Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 23:21

Ik weet het allemaal niet meer...

Wij verhuren naast ons huis een gezellig huisje. Dit hebben we gerenoveerd en voldoet aan alle Belgische normen. Het huisje heeft alles wat het moet hebben. Nette keuken, leuke badkamer, apart toilet, mooie leefruimte en 2 slaapkamers. Er is een veranda, afgesloten oprit en tuintje. Hé is allemaal niet modern maar een leuk gezellig ouder huisje.

Het huisje wordt verwarmd met een mazoutkachel. (in België komt dit in oudere huisjes nog vrij gemakkelijk voor).

Onze huurder woont hier nu een jaar. En alles verliep goed. Wel vrij veel vragen voor ondersteuning zoals een muisje vangen (we wonen op het platte land) of een lamp dat veranderd moet worden...
We helpen met veel plezier en willen ook dat de huurder een leuk huisje heeft.

Nu zijn we sinds een maand aan het sukkelen met de kachel. De huurder moest een schouwveger vragen. (is haar wettelijke taak) Dit heeft ze zeer laattijdig, na aandringen van mij gedaan. Met resultaat dat haar kachel niet in gang wou.

Dus miserie. Ok moet zo snel mogelijk opgelost worden. Ik dus mee op zoek naar een oplossing. Eerst chauffagist (professional voor de kachel) laten komen om te zien of het probleem aan de kachel lag. Dit was niet het geval. Ik heb de kosten betaald. Uiteindelijk een schouwveger gevonden die toch snel kon komen wan huurder zat in de kou.

Toen bleek dat de schouw stuk was. Schouwveger ook door ons betaald.

Gek dat de schouw stuk is want voordien nooit geen problemen gehad maar ok moet gemaakt worden. Dus week nadien een buitenschouw geïnstalleerd (is duur maar moet)

Nadat de schouw geïnstalleerd was, kachel in gang gestoken en deze brandde goed. Dit allemaal met de chauffagist. Deze gaf ook aan om de kachel te laten branden ook als ze weg is. Echter dat weekend was de huurder voor haar werk in het buitenland en werd de kachel uitgezet.

Nu vandaag drama want de kachel gaat maar traag in gang. Huurder in paniek en over haar toeren. Dus weer gaan kijken en chauffagist gebeld, die zei kachel heeft tijd nodig. Komt goed maar ze moet aan blijven. Huurder weigert dit omdat dit geld kost.

Ik weet nu niet meer wat te doen.

Ik zit met een aantal vragen:
*Huurder heeft om de periode te overbruggen een elektrisch vuurtje mogen gebruiken. Moet ik deze extra energiekosten betalen?

*Huurder legt zeer veel verantwoordelijkheid bij mij. Nochtans zijn er wettelijke afspraken wat de taken zijn voor huurder en verhuurder. Zo is de kapotte schouw mijn verantwoordelijkheid maar het kuisen van de schouw in principe de hare. Ook kan zij zelf de chauffagist bellen als de kachel niet werkt. Ze heeft zijn nummer en kent hem...

*Ga ik te ver in de zorg voor de huurder of toch niet? Hoe zien jullie dat?

*Eventueel tips zijn ook welkom!

Het enige wat ik wil is een goede verstandhouding en ik een leuk samenleven. Tot hier toe lukt dat wel maar ik merk dat er frustraties komen tussen beide partijen.


Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:44

Als ik mijn verhuurder zelfs erbij roep voor een lampje en een muisje gaat hij vrolijk de huur verhogen totdat ík het beu ben en vertrek.

Ik ben niet thuis met belgische wetten, maar als iemand zelfstandig woont moet die noet voor iedere frats de verhuurder roepen. Alles wat wettelijk voor rekening van de huurder valt gewoon opeisen dus. En alles wat zijzelf kan mag ze ook zelf doen. Bellen enzo.
Wat een onzin, zeg!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 00:52

Je kan in België niet zomaar de huur verhogen. Haal je advocaat erbij en stuur een nette brief met jouw en haar verplichtingen. Als je aardig bent reken je geen kosten voor brief en stempel door. Kachel werkt, laat dat op papier zettten. Sowieso staan dingen idd wettelijk geregeld of op papier. Hou je daaraan!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:07

Citaat:
*Huurder heeft om de periode te overbruggen een elektrisch vuurtje mogen gebruiken. Moet ik deze extra energiekosten betalen?


Wij hebben dit met onze toenmalige verhuurder ook gehad en wij hebben die kosten inderdaad verhaald. Het was niet om een kapotte verwarming of kachel, maar dat elektrische kacheltje moest meerdere dagen aanstaan.

Dat vreet stroom, en die kosten heb ik verhaald omdat dit niet onze verantwoordelijkheid was.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Kmbrly

Berichten: 1843
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:46

Je gaat naar mijn gevoel veel te ver mee.

Ik zou misschien aangetekend haar plichten ook nog eens op sturen dat ze weet hoe en wat en ook eens kijken wat er in het contract staat ivm het nalaten plichten.

Ik vind het betalen van het kacheltje dubbel.
Ze houd zich niet aan te afspraken. En als ze eerder de veger had laten komen had ze niet in de kou gezeten.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 01:54

Er zijn genoeg verhuurders die deze mensen al lang het leven zuur hadden gemaakt door idd huur te verhogen oid. Overigens is het in NL ook heel normaal om zelf je energie aan te sluiten en te betalen. Dan betaal je dus alleen kale huur aan de verhuurder. Persoonlijk vind ik je erg coulant en meewerkend naar de huurder toe. Als het contractueel is vastgelegd dat zei voor de veger en chaufennist moet bestalen dat ook zeker laten doen. Als er geen afspraken zijn over energiekosten (bv het maken van een jaarnota van het verbruik) zou je eventueel nog de kosten van de elektrische kachel laten schieten

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 04:21

Ik vind dat persooonlijk een kachel een essentieel onderdeel. Als deze stuk is vindt ik vragen om deze te laten branden wel wat ver gaan. Zelfs als ze een weekendje weggaat zou die dan nog moeten branden?
Het lijkt me toch geen fijn iets.
Is er geen andere betere oplossing?

Vragen hoe een lampje werkt is eemalig en zoals ik begrijp zijn ze ook je buren? Wat is er mis om wat aardiger te zijn. Met iedere huurder zijn er wel voor en nadelen. En misschien vindt ze het wel fijn om wat contact te hebben, een praatje te maken.
Ik zal zolang ze niet dagelijks op de stoep staat er niet al te moeilijk over doen. En anders kun je bv zeggen dat ze haar vragen beter per email kan stellen. Dan heb je alvast wat gedocumenteerd en werpt voor haar misschien een drempeltje op

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 05:59

Juridisch geen idee.
Nu waren er meerdere dingen aan de hand en zou ik wel de kosten vannde elektrische kachel betalen.

Als de huurder de kachel niet aan laat vanaf nu is dat haar probleem.
Als het te duur is moet ze iets anders gaan zoeken.

Is het trouwens ook niet gevaarlijk altijd aan laten staan? (Ook als je er niet bent?)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 06:43

Ik heb in mijn stagejaar een huisje gehuurd met een dergelijke kachel. Was idd een drama om aan te krijgen maar toch bij weekend afwezigheid ging deze uit. Ik was veel te bang voor brand. Maar het is bij aansteken nooit in me opgekomen de verhuurder die er naast woonde daarvoor lastig te vallen. En ja ik ben wel eens een uur aan het klooien geweest voor kachel aanwas.

Maar wat betreft de stroomkosten extra, ik denk dat bij idd een kapotte kachel je als verhuurder tegemoed moet komen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 07:23

Verzuipt ze de kachel niet als ze hem probeert aan te steken? Persoonlijk snap ik haar ook wel. Weg is weg, dan wil je zoiets niet aan hebben staan. Verder worden dit ook extra kosten voor haar als deze moet aanblijven. Nu lees ik dat dit tijdelijk (?) is. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een kachel op gang moet komen. Wat wel kan, is dat de mazout te dik wordt door de kou en daardoor minder goed stroomt. Een constante stroom is dan veel makkelijker voor de kachel dan dikke mazout om te ontbranden. Waar staat de ketel? Ingebouwd in de grond? Zijn de leidingen dan of diep genoeg of geïsoleerd? Of is het 1 boven de grond? Geen idee waar jij woont, maar hier regio Hasselt hebben wij al meerdere nachtvorsten gehad en als jou ketel gewoon ongeïsoleerd buiten staat dan gaat een kachel inderdaad veel moeilijker in gang. Dat heeft dan niets te maken met een kapotte schouw. Dan zouden jullie het mazoutvat in mijn ogen moeten isoleren. Maar goed, ik vind dat er te weinig achtergrondinformatie is om hier goed over te kunnen oordelen.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 08:04

DeMolenhoek schreef:
Verzuipt ze de kachel niet als ze hem probeert aan te steken? Persoonlijk snap ik haar ook wel. Weg is weg, dan wil je zoiets niet aan hebben staan. Verder worden dit ook extra kosten voor haar als deze moet aanblijven. Nu lees ik dat dit tijdelijk (?) is. Ik heb er nog nooit van gehoord dat een kachel op gang moet komen. Wat wel kan, is dat de mazout te dik wordt door de kou en daardoor minder goed stroomt. Een constante stroom is dan veel makkelijker voor de kachel dan dikke mazout om te ontbranden. Waar staat de ketel? Ingebouwd in de grond? Zijn de leidingen dan of diep genoeg of geïsoleerd? Of is het 1 boven de grond? Geen idee waar jij woont, maar hier regio Hasselt hebben wij al meerdere nachtvorsten gehad en als jou ketel gewoon ongeïsoleerd buiten staat dan gaat een kachel inderdaad veel moeilijker in gang. Dat heeft dan niets te maken met een kapotte schouw. Dan zouden jullie het mazoutvat in mijn ogen moeten isoleren. Maar goed, ik vind dat er te weinig achtergrondinformatie is om hier goed over te kunnen oordelen.

Molenhoek de mazoutketel staat bovengronds. Dus wat jij aanhaalt zou zeker kunnen. Het staat wel in een geïsoleerde ruimte maar de afstand die de mazout moet doen is vrij ver.

Wat de tussenkomst betreft voor het elektrisch vuurtje, dat wil ik gerust betalen. Echter heb ik reeds 125 € betaald voor zaken die in principe voor haar waren. Om de vrede te bewaren wil ik mij hier gerust zonder morren in schikken want een tevreden huurder vind ik veel belangrijker.

Anoniem

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:39

Dan zou ik eerlijk gezegd vanaf nu alle rekeningen die voor haar zijn ook aan haar doorschuiven :) Anders stapelt het bedrag bij jullie verder op dat jullie voor haar betalen en gaat zij een bepaalde verwachting krijgen van zaken die zij in haar ogen niet moet betalen (want jullie doen het wel) Nu zou ik persoonlijk kijken naar het isoleren van de leidingen of desnoods even de korte pijn, grote kost en gaan voor centrale verwarming op mazout (als jullie dat willen blijven gebruiken uiteraard). Of de tank inwerken en alsnog de buizen isoleren. Wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem. Tank in de grond maar buiten in de put zelf niet geïsoleerd. Een week zonder verwarming gezeten omdat de leidingen waren dicht gevroren. Het is een moeilijk iets. Eigenlijk is dit een probleem waar jullie beiden geen schuld in hebben maar dat wel enkel jij kan oplossen.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:40

Zolang jouw kachel werkt zoals ie zou moeten zou ik niks gaan betalen. Klinkt als iemand die je 1 vinger geeft en je hele hand neemt. Hoe het juridisch zit? Zou je dat niet na kunnen vragen bij iets van een rechtswinkel zoals we hier in nl hebben?

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 08:50

Ik snap inderdaad dat je graag een tevreden huurder hebt, er zijn echter wel grenzen. Je hebt je zeer netjes opgesteld, hebt kosten in feite overgenomen als service . Ik denk dat ze dan al in haar handjes mag knijpen met zo'n verhuurder. Mijn advies is ga even goed kijken wat er op papier staat, ga erover in gesprek en geef aan dat vanaf nu de kosten toch echt voor haarzelf zijn. Vermeld desnoods nog even waarvoor ze zich bij jou wél kan melden als dat niet duidelijk is.

proud momma of a beautiful girl and boy, proud girlfriend of a bearded viking

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:03

Tsjonge, die zou van mij toch lekker kou mogen lijden hoor :=
Mijn huurbaas ziet me aankomen, dat ik zelf het afgesproken onderhoud niet doe, maar wel kom jammeren als het dan stuk gaat :=

Je bent veel te lief, TS. Stuur haar een duidelijke aangetekende brief met daarin haar rechten en plichten en stuur haar de volgende keer dat ze onterecht komt piepen ook gewoon weg, hoe vervelend dat ook voelt.

mvdende

Berichten: 5685
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:32

Ik snap het van 2 kanten.

Als de huurder de veger eerder had laten komen, had de kachel het dan wel gelijk goed gedaan? Of was er iets stuk waardoor het eigenlijk niet heeft uitgemaakt dat er te laat geveegd is?

Zijn de elektriciteit kosten in de huur inbegrepen? Zo ja, mag je niets doen aan de hogere rekening.

Ik snap huurder ook zeer goed dat omdat de kachel stuk is, en nu constant aan moet blijven staan, dat die het niet leuk vindt dat daar een hogere rekening van komt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 10:00

Verwarmingskosten en elektriciteitskosten zitten niet in de huur inbegrepen maar zijn voor de rekening van de huurder.

De kachel is niet stuk maar wanneer je deze uitzet bij vriestemperaturen heeft hij tijd nodig om goed te branden.

Ik heb een jaar lang gevraagd om de schouw te vegen. Wanneer dit niet gebeurde heb ik zelf een nummer van een schouwveger door gegeven met de vraag aub te bellen. Ik kan moeilijk een afspraak maken, ik ken haar agenda niet. Dit was toen het nog heerlijk warm was begin oktober. Huurder heeft niet gebeld. Pas 2 weken later schiet ze in actie toen er stilaan meer kou kwam en dan was het drama omdat er dus iets stuk bleek te zijn.

We hebben op 14 dagen tijd alle hersteld. Waarvan zij 7 dagen met een elektrisch vuur verwarmd heeft. Klaagt ze over haar toilet, ze krijgt een nieuwe, is er een kraantje stuk, onmiddellijk wordt dit vernieuwd...

De kachel op zich is niet stuk maar in principe dien je die op waakvlam te zetten als je weg bent en niet helemaal uit te zetten. Mijn schoonmoeder heeft ook zo een kachel en werkt op die manier perfect.

Anoniem

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:02

Ach zo, ze zet hem echt volledig uit. Misschien beter eens rond de tafel zitten en alles grondig bespreken?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:07

Dit is waarom ik via een makelaar zou verhuren en nooit rechtstreeks. Dat je hier geduld voor hebt zeg :=

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:07

lekker zelf laten betalen huur omhoog gooien en eruit gooien als je er gefrustreerd mee ben. Dat je nog zoveel moeite doet, lijkt me best veel energie kosten :=

Ze is zelf nalatig en dat is haar verantwoordelijkheid niet de jouwe.
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 21-11-18 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:08

Huur zomaar verhogen mag in België niet.

Edit: en eruit gooien kan ook echt niet zomaar.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:14

Je huurder klinkt als een net volwassen kind dat voor het eerst het huis uit is. Misschien heeft ze wat meer "ouderlijke" begeleiding nodig. Dit hoeft echter niet gratis ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:17

Je wilt de verstandhouding goed houden en je kunt je inleven in haar maar daar zijn in mijn ogen grenzen in. Ik neem aan dat je haar verteld hebt dat de kachel beter kan blijven branden, dit doet ze zelf niet om kosten te besparen, leuk voor haar de kosten laag proberen te houden maar op deze manier jaagt ze jou wel op kosten. De volgende keer duidelijk vooraf melden dat het de laatste keer is dat je de monteur belt en dat de kosten voor haar zijn als ze de kachel uit blijft zetten. Een waakvlam zal nooit zoveel vragen toch?
De extra kosten kan je denk ik best gezamenlijk doen, zij was laat met vegen en een goede veger was het toch wel op gevallen als de schouw niet goed was? Daar geef je mee aan dat je met haar meedenkt maar ook dat er grenzen zijn.
Blijft ze klagen over dingen die toch echt door haar nalatigheid zijn ontstaan geef dan van te voren aan dat er een kostenplaatje aan zit, dan ben je redelijk in mijn ogen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:21

Regelmatig vegen is ook gewoon wettelijk verplicht dus als ze echt te laat was kan jij juist haar in gebreke stellen.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:30

Dat is niet helemaal waar Poes,je hebt sowieso de jaarlijkse indexering waarbij je de huur omhoog kan gooien.
Ik verhuur ook en werk het eerste jaar met een jaarcontract die ik automatische doorloopt als niemand het opzegt en dan per 3 maanden opgezegd kan worden.Dat jaar heb ik toch altijd een beetje om te zien wat voor vlees ik in de kuip heb.
Ik denk dat je de pech hebt dat je er vlak naast woont,dan is het makkelijker om aan te kloppen.Kosten kacheltje zou ik zelf niet betalen.
Ik heb het onderhoud van de verwarming duidelijk in het huurcontract omschreven staan.Soms moet je als verhuurder ook leren wij hebben het huurcontract ook een paar x aangepast omdat dingen er niet duidelijk in stonden.
Ik denk dat het handig is de afspraak vd kachel in een brief te bevestigen en haar dat te laten onder tekenen of aangetekend toe te sturen.Alleen dan is het altijd weer zo`n dingetje.hoe beter je onderling overeen komt hoe beter natuurlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, joliene en 95 bezoekers