Rhino, wel of niet enten, meningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 13:56

Zoals de titel zegt, gaan er nu meer mensen enten tegen de Rhino of laten jullie het zo en nemen jullie voorzorgsmaatregelen? Zelf maak ik me niet zo'n zorgen, ondanks dat het nu wel erg in de buurt is.

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 23:08

Alenthe05 schreef:
Zoals de titel zegt, gaan er nu meer mensen enten tegen de Rhino of laten jullie het zo en nemen jullie voorzorgsmaatregelen? Zelf maak ik me niet zo'n zorgen, ondanks dat het nu wel erg in de buurt is.


Rhino enten heeft alleen zin als je het met de hele stal doet, dus alle paarden tegelijk en 2x per jaar.
Mijn paarden staan aan huis en worden alle 6 2x per jaar geënt, dit ook omdat ik in Duitsland deelneem aan keuringen en wedstrijden.

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:37

Ik ent mijn paarden niet tegen Rhino omdat de rest van de stal dat niet doet. Naar mijn weten heeft het alleen zin als de hele stal het doet.

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 10:38

Bedankt voor jullie reactie. Bij ons laat 1 iemand zn paard enten en de rest niet, heeft de enting toch weinig zin?

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:41

Je paard is ook als het de enige is beter beschermd tegen Rhino als je ent, maar het is inderdaad nóg beter als de hele stal het doet. Dat het niets doet als je de enige bent op stal klopt niet.

Echter is de Rhino enting zelf echt troep naar mijn mening, wij enten niet omdat ze er ontzettend ziek van kunnen worden en er ook gevallen zijn die door de enting zelf neurologische klachten krijgen.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:58

Volgens mij heeft Rhino enten tegen de neurologische vorm weinig of geen effect, wel als je een drachtige merrie hebt tegen de abortusvorm.
De verkoudheidsvorm gaat meestal over als de weerstand verder in orde is.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:00

rumay schreef:
Volgens mij heeft Rhino enten tegen de neurologische vorm weinig of geen effect, wel als je een drachtige merrie hebt tegen de abortusvorm.
De verkoudheidsvorm gaat meestal over als de weerstand verder in orde is.


Dit dus! De variant die je niet wilt kunt je niet tegen enten dus ik zou vooral niet onnodig troep in je paard spuiten.

<3 Galanto <3

Alenthe05

Berichten: 1093
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 15:45

Thx! Duidelijk!! Ik ent ook niet hoor, ik zorg dat hij uit de buurt blijft van vreemde paarden, niet neuzen ed

[i]Pura Raza Espanola
Derrote II; Cautivo XIII x Cautivo VII x Pericon;
B+4, L1+6, L2+10, M1+10, M2+10, Z1+10, Z2+0 geblesseerd
Nederlands Kampioen MCI Level 1, 2019, 4x 4e op het EK MCI Iberische paarden, Parijs 2019

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:38

Hoi, morgen worden hier alle paarden geënt. Dit omdat wij twee drachtige fokmerries hebben en ik het risico 'tot een minimum' wil beperken. Gelukkig hebben we maar 1 pensionpaard en dit moet ook geënt worden, anders werkt het minder goed.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:43

Alle fokmerries worden geënt. Die staan ook apart van alle andere. Eigen stal en eigen paddocks.

The end

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:55

Alenthe05 schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Bij ons laat 1 iemand zn paard enten en de rest niet, heeft de enting toch weinig zin?


Toch schijnt een ingeënt paard beter bestand te zijn tegen de ziekte. De niet geënte dieren kunnen en zullen veel zieker worden als ze besmet raken.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:00

Ik heb vroeger jaren laten enten tegen de rhino.
Mijn merrie kreeg alsnog de neurologische variant en was op 13 jaar enkel nog bruikbaar als weidegarnituur :7
Voor mij dus enkel nog tetanus vaccinatie.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:06

Bij ons op stal is het verplicht om te enten tegen rhino.
Mijn eigen paarden op de weide, zoals de shetlanders, die laat ik niet tegen rhino inenten maar die komen ook nooit met andere paarden in contact.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:32

Wat te doen in geval van mensen met eigen paarden thuis, die hier op onze accommodatie (willen) komen om te rijden? Zij enten niet, wij dus wel. Dom om ze hier te laten komen of maakt dat eigenlijk niet uit?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:35

Ik ent ook niet tegen rhino.
Wel kijk ik uit met naar andere locaties gaan. Ik ga geen andere paarden aaien, laat mijn paarden niet door anderen aaien en niet neuzen met andere paarden.
Ook laat ik de mensen die met me mee zijn niet andere paarden aaien. Rondje rijden en weg wezen zeg maar.
Momenteel ook wat minder concour gepland omdat het in de buurt heerst.


Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:38

Cioccolato schreef:
Ik ent ook niet tegen rhino.
Wel kijk ik uit met naar andere locaties gaan. Ik ga geen andere paarden aaien, laat mijn paarden niet door anderen aaien en niet neuzen met andere paarden.
Ook laat ik de mensen die met me mee zijn niet andere paarden aaien. Rondje rijden en weg wezen zeg maar.
Momenteel ook wat minder concour gepland omdat het in de buurt heerst.


Hier heerst het ook in de buurt. Hardenberg... (Woon in Lemelerveld)
Maar deze mensen gaan ieder weekeind op concours met hun paarden en zij hebben ook een drachtige fokmerrie.. Ik kan ze niet verplichten te enten uiteraard, maar vormen zij voor onze (ingeënte) paarden een groter gevaar nu zij niet inenten of maakt dat dan weer niet uit?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Cioccolato

Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:46

Ja dat is een stukje jullie eigen keuze. Zijn hun voorzichtig op concour? Ik neem aan van wel gezien ze ook een fokmerrie hebben.
Zij vormen een gevaar als zij met hun kleding, ongewassen handen etc bij jullie in de stallen alle paarden gaan knuffeln. Of hun paarden met die van de paarden op stal laten snuffelen etc.

Ik zou er zeker mee uit kijken. Maar of je het ook af moet sluiten, dat is ook een stukje waar jezelf prettig bij voelt denk ik.


Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:52

Sinds mijn trouw ingeënte paard dood ging aan Rhino ent ik nooit meer.Zonde van het geld.

Westhof

Berichten: 2901
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:02

Mijn pony staat op een grote manege waar geen enkel ander paard wordt geënt en waar heel veel mensen komen, soms ook met privépaarden. Best een risico dus. Ik laat overigens niet enten tegen rhino. Heb een ruin, dus geen risico op abortus o.i.d., en tegen de neurologische versie kun je toch niet enten heb ik begrepen.


DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:07

Mijn paard is standaard geënt tegen rhino, vooral voor de gemoedsrust van mijn moeder.
Vorig jaar hadden we rhino op stal en toen is mijn paard in ieder geval niet ziek geweest. Mijn paard is ook nooit naar of ziek van de enting.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

WiPaLa
Berichten: 245
Geregistreerd: 20-07-12

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:32

Mijn paard werd dit jaar voor het eerst geënt tegen rhino maar is er een week ziek van geweest. Nu twijfel ik dus of ik volgende keer opnieuw zou enten of niet.. Niemand van stal ent tegen rhino maar da zei mij dat als hij het zou krijgen hij er aanzienlijk minder ziek van zou worden dan de andere paarden. Maar dat klopt dus niet als ik de reacties lees :(

Think of riding as a science, but love it as an art

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:39

Mijn beide paarden zijn geënt tegen rhino. Dit omdat er vooral in de winter vaak vreemde paarden op stal komen. Ook kindjes die andere paarden aaien en dan jouw paard Gan aaien. Ik wil het risico niet nemen dat ze besmet raken.

Daarnaast zijn geen van beide er ziek van geweest.

Leef en laat leven.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Rhino, wel of niet enten, meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:30

Toen ons paard neurologische rhino kreeg, deed de stal er niks tegen. Erger nog, het werd verzwegen en toen de DA (geen lichtgewicht in de paardenwereld) melding heeft gedaan bij de KNHS Zeeland waren de bedreigingen niet van de lucht. De stal heeft er alles aan gedaan om maar niet toe te hoeven geven dat het rhino was. Zelfs de test en uitslag werden afgedaan als "een sneltestje, zegt niks". Ons paard is er wonderwel doorgekomen en na een hele lange revalidatie kon er weer op worden gereden. Daarna ben ik op een stal terecht gekomen waar wel allemaal tegelijk tegen rhino werd geënt. Ik heb overigens, toen bekend was dat ons paard positief was, iedereen gebeld waar ik die dagen mee in contact was geweest.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:38

Mijn paarden zijn ook nog nooit ziek geweest van de enting.
Nicky, als de paarden geen contact met elkaar hoeven te maken, dus niet door of langs de stal, zie ik weinig problemen om iemand in jouw bak te laten rijden. Afgelopen weekend waren wij op concours in Haaksbergen en daar werd gevraagd om via de achterzijde de binnenmanege te betreden, zo hoefden wij niet langs hun paarden.

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:05

suffie schreef:
Mijn paarden zijn ook nog nooit ziek geweest van de enting.
Nicky, als de paarden geen contact met elkaar hoeven te maken, dus niet door of langs de stal, zie ik weinig problemen om iemand in jouw bak te laten rijden. Afgelopen weekend waren wij op concours in Haaksbergen en daar werd gevraagd om via de achterzijde de binnenmanege te betreden, zo hoefden wij niet langs hun paarden.


Ik wil er ook zeker geen heksenjacht van maken, maar ik wil ook geen risico's opzoeken. En ze hóeven hier niet te rijden. Het is meer dat ik hun een plezier doe.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Maritjuh2000 en 69 bezoekers