Hoeveel kilo hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 19:46

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een bijna 2,5 jarige haflingermerrie. Nu vraag ik mij af wat een normale hoeveelheid kilo hooi is voor zo'n pony. Ik ben gewend om 14 kilo hooi (voorheen een grote kwpner) te voeren maar dat krijgt ze bij lange na niet op..wat mij logisch lijkt hoor maar wat zou ze wel moeten eten? Alvast bedankt.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:49

Stelregel is 1,5 tot 2 % van het lichaamsgewicht. Een Haflinger zal tussen de 350 en 450 kg ( afhankelijk van maat en bouw) wegen dus dan komen je op 7 tot 9 kilo per dag. Een 2,5 jarige zou zelf iets meer mogen i.v.m. de groei maar een Haflinger is vrij sober dus ze worden wat sneller te zwaar.
Wat krijgt ze verder nog?
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-11-18 19:54, in het totaal 3 keer bewerkt

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:49

Zoveel als ze wel wil. Een paard in de groei moet onbeperkt kunnen eten.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 19:54

Ze krijgt nu zo'n 9 kilo aangeboden maar eet hooguit 4 a 5 kilo op per dag..niet veel dus. Misschien dat ze nog moet wennen omdat ze hier nog zo kort staat?

Ze krijgt verder nog 2 handjes fiber force van cavalor met een vitaminenkorrel.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:01

Christadk schreef:
Ze krijgt nu zo'n 9 kilo aangeboden maar eet hooguit 4 a 5 kilo op per dag..niet veel dus. Misschien dat ze nog moet wennen omdat ze hier nog zo kort staat?

Ze krijgt verder nog 2 handjes fiber force van cavalor met een vitaminenkorrel.


Misschien moet ze aan het hooi wennen? Is mogelijk anders dan wat ze eerst kreeg. Gewoon blijven aanbieden, die 9 kilo. Kans is groot dat ze na verloop van tijd het beter gaat eten. Evt. zou je kunnen aanvullen met lucerne of ( geweekte) bietenpulp als je denkt dat ze te weinig binnen krijgt. Staat ze nog op de wei? Dan krijgt ze natuurlijk ook nog gras binnen en zal minder hooi nodig hebben.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 08:40

Nee ze staat niet meer op de wei. Het hooi is vergelijkbaar met wat ze bij de vorige eigenaar kreeg. Natuurlijk niet exact hetzelfde dus dat ze nog moet wennen zit er dik in. Ze eet er gelukkig ook wel gewoon van! Ik kijk het nog even aan hoe ze het komende week doet. Bedankt voor de tips.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:49

Kan je haflinger heel de dag hooi blijven eten ?

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:59

Gewoon onbeperkt aanbieden doe ik ook bij mijn paard en pony. Ze komen niet aan de 2% per kg lichaamsgewicht maar zien er prima uit. Ik voer nog wel lucerne bij en natuurlijk wat brok en musli (meer voor de smaak/lekker).

Goed het lijf in de gaten houden en als ze echt te weinig hooi eet, wellicht wisselen van hooi. Het soort hooi maakt hier best wel uit, vooral paard is echt kieskeurig

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:46

Hooi is er in zoveel verschillende kwaliteiten.
Laat je hooi testen met quickscan van pavo voor 20 euro, dan weet je precies wat ze binnen krijgen aan eiwitten, energie en suiker.

Zelf neem ik bij de aankoop van een nieuw paard altijd 3 balen hooi mee om t e mengen met ons hooi, zodat de overgang hooi geleidelijk is. Bij wisselen van partij hooi meng ik ook altijd een week.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:07

Is ze ook al wel eens bij de tandarts geweest? Ik zou dat anders even meenemen in je check.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Hoeveel kilo hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 14:37

Ze is 2 keer gecheckt door een tandarts. Ze heeft ook geen moeite met het eten. Vanochtend had ze alles op dus nu kan ik het weer wat opvoeren. Ze stond dus op onbeperkt maar ik had geen idee hoeveel ze daadwerkelijk op at dus vandaar dat ik even wilde kijken hoeveel ze per dag eet en wat een pony van haar leeftijd hoort te eten.

We gaan dus weer terug naar onbeperkt.