Wat als extraatje na het rijden geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Wat als extraatje na het rijden geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:40

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel met mijn 13 jarige kwpn merrie het rijden weer aan het oppakken, (spieren opbouwen na een blessure) en wil ik haar na de trainingen graag iets extra’s geven ter ondersteuning. Echter is er zoveel keuze, dat ik niet goed weet wat te kiezen.

Ik rijd 3x per week ongeveer 30/40 min en longeer 2x 15/20 min

Ze krijgt onbeperkt hooi en staat 12u per dag op gras.
2x daags 1/3 Hartog Balance muesli (met 1x daags creatine en glucosamine msm op advies van de DA)
Stuk of 5 winterpenen

Hebben jullie ideeën?


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat als extraatje na het rijden geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:42

Wat heeft ze nodig? Meer energie? Sneller herstel? Gewicht? Of 'gewoon voor de lekker'. In dat laatste geval voldoet een klein beetje van 'maakt niet uit wat'. Voor de andere dingen zoek je specifiekere producten...

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:44

Skippy01 schreef:
Wat heeft ze nodig? Meer energie? Sneller herstel? Gewicht? Of 'gewoon voor de lekker'. In dat laatste geval voldoet een klein beetje van 'maakt niet uit wat'. Voor de andere dingen zoek je specifiekere producten...


Ze mag er wat meer bij hebben qua gewicht en wat meer energie zou ook prettig zijn. Tuurlijk speelt voor de lekker ook wel mee, maar hoofdzakelijk meer gewicht en iets meer energie.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:45

Misschien Amino als supplement? Dat is goed voor de spieren

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8


Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:46

DanielleB schreef:
Misschien Amino als supplement? Dat is goed voor de spieren


Bedankt! Ik voer als supplement creatine bij voor de spieren, zoek nu echt iets qua muesli of brokje :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat als extraatje na het rijden geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:48

Ik denk dan aan vetten toevoegen. Lijnzaadbrokjes of lijnzaadolie, door een slobber of ruwvoermix gemengd.

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:51

Skippy01 schreef:
Ik denk dan aan vetten toevoegen. Lijnzaadbrokjes of lijnzaadolie, door een slobber of ruwvoermix gemengd.


Heb inderdaad nog lijnzaadolie staan. Bedankt voor de tip! Slobber vindt ze ook heerlijk, dat is wel een goede :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:53

Jess_Ashlinn schreef:
Skippy01 schreef:
Ik denk dan aan vetten toevoegen. Lijnzaadbrokjes of lijnzaadolie, door een slobber of ruwvoermix gemengd.


Heb inderdaad nog lijnzaadolie staan. Bedankt voor de tip! Slobber vindt ze ook heerlijk, dat is wel een goede :)


Gebruik slobber hier altijd om eventuele supplementen of zandwegkuurtjes doorheen te mengen ;) werkt bij bijna alle paarden. En vet geeft energie én zet wat aan :)

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:34

Als je dat oppakken/opbouwen na een blessure vindt, dan vraag ik mij af wat jij “vol in training” noemt? Ik vind dat ik mijn paard nu goed in training heb, en doe maar weinig meer dan jij.... >;)

Voor meer gewicht en meer energie (gaat vaak samen) zou ik 2x per dag een volle schep muesli gaan geven ipv maar 1/3.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 15:52

Roodvos schreef:
Als je dat oppakken/opbouwen na een blessure vindt, dan vraag ik mij af wat jij “vol in training” noemt? Ik vind dat ik mijn paard nu goed in training heb, en doe maar weinig meer dan jij.... >;)

Voor meer gewicht en meer energie (gaat vaak samen) zou ik 2x per dag een volle schep muesli gaan geven ipv maar 1/3.


Dit is uiteraard opgebouwd en in overleg met de DA en niet zo ineens. Het rijden is met name heel veel stappen en een beetje drafwerk. Galop zijn we aan het uitbouwen. “Vol” in training is bij mij 3x per week rijden (ook een Buitenritje) en 1x longeren (nu dus nog 2x op advies).

Bedankt voor de tip van de muesli :)

Sewri
Berichten: 394
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:16

Jess_Ashlinn schreef:
DanielleB schreef:
Misschien Amino als supplement? Dat is goed voor de spieren


Bedankt! Ik voer als supplement creatine bij voor de spieren, zoek nu echt iets qua muesli of brokje :)


Ik wil niet “vervelend” zijn, maar wist je dat een paard via voeding onmogelijk creatine kan opnemen? Zijn diverse onderzoeken naar geweest :j Vergelijkbaar zou zijn als je water als supplement zou voeren voor spieraanzet/ herstel...Totaal niet effectief dus. Komt omdat paarden in hun spijsverteringsstelsel geen receptoren hebben om creatine op te nemen, wat vrij logisch is gezien creatine “vanuit oorsprong” uit vlees(producten) komt. Ze kunnen het onmogelijk via maag/darmen opnemen, alles wat je er in stopt gaat er weer letterlijk uitkomen:/

Als je iets voor de spieren zoekt kom je eerder uit op aminozuren en dergelijken (Marsstall bijvoorbeeld). Zoals eerder aangehaald zou ook ik voor meer gewicht en energie haar muesli iets opkrikken of een of ander brokje bijvoeren. Slobber is ook zeker een goede, ik persoonlijk vind de Mash en Mix van Cavalor heel fijn :j

Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 16:59

Citaat:
Ik wil niet “vervelend” zijn, maar wist je dat een paard via voeding onmogelijk creatine kan opnemen? Zijn diverse onderzoeken naar geweest :j Vergelijkbaar zou zijn als je water als supplement zou voeren voor spieraanzet/ herstel...Totaal niet effectief dus. Komt omdat paarden in hun spijsverteringsstelsel geen receptoren hebben om creatine op te nemen, wat vrij logisch is gezien creatine “vanuit oorsprong” uit vlees(producten) komt. Ze kunnen het onmogelijk via maag/darmen opnemen, alles wat je er in stopt gaat er weer letterlijk uitkomen:/

Als je iets voor de spieren zoekt kom je eerder uit op aminozuren en dergelijken (Marsstall bijvoorbeeld). Zoals eerder aangehaald zou ook ik voor meer gewicht en energie haar muesli iets opkrikken of een of ander brokje bijvoeren. Slobber is ook zeker een goede, ik persoonlijk vind de Mash en Mix van Cavalor heel fijn :j


Ik vind het zeker niet vervelend, ik vind je opmerking enorm leerzaam :). Ik zal er eens naar kijken, bedankt :).

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:13

Ik ben helemaal fan van speedibeet (bietenpulp), zet wat aan en zijn vooral vezels. En je kan er van alles doorheen mengen, slobber, muesli of supplementen

Edit
Ik maak het altijd klaar voor het rijden en geef het daarna.
Hoeft eigenlijk maar 10 min te weken, maar zo staat het zeker 1 uur te weken.

Majabeestje
Berichten: 3792
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:21

ninne1 schreef:
Ik ben helemaal fan van speedibeet (bietenpulp), zet wat aan en zijn vooral vezels. En je kan er van alles doorheen mengen, slobber, muesli of supplementen

Edit
Ik maak het altijd klaar voor het rijden en geef het daarna.
Hoeft eigenlijk maar 10 min te weken, maar zo staat het zeker 1 uur te weken.


Zelfde hier. Na het rijden een schep geweekte bietenpulp met erdoorheen wat muesli, scheutje lijnzaadolie en magnesium.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Wat als extraatje na het rijden geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:32

Hier ook bietenpulp (speedibeet) als extraatje, het is goed voor de maag/darmen, laag in suiker en energie, bij voldoende zet het wat aan en er kan makkelijk wat doorheen gegeven worden. Bij ons is dat in de wintermaanden selenium en vitamine e voor de spieren.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Jess_Ashlinn
Berichten: 357
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat als extraatje na het rijden geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 19:20

Speedibeet heb ik al eens geprobeerd, en hoe ik het ook voer, ze weigert dat echt te eten.

Haar muesli gaat sowieso omhoog, en ik ga slobber bijgeven voorlopig. Mochten jullie verder nog tips hebben, graag :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marigo, Rubio en 16 bezoekers