Nog meer partners van personen met ASS?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:32

Hallo,
Mijn partner heeft nu een jaar geleden de diagnose ASS in combinatie met ADHD gekregen.
Met hem gaat het prima, maar ik voel mij zo nu en dan nogal- ja hoe zeg je dat- "verlaten".
Nu heb ik mij opgegeven via de GGZ voor een partnergroep ASS. Er is gezegd dat ik daar veel van zou gaan leren, maar helaas start deze pas ergens in Maart... Nu dacht ik misschien zijn er nog meer Bokkers die ook een partner hebben met de zelfde diagnose en die net als mij ook zich wat verlaten/afgestompt voelen. Misschien kunnen we op deze manier tips en ervaringen delen. Of in ieder geval elkaar wat steunen* en herkenning kunnen vinden? (Mag ook via PB, maar ik denk dat het prettiger praat via een normale post)


*Vind het wat lastig om onder woorden te brengen hoe het nu precies voelt om te leven naast mijn partner, dus het kan zijn dat het allemaal wat zwaar overkomt. :o

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:47

Ik zelf niet, maar mijn twee beste vriendinnen die ik 15 en 23 jaar ken hebben beide een ASS (asperger en PDD-nos). Dus ik kan je misschien wel met dingen helpen. :) (en zelf ADHD btw)

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 14:12

Hoi! leuk dat je reageert!
Twee vriendinnen met ASS, merk je vaak dat er verschil is? Mijn man loopt met name op het sociale vlak vast,
kroeg vrienden redt hij nog wel maar als het persoonlijk wordt dan loopt hij weg. Terwijl zijn ADHD hem enthousiast maakt en mensen op die manier eigenlijk niet door hebben wat er zich in hem afspeelt, namelijk dat hij erg onzeker wordt.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:27

Ja ik merk dat erg sterk. Ze hebben beide ook een (gedeeltelijke)uitkering omdat het hun leven zo beïnvloed. Vooral die vriendin met Asperger zit echt ardbeidsongeschikt thuis. Ik ben ook haar enige vriendin en ze vindt mensen vaak heel vervelend. :+ Ze heeft een heel sterke mening en snapt soms niet wat dat voor invloed heeft op anderen. Ze merkt vaak niet wat je wel en niet kan "maken". Haar leven is heel zwart wit. Dat zie ik bij die andere vriendin ook heel erg.

Wat helpt is gewoon aangeven bij vrienden, van ik heb ASS ik vind het lastig. Help me. :j

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:20

Heeft je man enige hulp in de vorm van supplementen of medicijnen ts?
Zelf heb ik de diagnose asperger, al sinds 6 jaar oud.
Er zijn bij mij wel dingen die me helpen, en ik ga gewoon eens wat dingen typen op de hoop dat je er wat dingen uit kunt halen. :j

Allereerst, drukte..
Voor mij was een kroeg een drama, het ov ook: ik kwam horendol aan.
Drukte van zo’n kroeg maakte me ook erg onzeker, en ik neem heel erg stemmingen en gevoelens over van mensen om me heen.
Ofwel ik voel vreselijk goed aan of iemand zich goed voelt of niet, zo goed dat ik aan mezelf ga twijfelen of ik niet wat fout doe.
En dat vreet energie, voor mij is daarin L-theanine en 5 htp een hulp.
5 htp slik ik een hele lage dosis van, wat werkt als antidepressiva, het vlakt dus af.
Echter slik ik dus heel hele van 50 mg, maar 10 mg, wat dus zorgt dat ik me beter af kan sluiten zonder dat ik hersendood ben.
L-theanine helpt me enorm met geluiden en prikkels, geluiden komen bij mij gruwelijk rot binnen, ik word stapelgek zonder en met kan ik gewoon treinen enzo.
Dan heb ik er zelfs wel plezier in, dan neem ik voor de reis een extra dosis in.
Als noodhulp, voor als ik daar doorheen ging had ik ook nog wel eens een oxazepam bij me als ik anders klem zou komen qua activiteit.
Gelukkig hoeft dat zelden.
Maar zonder? Zonder is zo’n kroeg gewoon echt een marteling, daar is echt niks maar dan ook niks aan en dan zou ik het nooit doen.

Qua hoe ga je er het beste mee om.
Ook een stuk rust, ritme, regelmaat.
Voor mij is een goede nachtrust heel erg belangrijk, voor mij helpt het ook om s’avonds voor bedtijd zo min mogelijk licht aan te hebben en tv uit.
En qua prikkels verwerken is het hier heel belangrijk een manier te hebben om te kunnen ontspannen s’avonds.
Ik sla alle indrukken op in mijn lijf, en ik ontspan in bed dus ook slecht.
Hoe knullig ook, ik neem ondanks dat ik redelijk slaap zonder een slaappil, omdat ik daarvan de dag even van me af kan laten glijden, en daarvan echt ontspan.
De pilletjes passiflora complex van A vogel vind ik ook fijn, goed ontspannen gaan slapen zorgt voor beter tegen prikkels kunnen overdag.

Verder qua plannen en onverwachtse dingen, wat doe je als je nu nadenkt over volgende week op pad gaan ergens heen?
Heeft je partner moeite met plotse verandering?
Ik heb een ex met goed autisme, en als ik een idee had hielp het ruimschoots wat hints te geven die kant op.
Zo van goh wat vind je van dit of dit maandag?
Dan kwam er ff kortsluiting, en dan liet ik het even los, om een of twee dagen later het rustig nog eens te opperen, en vaak was het dan wel goed.
Het moest gewoon even inwerken ofzo, en de reactie op soms zulke simpele dingen is lijkt misschien mega ergerlijk, maar het is een ik overzie het niet reactie.
Dan is mijn ervaring dat het laten rusten helpt, het wordt echt wel in verwerking genomen door de hersenen als je het aangedragen hebt namelijk.

Ik kom nog wel op meer, maar nu is mijn batterijtje door verkoudheid even leeg.
Als je nog typische dingen hebt waar je vragen over hebt, stel ze wie weet kan ik er wel wat mee of helpt mijn antwoord je toch een beetje verder. :j
Echt, ik ben even te gaar, maar als je vragen hebt ga ik mijn best doen om te kijken of ik het inzichtelijk kan maken voor je.
Bij mij hebben mensen hebben niet door dat ik asperger heb, en ik kan ook nog wel aardig de normale mensen snappen plus ik tref altijd autistische kerels. :+
Ofwel ik weet niet beter qua relaties dan dat ik het een beetje anders dan anders moet benaderen. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 22-11-18 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 15:21

Mijn man ervaart andere mensen als een blok aan zijn been ,ja dan moet hij zich aan passen hé.. Hij heeft 1 collega waar hij erg goed mee kan samenwerken en die is een ADHD-er, dus vol gas door denderen. Mijn man heeft ook een erg sterke mening die hij met hand en tand verdedigd tot dat hij er echt over na denkt en dan opeens ziet hij het niet meer en schiet hij in een soort paniek. Heel sneu om hem zo te zien.
Het zwart wit zien is dacht ik ook een echt kenmerk van ASS evenals de kleine signalen die andere mensen afgeven is niet een sterke kant van een ASSer. Dit maakt het voor mijn man dat er opeens (zoals hij het ziet) een probleem is. Terwijl deze eigenlijk al ver van te voren aan te zien komen was. Hij zoekt dan de kortste oplossing, wat eigenlijk altijd op het zelfde neerkomt namelijk; zand er over en doorrr.
Ook het wat je wel en niet kunt maken herken ik, mijn man kan rustig met iemand die ernstig ziek is de hele verloop van de ziekte bespreken, dus met alle ellende en nare onderzoeken die die gene te wachten staat.. Ik probeer dan wel iets te doen maar helaas negeert hij mij dan volledig omdat hij zo in het gesprek opgaat.

Helaas in onze omgeving zijn er veel die tegen mij zeggen; Jou man ASS? Nee, dat is niet zo. Dan voel ik mij totaal niet begrepen, en als mijn man het ook opgevangen heeft kijkt hij gewoon toe in plaats van te zeggen dat dat ook zo is. (zal wel autisme zijn :+ ).
Ik heb hem denk ik wel duizend keer uitgelegd dat hij dingen kan aangeven, als hij het niet begrijpt of merkt dat er iets niet klopt en dat k hem dan met alle liefde uit wil leggen wat er gaande is maar dat doet hij niet. hij zegt dat het niet in hem op komt. Soms vind ik het wel erg vermoeiend omdat ik eigenlijk niet even snel met hem kan bespreken omdat hij de hele puzzel wil begrijpen. En dat ik nooit emotioneel begrepen wordt, een spontane knuffel/kus als ik het even moeilijk heb. Ik kan het wel krijgen, maar daar moet ik om vragen.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat hij boven de 45 jaar is?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:37

Als ik het zo lees is het ook de combi met adhd die het extra lastig maakt.
Heb ik dat goed?
Als in het impulsieve in combinatie met het niet inzien.
Vorige week was ik ergens op visite, en die man is zo impulsief als de pest en ziet ook gewoon de gevolgen van -voor ons- logische dingen niet.
Een beetje zo van ik spring éérst in dat ravijn, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de bodem van dat ravijn toch wel hard is, en je je poot breekt.
Terwijl wij vooraf wel bedenken dat dat het gevolg zal zijn, en je beter niet in dat ravijn kan springen.
Ik ga eens goed nadenken, ik heb ook veel contact met iemand die een familielid heeft met een redelijk gecompliceerde vorm van adhd.
Nu weet ik dat zij wel al jaren hulp hebben, en ik zal eens vragen of hij nog tips heeft.
Spreek hem minimaal 2x per week, dus het komt vast snel ter sprake.
Zij hebben o.a. niet alleen voor het adhd geval, een systeemtherapeut onder andere en nog wel meer. :)

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:41

Hoi Dewilderoos! Hoop dat je het niet erg vindt dat hier geen partner van, maar degene met het labeltje reageert.

Ik heb sinds drie jaar de diagnose PDD-NOS. Ben 39 en we hebben 4 kinderen. Mijn partner en ik hebben toen ook psycho educatie gehad: bijna een jaar na de diagnose.

Daar hebben we wel wat aan gehad, maar ik merk nu dat dit niet voldoende is.

Het lijkt erop dat een groot verschil met jouw partner is, dat ik wel heel erg zoekende ben. En juist ik voel me vaak niet gehoord. Maar als ik het daar met mijn partner over heb, komt dit (ook) niet echt binnen. Toevallig heb ik het hier vanmorgen nog over gehad met hem, dat ik zo zoekende ben, en het juist mis dat hij ook naar zichzelf kijkt: hij zoekt het juist heel erg bij een ander, nooit bij zichzelf wat er allemaal gebeurt. Daar heb ik dan moeite mee. Maar als het goed is, gaat daar sinds vanmorgen een balletje rollen.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 15:45

Hallo Moonfish! Bedankt voor je verhaal. Het klinkt alsof jij een heel andere versie hebt, mijn man vind herrie heerlijk het liefst de hele dag! Alles wat hij dan ook doet maakt herrie! Afspraken vind hij zijn ALTIJD aanpasbaar naar gelang de situatie. Tenzij ik wat beloof of afspreek, dan heb ik mij niet aan mijn woord gehouden. Klein voorbeeld; We zouden een dagje naar Amsterdam daar konden we de auto niet kwijt en reden al een poosje doelloos door de stad, en ik zei zullen we anders doorrijden naar het strand? Nou dat was prima. We hebben een leuke dag aan het strand gehad en lekker ergens wat gegeten en op de terugweg vond hij het eigenlijk allemaal maar een rotdag, want we zouden toch naar Amsterdam gaan?! Zulk soort dingen dus..
Hij heeft wel medicatie voor zijn ADHD. Dexamfetamine heet het dacht ik. Het maakt hem wat minder onstuimig. Maar door dat personen met ASS heftig kunnen reageren op de medicatie krijgt hij naar een test periode niet veel (en ik hem niet als een soort zombie door het leven wil laten gaan).
Ik heb ook geprobeerd om een soort weekplanner op te hangen met alle afspraken met tijd en locatie daar op beschreven, maar daar kijkt hij niet op... Routine vind zijn ADHD niet zo prettig lijkt het..

Oh het lijkt wel alsof ik heel negatief over hem ben, dit is niet mijn bedoeling. Ik wil hem zo graag begrijpen.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 16:01

Hoi Marocje, alle labels zijn welkom! Wij hebben ook psycho-educatie gehad, wij zijn daar een paar keer geweest en de behandelaars-persoon is zeer recent gestopt of dit verder gaat weten we niet, mijn man vond het allemaal wel interessant wat er werd gezegd maar ik had het idee dat het het ene oor in ging en het andere uit.. Zo moesten wij voor het slapen 10 minuten knuffelen dit had hij met zijn hand op zijn hart beloofd en uiteindelijk nooit gedaan. Als we daar dan waren verzon hij een smoesje. (mijn hoofd zou er niet naar staan, ik zou moe zijn- dit had hij allemaal al voor mij ingevuld).
Wat ik mij afvraag hebben jullie dat dan niet daar besproken, dat jij zo zoekende bent? Het zou daar toch over jullie beiden moeten gaan? Pet je af voor jou hoor dat je zo vreselijk je best doet! Maar vergeet niet dat je ook maar een persoon bent en je niet alles kunt veranderen, sommige eigenschappen die erbij horen daar mag je ook trots op zijn.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 16:06

moonfish13 schreef:
Als ik het zo lees is het ook de combi met adhd die het extra lastig maakt.
Heb ik dat goed?
Als in het impulsieve in combinatie met het niet inzien.
Vorige week was ik ergens op visite, en die man is zo impulsief als de pest en ziet ook gewoon de gevolgen van -voor ons- logische dingen niet.
Een beetje zo van ik spring éérst in dat ravijn, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de bodem van dat ravijn toch wel hard is, en je je poot breekt.
Terwijl wij vooraf wel bedenken dat dat het gevolg zal zijn, en je beter niet in dat ravijn kan springen.
Ik ga eens goed nadenken, ik heb ook veel contact met iemand die een familielid heeft met een redelijk gecompliceerde vorm van adhd.
Nu weet ik dat zij wel al jaren hulp hebben, en ik zal eens vragen of hij nog tips heeft.
Spreek hem minimaal 2x per week, dus het komt vast snel ter sprake.
Zij hebben o.a. niet alleen voor het adhd geval, een systeemtherapeut onder andere en nog wel meer. :)


Ja! Jij heb hem door!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:19

Ja ik. Mijn man heeft ASS. Ik zal later even uitgebreider reageren.

Edit; TS, lees je eens in in theory of mind en executieve functies. Afgaande op jouw verhaal loopt je man daarop vast. Vooral tom. Interessant om je eens in te verdiepen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-11-18 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:24

Ik zit niet in hetzelfde schuitje als jij maar als je graag eens je verhaal wilt doen bij een professional voordat de groep in maart start, zou je eens contact kunnen zoeken met de praktijkondersteuner van je huisarts. Dan heb je een objectief persoon met een luisterend oor waar je, je ei kwijt kunt.
Dit moet natuurlijk bij je passen, het is toch een vreemde bij wie je, je verhaal op tafel legt maar ook voor jouw situatie zijn er deze mensen.
Veel sterkte en succes gewenst.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 16:43

Ha Goof! Ik zal er eens naar kijken, is het een nedelands boek?

Hoi Jolien87, Dankjewel! Ik heb wel wat hulp, maar praten met mensen die je verhaal uit ervaring begrijpen is denk ik wel anders dan je verhaal te delen met iemand die zich voorstelt hoe dat is om met iemand met ASS op te staan en naar bed te gaan. Lief dat je toch even wat achterlaat!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:44

Nee het is geen boek, het is 1 van de theorieën achter ASS. Je zult op google genoeg kunnen vinden en er zijn talloze boeken over.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 16:49

Nou zal er eens naar kijken, heb hier nog niet van gehoord. Kijk uit naar je uitgebreide reactie!

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:58

Theory of mind heeft overigens wel ook een aantal keerzijden, en het gaat deels ook gewoon om afstand tot wat het meest voorkomend is.
Oftewel: veel mensen zonder AS zijn echt niet zoveel beter in het zich verplaatsen in de ander, alleen, als zij gewoon vanuit zichzelf redeneren ('ik wil dit, dus de ander zal het ook wel willen') hebben ze het vaker goed.
Maar in een relatie ben je met z'n tweeen en is de een exact zoveel van het gemiddelde verwijderd als de ander. De persoon met AS heeft het dus niet meer of minder fout dan de persoon zonder... er hoeft dus ook niet eenzijdig aan 1 persoon gesleuteld te worden, er moet samen gekeken worden naar wat samen werkt in de relatie.

(Dat viel me bv op bij deze uitspraak: "Ik heb hem denk ik wel duizend keer uitgelegd dat hij dingen kan aangeven, als hij het niet begrijpt of merkt dat er iets niet klopt en dat k hem dan met alle liefde uit wil leggen wat er gaande is maar dat doet hij niet."
Maar ten eerste is het vaak een onmogelijke opgave om aan te geven wat je niet begrijpt, omdat je dat vaak pas kunt aangeven als je het wel begrijpt: je ziet niet wat je niet ziet, maar daarnaast stelt het de niet-AS-visie als meer kloppend voor: jij vertelt, hij moet het aannemen. Maar daar zit ook de andere kant op niet zoveel 'verplaatsen in de ander' in. (En het nare aan de ToM-theorie is dat het makkelijk aan een zijde neergelegd wordt.)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:11

Shadow0 schreef:
Theory of mind heeft overigens wel ook een aantal keerzijden, en het gaat deels ook gewoon om afstand tot wat het meest voorkomend is.
Oftewel: veel mensen zonder AS zijn echt niet zoveel beter in het zich verplaatsen in de ander, alleen, als zij gewoon vanuit zichzelf redeneren ('ik wil dit, dus de ander zal het ook wel willen') hebben ze het vaker goed.
Maar in een relatie ben je met z'n tweeen en is de een exact zoveel van het gemiddelde verwijderd als de ander. De persoon met AS heeft het dus niet meer of minder fout dan de persoon zonder... er hoeft dus ook niet eenzijdig aan 1 persoon gesleuteld te worden, er moet samen gekeken worden naar wat samen werkt in de relatie.

(Dat viel me bv op bij deze uitspraak: "Ik heb hem denk ik wel duizend keer uitgelegd dat hij dingen kan aangeven, als hij het niet begrijpt of merkt dat er iets niet klopt en dat k hem dan met alle liefde uit wil leggen wat er gaande is maar dat doet hij niet."
Maar ten eerste is het vaak een onmogelijke opgave om aan te geven wat je niet begrijpt, omdat je dat vaak pas kunt aangeven als je het wel begrijpt: je ziet niet wat je niet ziet, maar daarnaast stelt het de niet-AS-visie als meer kloppend voor: jij vertelt, hij moet het aannemen. Maar daar zit ook de andere kant op niet zoveel 'verplaatsen in de ander' in. (En het nare aan de ToM-theorie is dat het makkelijk aan een zijde neergelegd wordt.)


Het hele verhaal gaat sowieso niet om goed en fout, maar wel om anders denken en beperktere manieren van denken.
Theory of mind is het bewustzijn van je eigen denken en dat van een ander, het kunnen inleven in anderen, empathisch zijn. De basis dus eigenlijk van gedrag en communicatie.
In het geval van ASS werk je nooit aan 1 persoon. Vanuit onze methode werk ik via een zogenaamd dubbelspoor, dat betekent dat je werkt met en aan de persoon met ASS, maar ook met iedere betrokkene daaromheen zoals partner, kinderen, ouders, werkgevers, docenten etc etc. Systemisch werken, iedereen wordt erin meegenomen.
Voor TS zou het wel fijn zijn om theory of mind rustig door te lezen omdat ze dan waarschijnlijk beter begrijpt waar bepaald gedrag vandaan komt. Er is veel te verklaren vanuit tom.

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 17:32

Het klink wel als pittige leesstof.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:01

Hoi TS, ik ben geen partner van iemand met autisme maar ik werk met jongeren met ASS. Mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb’tje sturen!

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:18

Wij hebben geen opdrachten mee gekregen met psycho educatie? We hadden met 6 stellen en 2 begeleiders. 13 ‘sessies’ en dan behandelden we telkens 1 ding en moest ieder stel een praktijkvoorbeeld maken.

Zoals iets letterlijk nemen: sommige (mensen met ASS) doen dit bijna alleen maar, anderen iets meer dan een ander.

(Een groep jongeren gaan pizza’s maken. Er wordt gevraagd wat iedereen er lekker op vindt. Verschillende suggesties. In de winkel wordt het 1 en ander gehaald. Wanneer de pizza’s belegd worden, wordt iemand shoarma toegeschoven: ‘deze was voor jou’
‘Ik heb geen zin in shoarma erop’
‘Maar dat wou jij toch?’
‘Nee, er werd gevraagd wat ik lekker vind op mijn pizza, maar ik heb nu geen zin in shoarma’

Tja, voor veel mensen is de vraag ‘wat iemand lekker vindt’ vlak voor de boodschappen gehaald worden, het duidelijk dat bedoeld wordt wát er gehaald moet worden.

Door dit soort praktijkvoorbeelden. Werd het vooral mijn partner duidelijk dat ik bepaalde dingen doe zoals ik doe. Een belangrijk stuk is ‘het signaleren’. Ik zie bepaalde dingen niet, ook niet wanneer het me vaker gevraagd is. Zoals de was: wasmand puilt uit maar ik heb de afspraak met mijn vriend dat ik de was doe. Dus wanneer hij zegt: ‘de wasmand zit vol’. Hoor ik dat als constatering. Dat is het ook. Maar ik leg dan niet de link dat ik de was moet doen. (Oke, dit specifieke voorbeeld is al vaak gebeurd dus ondertussen begrijp ik het). Maar zo zijn er meer dingen die mijn vriend dus terugkoppelt: eten wat ik niet in de koelkast zet: ik zie het gewoon niet.

(Lees straks ff verder, moet echt weg nu)

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:53

Hoi TS,

hier geen partner met ASS maar wel lang met mensen met autisme gewerkt. Psycho-educatie is eigenlijk de eerste stap na het krijgen van een diagnose. Het verheldert en geeft meer inzicht, maar het verandert nog niet perse iets. Een partnergroep zou voor jou inderdaad prettig kunnen zijn, maar voor je partner is er zeker ook veel mogelijk. Ik heb met clienten veel gewerkt met het boek: "Meer Rust en Minder Stress bij Autisme". Bij de meesten kwam deze informatie goed aan, omdat erg duidelijk omschreven wordt wat autisme precies is en wat erbij komt kijken. Ook een heleboel vragen en opdrachten waardoor je ook echt aan doelen kunt werken. Je kunt het wellicht samen met je man lezen, maar in samenwerking met een therapeut kan ook goed werken. In elk geval voor jullie beiden interessant! Voor meer achtergrondinformatie over autisme is ook het boek van Annelies Spek: "Autisme bij Volwassenen" interessant. Daarnaast kan ik jou het AutismeBelevingsCircuit (ABC) aanraden. Dat is een training van enkele uren waarbij je door middel van verschillende oefeningen meer inzicht krijgt in het denkproces en de beleving van mensen met autisme. Dit wordt gekoppeld aan de verklaringstheorieën van autisme die hierboven al genoemd zijn, waardoor je beter gaat begrijpen waarom mensen met autisme soms dingen doen of zeggen die vreemd overkomen, hoewel het eigenlijk goed te verklaren is. Deze training is ontwikkeld door Autisme Centraal uit Belgie (neem vooral eens een kijkje op hun website!) en wordt tegenwoordig ook aangeboden door de organisatie Boba Autisme Groep. Deze laatste organisatie kan ik je overigens sterk aanbevelen mochten jullie op zoek zijn naar behandelmogelijkheden voor mensen met ASS en hun partners/familie of als je meer ondersteuning thuis zou willen. Zij bieden namelijk ook thuisbegeleiding en zitten inmiddels op verschillende locaties in een groot deel van het land.
Hopelijk hebben jullier er iets aan. Veel succes!

dewilderoos

Berichten: 241
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Bij het water

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 21:07

Heel soms (en dit ligt heel gevoelig) voel ik mij meer therapeut dan echtgenote, dat maak het juist zo moeilijk. En ja (ik weet dat dit heel egoïstisch klinkt) soms heb ik ook mijn dag niet, zat alles tegen, ben ik chagrijnig of ben ik moe en om dan het geduld en de energie te hebben om duidelijk te zijn valt niet mee! Laat staan hoe mijn omgeving mij soms afbrand om hoe ik met mijn man om ga, het is geen klein kind, dat snapt hij wel!.. terwijl ik de vraag om duidelijkheid in zijn ogen zie.. Nee, dat voelt niet lekker. Zucht.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:17

Ik volg even omdat ik een partner heb met vermoedelijk pdd NOS.

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:27

Shadow0 schreef:
Theory of mind heeft overigens wel ook een aantal keerzijden, en het gaat deels ook gewoon om afstand tot wat het meest voorkomend is.
Oftewel: veel mensen zonder AS zijn echt niet zoveel beter in het zich verplaatsen in de ander, alleen, als zij gewoon vanuit zichzelf redeneren ('ik wil dit, dus de ander zal het ook wel willen') hebben ze het vaker goed.
Maar in een relatie ben je met z'n tweeen en is de een exact zoveel van het gemiddelde verwijderd als de ander. De persoon met AS heeft het dus niet meer of minder fout dan de persoon zonder... er hoeft dus ook niet eenzijdig aan 1 persoon gesleuteld te worden, er moet samen gekeken worden naar wat samen werkt in de relatie.

(Dat viel me bv op bij deze uitspraak: "Ik heb hem denk ik wel duizend keer uitgelegd dat hij dingen kan aangeven, als hij het niet begrijpt of merkt dat er iets niet klopt en dat k hem dan met alle liefde uit wil leggen wat er gaande is maar dat doet hij niet."
Maar ten eerste is het vaak een onmogelijke opgave om aan te geven wat je niet begrijpt, omdat je dat vaak pas kunt aangeven als je het wel begrijpt: je ziet niet wat je niet ziet, maar daarnaast stelt het de niet-AS-visie als meer kloppend voor: jij vertelt, hij moet het aannemen. Maar daar zit ook de andere kant op niet zoveel 'verplaatsen in de ander' in. (En het nare aan de ToM-theorie is dat het makkelijk aan een zijde neergelegd wordt.)


Dit :j . Hoe vaak mij niet is verteld dat ik meer hulp moet vragen en of ik het wel snap, en ik er bij zit van 'heh, hoe komen ze daar nou weer bij" :+ .
Het is niet een kwestie van niet willen, maar het gewoon echt niet zien