De theelepeltjes van mijn oma

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 13:56

Het klinkt als de titel van een goed boek :D

Een paar jaar geleden kreeg ik van mijn moeder de gouden verlovingsring van mijn oma. Met een mooie diamant erin. Waarde geschat rond de 1000 euro.

Hoewel ik hem eigenlijk gewoon wilde dragen, omdat ik hem mooi vond en het ook wel een bijzonder idee vond, besloot ik toch ook maar eens te kijken wat hij zou opleveren, mocht ik hem ooit willen verkopen. Familiehistorie is natuurlijk prachtig maar een leuke reis of zo, daar heb je langer plezier van.

Afijn, ik met de ring naar de juwelier. Vol verwachting...

Het goud bleek nog geen 18 karaat, de diamant bleek slordig gesleven en daarnaast zat er een soort folie onder om hem groter de doen lijken en meer te doen fonkelen.

Waarde: Rond de 50 euro _O-

Die ring heb ik dus maar gehouden.

Nu heb ik echter weer wat nieuws van mijn moeder gekregen; de theelepeltjes van mijn oma! Zelf gebruikt ze ze niet meer en ik heb er wel wat mee. "Echt zilver!"

Maar ja, oma kennende en inmiddels de ervaring met de ring in de rugzak zijn we natuurlijk sceptisch; er was ook wel veel schone schijn. :))

Ik ben maar begonnen op marktplaats; verzilverde theelepeltjes van de provinciën gaan ongeveer voor 3 euro per stuk. Er was ooit een spaaractie van de Douwe Egberts...

Maar die zien er wel allemaal heel anders uit dan de theelepeltjes van oma. Deze zijn ook nog eens heel licht. Zou de "AL" op de achterkant gewoon voor aluminium staan? :o?

Ze lijken wel op echt zilver maar echt verstand heb ik er niet van...


Afbeelding


Wat denken jullie? Zijn deze "echt" of kan ik ze zonder zorgen in de vaatwasser gooien?

En... Hoe vind je een plek waar je dit betrouwbaar zou kunnen checken?

Ik moet maar eens langs bij Tussen Kunst en Kitch :))

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:03

Hiermee kan je ook bij de meeste juweliers mee terecht :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:04

Leuk maar helaas niets waard. Zijn silverplated dus iets te hard poetsen en ze zijn niet zilverkleurig meer. Gewoon van genieten en niet in de vaatwasser.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:07

Ben je met de ring naar verschillende juweliers geweest?
Zelf heb ik het weleens gehad met een gouden ketting. Bij de eerste 3 werd er nog net niet gezegd dat hij helemaal nep was. Bij de andere 2 kregen we er een aanzienlijk bedrag voor.

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 14:07

bigone schreef:
Leuk maar helaas niets waard. Zijn silverplated dus iets te hard poetsen en ze zijn niet zilverkleurig meer. Gewoon van genieten en niet in de vaatwasser.


Dank! Hoe zie ik dat? :)

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 14:08

czarina schreef:
Ben je met de ring naar verschillende juweliers geweest?
Zelf heb ik het weleens gehad met een gouden ketting. Bij de eerste 3 werd er nog net niet gezegd dat hij helemaal nep was. Bij de andere 2 kregen we er een aanzienlijk bedrag voor.


Met de ring ben ik naar twee verschillende juweliers geweest. Ze zeiden allebei dat ik hem lekker zelf moest houden (dus leken me daarom best betrouwbaar).

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:12

Zilver kun je gewoon in de vaatwasser doen.
Dus of ze nou wel of niet echt zijn.

Kijk eens of je er een zilvermerkje op kunt vinden, een kenner kan daar al veel uithalen.

In Oss heb je antiquer Charles Bastings zitten, die soms wel een open dag heeft en dan kun je laten taxeren.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:15

Lente schreef:
bigone schreef:
Leuk maar helaas niets waard. Zijn silverplated dus iets te hard poetsen en ze zijn niet zilverkleurig meer. Gewoon van genieten en niet in de vaatwasser.


Dank! Hoe zie ik dat? :)

Je zegt niet dat er een zilvermerk in staat dus is dit het zogenaamde armeluiszilver :D , lijkt er op maar er zit alleen een heel dun laagje zilver over een goedkoop metaal. Misschien dat het voor een verzamelaar nog enige waarde heeft.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:19


Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 14:21

Grote kans dat het verzilverd is dus. Geen probleem, kan ik het gewoon gebruiken :D

Anoniem

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:23

Jouw oma was een soort Hyacinth Bucket? ;) <3

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 14:29

Anoniem schreef:
Jouw oma was een soort Hyacinth Bucket? ;) <3


Hahahaaa nee het verhaal van mijn familie is wel bijzonder.

Mijn overgrootoma stierf toen mijn oma nog maar een klein meisje was. Haar vader hertrouwde met een heuse boze stiefmoeder.

Mijn oma trouwde uiteindelijk met mijn opa, die erfgenaam was van een belangrijke koffiefabriek, in hetzelfde segment als DE, Van Nelle en Kanis en Gunnink. In de oorlog zat mijn opa in het verzet. Hij gaf gratis koffie weg aan de armen en waar de andere fabrieken profiteerden van het opdrijven van de prijzen bleef mijn opa steken.

Geld was er altijd genoeg. Mijn moeder is opgegroeid met dienstmeisjes en alles.
Maar mijn opa overleed op 53-jarige leeftijd en mijn oma bleef de rest van haar leven alleen.

Toen ze overleed bleek alleen het schilderij dat al eeuwig aan de muur hing iets waard te zijn. :))

Anoniem

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:32

Ahww daar zitten heel mooie verhalen in dan idd. Ik hou daar van.

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:20

Ik zou ze bewaren.Je zal er later als een aandenken aan je oma heel blij mee zijn.(en na elke verjaardag 10 keer het aantal lepeltjes tellen)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:10

Ik heb na het overlijden van mijn oma een theelepeltje meegenomen als een aandenken. Ze namen regelmatig theelepeltjes mee, de mijne komt uit Michigan.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:32

Ik vind het wel grappig dat je zegt dat de ring "maar" 18 karaat is. Dat is hoger in gehalte dan het meeste goud wat hier in Nederland verkocht word, namelijk 14 karaat. Bedoel je niet 8 karaat? Dat word in Duitsland wel als goud verkocht, maar mag hier geen goud genoemd worden.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:42

Ik vind het eerlijk gezegd best schokkend dat je zo met die waarde bezig bent.
Je zou toch denken dat de emotionele waarde het grootst is en dan zou het niet moeten uitmaken wat zoiets oplevert.
Ik wil niet weten hoeveel de spulletjes van mijn opa's en oma's waard zijn die we in huis hebben. Ik koester ze en pieker er niet over om ze te verkopen in ruil voor een mooie reis. Daar kun je ook voor sparen.

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:43

Anoniem schreef:
Jouw oma was een soort Hyacinth Bucket? ;) <3


"It's Bouquet" :list:

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:44

Ik vind het vooral interessant dat alles wat je van je oma krijgt, gelijk wilt verpatsen :')

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:47

Leuk zulke persoonlijke dingen van je oma :D
Persoonlijk zou ik ook niet kijken naar de waarde..
Maar ik heb dan ook bijna niets van overleden familieleden.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:01

Lente schreef:
Anoniem schreef:
Jouw oma was een soort Hyacinth Bucket? ;) <3


Hahahaaa nee het verhaal van mijn familie is wel bijzonder.

Mijn overgrootoma stierf toen mijn oma nog maar een klein meisje was. Haar vader hertrouwde met een heuse boze stiefmoeder.

Mijn oma trouwde uiteindelijk met mijn opa, die erfgenaam was van een belangrijke koffiefabriek, in hetzelfde segment als DE, Van Nelle en Kanis en Gunnink. In de oorlog zat mijn opa in het verzet. Hij gaf gratis koffie weg aan de armen en waar de andere fabrieken profiteerden van het opdrijven van de prijzen bleef mijn opa steken.

Geld was er altijd genoeg. Mijn moeder is opgegroeid met dienstmeisjes en alles.
Maar mijn opa overleed op 53-jarige leeftijd en mijn oma bleef de rest van haar leven alleen.

Toen ze overleed bleek alleen het schilderij dat al eeuwig aan de muur hing iets waard te zijn. :))

Iets met Sneeuwwitje en Robin Hood? :')

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:06

Jolien87 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd best schokkend dat je zo met die waarde bezig bent.
Je zou toch denken dat de emotionele waarde het grootst is en dan zou het niet moeten uitmaken wat zoiets oplevert.
Ik wil niet weten hoeveel de spulletjes van mijn opa's en oma's waard zijn die we in huis hebben. Ik koester ze en pieker er niet over om ze te verkopen in ruil voor een mooie reis. Daar kun je ook voor sparen.



nou mee eens!!

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 19:28

Nou het is zeker niet zo dat ik alles meteen wil verpatsen :')

Het is vooral mijn moeder die daarmee komt.

Als iets behoorlijke waarde heeft ga ik het niet "gewoon" gebruiken. Een ring is er om te dragen. Ook met emotionele waarde. Een ring van 1000 euro doe ik echter niet om. Een ring van 10.000 euro kan ik me niet permitteren om te houden. Dat is voor mij echt extreem veel geld.

Zelfde met die theelepeltjes. Geen waarde? Kan ik ze gewoon gebruiken. Dan denk ik extra vaak aan mijn oma. Te duur voor dagelijks gebruik? Dan houd ik ze en kijk ik er af en toe naar? Extreem waardevol? Dan geef ik het liever in leven uit met mijn geliefden.

Mijn oma was een extreme krent. Die heeft op haar centen gezeten tot ze overleed. Ik kijk met warme gevoelens terug op de dubbeltjes voor mijn rapport. "Koop daar maar wat moois van!" :+:

Ik hoef geen waardevolle spullen van haar te bewaren om herinneringen te koesteren. Elke keer als ik met de auto over de IJssel kom werp ik haar een kushandje toe want daar hebben we haar verstrooid. Elk bos waar ik kom, elke oude Fiat Panda die ik zie denk ik aan mijn oma.

Wat ik heel graag van haar had willen hebben (koelkastmagneetjes, haar oude servies) heeft geen waarde. Dat is bij mijn nichten terecht gekomen omdat we nu eenmaal met veel zijn.

Dit is spul wat nu en dan mijn kant op komt. Zonder emotionele waarde. Gewoon omdat mijn moeder het niet meer wil en ik het wel mooi of bijzonder vind.

Als ik dat wil verkopen dan is dat aan mij :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: De theelepeltjes van mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:01

Wil jij een foto van de achterkant van een lepeltje maken
Ik kan meestal aan de merktekens zien wat het is
Zilver of verzilverd.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 20:01

Groot gelijk hoor ts :)!