Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 23:20

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 5 weken een nieuwe aanwinst genaamd Jila. Jila heeft twee wonden opgelopen waarover ik een beetje twijfel hoe nu verder.

De ene wond is een oude bijtwond aan de buitenkant van haar oor, die zij al had toen ik haar kocht. Na drie weken was de wond nog steeds niet vanzelf bijgetrokken, werd zelfs groter met een viezige grijze korst en doorzichtig vocht wat er continu uitliep. Dus heb ik de DA laten komen, vandaag twee weken geleden. DA heeft penicilline & antibiotica injectie gegeven + sulfatrim orale antibiotica voor een week. Dan zou het vanzelf weg moeten trekken. Schoonmaken of iets smeren was volgens de DA niet nodig.

Helaas is ze 2 dagen later in de sloot gevallen waarbij ze een vrij diepe beenwond opliep aan haar achterbeen. In overleg met DA besloten om niet meer te hechten en onder verband te zetten. Da heeft aangegeven dat de wond niet schoongemaakt hoefde te worden (ook niet direct na de val in de sloot), enkel elke 3 dagen gaasje met jodium/betadine gel en verband eroverheen. Daarnaast voor in totaal 14 dagen sulfatrim antibiotica gekregen. A.s. zondag is het 2 weken geleden, de wond is met weefsel opgevuld, maar lijkt nu ontstoken te zijn geraakt. De dierenarts is 6 dagen geleden voor het laatst langs geweest. Ik stuur hem elke 2-3 dagen foto's. Helaas zag de wond er vandaag (in mijn leken-ogen) slecht uit, hoewel meer opgevuld met weefsel zag ik een iets groter wondoppervlak en veel meer groen pus. Het verloop van de wond ziet er als volgt uit:

17-11:

Afbeelding

20-11:

Afbeelding

23-11:

Afbeelding

Heel verhaal, maar goed. Hoor graag jullie mening aangaande het volgende:

Wat betreft de beenwond: zouden jullie nog langer antibiotica door blijven geven na 14 dagen sulfatrim? Voor mijn gevoel is het erg lang om een antiobioticakuur zo lang door te zetten.
Zou het zinvol zijn om L-mesitran zalf op de beenwond te smeren? Heb deze vraag ook bij de dierenarts neergelegd maar wordt pas maandag teruggebeld.

Dan wat betreft de wond op haar oor: Na in totaal bijna 6 weken sinds het ontstaan van de oorwond, zie ik nog steeds verbetering ondanks de antibiotica. Nog steeds een grote smerige korst, en doorzichtig wondvocht. Ik heb helaas geen duidelijke foto. Er valt ook weinig te zien behalve prut. De dierenarts zegt nog steeds afwachten en evt. verlenging sulfatrim, niet schoonmaken en niks opsmeren. Ik ben wat bang dat er misschien wat in de wond zit, wat er niet uit kan, dat het daarom niet heelt. Dierenarts zei van niet maar heeft alleen met het oog naar de wond gekeken, verder niet nader onderzocht. Maar na 6 weken geen verbetering, zegt mijn gevoel toch dat ik er iets (anders) aan moet doen. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts... Wat zouden jullie doen? Advies van deze DA opvolgen en langer afwachten met verlenging antibiotica kuur? Toch een keer goed schoonmaken en daarna wondzalf (L-mesitran smeren)? Of second opinion door andere dierenarts?

Ik ben enorm aan het twijfelen dus hoor graag jullie advies!


Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:26

Ik zou een andere DA laten komen.

Over de IJssel


Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 23:27


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:32

ik zie wel foto's.
Ik zou ook een andere DA laten komen voor second opinion. Een slootwond niet schoonmaken klinkt me niet heel lekker in de oren en de wond aan het oor zou wel verbeterd moeten zijn IMO

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Goof

Berichten: 28750
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:54

Een slootwond niet schoonmaken, maar dichtsmeren met betadine en afdekken met gaasjes? Daar heb ik sowieso al mijn twijfels bij. Ik zou ook een andere dierenarts laten komen.

Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:46

Dierenarts weer langs laten komen. Been wond ziet er mijn inziens zo niet raar uit maar op een foto kunnen wij dit niet beoordelen. Oorwond heb ik ook niet gezien, maar een vieze dikke korst, hoe kan iets hieronder helen? Ik zou zeggen korst eraf schoonmaken en opnieuw beginnen. Maar nogmaals derenarts weer laten langskomen zodat die het laat beoordelen. Second opinion kan hier denk ik geen kwaad

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 00:57

Andere dierenarts, absoluut! 2 lelijke wonden en weinig tot geen verbetering ondanks medicatie is niet goed.

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 08:03

Oke dank jullie wel voor de reacties . Ik ga een andere dierenarts bellen om zsm een afspraak te maken!

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:53

Sloot geeft gewoonlijk sowieso al infecties. Zelfs bij het kleinste krasje. Ik zou ook een andere dierenarts laten komen. Sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:08

Wond ziet er helemaal niet slecht uit. Het is 100% normaal dat een vleeswond in dit stadium van de genezing vocht produceert. Dat is namelijk noodzakelijk voor nieuwe huid om er over heen te kunnen groeien. Antibiotica is absoluut overbodig als het paard verder geen koorts heeft. Als je kuur op is, stoppen daarmee dus. Wel onder verband houden om uitdroging van de wond te voorkomen.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:00

Dat antobiotica onzin is als er geen koorts is is natuurlijk je reinste onzin. Gezien de wond nog steeds geïnfecteerd is moet je de Ab op advies van je dierenarts doorzetten. Verder ziet de beenwond er niet heel verkeerd uit, dit zijn foto's van elke keer net onder het verband uit zeker? Ik zou tussen de verbandwissels de wond wel goed afvegen met schone gaasjes, liefst niet te nat werken. Als verband niet meer hoeft kun je gaan werken met honingzalven etc. Ik zou je twijfels en vragen voor nu wel bij je huidige dierenarts neerleggen voor je naar een ander gaat.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:50

Deze wond is niet geïnfecteerd. Systemisch AB heeft alleen zin bij een systemische infectie (=koorts!). Daarnaast dringt TMP/S maar matig door in de huid. Gentamycine is dan een betere keus ALS je al iets moet met AB. Afvegen van de wond juist niet doen, hoogstens deppen. Bij vegen, veeg je ook alle zeer broze nieuwe granulatiecellen en nieuw gevormde huidcellen weg.

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:55

Ik volg even, heb ook een brokkenpiloot rondlopen.

Ik zou ook een andere DA vragen en voor verzorging hebben wij ontzettend goede resultaten met flamazine. Mag niet in combinatie met betadine (of andere jodium varianten) ivm zilver die er in zit, maar deze heeft echt een hele grote wonde op mijn paard zijn been mooi dicht gekregen.
Flamigel werkt ook goed, maar ik vind de flamazine beter. Heb hem daarna ook gebruikt op een wonde bij mijn hond na operatie, die was op nog geen 2 weken niet meer te zien.

Ben heel benieuwd wat je andere DA zegt :)

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 13:00

Heel eerlijk zou ik a la minuut een waterkoker aanzetten en schone watjes of gaasjes en direct die wond netjes schoonmaken.
Alle pus eruit en alle vieze aangekoekte stukjes weg. Gekookt water is steriel dus dat zou ik gelijk doen. Daarna insmeren met betadine zalf en wat tea tree zalf op de randjes om dat zacht te houden en schoon. Dit zou ik een keer of drie er dag doen. Infectiegevaar heeft in mijn ervaring groot verband met hoe schoon je de wond houdt.

Dream it | Wish it | Do it!

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 14:44

Mloui schreef:
Wond ziet er helemaal niet slecht uit. Het is 100% normaal dat een vleeswond in dit stadium van de genezing vocht produceert. Dat is namelijk noodzakelijk voor nieuwe huid om er over heen te kunnen groeien. Antibiotica is absoluut overbodig als het paard verder geen koorts heeft. Als je kuur op is, stoppen daarmee dus. Wel onder verband houden om uitdroging van de wond te voorkomen.


Mloui schreef:
Deze wond is niet geïnfecteerd. Systemisch AB heeft alleen zin bij een systemische infectie (=koorts!). Daarnaast dringt TMP/S maar matig door in de huid. Gentamycine is dan een betere keus ALS je al iets moet met AB. Afvegen van de wond juist niet doen, hoogstens deppen. Bij vegen, veeg je ook alle zeer broze nieuwe granulatiecellen en nieuw gevormde huidcellen weg.


Dat is geruststellend om te horen! Ik dacht misschien dat de wond ontstoken aan het raken was. Heb even gecheckt, ze heeft geen koorts. Dan ga ik op mijn eigen gevoel en jouw advies af, om na zondag te stoppen met de sulfatrim. Ik zal met mijn eigen dierenarts even overleggen w.b. gentamycine of flamazine antibioticum. Onder verband houden ga ik ook zeker blijven doen!

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 14:47

Granoek schreef:
Ik volg even, heb ook een brokkenpiloot rondlopen.

Ik zou ook een andere DA vragen en voor verzorging hebben wij ontzettend goede resultaten met flamazine. Mag niet in combinatie met betadine (of andere jodium varianten) ivm zilver die er in zit, maar deze heeft echt een hele grote wonde op mijn paard zijn been mooi dicht gekregen.
Flamigel werkt ook goed, maar ik vind de flamazine beter. Heb hem daarna ook gebruikt op een wonde bij mijn hond na operatie, die was op nog geen 2 weken niet meer te zien.

Ben heel benieuwd wat je andere DA zegt :)



Wat balen zeg, ook al een brokkenpiloot ;( . Ik zal maandag met de DA overleggen hoe hij denkt over flamazine. Mocht hij weer het advies geven afwachten onder sulfatrim dan ga ik een andere dierenarts consulteren.

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 14:51

XFILE schreef:
Heel eerlijk zou ik a la minuut een waterkoker aanzetten en schone watjes of gaasjes en direct die wond netjes schoonmaken.
Alle pus eruit en alle vieze aangekoekte stukjes weg. Gekookt water is steriel dus dat zou ik gelijk doen. Daarna insmeren met betadine zalf en wat tea tree zalf op de randjes om dat zacht te houden en schoon. Dit zou ik een keer of drie er dag doen. Infectiegevaar heeft in mijn ervaring groot verband met hoe schoon je de wond houdt.


Ik heb geen tea tree in huis maar heb de wond op haar oor wel schoongemaakt met gekookt water, steriele gaasjes en betadinezalf. Er kwam een hoop zooi van af. De wond ziet er nu wat beter uit!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:17

Niet aan gaan poetsen met gaasjes oid dan poets je vaak de nieuw gevormde huidcellen weer weg/ kapot. Als je er al aan rommelt schoon gekookt en afgekoeld water, beter nog is fysioligische zoutoplossing om mee te spoelen. Geen betamine/ jodium op deze wond doen, jodium werkt etsend dus houdt de wondgenezing tegen.
Fito van het oor, waar zit de wond? Soms hebben paarden een "kies" op een rare plaats op hun hoofd kan niet genezende wond geven, maar die zitten vaak op specifieke plaatsen.

Ik zou zeggen luister naar je DA of trommmel andere DA op die in real life de wonden kan zien ruiken, want als je alkes hier op bokt moet gaan geloven ga je er ook niet uitkomen (gezien de vele verschillende adviezen) en bokkers zijn geen DA.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:22

Mloui schreef:
Deze wond is niet geïnfecteerd. Systemisch AB heeft alleen zin bij een systemische infectie (=koorts!). Daarnaast dringt TMP/S maar matig door in de huid. Gentamycine is dan een betere keus ALS je al iets moet met AB. Afvegen van de wond juist niet doen, hoogstens deppen. Bij vegen, veeg je ook alle zeer broze nieuwe granulatiecellen en nieuw gevormde huidcellen weg.


Vegen was idd niet het juiste woord, deppen is idd beter. Of met rust laten. Spoelen met fysiologische oplossing oid zou ik alleen doen als het niet meer onder verband staat.
Heb even terug gelezen, zie dat er dus wel een kuur Ab is afgemaakt maar nu twijfelt over nieuwe kuur starten, dacht dat je middenin de kuur wilde stoppen.
Fijn dat ze geen koorts heeft.

Ik denk ook dat de viezigheid wat vertekend, gevormde granulatieweefsel ziet er namelijk wel redelijk mooi uit.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 15:28

Sjolvir schreef:
Niet aan gaan poetsen met gaasjes oid dan poets je vaak de nieuw gevormde huidcellen weer weg/ kapot. Als je er al aan rommelt schoon gekookt en afgekoeld water, beter nog is fysioligische zoutoplossing om mee te spoelen. Geen betamine/ jodium op deze wond doen, jodium werkt etsend dus houdt de wondgenezing tegen.
Fito van het oor, waar zit de wond? Soms hebben paarden een "kies" op een rare plaats op hun hoofd kan niet genezende wond geven, maar die zitten vaak op specifieke plaatsen.

Ik zou zeggen luister naar je DA of trommmel andere DA op die in real life de wonden kan zien ruiken, want als je alkes hier op bokt moet gaan geloven ga je er ook niet uitkomen (gezien de vele verschillende adviezen) en bokkers zijn geen DA.


Dat is wel vreemd, aangezien ik van mijn DA bij de beendwond telkens een flinke dot jodium/betadinegel op de wond moet smeren. Terwijl het volgens jou de wondgenezing tegengaat. Ik zal dit maandag ook aan hem vragen. Ik zou zelf liever mesitran smeren ipv jodium omdat ik daar goede ervaringen over heb gehoord met dit type wonden. Aan beenwond durf ik nu verder niet te zitten, de wond aan het oor heb ik dus wel schoongemaakt omdat deze veel oppervlakkiger is en kleiner is. De wond zit aan de binnenkant onderaan haar oor, zou je daar een kies verwachten? Kan denk niet want de wond zit echt op het kraakbeen en niet in de schedel.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:45

Gebruik van jodium is vaak een afweging, het werkt redelijk goed ontsmettend maar is niet optimaal voor de wondgenezing. Bij vieze wonden is het dus wel vaker gebruikelijk om eerst te werken met een jodiumoplossing alvorens overgegaan wordt op zalven die de genezing bevorderen.

Als die wond echt op haar oor zelf ziet zal het geen verdwaalde kies zijn.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:50

Dus die wond op het oor zit er al wekenlang, nu wel benieuwd naar een foto van dat oor.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 15:51

horsiegek schreef:
Gebruik van jodium is vaak een afweging, het werkt redelijk goed ontsmettend maar is niet optimaal voor de wondgenezing. Bij vieze wonden is het dus wel vaker gebruikelijk om eerst te werken met een jodiumoplossing alvorens overgegaan wordt op zalven die de genezing bevorderen.

Als die wond echt op haar oor zelf ziet zal het geen verdwaalde kies zijn.


O oke duidelijk!

Jila
Berichten: 15
Geregistreerd: 23-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 15:52

bigone schreef:
Dus die wond op het oor zit er al wekenlang, nu wel benieuwd naar een foto van dat oor.


Zal morgen een foto maken! Is maar een klein wondje hoor dus er valt niet mega veel te zien, maar idd vanaf morgen zit het er precies 6 weken lang!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Vleeswond achterbeen en bijtwond oor, twijfel hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 19:03

Als het op het oor zit niet, nee, dan zeker niet verdwaalde kies, die zitten op de schedel.
Vraagt om plaatje van oor.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: spookyskippy, Wendy_Torre en 80 bezoekers