Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 15:00

Bokt.nl / Horsetalk
Western
Ingezonden door ElCid

Afbeelding
Sliding stop. Fotograaf Brian Scott


De internationale paardensportorganisatie FEI heeft haar overeenkomst met de American Quarter Horse Association (AQHA) en de National Reining Horse Association (NRHA) opgezegd.

FEI secretaris-generaal Sabrina Ibáñez vertelde afgevaardigden van de FEI tijdens een algemene bijeenkomst in Manama in Bahrein dat de twee Amerikaanse reiningorganisaties zich niet houden aan de voorwaarden van hun samenwerking met de FEI. "Om de integriteit van de discipline te beschermen en gelijke kansen voor alle atleten binnen de FEI reining te behouden is de overeenkomst met deze twee organisaties opgezegd."

Zowel de AQHA als de NRHA zijn door de FEI geïnformeerd dat een bindende overeenkomst om de FEI-regels te volgen betreffende doping, eisen aan de ringmeester en de leeftijd van de paarden voorwaarde is voor verdere samenwerking in de toekomst.

Ibáñez vertelde verder dat reining-evenementen zullen doorgaan en nodigde nationale organisaties uit om feedback te geven over hoe zij de toekomst van de reiningdiscipline op internationaal niveau zien.

Reining werd in 2004 een FEI-discipline en de FEI ondertekende een samenwerkingsovereenkomst met de NRHA en de AQHA in 2014. Deze overeenkomst betreft algemene belangen zoals paardenwelzijn, FEI-regels en voorschriften, FEI Clean Sport, toezicht op wedstrijden, onderwijs en FEI-erkenning.

Volgens deze overkomst heeft de FEI volledige zeggenschap over reining-evenementen voor paarden van 7 jaar en ouder en regelen de NRHA en de AQHA de competities voor paarden jonger dan 7. Er werd een uitzondering gemaakt voor de Wereldruiterspelen van 2014 in Normandië waar ook 6-jarige paarden mee mochten doen.

De NRHA met als hoofdkwartier Oklahoma City werd opgericht in 1966 en telt 19000 leden, waaronder 1400 jongeren. De AQHA in Amarillo in Texas werd gesticht in 1940 en is de grootste rassenvereniging van de wereld. Het erkende de reining als sport in 1949.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


fleurtjeuh
Berichten: 10305
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:04

Ik vraag me af wat er dan is waardoor ze ineens niet meer door 1 deur konden. T lijkt nogal abrubt en rigoreus zo.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:13

En wat is precies het probleem?

Be happy eat a snackkie

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:17

Doping, de ringmeester en de leeftijd van de paarden als ik het zo lees.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:34

?????

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:12

Zo had ik het ook begrepen Sunnda, het oneens zijn over regels op gebied van doping, animal welfare en stewards.
Misschien dat iemand op bokt die thuis is in de reiningwereld ons wat meer over de gevolgen van de beslissing van de FEI voor de sport kan vertellen?

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:21

Ik kan mij niet voorstellen dat dit veel verdere gevolgen heeft, maar ik ben wel benieuwd naar wat meer achtergronden?

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:48

Zolang dat niet te kopiëren en te plakken is door de NR van Bokt.nl, zal je dat stukje informatie helaas zelf moeten opzoeken TM.

Ik ben benieuwd of ze ook voor andere disciplines dit soort acties gaan ondernemen of dat het bij de western blijft.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:59

Wel komisch eigenlijk. De AQHA en de NRHA zijn zo gigantisch groot dat ze de FEI niet nodig hebben en het ze geen zak kan schelen of ze er nog bij 'mogen' of niet. Dat weten ze zelf natuurlijk ook en daarom vegen ze hun kont af met de regels van de FEI.

'De integriteit van de discipline' vind ik helemaal een giller. Alsof de discipline als geheel ook maar enigszins afhankelijk is van de FEI. De discipline is daarbuiten zo ontzettend groot. De FEI heeft helemaal geen invloed op de discipline en hoeft zich dus ook niet op te stellen als 'de bewaker van de discipline'. Als je als FEI iets van de AQHA en NRHA wil dan zul je ze moeten verleiden. Voor het opleggen van regels heeft de FEI gewoon de macht niet bij deze organisaties.

De KNHS heeft hier ook een handje van. Blijkbaar kunnen ze niet geloven dat er grote, rijke, machtige, goed draaiende paardensportorganisaties bestaan die niet verbonden zijn aan de KNHS/FEI en die zichzelf toch uitstekend redden. Zeker nu de WEG niet meer bestaan is er voor reiners geen enkele reden meer om nog iets met de KNHS/FEI te maken te hebben.

Dit uiteraard los van de regels op zich. Daar weet ik ook het fijne niet van.

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:00

De FEI was zelf al niet zo heel consequent in het naleven van hun eigen regels blijkbaar... :=
Enkel paarden van 7 jaar en ouder zijn toegelaten op reining evenementen van de FEI, maar er werd een uitzondering gemaakt voor de Wereldruiterspelen in 2014 in Normandie... Why ? :')

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:19

Als ik de sites van AQHA en NRHA goed lees komt het erop neer dat beide organisaties alleen een onderscheid maken tussen tot 5 jaar en 6+, terwijl de FEI de grens trekt bij 7 jaar en ouder en ook nog eens het alleenrecht opeist op wedstrijden speciaal voor de categorie 7+ hoewel dat onderscheid in Amerika helemaal niet gemaakt wordt. (als in er worden geen speciale "oude paarden wedstrijden" georganiseerd)
https://www.aqha.com/news/2018/november ... agreement/
https://www.quarterhorsenews.com/2018/1 ... nrha-aqha/

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:31

Dat is ook nog rijtechnisch een belangrijk punt. Paarden t/m 5 jaar mogen tweehandig op een trens of bosal gereden worden. Daarboven is éénhandig rijden en een scharenbit verplicht. Dat is binnen alle westernorganisaties zo en in vrijwel alle disciplines, en dat zijn er nogal wat. Het is echt een basisregel van de hele westernsport. Niet slim van de FEI om juist daaraan te willen rommelen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:39

Ik vind t ook raar dat het zo abrupt komt. Zeker nadat een paar dagen eerder de locatie en data voor het FEI WK (jeugd) en EK (senioren) is gecommuniceerd.

Wat ik heb begrepen willen ze nieuwe onderhandelingen. Of ze er uiteindelijk uit komen, en hoe het er dan gaat uitzien zullen we gaan zien...

Lindy, de regel die jij noemt is van toepassing bij aqha/apha Ed.
Maar bij nrha moeten ze eigenlijk altijd op 1 hand geshowt worden.
Uitzondering is de snaffle bit klasse (alleen voor paarden van 3, 4 en in de NP ook 5 jaar), bepaalde 3 jarige Futurity's en de beginners klasse (green Reiner).

100% Reiner

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:55

Er worden sowieso veel paarden in de junior classes op een shank gereden, ook bij andere organisaties. Het ging mij erom dat het niet zomaar een willekeurig regeltje is. Een buitenstaander denkt misschien, wat maakt dat nou uit, 6 of 7 jaar? Maar dat is dus echt een heel basaal ding binnen de gehele westernsport.


ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:12

LindyH schreef:
Er worden sowieso veel paarden in de junior classes op een shank gereden, ook bij andere organisaties. Het ging mij erom dat het niet zomaar een willekeurig regeltje is. Een buitenstaander denkt misschien, wat maakt dat nou uit, 6 of 7 jaar? Maar dat is dus echt een heel basaal ding binnen de gehele westernsport.


Is er eigenlijk een reden dat de leeftijd zo'n groot ding is? En dat er na een bepaalde leeftijd een bepaald bit wordt verplicht. Ik snap het als er per niveau wordt gezegd van 'dit mag wel, dit mag niet' maar ik snap niet zo waarom na een bepaalde leeftijd een bit met toch wel een flinke hefboomwerking verplicht wordt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:13

Beetje jammer dat het altijd alleen maar reining is, terwijl er nog veel meer ontzettend leuke onderdelen zijn. En weer een domper voor de westernsport dit.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:29

Op de facebook tijdlijn van Karen Rohlf staan reacties die voor mij eea verhelderen.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:35

Het gaat vooral om de doping, de NRHA en AQHA willen hun "regels" daarin niet aanpassen. Maar inderdaad ook over de manier waarop paarden getraind worden, de leeftijden, etc. Zal vast niet zo abrupt zijn, er zal echt wel een en ander aan vooraf zijn gegaan.
Consequentie is dat de reining dan geen Olympische discipline kan worden.
http://www.reiningtrainers.com/nrha/fei ... JGW0_g34F0

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:56

ApoCowlypsee schreef:
LindyH schreef:
Er worden sowieso veel paarden in de junior classes op een shank gereden, ook bij andere organisaties. Het ging mij erom dat het niet zomaar een willekeurig regeltje is. Een buitenstaander denkt misschien, wat maakt dat nou uit, 6 of 7 jaar? Maar dat is dus echt een heel basaal ding binnen de gehele westernsport.


Is er eigenlijk een reden dat de leeftijd zo'n groot ding is? En dat er na een bepaalde leeftijd een bepaald bit wordt verplicht. Ik snap het als er per niveau wordt gezegd van 'dit mag wel, dit mag niet' maar ik snap niet zo waarom na een bepaalde leeftijd een bit met toch wel een flinke hefboomwerking verplicht wordt.

Ik denk dat dat gekomen is door andersom te redeneren. Westernrijden doe je in principe met één hand, losse teugels, en een scharenbit voor als je echt in moet grijpen. Het bit dient niet om te sturen.
Voor jonge paarden is daar een uitzondering op gemaakt, die mag je nog tweehandig rijden met wat meer contact. Een scharenbit is dan te heftig, dus een trens. Sommige jonge paarden zijn aan het wisselen en daarom mag je ook bitloos, met een bosal rijden.
En tja, wat is jong, daar kun je eeuwig over discussiëren, maar de grens is vastgesteld op onder de 6 jaar. Zou ook best met dat wisselen te maken kunnen hebben.

Ik denk dat het zo gegaan is, omdat er bij meer aspecten van de westernsport zo op deze manier top-down geredeneerd wordt. Het klinkt voor ons Europeanen soms wat vreemd in de oren, maar het is eigenlijk ook heel logisch.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:57

ElCid ga je die site ,,reining trainers,, nou echt serieus nemen?? Als er ergens een shit lode of crap op staat is het daar wel!



In andere disciplines worden de paarden zeker met suikerklontjes geven getraind!??

Ik l*l niet met de wind mee nee...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:02

Dat het niet meer Olympisch kan worden is natuurlijk wel een ding, maar die hoop had ik toch al opgegeven. Hoe lang is dat nu al wel niet aan de orde? Twintig jaar ofzo, en het is nog steeds niet gebeurd. Dat ging ook niet meer gebeuren.
Het zal de AQHA en NRHA ook verder worst zijn of het Olympisch wordt of niet. Misschien is het voor hen zelfs beter van niet, dan blijven hun eigen wedstrijden hoger in aanzien.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:38

LindyH schreef:
ApoCowlypsee schreef:

Is er eigenlijk een reden dat de leeftijd zo'n groot ding is? En dat er na een bepaalde leeftijd een bepaald bit wordt verplicht. Ik snap het als er per niveau wordt gezegd van 'dit mag wel, dit mag niet' maar ik snap niet zo waarom na een bepaalde leeftijd een bit met toch wel een flinke hefboomwerking verplicht wordt.

Ik denk dat dat gekomen is door andersom te redeneren. Westernrijden doe je in principe met één hand, losse teugels, en een scharenbit voor als je echt in moet grijpen. Het bit dient niet om te sturen.
Voor jonge paarden is daar een uitzondering op gemaakt, die mag je nog tweehandig rijden met wat meer contact. Een scharenbit is dan te heftig, dus een trens. Sommige jonge paarden zijn aan het wisselen en daarom mag je ook bitloos, met een bosal rijden.
En tja, wat is jong, daar kun je eeuwig over discussiëren, maar de grens is vastgesteld op onder de 6 jaar. Zou ook best met dat wisselen te maken kunnen hebben.

Ik denk dat het zo gegaan is, omdat er bij meer aspecten van de westernsport zo op deze manier top-down geredeneerd wordt. Het klinkt voor ons Europeanen soms wat vreemd in de oren, maar het is eigenlijk ook heel logisch.


Ahh zo. Ik snap de redenatie dan wel, al ben ik er niet helemaal mee eens maar dat is dan weer een kwestie van mening :')

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:30

TurdusMerula schreef:
Op de facebook tijdlijn van Karen Rohlf staan reacties die voor mij eea verhelderen.


Kun je daar misschien wat van delen? Ik heb geen Facebook maar ben heel benieuwd.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:51


swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Amerika's grootste reiningorganisaties uit FEI gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:06

@nessinator TurdusMurela noemde een stuk geschreven door Karen Rohlf, die bedoelde ik eigenlijk. Maar dit is ook interessant.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu, Suzysuze en 48 bezoekers