Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 22:18

Maar niet heus... :')

Het was gisteren een prachtige namiddag, dus heb ik wat foto's genomen van Aliaa. :D Voor de verandering heb ik mijn camera eens meegenomen in plaats van steeds telefoonfoto's te nemen.

Aliaa is een 3.5 jarige Akhal Teke merrie die sinds mei dit jaar in mijn bezit is. :D

1. Iemand pest mijn paard steeds door haar aan de staart omhoog te tillen... >;)
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. :')
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Maar gelukkig kan ze ook heel knap kijken! <3
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Arrogant? Aliaa? Nee hoor... _O-
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

:wave:

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:28

Wat een prachtige merrie heb je daar rondlopen zeg <3

Anoniem

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:53

Ze is prachtig

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:30

Mooie foto's! Dat moet je vaker doen die camera meenemen.
Ze glanst je echt tegemoet hè!
Leuk die bokfoto's!

Rinkex

Berichten: 1495
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:28

wat is ze knap!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:36

Mooie kleur, mooie merrie. Arrogant tja :+
Niet te dik he ;)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:48

Wat een knapperd is het <3

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:57

Knap dier!

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:28

Mooie merrie!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:35

Mooie merrie! Ga je haar ook beleren?
Is dit type paard ook voor elke discipline geschikt? Ik ben volgens mij nog nooit een rij topic tegen gekomen met dit mooie ras :o . Ben zelf ook niet thuis in dit ras.

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:44

Wat een prachtige, aansprekende merrie heb je daar <3

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:51

Wat is ze mooi, en wát een glans ook!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:01

Even tussen de bedrijven door...

Daar is ze dan, je knappe dame!
Ze glanst je tegemoet. :wow:
En haar oren zijn zo mooi. <3
Ben erg benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen.

Ik kaap ook heel even je topic. :o
amies100 schreef:
Mooie merrie! Ga je haar ook beleren?
Is dit type paard ook voor elke discipline geschikt? Ik ben volgens mij nog nooit een rij topic tegen gekomen met dit mooie ras :o . Ben zelf ook niet thuis in dit ras.

AT zijn erg veelzijdig. Er zijn ook verschillende types dus niet alle Tekes voldoen aan het clichébeeld van een windhondpaard dat veel mensen hebben (dat zijn voornamelijk de renpaarden).

Ze worden wereldwijd uitgebracht in Engelse disciplines, waaronder ook endurance, verder allerhande FEI sport, allerhande Western disciplines, polo, rensport en traditioneel Turkmeense ruiterij (zoals djigitovka) van basisniveau tot A en Olympisch kader. Het zijn intelligente, werkwillige paarden die alles uit de kast halen voor hun mens. Veel vermogen, zeer wendbaar, snel en atletisch.
Momenteel lopen er diverse in Grand Prix dressuur, zoals deze. En het is ook zeker niet zo dat die allemaal afstammen van de meervoudig Olympisch kampioen (en tevens zeer veelzijdige) Absent.


Hier de training van een jonge Teke in het basiswerk.

Ook in de eventing zijn ze op Olympisch niveau uitgebracht o.a. in Rusland en omliggende landen, en de VS.
Voor een idee van hun springvermogen, hier de kleine “grote” Kandar:

Afbeelding
Hier de hengst waar ik dit jaar een veulen van heb, succesvol uitgebracht in drie verschillende disciplines, tot S** niveau. Inmiddels bijna 30 jaar oud.

In Duitsland brengen Julia Schmid en haar man sinds dit jaar enkele jonge Tekes uit in eventing, waaronder de onlangs goedgekeurde hengst Amadei.

En Ekhad:

Beide zijn respectievelijk nog maar 4 en 5 en moeten nog veel ervaring opdoen. Zullen beide ook nog wat groeien. Ook Anja Beran heeft sinds kort een AT hengst. Zij zal hem in klassieke dressuur gaan opleiden.

En in Rusland zit bijv. sportclub Uspensky die diverse AT uitbrengen:
Zie: http://akhal-teke.net
Daar staan ook allerlei video’s van eventing, springen, rensport en dressuur.
Overigens zijn ze en vooral ook kruisingen zo door de jaren en heen al diverse keren op hoog niveau ook in het Westen in de sport uitgebracht, maar dan als warmbloed. Een voorbeeld is de Russische Trakehner hengst Chan van de dressuurfamilie Klimke. Dat was een AT halfbloed. Dus er is best een kans dat je zonder dat je het wist al minstens ooit een halfbloed onder zadel hebt gezien.
Ter afsluiting nog wat traditioneler werk:


En hier, tijdens een trek van 6500 km waar ook een stukje over op bokt heeft gestaan.
Zo, een indruk van hoe zo’n Teke er onder zadel uitziet. ;)

Geloof dat Retjethorse haar knappe merrie Western gaat beleren. :j
En daar ben ik heel benieuwd naar. *\o/*

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 16:05

Dank je wel allemaal! <3

ieris schreef:
Mooie foto's! Dat moet je vaker doen die camera meenemen.
Ze glanst je echt tegemoet hè!
Leuk die bokfoto's!
Je hebt helemaal gelijk, ik zou de camera vaker moeten meenemen, maar ik vergeet het vaak. :')
Ik had een paar dagen de indruk dat haar vacht wat doffer werd, maar nu haar darmen terug gekalmeerd zijn, glimt ze je weer heerlijk tegemoet. <3

amies100 schreef:
Mooie merrie! Ga je haar ook beleren?
Is dit type paard ook voor elke discipline geschikt? Ik ben volgens mij nog nooit een rij topic tegen gekomen met dit mooie ras :o . Ben zelf ook niet thuis in dit ras.
Ik ga haar beleren, ik laat haar momenteel nog rustig wennen aan het zadel. Ik longeer haar ongeveer 1 keer per week met zadel.
Qua disciplines denk ik dat het met de Akhal Teke zo'n beetje is als bij alle rassen. Elk paard kan een gewone dressuurproef of een simpel parcours springen. Aliaa haar vader zou in Azië goed gesprongen hebben, maar zelf ken ik bijna niets van bloedlijnen binnen het ras en mijn google pogingen hebben ook niet zoveel opgeleverd. xD
Er is ook een Akhal Teke die de Olympische spelen dressuur gewonnen heeft. Shael Stud in Rusland fokt geloof ik Teke's voor dressuur. Verder hebben ze een groot uithoudingsvermogen, wat hun ook geschikt maakt voor endurance. Maar ook in cross zijn er Teke's die het niet slecht doen.
Bokker JoSav kan je veel meer vertellen over de disciplines waarin Teke's uitblinken! :D Ik denk echt dat het een enorm veelzijdig ras is. :j
Zelf wil ik western gaan rijden met Aliaa. Voornamelijk recreatief, maar ik wil zeker proberen of wedstrijden rijden iets voor ons is.

Rijtopics ben ik zelf ook nog niet tegen gekomen denk ik, maar er zijn ook gewoon niet zoveel AT eigenaars op bokt. Ik weet niet of ik rijtopics ga openen van Aliaa en mij, bokt kan heel erg kritisch zijn en laat ik nu niet de meest fantastische ruiter zijn. _O- Op zich kan ik prima tegen kritiek hoor, maar enkel wanneer deze op een positieve manier geformuleerd is zodat je er iets mee kan. Kritiek die enkel bedoelt is om je af te breken, tja dat heeft niemand graag natuurlijk. :D

En daar is JoSav al, ik ben zelfs al te laat! :D Je mag mijn topic gerust kapen hoor, vind het zelf ook leuk om te lezen!
Ja die oortjes zijn zo mooi beige he! <3 En die glans, ik ben ook verbaasd hoe goed het op de foto's staat. De foto's zijn niet bewerkt trouwens, enkel met foto 6 en 7 heb ik een heel klein beetje geprutst omdat deze in een bestandstype stonden waar ik niets mee kon doen. :')

anne_1999

Berichten: 54
Geregistreerd: 20-11-18

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:34

Ik kom even binnen vallen en heb zelf niet zo heel veel verstand van de disciplines van een Akhal teke, maar fan ben ik zeker. Die van jou is prachtig zeg <3 Wat een mooie glanzende vacht, daar mag je echt trots op zijn!!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 22:48

Retjethorse schreef:
En daar is JoSav al, ik ben zelfs al te laat! :D Je mag mijn topic gerust kapen hoor, vind het zelf ook leuk om te lezen!
Ja die oortjes zijn zo mooi beige he! <3 En die glans, ik ben ook verbaasd hoe goed het op de foto's staat. De foto's zijn niet bewerkt trouwens, enkel met foto 6 en 7 heb ik een heel klein beetje geprutst omdat deze in een bestandstype stonden waar ik niets mee kon doen. :')

:+ Ja ik spotte je topic en dan kan ik het niet laten.
Je merrie zit duidelijk weer lekker in haar vel. :j

Balou_k

Berichten: 14055
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:00

Mooie merrie! Benieuwd naar rijfoto’s in de toekomst. :)

Is het rastypisch dat haar voorpluk en manen geschoren zijn?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 23:25

Balou_k schreef:
Mooie merrie! Benieuwd naar rijfoto’s in de toekomst. :)

Is het rastypisch dat haar voorpluk en manen geschoren zijn?
Dan zijn we met 2 benieuwd. :')
Het scheren van de voorpluk en manen is inderdaad iets dat typisch is voor het ras. Sommige Akhal Teke hebben erg dunne manen/staart. :)

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:25

RoSav en Retjethorse bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden! Wat zijn deze paarden divers zeg, heel leuk om te zien!
Veel succes met je knappe dame Retjethorse!

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:36

pfwiet nog zo'n mooi exemplaar !

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:52

Umm een vraagje waar heb je de manen gelaten?

geintje het is een mooi dier,hopelijk maak je nog meer foto's van haar!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 13:57

kwita schreef:
Umm een vraagje waar heb je de manen gelaten?

geintje het is een mooi dier,hopelijk maak je nog meer foto's van haar!
Die ben ik in Nederland vergeten! }>
Haha nee, ik vind haar veel mooier zonder manen eigenlijk, de kans is groot dat ik er binnenkort nog eens over ga met het scheerapparaat. :D

Foto's maak ik genoeg, alleen zijn het meestal telefoonfoto's en die kwaliteit is verschrikkelijk. _O-

Anoniem

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:01

Oh, daar is ze dan, de knappe dame! Verdiend uitgelicht trouwens!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Akhal Teke Aliaa op haar charmantst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:04

Niet mijn type paard, maar ik kan wel begrijpen dat je ervoor valt! Heel mooie fotos.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:11

Ik vind haar zo leuk! :D Ik wil zelf niet meer een paard hebben en de interesse is bij mij ook sterk verminderd, maar ik hou er enorm van als mensen met passie over het ras praten en dat zit met de Teke eigenaren hier op Bokt goed. :j Daarnaast vind ik het nu ook echt oprecht charmante paarden.

Ik heb eigenlijk een vraagje die een beetje off topic is, maar het werd een beetje aangesneden hier. Ik zie dat er dus Tekes best hoog meelopen in de sport, maar ik zie in het topic van o.a. TS en JoSav dat Tekes wel echt 'hun' mens kiezen. Is dat binnen de sport ook zo dat paard en ruiter een klik hebben? Of worden ze dan zoals een 'normaal' paard gewoon doorgeschoven naar een geschikte ruiter op niveau? En heeft het eventueel rijtechnisch een meerwaarde als je Teke jou gekozen heeft als mens? TL;DR: hoe gaan ze in de sport om met dit Teke-instinct?