren ook!

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Heuvels op en neer goed voor de rugspieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:18

Dit topic is geopend met een, nu geband, SA. En aangezien de TS niet meer kan reageren, hier een slotje.

Toos Onderschriftloos :D


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers