Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 12:12

Ik loop al een tijdje rond met het idee om een webshop te gaan beginnen. Vriend helpt dan mee. Ik ga dan echt voor de lay out en de PR en hij gaat meer voor de technische en administratieve dingetjes.

Ik moet uiteraard een markt gaan kiezen. Zelf lijkt mij sieraden & accessoires (zoals tasjes, portemonnees, telefoonhoesjes etc) heel erg leuk. Alleen ik weet niet zo goed waar momenteel vraag naar is aangezien er talloze webshops zijn en je jezelf natuurlijk wel een beetje moet kunnen onderscheiden van de rest.

Nu mijn vraag, wat zouden jullie graag zien? Ik weet dat er van zo ongeveer alles al webshops zijn, maar even los van dat. Welke markt loopt altijd wel? :)

Overige tips zijn uiteraard ook nog welkom :) Ik doe een opleiding waar in ik alles over winkel/webshop te weten kom, dus ik heb de basis kennis al in huis. Nu de ins en outs nog. :D

JM :#


Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:48

Sieraden en accessoires lijkt me vrij lastig, puur door het grote aanbod.
Zie ook onbeperkt webshops die sieraden via aliexpress aanbieden.

Wat vind jij leuk, behalve sieraden en accessoires?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 13:21

Ik vind kleding ook leuk. Iets van skincare of bath & body producten.
Kan zo snel even niets beters bedenken.

JM :#

mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:33

Skincare en beauty producten koop ik liever in de winkel, dat wil ik kunnen zien en ruiken of even testen.
Mits ze van bekende merken zijn maar die moet je natuurlijk ook maar mogen/kunnen verkopen.

Ik denk vooral dat je een webshop moet beginnen als je iets unieks kan aanbieden of iets hebt waar jij heel goed mee bent en achter staat.

Persoonlijk zie ik door alle webshopjes het bos niet meer en bestel ik liever alleen bij grote goed aangeschreven zaken. Ik denk dat dat echt iets is om rekening mee te houden.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:36

Waarom wil je graag een webshop beginnen?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:45

Ik zoek trendy sieraden van zilver, goud en titanium zonder honderden euro's te moeten betalen. Bijna alle hippe sieraden zijn chirurgisch staal en met een nikkelallergie is dat nogal frustrerend.
Hiermee doel ik op ear cuffs, ear crawlers, ringen, kettingen..

09/10/2023 <3

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:08

Ik zou eerst eens beginnen met een gedegen marktonderzoek
Stel je wilt sieraden doen, dan focus je eerst daarop met je onderzoek.
Tijdens je onderzoek zul je erachter komen waar er vraag naar is, wie je concurrenten zijn enzovoorts.

Insta: yl_aerial

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:57

_Nelleke_ schreef:
Waarom wil je graag een webshop beginnen?


Misschien wel de belangrijkste vraag om mee te beginnen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:03

Ik mis eerlijk gezegd een beetje de vraag van waaruit je een webshop gaat beginnen. Je moet geen webshop beginnen om een webshop beginnen, je moet een webshop beginnen omdat je 100000% overtuigd bent van hetgeen wat je gaat verkopen en van daaruit ga je de markt bedienen.

Collega ook, die wilt ZZP'er worden omdat hij zelfstandig wilt zijn. Maar waar hij zelfstandig in wilt zijn is hij al 1,5 jaar mee bezig te onderzoeken :+

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:03

Er is nergens vraag naar want de markt loopt over. Je kunt dus beter een shoppen beginnen met iets waar jij achter staat en waarin jij je gaat onderscheiden want anders is het bij voorbaat al een mislukt hobbyproject.

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:04

Misschien heel raar hoor maar ik hoorde laatst van iemand die was steunkousen gaan verkopen. Bleek echt big business. Het is ook een idee om gewoon iets totaal anders te gaan verkopen dan de meeste mensen doen. Er zijn namelijk al zo vreselijk veel webshops die sierraden en kleding verkopen...

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:45

Wil je dit echt doen als baan, of meer als een soort hobby waar je eventueel een zakcentje aan verdient? Hoe uitgebreid wil je je assortiment? Als je een grote webshop hebt dan is het wellicht nodig om ergens anders magazijn ruimte te huren. Als je alleen maar kleine specifieke producten wilt verkopen is dat niet nodig. 'Standaard' sieren en accesoires van slechte kwaliteit loopt de markt al mee over. Verder, waar wil je je producten gaan inkopen? Mensen die gekope producten uit china vanuit ebay inkopen zijn er ook al genoeg. De vraag is ook, wil je dat soort troep verkopen? Wat is je start kapitaal?

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Webshop beginnen, waar is vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:55

Zou eerst eens beginnen met een ondernemers plan te maken en een markt onderzoek ipv zomaar ergens aan beginnen

kerstmuts

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:58

Waar vraag naar is vind ik moeilijk te zeggen, ik denk geen kleding en sieraden die zijn er al zo veel. Maak eerst een plan van aanpak heel veel webshops draaien namelijk verlies.


Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:00

Shaggy09 schreef:
Vriend helpt dan mee. Ik ga dan echt voor de lay out en de PR en hij gaat meer voor de technische en administratieve dingetjes.


Verkijk je niet op "de administratieve dingetjes". Hoe ga je om met klachten? Wat gebeurt er als een pakket zoek raak, wie betaalt de verzendkosten? Wie draait op voor de kosten bij een ondeugelijk product of wat gebeurt er als het product stuk gaat binnen twee dagen? Wie gaat de klantenservice bedienen? Als ik eerlijk ben mis ik een beetje een duidelijk plan/taakverdeling.

Storm

Berichten: 20827
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:01

Ik zie in mijn werk dagelijks internet winkeltjes failliet gaan of stoppen van mensen die ook denken dat ze dit wel op poten kunnen zetten.
Mocht je niet met een compleet nieuw iets komen, eigen ontwerp of een nieuw product, is mijn advies, doe het niet. Je bent te laat. Je had 10 jaar eerder moeten beginnen. De markt is overvol.

Is het al lente?

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:04

Als je een beetje creatief bent kan je misschien shirts of van die casvas tasjes verkopen met je eigen prints of teksten. Ik heb voor een symposium eens een keer tasjes laten bedrukken, en dat is eventueel nog wel te doen als investering zonder een heel groot budget. Maar dan moet je wil in staat zijn om iets te bedenken wat mensen ook aanspreekt, en dat kan flink moeilijk worden :) Plus ik zou ook niet verwachten dat je daar heel veel aan gaat verdienen.

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:32

waar de meeste mensen niet bij stil staan is dat een webshop voor "erbij" niet zo gemakkelijk is. Ja je hebt de techniek en die zal jou dan wel goed afgaan, maar je hebt heel veel ruimte nodig om je voorraad op te slaan (ook bij een kleine shop kost dit je gemakkelijk een hele kamer). En dan de hoeveelheid tijd die het je kost moet je ook niet onderschatten. Je moet klanten beantwoorden, pakjes maken, voorraad bestellen, en pakjes wegbrengen naar de post.
En als je op vakantie gaat, wat doe je dan? Shop dicht? of iemand lief aankijken om dagelijks al jouw werkzaamheden over te komen nemen?

Toch een paar dingen om even over na te denken.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:39

Matheno schreef:
_Nelleke_ schreef:
Waarom wil je graag een webshop beginnen?


Misschien wel de belangrijkste vraag om mee te beginnen.


Lijkt mij ook.
Beetje omgekeerde wereld om eerst te bedenken dat je een webshop wilt maar geen flauw idee hebt wat je dan wilt verkopen :Y)

Webshops zonder stenen winkel zijn zelden goedlopend en winstgevend, meestal net break-even als je dat al haalt.

[o]

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:42

Ikzelf mis een webshop waar allerlei Amerikaanse make-up op te vinden is. Er zijn wel een aantal webshops die een of twee merken aanbieden, maar geen site waar alles op te vinden is. Weet natuurlijk niet in hoeverre het kan en mag, maar ik zou het héél chill vinden.

Denk aan merken als:
- Anastasia Beverly Hills (zowel highlighters, oogschaduw, wenkbrauwspullen), al is dit merk steeds beter verkrijgbaar.
- Huda Beauty
- Tarte (concealer + foundation)
- Jeffree Star
- Kat von D
- Ofra
- Morphe
- Juvia's place
- Lily lashes
- The Balm
- Benefit (wel in NL te krijgen, maar toch handig)
- Kylie Jenner (liptsticks)

etc. etc.

Eigenwijs is ook wijs.

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:17

borstnoot schreef:
Ikzelf mis een webshop waar allerlei Amerikaanse make-up op te vinden is. Er zijn wel een aantal webshops die een of twee merken aanbieden, maar geen site waar alles op te vinden is. Weet natuurlijk niet in hoeverre het kan en mag, maar ik zou het héél chill vinden.

Denk aan merken als:
- Anastasia Beverly Hills (zowel highlighters, oogschaduw, wenkbrauwspullen), al is dit merk steeds beter verkrijgbaar.
- Huda Beauty
- Tarte (concealer + foundation)
- Jeffree Star
- Kat von D
- Ofra
- Morphe
- Juvia's place
- Lily lashes
- The Balm
- Benefit (wel in NL te krijgen, maar toch handig)
- Kylie Jenner (liptsticks)

etc. etc.


JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 17:21

Als eerste bedankt voor alle reacties. :)

Ik heb uiteraard een plan van aanpak gemaakt qua klantenservice, klachtenafhandeling, opslag, tijd die er in gaat zitten, verzendkosten et cetera. Dus het is niet zo dat ik ´zomaar´ denk een webshop te gaan beginnen. Het is gewoon iets waar ik al lang over nadenk. Het enige waar ik dan inderdaad tegen aanloop is de markt.

Ik weet dat sieraden (met name de goedkope chinese) en kleding inderdaad echt al aan overvloeden is op het internet. Vandaar dat ik ook verder wil kijken dan dat. Het is helaas inderdaad zo dat webshops er gewoon al ontzettend veel zijn en dat het de vraag is of het gaat lopen.

Net als ik las hier bijvoorbeeld steunkousen. Dat zou dus gewoon top zijn als zoiets ´simpels´ eigenlijk als zoete broodjes gaan. :j En zo probeer ik dus er achter te komen waar mogelijkheden liggen. Uiteraard wil ik wel achter het geen staan wat ik verkoop, en niet alleen omdat het winstgevend is.

Heeft iemand tips hoe ik een marktonderzoek kan doen?

borstnoot, ik vind dat ook geweldig en daar is ook naar mijn weten echt vraag naar :j Ik kan proberen uit te zoeken hoe het komt dat hier nog niet zoveel van te koop is? Er zal wellicht een reden achter zitten. Anders zou bijvoorbeeld boozyshop dit denk ik ook wel verkopen.

JM :#

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:26

Matheno schreef:
borstnoot schreef:
Ikzelf mis een webshop waar allerlei Amerikaanse make-up op te vinden is. Er zijn wel een aantal webshops die een of twee merken aanbieden, maar geen site waar alles op te vinden is. Weet natuurlijk niet in hoeverre het kan en mag, maar ik zou het héél chill vinden.

Denk aan merken als:
- Anastasia Beverly Hills (zowel highlighters, oogschaduw, wenkbrauwspullen), al is dit merk steeds beter verkrijgbaar.
- Huda Beauty
- Tarte (concealer + foundation)
- Jeffree Star
- Kat von D
- Ofra
- Morphe
- Juvia's place
- Lily lashes
- The Balm
- Benefit (wel in NL te krijgen, maar toch handig)
- Kylie Jenner (liptsticks)

etc. etc.


JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


Bestaande merken zitten niet te wachten op iemand een webshop begint voor erbij. Een webshop runnen vraagt heel veel tijd en investeringen. Stel je voor, je wilt sieraden gaan verkopen? Hoe zie je de inkoop voor je? Je kunt pas gunstig verkopen als je goed kunt inkopen. En dat gaat vanuit bijv. China niet met een doosje, maar met een container tegelijk. Zie eerst maar eens dat je bedenkt wat je wilt, dat bekijkt of er markt voor is, hoeveel concurrenten er al zijn en waar je leveranciers zitten.

Op welk niveau denk je: wil je een webshop puur voor er bij om zelfgemaakte dingen te verkopen of zie je het als een inkomen? In dat laatste geval is het echt wel heel erg hard werken. Mensen denken vaak "ik ben handig met internet" en dan komt het wel goed. Het scheelt inderdaad als je zelf wat handig bent, maar dan nog is het bouwen van een site met bijv goede betaalmogelijkheden moeilijk en heb je met allerlei (Europese) wetgeving te maken. Nog maar niet te denken aan aansprakelijkheden enzovoort.

En dan de verzending. Als je blijft op het niveau van een keer per week een zelfgemaakte armband verkopen, is dat allemaal wel te overzien. Maar als jij echt een goedlopende webwinkel wilt, moet je een logistieke keten opzetten.

Kortom, een webshop klinkt zo leuk en makkelijk. Maar verdiep je er eens in en kijk eens naar de verdiensten van de grote shops.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:28

Shaggy09 schreef:
Als eerste bedankt voor alle reacties. :)

Ik heb uiteraard een plan van aanpak gemaakt qua klantenservice, klachtenafhandeling, opslag, tijd die er in gaat zitten, verzendkosten et cetera. Dus het is niet zo dat ik ´zomaar´ denk een webshop te gaan beginnen. Het is gewoon iets waar ik al lang over nadenk. Het enige waar ik dan inderdaad tegen aanloop is de markt.

Ik weet dat sieraden (met name de goedkope chinese) en kleding inderdaad echt al aan overvloeden is op het internet. Vandaar dat ik ook verder wil kijken dan dat. Het is helaas inderdaad zo dat webshops er gewoon al ontzettend veel zijn en dat het de vraag is of het gaat lopen.

Net als ik las hier bijvoorbeeld steunkousen. Dat zou dus gewoon top zijn als zoiets ´simpels´ eigenlijk als zoete broodjes gaan. :j En zo probeer ik dus er achter te komen waar mogelijkheden liggen. Uiteraard wil ik wel achter het geen staan wat ik verkoop, en niet alleen omdat het winstgevend is.

Heeft iemand tips hoe ik een marktonderzoek kan doen?

borstnoot, ik vind dat ook geweldig en daar is ook naar mijn weten echt vraag naar :j Ik kan proberen uit te zoeken hoe het komt dat hier nog niet zoveel van te koop is? Er zal wellicht een reden achter zitten. Anders zou bijvoorbeeld boozyshop dit denk ik ook wel verkopen.


Via een toetsenbord komt het vaak wat onvriendelijk over, maar mijn oprechte vraag is: je hebt alles onderzocht en nog steeds denk je dat een webshop een goede bron van inkomsten is?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:28

pjer schreef:
waar de meeste mensen niet bij stil staan is dat een webshop voor "erbij" niet zo gemakkelijk is. Ja je hebt de techniek en die zal jou dan wel goed afgaan, maar je hebt heel veel ruimte nodig om je voorraad op te slaan (ook bij een kleine shop kost dit je gemakkelijk een hele kamer). En dan de hoeveelheid tijd die het je kost moet je ook niet onderschatten. Je moet klanten beantwoorden, pakjes maken, voorraad bestellen, en pakjes wegbrengen naar de post.
En als je op vakantie gaat, wat doe je dan? Shop dicht? of iemand lief aankijken om dagelijks al jouw werkzaamheden over te komen nemen?

Toch een paar dingen om even over na te denken.


Precies, dit.
Ik doe het naast de paarden en fulltime baan, en ondanks dat wat ik verkoop mijn tweede passie is - is het niet makkelijk en ik zou zoveel groter kunnen groeien als ik meer tijd had :+

TS, het maakt het makkelijker als je iets hebt waar je zelf dicht bij staat. Daarentegen heb ik ook iemand eens horen vertellen dat hij echt marktonderzoek heeft gedaan naar 'wat mist'. Wat zijn trends, waar kan ik op inspringen. Hij is toen een webshop gestart in houten kinderspeelgoed (ook totaal niet wat hij had verwacht) en dat loopt super.

Je hoeft niet per sé eigen voorraad te hebben - tegenwoordig werken veel shops met dropshipping. Daarnaast kan je zelfs verkopen direct via Facebook en Instagram tegenwoordig, je hoeft niet eens meer een eigen website te hebben :+

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 83 bezoekers